Ter lering: over accu's

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Summerwind

Ter lering: over accu's

Bericht door Summerwind »

Afgelopen weekend op de ochtend van de KBV hield mijn huishoudaccu het voor gezien. Heel vreemd, omdat de dynamo tijdens de rit erheen goed presteerde en de zonnepanelen op het dak de accu toch ook op peil hadden moeten houden.

De startaccu werkte goed, dus Summerwind kon gewoon aan het eind van de dag terug zoeven, maar de lamp van de dynamo bleef branden. Er kon dus van alles mis zijn: dynamo kapot of AVR of diodeblok, enz.

De oplossing:
ik stam nog uit de verre historie, dat men een accu aanschafte en deze maandelijks controleerde op spanning en het niveau van de vloeistof, maar twee jaar geleden heb ik een nieuwe startaccu aangeschaft: jawel, een Varta Silver Line onderhoudsvrije accu zonder afschroefbare dopjes, dus probleemloos.

De accu wel, maar ik dus niet. Ik heb er gewoon nooit meer aan gedacht, dat ik de huishoudaccu dus wel moest blijven nakijken.
Lekker slim !!!
Geheel droog gekookt.

Ik heb thuis de accu weer opgepept (zal het wel niet lang meer blijven doen) en na deze geladen te hebben weer geplaatst.
De dynamo-lamp dooft weer na op toeren geweest te zijn en alles werkt weer.

Moraal van dit verhaal:
als je iets aanschaft, dat onderhoudvrij is, moet je niet stoppen met nadenken en er zeker niet van uitgaan, dat ieder aspect van de Land Rover ineens geen onderhoud meer behoeft.

Jullie mogen nu grinniken
Voske

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door Voske »



Foto-DROLABY4-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5bfdd16e8cae1180174f8512c5e56fff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DROLABY4-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-DROLABY4-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DROLABY4-D.jpg', '', 9997886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door Puffino »

aha, je dynamo was dus kapot (inside joke)

Ehm, even niet lullig bedoeld, expert ben ik niet op dit vlak, maar, een accu kookt niet zomaar droog. Als dat is gebeurt: is ie stuk, maar is er ook een reden waarom dat is gebeurd, en die lijk je niet te hebben weggenomen.

Nu is dus even de vraag wat dat dan geweest zou kunnen zijn. Loop je misschien nog wel eens tegenaan.....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Bob met Piet

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door Bob met Piet »

Hoi,

Mag ik even een tegenvraag stellen?
Ik heb dezelfde accu.
De waardes weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar in ieder geval veel, hoog en maximaal.
Welke motor moet die accu van jou aandraaien?
Bij mij gaat het om een 2.5D n/a en die heeft het moeilijk als het kouder wordt. Zoals nu dus het geval is.
Heb jij dit toevallig ook of draait die altijd als een zonnetje.
Ik heb alle standaard dingen gedaan die ik kon verzinnen en die men kon verzinnen op de prik. Maar tot nu toe mag niks helpen. Koud is fout bij mijn 90!

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('bb9263187afb241d3b1f42b3510be3db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 9998349, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mudbuster

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door Mudbuster »

Dit zijn voor mij zinnige verhalen, zou mij ook zo kunnen overkomen

Greetz, Marcel

larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('2f74435ab4610dec7bae28094ac09667', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 9998390, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
G-men (gargamel)

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door G-men (gargamel) »

Moet je ruim zien ;-)
Elke accu gast tijdens het laden,ook als je netjes de aangeven laad spanning gebruikt.
Dit geld voor zowel onderhoudvrije als niet onderhopudsvrije accu;'s.

In de onderhoudvrije accu;s wordt het water opgevangen en weer terruggebracht in de accu, waardoor je hem niet hoeft bij te vullen met water.
Tijdens overladen (met te hoge spanning) neemt het vochtverlies exponentieel toe.

Bij elke normale accu moet je dus zo af en toe wat water bijvullen. Als je hem dus twee jaar niet hebt gecontroleerd en hij nu pas leeg is, dan is het laadsysteem prima in orde
Even in de gaten houden, voor hetzelfde geld blijft ie het nog tijden doen. Het blijven onvoorspelbare dingen in dat opzicht.

Gerrit
Summerwind

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door Summerwind »

Bij mij moet de accu een 300 Tdi opstarten en dat doet hij in een tik, geen probleem.
Maar hoewel Varta niet de goedkoopste fabrikant is, vind ik de accu's echt perfect.
Aan boord van mijn schip heb ik 7 stuks 300 Ah accu's en zelfs totaal mishandeld op zee door ontlading of vrieskou blijven ze onverminderd presteren en dat vele jaren lang. Het geld waard.
Bob met Piet

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door Bob met Piet »

Ik heb inderdaad niet het vermoeden dat het aan de accu ligt, want die is echt wel sterk genoeg.
Maar ik ben er nog steeds niet uit waar het wel aan ligt.

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('79b997ed0ca6da4091b1780d3cc7cf64', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10007931, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Ter lering: over accu's

Bericht door Exfietser »

Wat voor soort accu is die huishoud accu? Is het ook een gewone startaccu of een speciale (zonne accu) ofzo.

De constructe van een startaccu is grofstoffelijk. Gemaakt om zeer kort zeer grote stromen te leveren. Omdat ook hier de wet van het behoud van ellende geld heeft deze accu constructie als neven effect dat de zelfontlading van een startaccu relatief groot is. Na een paar maanden ongebruikt gestaan te hebben is zo'n accu dus vaak leeg.

Een huishoudaccu (Een z.g. zonneaccu is nog veel beter en dus kwetsbaarder.) is zo geconstrueerd dat die de lading zeer lang kan vasthouden. Noodzakelijk gevolg hiervan is dat de maximum te leveren stroom ook een stuk kleiner is dan bij een startaccu. Je kunt dus niet op een dergelijke accu starten zonder hem stuk te maken.

Dergelijke accu's moeten vaak ook veel voorzichtiger en rustiger geladen worden. De lader in een auto is ontworpen om de grofstoffelijke startaccu met een fixe stroom zo snel mogelijk vol te krijgen. Een stroom die doorgaans makkelijk door de dynamo geleverd kan worden. Bovendien duurt het laden van de startaccu als het goed is maar kort. Een startbeurt kost niet heel veel energie. Als je 10 seonden start met een stroom van 500 ampere gebruik je:

500 Ampere x 10 sec / 60 min / 60 sec = 1,39 AH

De standaard accu in mijn landrover = 45 AH. Van die met 45 AH volgeladen accu gebruik je dus met een nogal extreme startbeurt (van 500 A) maar 1,39 AH. Na een start beurt heb je dus nog 45 AH - 1,39 AH = 43,61 AH over.

Als je gestart hebt, en je hebt een laadstroom van 1 ampere, dan moet je dus 1,39 uur ronrijden om de accu helemaal vol te krijgen. Nu is 1 ampere een erg kleine stroom. Waarschijnlijk loopt er het 10 voudige. En dan is de wagen in:
1,39 AH / 10 Ampere = 0,139 Uur vol. Een kwartiertje rijden en je startaccu is weer vol.

Nu vraagt een stevige laadstroom een hoge laadspanning. Zie de spanning maar als druk die nodig is om de stroom in de accu te persen. Een lader in een auto is hier op ontworpen. Een grove startaccu die snel geladen kan worden met een relatief hoge laadspanning.

Een huishoud/camper/bootaccu en een zonneaccu in extreme mate, moeten juist geladen worden met een kleine stroom en dus een minder hoge laadspanning. Ander laad je ze geheid stuk.

Als je het goed wilt doen koop je een laro met een 24 volt systeem, laat je de auto op 24 volt draaien en koop je een lader aanbevolen door de accu fabrikant die de 12 volt accu uit het 24 volt boordnet oplaad.

Omdat bijna niemand iets dergelijks in de wagen heeft zitten gaan de zonne- en campeer-accu's vaak veel minder lang mee als zou moeten.

Het voorbeeld met de vijfhonderd ampere is nogal extreem en 10 seconden nogal lang. Dat is eerder denk ik 200 ampere en bij mijn diesel twee tot drie seconden of zo. In werkelijkheid zijn de getallen dus kleiner.

Arnold.
Plaats reactie