Bij het stuur van mijn Series 2A (een 3 spaaks bakelieten/kunstof stuur) zijn de "spaken" rondom aan het losscheuren van de naaf waarmee je het stuurwiel monteert. De spaken zijn dus van bakeliet en niet zoals je ook wel eens ziet van (ik meen) 3 stukken rondstaal. Ik zie kleine scheurtjes rondom de spaken waar deze aan de naaf zitten, de spaken zijn dus als het ware doormidden gebroken. Ik schrok daar eigenlijk best wel van omdat dat dus levensgevaarlijk KAN zijn. Nu vraag ik me alleen af of er niet een soort stalen frame in het stuur zit waardoor die spaken dus nooit volledig af kunnen breken? Ik weet niet precies hoe lang die scheuren daar al zaten, maar ik vermoed dat er nog zeker een half jaar mee gereden is voordat ik het zag, en ik heb er toen nooit iets van gemerkt, en het is ook nooit fout gegaan. Ik heb al eens geprobeerd om de rest er bewust uit te breken om te zien of het ook echt doormidden zou gaan, maar dat is niet gelukt. Is het nu noodzakelijk om een nieuw stuur te kopen of zit er een versteviging van ijzer ofzo in waardoor de scheuren in het bakeliet niet zoveel kwaad kunnen?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Hoe zit een Series stuur in elkaar?
-
Dennis101
Re: Hoe zit een Series stuur in elkaar?
Geen paniek, want er zit nog een frame in.
De scheuren ontstaan door het verschil in uitzetting tussen het metalen frame en de (te harde) kunststof buitenzijde.
De scheurtjes zou je op kunnen vullen en daarna spuiten.
Dennis B
De scheuren ontstaan door het verschil in uitzetting tussen het metalen frame en de (te harde) kunststof buitenzijde.
De scheurtjes zou je op kunnen vullen en daarna spuiten.
Dennis B
-
Frans Mien Mesjien
Je kan die scheuren het best iets ruimen en dan opvullen met polyesterplamuur (autoplamuur), schuren en schilderen.
Pas wel op, dat kunsstof spul is redelijk zacht (zou je niet zeggen)dus je schuurt het zo weg.
Pas wel op, dat kunsstof spul is redelijk zacht (zou je niet zeggen)dus je schuurt het zo weg.
-
Nick
Oké, dat is duidelijk, geen gevaar dus. Polyesterplamuur heb ik nog wel liggen. Met wat voor verf schilder je het stuur? En gebruik je dan ook nog een grondverf? Ik zag namelijk ook al dat de laklaag eraf was dus het moest sowieso geschilderd worden.
Gr. Nick,
Gr. Nick,
-
Jan
Heb ik gespoten met zwarte velgen lak,had ik nog staan,daarna zijdenmat blankelak er over.
Ziet er weer uit als nieuw, en meteen van het pakkerige af.
Ziet er weer uit als nieuw, en meteen van het pakkerige af.
-
Frans Mien Mesjien
Ik heb er een epoxyhechtprimer op gezet met daarover een 2K polyurethaanlak. Die lak is zelfs bestand tegen remvloeistof en dus ook tegen zuren die uit je handen komen.
Als je geen hechtprimer of grondverf gebruikt en een gewone lak, dan zie je de overgangen van vulling naar basismateriaal nog zitten als het stuur is geschilderd. Door het gebruik van grondlak sluit je dat allemaal af.
Even en tip: bij de betere vefhandel kan je glazen potjes met daarop een spuitbusje kopen. Je kan dan zo'n potje ook vullen met een gewone lak of die 2K lak (die in blik worden geleverd).
Kijk wel even met wat en hoeveel die soorten verf te verdunnen voordat je deze spuit.
Als je geen hechtprimer of grondverf gebruikt en een gewone lak, dan zie je de overgangen van vulling naar basismateriaal nog zitten als het stuur is geschilderd. Door het gebruik van grondlak sluit je dat allemaal af.
Even en tip: bij de betere vefhandel kan je glazen potjes met daarop een spuitbusje kopen. Je kan dan zo'n potje ook vullen met een gewone lak of die 2K lak (die in blik worden geleverd).
Kijk wel even met wat en hoeveel die soorten verf te verdunnen voordat je deze spuit.