Olie, maar waar vandaan?
-
Oscar
Olie, maar waar vandaan?
- Zaterdagochtend in Mammut de tussenbak bijgevuld met ca. 350ml, dat was iets teveel want het liep er direct uit.. Ik schat dat we op de rit van 400km ca. 250ml hebben gebruikt.
- Op de terugweg bij elke stop gekeken of er nog druppels onder hingen: jep.
- Vanmiddag, na de uitlaat vervangen te hebben, weer even de tussenbak ge-checkt.
De olie kwam me tegemoet....
Als de olie afgekoeld is druppelt er niets.
Maar waar is het dan uitgekomen ?
Ik heb bij mijn weten op 6 plaatsen versnellingsbak olie in de auto zitten:
LT85(=vol), LT230T(=vol), Voor- en achteras diff(=vol), beide zwivels(niet ge-checkt, niet relevant bij dit probleem).
Net nog even de dikke manual doorgenomen, maar kan niets verzinnen.
Welke olie opslag vergeet ik?
De druppels hangen aan de onderste bouten van de LT230, dat zegt niet zoveel aangezien het het laagste punt is.
Iemand een tip, of dit wel eens bij de hand gehad?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
- Op de terugweg bij elke stop gekeken of er nog druppels onder hingen: jep.
- Vanmiddag, na de uitlaat vervangen te hebben, weer even de tussenbak ge-checkt.
De olie kwam me tegemoet....
Als de olie afgekoeld is druppelt er niets.
Maar waar is het dan uitgekomen ?
Ik heb bij mijn weten op 6 plaatsen versnellingsbak olie in de auto zitten:
LT85(=vol), LT230T(=vol), Voor- en achteras diff(=vol), beide zwivels(niet ge-checkt, niet relevant bij dit probleem).
Net nog even de dikke manual doorgenomen, maar kan niets verzinnen.
Welke olie opslag vergeet ik?
De druppels hangen aan de onderste bouten van de LT230, dat zegt niet zoveel aangezien het het laagste punt is.
Iemand een tip, of dit wel eens bij de hand gehad?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Berry
Re: Olie, maar waar vandaan?
weet je zeker dat het wel bakolie is en niet motor olie oid van een hoger gelegen punt?
ik heb dit wel eens gehad en dat bleek aan de achterknt van mijn kleppendeksel vandaan te komen en liep tussen schutbord en motor via de versnellingsbak naar het onderse punt van mijn tussenbak
ik heb dit wel eens gehad en dat bleek aan de achterknt van mijn kleppendeksel vandaan te komen en liep tussen schutbord en motor via de versnellingsbak naar het onderse punt van mijn tussenbak
-
Bart van Dessel
Re: Olie, maar waar vandaan?
Het kan heel goed van je tussenbak afkomen, de vierkante deksel kan lekken door een slechte pakking. En de keerring bij je inputgear kan lekken. Onderdeelnummer ICV100000 uit m'n hoofd. Zit je ontluchtingsslang niet verstopt? Dan duwt ie ook de olie d'r uit door de keerringen.
gr, Bart
gr, Bart
-
Oscar
Re: Olie, maar waar vandaan?
@Berry,
Nee het is echt gearoil, qua geur / kleur / gevoel...
Bovendien heeft de motor geen druppel verbruikt.
@Bart,
Ik zal die ontluchting 'ns checken.
Het vreemde is dat ik verwachte er weer bij te moeten gooien en het kwam me tegemoet.
En onderweg uit Duitsland heb ik 'm een druppel of 3 per minuut zien verliezen (bij stilstand met draaiende motor)
6uur rijden x 60min = 360min = ca. 1000 druppels..
Dat zou ik ergens aan een niveau moeten zien, lijkt mij.
Voeg daarbij nog de situatie van de heenweg en ik mis iets.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Nee het is echt gearoil, qua geur / kleur / gevoel...
Bovendien heeft de motor geen druppel verbruikt.
@Bart,
Ik zal die ontluchting 'ns checken.
Het vreemde is dat ik verwachte er weer bij te moeten gooien en het kwam me tegemoet.
En onderweg uit Duitsland heb ik 'm een druppel of 3 per minuut zien verliezen (bij stilstand met draaiende motor)
6uur rijden x 60min = 360min = ca. 1000 druppels..
Dat zou ik ergens aan een niveau moeten zien, lijkt mij.
Voeg daarbij nog de situatie van de heenweg en ik mis iets.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
HLaan
Re: Olie, maar waar vandaan?
Enige dat ik zo kan verzinnen na het lezen van al jouw info is dat je teveel olie in de bak hebt gedaan, dan komt het er ook uit...
-
Henk Bossinade
Re: Olie, maar waar vandaan?
Oscar,even over de LT85.Je schrijft over versnellingsbakolie en die mag absoluut niet in een LT85.Er moet motorolie(15W40 mineraal) in .De oliepomp in de bak kan kapot gaan door 80W90 en dit merk je vaak pas na 20.000/30.000 KM.Vr gr Henk B.
-
Oscar
Re: Olie, maar waar vandaan?
Henk,
Goed punt, ik heb de bak nog niet hoeven bijvullen/verversen.
Ik zal nog 'ns checken wat er nu in zit.
Maar voor zover ik kan zien lekt die niet.
Goed punt, ik heb de bak nog niet hoeven bijvullen/verversen.
Ik zal nog 'ns checken wat er nu in zit.
Maar voor zover ik kan zien lekt die niet.
-
Bart van Dessel
Re: Olie, maar waar vandaan?
Beste Oscar, heb je mijn andere 2 oopties overwogen?
gr, Bart
gr, Bart
-
Remko Stage1
Re: Olie, maar waar vandaan?
Weer wat geleerd. Ik dacht dat alleen in een LT95 motorolie moest (20w50).
Remko
Remko