Halve slag tussen vrij / koppel maken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Patrick Vermeulen

Halve slag tussen vrij / koppel maken

Bericht door Patrick Vermeulen »

Heren,

Het volgende 'probleem' heb ik met mijn 109 stawag.
Wanneer hij in z'n vrij staat, je hem vervolgens in een versnelling zet zit er tussen het 'vrij staan' en 'koppel maken' een halve slag op de aandrijfas.
Dit heeft als gevolg dat als je weg rijd je de as onder de wagen eerst een halve slag hoort maken en aan het einde van die halve slag gaat hij pas daadwerkelijk iets aandrijven. Je hoort een soort 'kloek' geluid.
Het probleem doet zich voor tussen alle versnellingen, ook wanneer je 50 rijd en van z'n 3 naar de 4 gaat.

Iemand enig idee wat precies deze halve slag veroorzaakt?

Bedankt!

Patrick Vermeulen
Exfietser

Re: Halve slag tussen vrij / koppel maken

Bericht door Exfietser »

Gammele kruisjes in de aandrijfas is het meest waarschijnlijke. Maar het kan ook je diff o.i.d. zijn.

Arnold.
bart

Re: Halve slag tussen vrij / koppel maken

Bericht door bart »

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 109 stawag. De kruisjes hebben geen zichtbare speling. Patrick, weet jij al wat bij jou het probleem is?
Anton (Rumble)

Re: Halve slag tussen vrij / koppel maken

Bericht door Anton (Rumble) »

Vergeet de spelling op de meenemers niet, daar zit vaak ook slijtage op, kost niet veel om te vervangen.

Anton
Patrick Vermeulen

Re: Halve slag tussen vrij / koppel maken

Bericht door Patrick Vermeulen »

Dit is wat een uiterst handige buurman me vertelde:

Je moet de achterwielen vrij van de grond zetten. Dan de complete aandrijving van voor naar achteren inspecteren.
Tussen motor en de bakken.
Tussen bakken en dif achter.
En als laatste, ik weet even de precieze terminologie niet, maar als je de dopjes op de wielen achter eraf haalt, zie je een tandwiel zitten, of te wel het uiteinde van de achteras. Daar precies achter dat dopje kan ook nog speling zitten.

Ik moet zelf nog het e.e.a. nakijken, maar heb het sterke vermoeden dat het in het achter dif zit.
Laat me weten wat jouw bevindingen zijn.

Patrick
bart

Re: Halve slag tussen vrij / koppel maken

Bericht door bart »

Wanneer de handrem erop staat is er nog steeds evenveel speling, het ligt bij mij dus niet aan de versnellingsbak. Steekassen en meenemers (bedankt voor de tip Rumble) zijn nog goed. Het ligt bij mij dus ook waarschijnlijk aan het achterdifferentieel. Ik ga eerst het grote landroverboek erop naslaan voordat ik die openschroef. Mocht ik iets vinden dan laat ik het wel weten.
Plaats reactie