En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
-
Ron 2.8teedee
En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
Accu laadt inmiddels weer bij (13,8) maar nu brandt het controle lampje op de toeren.....Bij starten dus branden, gaat uit maar gaat gelijk weer flauw branden en reageert vervolgens op het gas
-
Roy B
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
Op de D+ aansluiting zitten als het goed is 2 draden. 1 Daarvan gaat naar je lampje. Controleer even hoe deze draad is
Gr,
Roy
Gr,
Roy
-
Ron 2.8teedee
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
Ik heb drie kleine draden uit de dynamo komen maar als ik een andere draad aansluit, dan laad de dynamo niet meer bij.......(een van de draden is voor de toerenteller maar de derde?
Ook als ik het lampje uit de klok draai, is het bijladen overigens over.
(ps; tis een dynamo van een Isuzu diesel....)
Ook als ik het lampje uit de klok draai, is het bijladen overigens over.
(ps; tis een dynamo van een Isuzu diesel....)
-
sjeroens
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
"Ook als ik het lampje uit de klok draai, is het bijladen overigens over."
dan lijkt het dat ie via je controlelamp laad. En dat lijkt mij niet de bedoeling en zelfs gevaarlijk. dikte laad-draad is dikker als een sense draad. Zou het zijn dat je laad-draad onderbroken word door een el. schakelaar die bedient word door een van de drie kleine draden? tis maar een ingeving.
j.
dan lijkt het dat ie via je controlelamp laad. En dat lijkt mij niet de bedoeling en zelfs gevaarlijk. dikte laad-draad is dikker als een sense draad. Zou het zijn dat je laad-draad onderbroken word door een el. schakelaar die bedient word door een van de drie kleine draden? tis maar een ingeving.
j.
-
Hans
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
Dit klopt inderdaad, als je controle lampje kapot is laad hij niet meer bij!!
-
Hans
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
Heb eerst mijn accu vervangen , daarna mijn dynamo. Nog geen laadstroom. toen het kapotte lampje vervangen, en nu 14,3 volt. Kom zo wel lekker in de reserve onderdelen te zitten
-
Ron 2.8teedee
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
De laad draad loopt bij mij via de ampere meter en gelukkig niet via het controle lampje! Deze idd een stukje dikker.
Het lampje is letterlijk een controle lampje die er voor zorgt het circuit rond is. Lampje eruit of kapot en dan laadt de dynamo ook idd niet.
De twee overige draden zijn overigens van de toerenteller en de constante, ben ik achter....
Het lampje is letterlijk een controle lampje die er voor zorgt het circuit rond is. Lampje eruit of kapot en dan laadt de dynamo ook idd niet.
De twee overige draden zijn overigens van de toerenteller en de constante, ben ik achter....
-
AadG
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
Vaak een teken aan de wand dat de dynamo aan revisie toe is.
Probeer de koolborstels eens te vervangen.
Probeer de koolborstels eens te vervangen.
-
Martin (Jumbo Livingstone)
Re: En deze vraag over de dynamo is ook moeilijk....
Het controllelampje wordt gebruikt om de dynamo van een voorspanning te voorzien. De electromagneten in de dynamo moeten eerst magnestich worden voor de dynamo gaat werken.
Zolang de accuspanning hoger is dan de dynamospanning loopt er stroom door het lampje.
Lampje moet dus aangesloten zitten om de dynamo te laten werken.
De dikke draad levert inderdaad de stroom. Die heb je goed aangesloten
De derde dunne draad wordt gebruikt als "sensor". Je kunt hem aan de dikke draad koppelen, of, zoals het hoort, rechtstreeks aan de accu. Op basis van de spanning die op de sensordraad staat, regelt de dynamo de laadstroom/spanning. Als de de sensordraad los hangt, zal de dynamo maximaal leveren, wat overbelasting (koken) van je accu tot gevolg kan hebben.
een 4e aansluiting die er soms op een wisselstroomdynamo zit wordt voor de toerenteller gebruikt.
suscces er mee!
martin 109D stawag 1973
Zolang de accuspanning hoger is dan de dynamospanning loopt er stroom door het lampje.
Lampje moet dus aangesloten zitten om de dynamo te laten werken.
De dikke draad levert inderdaad de stroom. Die heb je goed aangesloten
De derde dunne draad wordt gebruikt als "sensor". Je kunt hem aan de dikke draad koppelen, of, zoals het hoort, rechtstreeks aan de accu. Op basis van de spanning die op de sensordraad staat, regelt de dynamo de laadstroom/spanning. Als de de sensordraad los hangt, zal de dynamo maximaal leveren, wat overbelasting (koken) van je accu tot gevolg kan hebben.
een 4e aansluiting die er soms op een wisselstroomdynamo zit wordt voor de toerenteller gebruikt.
suscces er mee!
martin 109D stawag 1973