Een snelle vraag: ik heb een 123 ignition klopt het dat er dan geen condensator meer aangesloten zit bij je bobine?
Met vriendelijke groet,
Jelle
123 ignition en condensator
-
JVD
Re: 123 ignition en condensator
Bij een 123 ignition heb je inderdaad geen condensator nodig.
Een condensator dient om het inbranden van de contactpuntjes tegen te gaan. Omdat er bij een 123 ignition geen contactpuntjes voorkomen is er dus geen condensator nodig. Een bobine blijft uiteraard wel nodig.
Met vriendelijke groet,
Jan
Een condensator dient om het inbranden van de contactpuntjes tegen te gaan. Omdat er bij een 123 ignition geen contactpuntjes voorkomen is er dus geen condensator nodig. Een bobine blijft uiteraard wel nodig.
Met vriendelijke groet,
Jan
-
RaRo83
Re: 123 ignition en condensator
Hoi Jan,
Even voor mezelf, is een condensator hetzelfde als een ballastweerstand?
Ik had in een eerder topic last van een hete bobine, ik heb nu een nieuwe bobine, durf alleen nog niet te rijden voor ik alles op een rijtje heb.
Kun je 12v constant op je bobine hebben, ofwel, de weerstandsdraad tussen bobine en contactslot verwijderen?
Ik meet bij stationair draaien 6v op de bobine, terwijl deze 12v is tbv electr, onsteking.
Sorry dat ik ff misbruik maak van dit topic, maar misschien heeft Jelle er ook iets aan.
groet Michael
Even voor mezelf, is een condensator hetzelfde als een ballastweerstand?
Ik had in een eerder topic last van een hete bobine, ik heb nu een nieuwe bobine, durf alleen nog niet te rijden voor ik alles op een rijtje heb.
Kun je 12v constant op je bobine hebben, ofwel, de weerstandsdraad tussen bobine en contactslot verwijderen?
Ik meet bij stationair draaien 6v op de bobine, terwijl deze 12v is tbv electr, onsteking.
Sorry dat ik ff misbruik maak van dit topic, maar misschien heeft Jelle er ook iets aan.
groet Michael
-
JVD
Re: 123 ignition en condensator
Hallo Michael,
Laat ik even voorop stellen dat mijn kennis over ontsteking, contactpuntjes, condensator en bobine, beperkt is.
Ik heb de laatste tijd het e.e.a. hierover gelezen op het internet omdat ik hierin erg geinteresseerd was.
Als het contact aanstaan en de contactpuntjes zijn dicht dan loopt er een stroom doorheen en dan laad de bobine in het hoogspanningsgebied zich op. Op het moment dat de contactpuntjes opengaan, dan ontstaat er een een strookmpiek in het laagstroom-circuit in de bobine waardoor er in de secundaire-circuit (in het hoogspanning-circuit) in de bobine een ontlading ontstaat in de vorm van een vonk, tenminste als er een vonk kan ontstaan, want daar is massa voor nodig. Normaal zal dat via de bougie gebeuren. Dus er moet wel een hoogspanningskabel vanuit de bobine naar de stroomverdeler lopen. Als die hoogspanning vanuit de bobine nergens naar toe kan, dan zal de bobine uiteindelijk kapot gaan.
Als de contactpuntjes, met het contact aan, om de een of andere reden dicht blijven staan dan zal de bobine warm tot heet kunnen worden en uiteindelijk ook kapot kunnen gaan omdat er dan een laagstroom doorheen blijft lopen.
Ik kan mij voorstellen dat ter beveiliging hier een ballastweerstand tussen het contactslot en de bobine geplaatst wordt. Door een weerstand wordt de stroom in ieder geval getemperd.
Ik denk niet dat een condensator en een ballastweerstand hetzelfde zijn. Een condensator vangt de pieken in het laagspanning-circuit op en houdt die spanning (even) vast en voorkomt hiermee dat de contactpuntjes inbranden. Een weerstand voorkomt dat er ergens een te grote stroom doorheen loopt; m.a.w. die regeld de stroomsterkte.
Ik hoop dat ik het zo een beetje aardig verwoord heb. Voor meer informatie hierover zou ik je willen adviseren om eens op het internet te gaan zoeken via Google. Daar zul je vast nog meer/betere informatie vinden.
Veel succes ermee.
Met vriendelijke groet,
Jan
Laat ik even voorop stellen dat mijn kennis over ontsteking, contactpuntjes, condensator en bobine, beperkt is.
Ik heb de laatste tijd het e.e.a. hierover gelezen op het internet omdat ik hierin erg geinteresseerd was.
Als het contact aanstaan en de contactpuntjes zijn dicht dan loopt er een stroom doorheen en dan laad de bobine in het hoogspanningsgebied zich op. Op het moment dat de contactpuntjes opengaan, dan ontstaat er een een strookmpiek in het laagstroom-circuit in de bobine waardoor er in de secundaire-circuit (in het hoogspanning-circuit) in de bobine een ontlading ontstaat in de vorm van een vonk, tenminste als er een vonk kan ontstaan, want daar is massa voor nodig. Normaal zal dat via de bougie gebeuren. Dus er moet wel een hoogspanningskabel vanuit de bobine naar de stroomverdeler lopen. Als die hoogspanning vanuit de bobine nergens naar toe kan, dan zal de bobine uiteindelijk kapot gaan.
Als de contactpuntjes, met het contact aan, om de een of andere reden dicht blijven staan dan zal de bobine warm tot heet kunnen worden en uiteindelijk ook kapot kunnen gaan omdat er dan een laagstroom doorheen blijft lopen.
Ik kan mij voorstellen dat ter beveiliging hier een ballastweerstand tussen het contactslot en de bobine geplaatst wordt. Door een weerstand wordt de stroom in ieder geval getemperd.
Ik denk niet dat een condensator en een ballastweerstand hetzelfde zijn. Een condensator vangt de pieken in het laagspanning-circuit op en houdt die spanning (even) vast en voorkomt hiermee dat de contactpuntjes inbranden. Een weerstand voorkomt dat er ergens een te grote stroom doorheen loopt; m.a.w. die regeld de stroomsterkte.
Ik hoop dat ik het zo een beetje aardig verwoord heb. Voor meer informatie hierover zou ik je willen adviseren om eens op het internet te gaan zoeken via Google. Daar zul je vast nog meer/betere informatie vinden.
Veel succes ermee.
Met vriendelijke groet,
Jan