Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
-
Johan Jongbloed
Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
Ik ben eindelijk toe aan het in elkaar zetten van mijn 2,25L diesel.
Heerlijk alles schoon en mooie nieuwe lagerschalen, glijlagers, druklagers etc.
Mijn cylinders zijn opgeboord, gehoond en ik heb mooie nieuwe overmaatse zuigers.
De zuigerstang is ontdaan van de versleten glijlagers (waar de zuigerpen ingaat en de zuiger aan de zuigerstan/aandrijfstang bevestigd).
De nieuwe glijlagers heb ik erin geperst met mijn zelf gemaakte pers. Klinkt als grof geweld maar het werkt 1000x beter dan dit op de een of andere manier met een hamer te doen. Alleen nu loop ik tegen een klein probleempje aan. Ik dacht eerst dat ik iets overmaats had gekocht, maar dit blijkt gelukkig niet het geval.
In de documentatie staat het keurig vermeld in een mooi zinnetje "De glijlagers op maat maken zie hierboven". Maar ja hierboven staat niets over het op maat maken. Nog steeds geen probleem we zijn creatief genoeg. Als het glijlagen nu uit één geheel zou bestaan had ik de maat kunnen opnemen voor het inbouwen van de lagers en in de draaibank op maat kunnen maken. Maar helaas het moet natuurlijk in lengte open zijn, waardoor de meeting te onnauwkeurig wordt. De opening heeft ook weer zijn voordeel, met de indicatie in de zuigerstang kun je de glijlager precies goed uitlijnen om zo ook het olie gaatje op de juiste plaats te uit te lijnen.
Nu heb ik zelf het idee om een Midlock uithoon tool te gebruiken.
Nadeel is dat deze een korrel heeft van 240 en worden er krassen gemaakt.
Leuk voor de olie toevoer maar m.i. te grof wat voor extra slijtage zal zorgen.
Nu kan ik natuurlijk rekening houden met deze krassen en na het honen de glijlagers polijsten.
Dit wordt wel een arbeidsintensieve bezigheid, maar ik heb toch niets beters te doen.
Zit ik op het goede spoor of ben ik nu volledig ontspoort.
een automonteur wist mij te vertellen dat zij dit gewoon in de boorkolom doen. Kan mij er niets bij voorstellen lijkt mij te onnauwkeurig en te makkelijk om in de fout te gaan. Lijkt mij weer eens iemand die volledig uit zijn nek staat te oreren.
Wie vertelt mij het goede verhaal en laat mijn dieseltje weer ronken, i.p.v. rammelen.?
Met vriendelijke groet,
Johan Jongbloed
LandRovergek
Heerlijk alles schoon en mooie nieuwe lagerschalen, glijlagers, druklagers etc.
Mijn cylinders zijn opgeboord, gehoond en ik heb mooie nieuwe overmaatse zuigers.
De zuigerstang is ontdaan van de versleten glijlagers (waar de zuigerpen ingaat en de zuiger aan de zuigerstan/aandrijfstang bevestigd).
De nieuwe glijlagers heb ik erin geperst met mijn zelf gemaakte pers. Klinkt als grof geweld maar het werkt 1000x beter dan dit op de een of andere manier met een hamer te doen. Alleen nu loop ik tegen een klein probleempje aan. Ik dacht eerst dat ik iets overmaats had gekocht, maar dit blijkt gelukkig niet het geval.
In de documentatie staat het keurig vermeld in een mooi zinnetje "De glijlagers op maat maken zie hierboven". Maar ja hierboven staat niets over het op maat maken. Nog steeds geen probleem we zijn creatief genoeg. Als het glijlagen nu uit één geheel zou bestaan had ik de maat kunnen opnemen voor het inbouwen van de lagers en in de draaibank op maat kunnen maken. Maar helaas het moet natuurlijk in lengte open zijn, waardoor de meeting te onnauwkeurig wordt. De opening heeft ook weer zijn voordeel, met de indicatie in de zuigerstang kun je de glijlager precies goed uitlijnen om zo ook het olie gaatje op de juiste plaats te uit te lijnen.
Nu heb ik zelf het idee om een Midlock uithoon tool te gebruiken.
Nadeel is dat deze een korrel heeft van 240 en worden er krassen gemaakt.
Leuk voor de olie toevoer maar m.i. te grof wat voor extra slijtage zal zorgen.
Nu kan ik natuurlijk rekening houden met deze krassen en na het honen de glijlagers polijsten.
Dit wordt wel een arbeidsintensieve bezigheid, maar ik heb toch niets beters te doen.
Zit ik op het goede spoor of ben ik nu volledig ontspoort.
een automonteur wist mij te vertellen dat zij dit gewoon in de boorkolom doen. Kan mij er niets bij voorstellen lijkt mij te onnauwkeurig en te makkelijk om in de fout te gaan. Lijkt mij weer eens iemand die volledig uit zijn nek staat te oreren.
Wie vertelt mij het goede verhaal en laat mijn dieseltje weer ronken, i.p.v. rammelen.?
Met vriendelijke groet,
Johan Jongbloed
LandRovergek
-
Eric&Betty Boop
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
De zuigerpenlagers(ook wel small-end lagers)moeten met een ruimer op de juiste maat gemaakt worden.
Misschien is het wijs om met je drijfstangen met nieuwe small-end lagers en de zuigerpennen naar een revisie bedrijf te gaan en die de lagers op de juiste maat te laten ruimen.
link naar "ruimer"
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('4f5e0a1902182f8ec46a72298db4823d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('7cc9417dd03b6502afc8919277ace5c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('308890d7548dcd852606f0032d26ef08', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee50b6447f229ba2f50241f9843d767c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2009 22:11 door Pepé le Pew&Porky Pig.
Misschien is het wijs om met je drijfstangen met nieuwe small-end lagers en de zuigerpennen naar een revisie bedrijf te gaan en die de lagers op de juiste maat te laten ruimen.
link naar "ruimer"
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('4f5e0a1902182f8ec46a72298db4823d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('7cc9417dd03b6502afc8919277ace5c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('308890d7548dcd852606f0032d26ef08', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee50b6447f229ba2f50241f9843d767c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9875809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2009 22:11 door Pepé le Pew&Porky Pig.
-
Exfietser
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
Ik kan je helaas niet helpen met een verhaal over hoe je het moet doen maar kan wel vertellen dat dit een onverwachte kostenpost bleek te zijn toen ik de zuigers er bij het reviesiebedrijf er in heb laten zetten. En dat was best veel omdat het volgens hun handwerk was. Dus het boorkolom verhaal zou ik maar even niet voor waar aannemen. Hoe ze het nu wel gedaan hebben weet ik helaas ook niet.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2009 22:01 door Exfietser.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2009 22:01 door Exfietser.
-
Johan Jongbloed
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
Dank je wel Eric,
laat ik het zo zeggen dat de puzzel stukjes nu op zijn plaats vallen. In de teksten wordt wel beschreven dat de lagers opgeruimd moeten worden maar hoe kon ik in geen van mijn LandRover boeken en restauratieboeken vinden. Overigens staat er in de partscatalogue (achterin) een special tool voor. Maar met jouw verhaal is mij nu duidelijk dat dit de opruimer is.
Ik heb net de tekst van deze opruimer gelezen en wat blijkt is dat deze handruimer niet gebruikt mag worden met een groef overlangs. Dit is nu net het geval bij de glijlagers van LandRover. De handruimer loopt vast in de groef en breekt af of hapt materiaal weg.
Tot nu toe heb ik dus geen alternatief voor mijn misschien te creatieve idee. Ik kan het idee uit testen op de oude glijlagers, want die heb ik nog bewaart.
Ik zal even bellen met het bedrijf waar ik de onderklok heb laten opboren en honen. Als ik de oude zuigers en aandrijfstangen had meegestuurd dan hadden zij dit al voor mij gedaan. Helaas ziten zij aan de andere kant van het land. Wat ik alleen niet begrijp is dat de zuigerpennen altijd dezelfde maar hebben en deze lagers niet op de juiste dikte geleverd worden. Niet echt belangrijk om te weten maar dit zijn nu eenmaal de vragen die mij bezig houden.
Bedank in ieder geval voor je antwoord.
Johan.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2009 07:53 door Johan Jongbloed.
laat ik het zo zeggen dat de puzzel stukjes nu op zijn plaats vallen. In de teksten wordt wel beschreven dat de lagers opgeruimd moeten worden maar hoe kon ik in geen van mijn LandRover boeken en restauratieboeken vinden. Overigens staat er in de partscatalogue (achterin) een special tool voor. Maar met jouw verhaal is mij nu duidelijk dat dit de opruimer is.
Ik heb net de tekst van deze opruimer gelezen en wat blijkt is dat deze handruimer niet gebruikt mag worden met een groef overlangs. Dit is nu net het geval bij de glijlagers van LandRover. De handruimer loopt vast in de groef en breekt af of hapt materiaal weg.
Tot nu toe heb ik dus geen alternatief voor mijn misschien te creatieve idee. Ik kan het idee uit testen op de oude glijlagers, want die heb ik nog bewaart.
Ik zal even bellen met het bedrijf waar ik de onderklok heb laten opboren en honen. Als ik de oude zuigers en aandrijfstangen had meegestuurd dan hadden zij dit al voor mij gedaan. Helaas ziten zij aan de andere kant van het land. Wat ik alleen niet begrijp is dat de zuigerpennen altijd dezelfde maar hebben en deze lagers niet op de juiste dikte geleverd worden. Niet echt belangrijk om te weten maar dit zijn nu eenmaal de vragen die mij bezig houden.
Bedank in ieder geval voor je antwoord.
Johan.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2009 07:53 door Johan Jongbloed.
-
Johan Jongbloed
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
Arnold,
Bedankt voor je antwoord.
Zoals je kunt zien heeft Eric het antwoord gegeven, tuurlijk is het handwerk maar met de opruimer zal het niet meer dan een uurtje werk zijn voor 4 zuigerstangen.
Ik heb alleen sterk het vermoeden dat of je getilt bent of dat dit bedrijf het ongeveer op dezelfde manier doet als ik voorstelde. Mischien gebruiken zij dit handgereedschap wle in plaats van de verstelbare opruimer.
Het berdijf waar ik mijn onderklok heb laten doen vroeg €90,-- per cilinder, exclusief overmaatste zuigers. De overmaatse zuiger wordt bepaald na een naukeurige meting van de cilinder. Bij mij is dit een overmaat geworden van +0,508mm. De speling die zij hanteren is een factor 10 beter dan LandRover nodig acht (0,0025mm ipv de 0,02mm).
Ik bel dit bedrijf even op wat ik het beste kan doen ipv 200km rijden voor een half uurtje werk.
Ik hou niet zo van opsturen met de post. Ik ben te bang dat of mijn spullen kwijt raak of beschadigen tijdens transport.
Met vriendelijke groet,
Johan jongboed
Bedankt voor je antwoord.
Zoals je kunt zien heeft Eric het antwoord gegeven, tuurlijk is het handwerk maar met de opruimer zal het niet meer dan een uurtje werk zijn voor 4 zuigerstangen.
Ik heb alleen sterk het vermoeden dat of je getilt bent of dat dit bedrijf het ongeveer op dezelfde manier doet als ik voorstelde. Mischien gebruiken zij dit handgereedschap wle in plaats van de verstelbare opruimer.
Het berdijf waar ik mijn onderklok heb laten doen vroeg €90,-- per cilinder, exclusief overmaatste zuigers. De overmaatse zuiger wordt bepaald na een naukeurige meting van de cilinder. Bij mij is dit een overmaat geworden van +0,508mm. De speling die zij hanteren is een factor 10 beter dan LandRover nodig acht (0,0025mm ipv de 0,02mm).
Ik bel dit bedrijf even op wat ik het beste kan doen ipv 200km rijden voor een half uurtje werk.
Ik hou niet zo van opsturen met de post. Ik ben te bang dat of mijn spullen kwijt raak of beschadigen tijdens transport.
Met vriendelijke groet,
Johan jongboed
-
Eric&Betty Boop
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
Johan,de zuigerpennen zijn in principe wel allemaal dezelfde maat,maar het is wel wijs om iedere zuigerpen bij de zuiger te houden waar hij in zat.
de small-end glijlagers worden volgens mij niet in de juiste maat geleverd omdat de maat van de bovenste boring in de drijfstang de binnenmaat van het glijlager dan bepaalt en die boring is niet nauwkeurig genoeg en dat zou dan dus niet de juiste speling geven.
Een handruimer kan wel gebruikt worden,maar niet een verstelbare ruimer.
Deze bestaat uit een aantal verstelbare mesjes en die kunnen in de zaagsnede blijven hangen en dan kan je het lager dus gelijk in de oud-ijzerbak gooien.
Als je het zelf wil doen zul je dus het special tool moeten bestellen omdat die dus precies de juiste maat heeft voor jou small-end lagers.Daar zal wel een redelijk prijskaartje aan hangen en waarschijnlijk heb je hem maar 1 keer nodig.
Anders moet je een revisie bedrijf zoeken die gespecialiseerd is in landrover blokken want die hebben die ruimer waarschijnlijk wel liggen.
In een boorkolom wil ook wel maar dan moet je tot een bepaalde maat en perfect gecentreerd boren en daarna voorzichtig honen en tussentijd vaak meten.Daar wordt het een stuk arbeidsintensiever van en dus duurder.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('45f617bb1c0250160649a0036e9d674f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('a6fcfc3ef35fefa438e1ba603a9f4e83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('136b1cca41cd1b8bfdc9c68552220d60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2da59b3856579b02e4c372fe9852c9cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
de small-end glijlagers worden volgens mij niet in de juiste maat geleverd omdat de maat van de bovenste boring in de drijfstang de binnenmaat van het glijlager dan bepaalt en die boring is niet nauwkeurig genoeg en dat zou dan dus niet de juiste speling geven.
Een handruimer kan wel gebruikt worden,maar niet een verstelbare ruimer.
Deze bestaat uit een aantal verstelbare mesjes en die kunnen in de zaagsnede blijven hangen en dan kan je het lager dus gelijk in de oud-ijzerbak gooien.
Als je het zelf wil doen zul je dus het special tool moeten bestellen omdat die dus precies de juiste maat heeft voor jou small-end lagers.Daar zal wel een redelijk prijskaartje aan hangen en waarschijnlijk heb je hem maar 1 keer nodig.
Anders moet je een revisie bedrijf zoeken die gespecialiseerd is in landrover blokken want die hebben die ruimer waarschijnlijk wel liggen.
In een boorkolom wil ook wel maar dan moet je tot een bepaalde maat en perfect gecentreerd boren en daarna voorzichtig honen en tussentijd vaak meten.Daar wordt het een stuk arbeidsintensiever van en dus duurder.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('45f617bb1c0250160649a0036e9d674f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('a6fcfc3ef35fefa438e1ba603a9f4e83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('136b1cca41cd1b8bfdc9c68552220d60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2da59b3856579b02e4c372fe9852c9cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9882676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
josleurs
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
om de zuiger pen in de in nieuwe drijfstang lager te krijgen moet het lager uit gekotterd worden. heb wel een adresje voor ongeveer 20 euro per drijfstang. ga alsjeblieft niet zelf met ruimers werken enzo. de speling marge is minder dan 0.0025mm dit lukt je niet met hand ruimers. als de speling te groot is krijg je ruimte tussen je zuiger pen en zuiger. en alle gevolgen van dien
veel succes
grt jos
veel succes
grt jos
-
Johan Jongbloed
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
Ja, het werk op zich is niet het probleem maar het gereedschap park wat je nodig hebt om dergelijke dingen te doen.
Nu heb ik het probleem dat ik lang en ver met de landrover weg wil. De bedrijven hier vertrouw ik wel maar die waar ik straks terecht kom. Ik wil dus eigenlijk alles zelf doen, goed de cilinders was echt niet te doen maar de overige zaken moet toch echt lukken.
Ik ben op zoek gegaan om een ruimer te kunnen bemachtigen. Voor de landrover echter is het een speciaal tool. De ruimers die ik kon krijgen/bestellen hebben een "Spoed" zo schuin dat ik die zeker niet wil gebruiken.
Ik ben aan het honen geweest dat gaat op zich uitstekend. Ik had verwacht dat met de korrel 240 te grof zou zijn maar het tegendeel is waar. het lager glimt tegen je op, niks krassen. Enige probleem is dat je het honen kunt aanzetten en vervolgens lekker thuis kunt gaan slapen om de volgende dag te kijken hoe ver het is. Het duurt en duurt.
Dus ik maak nu een speciaal gereedschapje met een dop20, die pas met een klein beetje ruimte. Waarom een dop, deze is mooi recht. Ik zet hier waterproof, fijn schuur papier. Deze zet ik in de boorkolom en ga weer aan het schuren hierna ga ik woor honen om het mooi glad te maken.
Het is extreem arbeidsintensief, maar je hebt wel eer van je werk. Ik ben tussen door krukas aan het installeren en het past allemaal weer perfect. Alleen jammer dat de voorganger die de motor in elkaar heeft gezet blijkbaar een pot vloeibare pakking averhad en dat ongeveer overal ingegoten heeft. Wat geeft dat een puinhoop en dicht het er niet van.
Ik heb mij overigens verbaast over de kosten van alle onderdelen die nodig zij. Het loopt wal op al die kleine dingen maar uiteindelijk ben ik € 1000,-- kwijt voor alle onderdelen en losse materialen.
De Wisselstroom dynamo (24V) heb ik ook gereviseerd en die draait ook weer zoals het moet. Ik heb alleen het enalaatste lager gekocht dat er beschikbaar was hierna zijn ze op en worden niet meer gemaakt. De regelaar is kompleet verot een nieuwe ligt bij Budgetparts maar voor een bedrag van €140,00 kan ik er zelf 10 maken.
ik was toch al van plan om een stuk automotive toe te voegen, de regelaar maken we nu ook wel electronisch (gelukkig is dat m'n vak en grootste hobby).
Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie inbreng. Er ontbraken een paar kleine links waardoor ik het verhaal niet helemaal begreep.
Het blijft een hele klus om het zelf te doen. Het moet per slot ook nog eens goed (gelukkig heb ik de oude lagers om op te oefenen en te kijken wat ik uitdenk ook werkelijk werkt of meer beschadigd). Het ergeste wat mij kan overkomen is dat ik de boel verknoei en niewe lagers moet kopen en uiteindelijk toch naar het bedrijf moet om de boel op de juiste maat te maken.
Eric,
Meten is inderdaad de enige manier. het zal vaak en goed moeten.
Jos,
De speling komt wel goed zoals Eric al zij meten, meten, meten.
Ik ben technisch wel hoog opgeleid maar ben gelukkig bij de LTS begonnen en als je dan elektro doet leer je alles behalve elektr ook nog metaalbewerken, draaien, frezen, lassen, timmeren, schilderen, kunstof lassen etc.
Dus ik ben niet zo bang dat het niet lukt. Zoals ik al zei dat het ergste wat me kan overkomen is dat ik de boel verkl.... en als nog met nieuwe lagers naar het revisie bedrijf moet.
Nogmaals allemaal bedankt.
Mijn website doet het op dit ogenblik niet maar als die weer in de lucht is zal ik de revisie op het web zetten. De url wordt dan [pa3jem.xs4all.nl] het kan wel even duren voordat ik hier vooruitgang in heb.
Prikker,
Johan Jongbloed
Met vriendelijke groet, Johan Jongbloed
Nu heb ik het probleem dat ik lang en ver met de landrover weg wil. De bedrijven hier vertrouw ik wel maar die waar ik straks terecht kom. Ik wil dus eigenlijk alles zelf doen, goed de cilinders was echt niet te doen maar de overige zaken moet toch echt lukken.
Ik ben op zoek gegaan om een ruimer te kunnen bemachtigen. Voor de landrover echter is het een speciaal tool. De ruimers die ik kon krijgen/bestellen hebben een "Spoed" zo schuin dat ik die zeker niet wil gebruiken.
Ik ben aan het honen geweest dat gaat op zich uitstekend. Ik had verwacht dat met de korrel 240 te grof zou zijn maar het tegendeel is waar. het lager glimt tegen je op, niks krassen. Enige probleem is dat je het honen kunt aanzetten en vervolgens lekker thuis kunt gaan slapen om de volgende dag te kijken hoe ver het is. Het duurt en duurt.
Dus ik maak nu een speciaal gereedschapje met een dop20, die pas met een klein beetje ruimte. Waarom een dop, deze is mooi recht. Ik zet hier waterproof, fijn schuur papier. Deze zet ik in de boorkolom en ga weer aan het schuren hierna ga ik woor honen om het mooi glad te maken.
Het is extreem arbeidsintensief, maar je hebt wel eer van je werk. Ik ben tussen door krukas aan het installeren en het past allemaal weer perfect. Alleen jammer dat de voorganger die de motor in elkaar heeft gezet blijkbaar een pot vloeibare pakking averhad en dat ongeveer overal ingegoten heeft. Wat geeft dat een puinhoop en dicht het er niet van.
Ik heb mij overigens verbaast over de kosten van alle onderdelen die nodig zij. Het loopt wal op al die kleine dingen maar uiteindelijk ben ik € 1000,-- kwijt voor alle onderdelen en losse materialen.
De Wisselstroom dynamo (24V) heb ik ook gereviseerd en die draait ook weer zoals het moet. Ik heb alleen het enalaatste lager gekocht dat er beschikbaar was hierna zijn ze op en worden niet meer gemaakt. De regelaar is kompleet verot een nieuwe ligt bij Budgetparts maar voor een bedrag van €140,00 kan ik er zelf 10 maken.
ik was toch al van plan om een stuk automotive toe te voegen, de regelaar maken we nu ook wel electronisch (gelukkig is dat m'n vak en grootste hobby).
Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie inbreng. Er ontbraken een paar kleine links waardoor ik het verhaal niet helemaal begreep.
Het blijft een hele klus om het zelf te doen. Het moet per slot ook nog eens goed (gelukkig heb ik de oude lagers om op te oefenen en te kijken wat ik uitdenk ook werkelijk werkt of meer beschadigd). Het ergeste wat mij kan overkomen is dat ik de boel verknoei en niewe lagers moet kopen en uiteindelijk toch naar het bedrijf moet om de boel op de juiste maat te maken.
Eric,
Meten is inderdaad de enige manier. het zal vaak en goed moeten.
Jos,
De speling komt wel goed zoals Eric al zij meten, meten, meten.
Ik ben technisch wel hoog opgeleid maar ben gelukkig bij de LTS begonnen en als je dan elektro doet leer je alles behalve elektr ook nog metaalbewerken, draaien, frezen, lassen, timmeren, schilderen, kunstof lassen etc.
Dus ik ben niet zo bang dat het niet lukt. Zoals ik al zei dat het ergste wat me kan overkomen is dat ik de boel verkl.... en als nog met nieuwe lagers naar het revisie bedrijf moet.
Nogmaals allemaal bedankt.
Mijn website doet het op dit ogenblik niet maar als die weer in de lucht is zal ik de revisie op het web zetten. De url wordt dan [pa3jem.xs4all.nl] het kan wel even duren voordat ik hier vooruitgang in heb.
Prikker,
Johan Jongbloed
Met vriendelijke groet, Johan Jongbloed
-
Exfietser
Re: Glijlager zuigerstang / zuigerpen op maat maken.
Hoi Johan,
Zo'n spanningsregelaar ja. Als er vijf euro aan onderdelen inzitten is het veel denk ik. Ik heb er overigens een schema van. Het is een eitje om te repareren (of een nieuwe te maken). Wat voor automotive toestanden wil jij er in maken dan? En heb jij een nederlandse ex-militair?
Ik wil er ook wat electronica in maken maar meer als extra. De techniek noodzakelijk om (veilig) te rijden laat ik helemaal standaard. Dus de standaard laadregelaar en de standaard militaire dynamo. En ik heb er ook de standaard lucas scheidingsdiode inzitten. Als die diode ooit mocht sneuvelen komt er wel een modern diode blok in. Moderne dioden zijn mechanisch en electrisch toch wel iets steviger.
De extra dingen die ik er in wil hebben zijn wat metingen voor de accuspanningen en stromen zodat ik die in de gaten kan houden. Een systeem dat het verbruik, het toerental en snelheid en afgelegde weg meet. Je moet het als een soort trip computer kunnen gebruiken. Eventueel in combinatie met een gps systeempje. Verder had ik het idee om op verschillende plaatsen de temperatuur van het blok te meten met Dallas one wire temp sensoren. Je zou zelfs een sensortje op je diffs en remmen kunnen plakken.
Een 12 volt systeem heb ik er al inzitten voor de koelbox, radio en mijn condor tranceivers.
Tja enzo hobby'en we leekr door met zijn allen.
Arnold. (PE1OGX)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2009 17:22 door Exfietser.
Zo'n spanningsregelaar ja. Als er vijf euro aan onderdelen inzitten is het veel denk ik. Ik heb er overigens een schema van. Het is een eitje om te repareren (of een nieuwe te maken). Wat voor automotive toestanden wil jij er in maken dan? En heb jij een nederlandse ex-militair?
Ik wil er ook wat electronica in maken maar meer als extra. De techniek noodzakelijk om (veilig) te rijden laat ik helemaal standaard. Dus de standaard laadregelaar en de standaard militaire dynamo. En ik heb er ook de standaard lucas scheidingsdiode inzitten. Als die diode ooit mocht sneuvelen komt er wel een modern diode blok in. Moderne dioden zijn mechanisch en electrisch toch wel iets steviger.
De extra dingen die ik er in wil hebben zijn wat metingen voor de accuspanningen en stromen zodat ik die in de gaten kan houden. Een systeem dat het verbruik, het toerental en snelheid en afgelegde weg meet. Je moet het als een soort trip computer kunnen gebruiken. Eventueel in combinatie met een gps systeempje. Verder had ik het idee om op verschillende plaatsen de temperatuur van het blok te meten met Dallas one wire temp sensoren. Je zou zelfs een sensortje op je diffs en remmen kunnen plakken.
Een 12 volt systeem heb ik er al inzitten voor de koelbox, radio en mijn condor tranceivers.
Tja enzo hobby'en we leekr door met zijn allen.
Arnold. (PE1OGX)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2009 17:22 door Exfietser.