3.9/auto in 1972 RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
partech@planet.nl

3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door partech@planet.nl »

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van een ('94) 3.9 met automaat in RRC van 1972. Was met 3.5 carb met 4 bak.
Ik wil de carburateurs overbouwen op de 3.9, het liefst zo min mogelijk electronica overhouden ook dus.
Oook wil ik de remmen/gevent schijven overbouwen, zijn deze zo over te zetten?

gr. Rolf
Bart van Dessel

Re: 3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi, motor en bak inbouw is geen probleem, aan het chassis hoef je niets te veranderen, misschien wel een andere dwarsbalk onder de automaat. Maar alle gaten komen overeen. Uitlaat (zonder kat.) zou ik ook van de '94 omzetten ivm betere doorstroming en het past onder je automaat, wel 2 beugels tegen je chassis lassen voor ophanging. De remmen passen niet op je oude assen, ik zou de complete assen omzetten, kun je direct een polybush-setje plaatsen. De tunnel zou ik ook gebruiken van de '94, is wel wat werk maar dan past je automaat selector tenminste netjes en je handrem. Maar met de oude tunnel gaat het ook, wel wat aanpassingen nodig en wat pas- en snijwerk.
De carburateurs passen direct op je 3.9 blok. Ik persoonlijk zou de efi gebruiken, fantastisch en betrouwbaar systeem, motor loopt veel mooier, zuiniger en sterker. Inbouw stelt niet veel voor. Ik heb hier ook een oude 2 drs. staan waar ik een 4.2 heb ingebouwd, long stick 5 bak, efi werkend, motor pas gereviseerd met snelle nokkenas, sportuitlaat met headers.
Ben nu een '85 2 drs. aan het afbouwen met een 3.9i d'r in, loopt al, met efi en lpg.
Je mag altijd komen kijken.

groetjes, Bart
partech@planet.nl

Re: 3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door partech@planet.nl »

Hoi Bart,

bedankt voor de info.
De reden dat ik de injectie eraf wil laten is dat ik denk ik dan ook veel aan de electronica moet doen en da's zeker niet mijn sterkste kant.
Zijn de pedalen ook makkelijk uitwisselbaar?
Voor de remmen had ik ook al zitten denken om de complete assen over te zetten, ik ga er vanuit dat de geventilleerde remmen een hele verbetering
zijn t.o.v. de standaard remmen. Ik ga de boel uitbouwen en kijken hoe het loopt en anders kom ik zeker even bij je kijken.

groeten Rolf
Bart van Dessel

Re: 3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door Bart van Dessel »

Binnen een uurtje heb je de efi aangesloten, stelt niks voor, en het systeem is betrouwbaar.
De pedalenbak is makkelijk uitwisselbaar, in principe kun je de oude laten zitten maar een breder rempedaal is wel fijn. Als je de beschikking hebt over de rembekrachtiging en hoofdremcylinder van die '94 (zeker geen ABS gebruiken!!!) dan zou ik die zeker inbouwen, remt veel beter.

gr. Bart
partech@planet.nl

Re: 3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door partech@planet.nl »

Ik heb een complete 3.9 (rijdend) gekocht, kan dus alles overbouwen, ik wil er alleen niet te lang mee bezig zijn, wil gauw weer rijden.

groeten Rolf
Bart van Dessel

Re: 3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door Bart van Dessel »

Zit daar toevallig een beige interieur in? Heb nog wat deeltjes nodig om een Brooklands af te bouwen,

gr, Bart
partech@planet.nl

Re: 3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door partech@planet.nl »

hoi Bart,

nee, is met een blauw interieur, helaas!
Bart van Dessel

Re: 3.9/auto in 1972 RRC

Bericht door Bart van Dessel »

Een blauw interieur, dat is wel vrij uniek. Ik denk dat je het standaard grijze bedoelt.
Plaats reactie