massa

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joop Hubers

massa

Bericht door Joop Hubers »

Afgelopen weekend kwam ik midden in de nacht in the middle of nowhere met m'n 110 V8 met een lege accu te staan. De oorzaak is waarschijnlijk een slechte massa. Waar kan ik het beste een massakabel van blok naar chassis aanbrengen en wat zou de minimum doorsnede moeten worden?
Aad Koene

Re: massa

Bericht door Aad Koene »

35 mm2 naar de versnellingsbak of tussenbak ...

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Joop Hubers

Re: massa

Bericht door Joop Hubers »

Dankjewel Aad, ik ga het proberen.
Exfietser

Re: massa

Bericht door Exfietser »

Of je checked gewoon je bestaande massa kabel. Alle aansluitingen losmaken, schoonmaken, insmeren met zuurvrije vaseline. En dan weer vastzetten. Bij mijn wagen heb ik toen ook zesduizend extra kabels met 6000 niet werkende dingen en storingen weggehaald. De orgienele bedrading heb ik weer hersteld en sindsdien werkt het. En dat ondanks dat het er niet uitziet. Alles moet nog netjes weggewerkt worden enzo. Maar de orgienele bedrading is weer helemaal zoals het ooit bedoelt was met de juiste kleurtjes.
De meeste prince of darkness verschijnselen komen niet door het lucas schakelmateriaal maar door jarenlang voortwoekerende corrossie met daaraan tot gevolg hebbende hobbybop oplossingen.

Waarom trek je deze conclusie:
Quote Afgelopen weekend kwam ik midden in de nacht in the middle of nowhere met m'n 110 V8 met een lege accu te staan. De oorzaak is waarschijnlijk een slechte massa. Waar kan ik het beste een massakabel van blok naar chassis aanbrengen en wat zou de minimum doorsnede moeten worden?
Niet opladen kan ook komen door:
Kapot laadlampje.
Rottige verbindingen in de bedrading tussen dynamo en spanningsregelaar.
Eventuele slecht contact makende sense draad van de dynamo(regelaar).
Veel te veel electrische gebruikers zoals lampen, electrische kachels, senseo's e.d.
Beroerde aardverbindingen van dynamo en of regelaar, accu.
Defecte spanningsregelaar.

Succes.
Arnold.
Joop Hubers

Re: massa

Bericht door Joop Hubers »

De conclusie werd eigenlijk door de wegenwacht getrokken. Ik heb inmiddels de massaaansluiting verbeterd maar het resultaat is nul. Er zit een nieuwe dynamo in (paar maanden geleden) dus ook een nieuwe spanningsregelaar. Het laadstroomlampje brandde al wel eens af en toe flauw. Nu brandt het zeer regelmatig maar gaat tijdens het rijden ook net zo plotseling weer uit tot dat het laatst helemaal niet meer uitging en de accu leeg liep.
Zou het kunnen dat er een breuk in de bedrading van de dynamo naar de accu (via de startrelais) zit? Een directe (bruine) draad naar de accu zou dit kunnen aantonen? Of is dit nu ook zo'n hobbybop-oplossing?
Het punt is dat het probleem zich niet constant voordoet dus doormeten werkt waarschijnlijk niet altijd.

Hopelijk ga ik iets meer van electronica begrijpen; alvast bedankt.
VeeTee

Re: massa

Bericht door VeeTee »

Hier wordt e.e.a. aardig uitgelegd. Zie kopje laadstoomlampje: blijkbaar is er toch ergens slecht contact, of toch regelaar stuk, kan ook gebeuren bij (vrij) nieuwe exemplaren....

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Exfietser

Re: massa

Bericht door Exfietser »

Wat je eigenlijk moet doen is de spanning op de accu meten bij een draaiende en een niet draaiende motor. Met een draaiende motor moet je minimaal 13,8 volt meten. Met stilstaande motor moet je iets tussen de 12 en 13 volt meten.
Als dit niet zo is laad je systeem niet.

Ik weet niet hoe het bij de 110v8 zit maar er moet een draad direct van de dynamo naar de plus van de accu gaan.
Bij mijn series 3 109D 24V gaat er een draad van de regelaar direct naar de hoofdaansluiting waar ook direct de plus van de accu opzit. Ik weet dat bij de oudere series twee de dikke aansluiting op het startrelais als hoofdaansluiting werd gebruikt. Als in deze verbinding ergens contactproblemen zijn kan dat inderdaad de genoemde verschijnselen veroorzaken. Verschijnselen die van kleine vage klachten kunnen verergeren naar grote problemen. Op een van de contactpunten vind dan waarschijnlijk een bonk roest dat meestal bestaat uit kleverig wit poeder.
Gewoon alles schoonmaken met een pannenspons o.i.d en daarna insmeren met vaseline en vervolgens vastzetten. Met de draad die van het chassis naar de min van de accu loopt en de litze draad die van het chassis naar je motorblok loopt moet je dit ook doen.

Waarschijnlijk lost dat je probleem op.

Arnold.
Marc-my-Words

Re: massa

Bericht door Marc-my-Words »

Ik had ooit een ruil-dynamo (op kosten van de ANWB opgestuurd gekregen - wel service, binnen 20 uur in Stockholm op de mat) - 't was overigens voor een Renault (maar dit terzijde) en deze ruildynamo deed het dus niet :-( Hij deed niks, zowel in de auto als in een proefopstelling, gewoon helemaal niks.

Gelukkig bleek de oude het weer een beetje te doen - droog zelfs gewoon goed, maar nat op 2/3 vermogen en ongeregeld - dus daarmee (en de ondeugdelijke) gewoon weer huiswaarts. Er was in de oude waarschijnlijk een wikkeling met een wisselvallige kortsluiting -- de oplossing was in geval van twijfel bij langere ritten grootlicht en achterruitverwarming aan te zetten. Zo is het nog twee jaar "gewoon" goedgegaan.
Ik kon na deze exercitie overigens wel in recordtijd een dynamo wisselen bij een Renault 11 diesel.

Moraal van dit verhaal: een nieuwe dynamo moet je niet op zijn blauwe ogen vertrouwen.

Marc
Joop Hubers

Re: massa

Bericht door Joop Hubers »

Eindelijk laadt de accu weer normaal op. Eerst heb ik alle goede tips opgevolgd, zelfs exta plus-draad van dynamo naar accu aangelegd. Echter alles zonder resultaat. Dat de gloednieuwe dynamo defect zou zijn kwam pas aan het eind van het lijstje.
Marc schreef het al dus heb ik mijn oude dynamo, waarvan de spanningsregelaar defect was en ik nergens een nieuwe kon krijgen (?????), laten reviseren bij een goede aan-huis-specialist (dat zijn vaak de besten). Gevolg: accu laadt weer zonder problemen.
Nu nog kijken wat ik met de nieuwe (defecte) dynamo doe.
Exfietser

Re: massa

Bericht door Exfietser »

Die nieuwe ook goed laten maken en op de reserve bank zetten.

Arnold.
Bart van Dessel

Re: massa

Bericht door Bart van Dessel »

Zit er op een nieuwe geen garantie??

gr, Bart
Joop Hubers

Re: massa

Bericht door Joop Hubers »

Er zit nog garantie op maar ik kan hem ook op laten knappen en achter de hand houden. Belangrijk is dat het probleem opgelost is.
Op naar het volgende probleem!
Plaats reactie