Heavy duty velgen
-
Landstalker
Heavy duty velgen
Ik heb net een set heavy duty velgen met hagel nieuwe Michelins op mijn ex leger 109 gezet maar heb wel een klein probleem.
Deze velgen hebben rond de boutgaten een hogere schouder en ook zal het materiaal wat dikker zijn dan bij de standaard velgen. Als gevolg hiervan krijg ik de moeren niet helemaal aangedraaid totdat het draadeind flush aan de schouder van de moer komt. M.a.w. Ik zie nog 2 1/2 draad van de moer.
De moeren en de velgen zijn taps en lijken goed te passen. De moeren heb ik wel +/- 12 mm op het draadeind gedraaid. Lijkt mij wel voldoende maar mooi is het niet.
Moet ik met deze velgen andere moeren gebruiken anders dan die van de 109?
Zijn de draadeinden van een Defender langer? Zou ik andere draadeinden moeten monteren?
Of kan ik zo gewoon lekker door rijden?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Mark..
Deze velgen hebben rond de boutgaten een hogere schouder en ook zal het materiaal wat dikker zijn dan bij de standaard velgen. Als gevolg hiervan krijg ik de moeren niet helemaal aangedraaid totdat het draadeind flush aan de schouder van de moer komt. M.a.w. Ik zie nog 2 1/2 draad van de moer.
De moeren en de velgen zijn taps en lijken goed te passen. De moeren heb ik wel +/- 12 mm op het draadeind gedraaid. Lijkt mij wel voldoende maar mooi is het niet.
Moet ik met deze velgen andere moeren gebruiken anders dan die van de 109?
Zijn de draadeinden van een Defender langer? Zou ik andere draadeinden moeten monteren?
Of kan ik zo gewoon lekker door rijden?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Mark..
-
Michiel
Re: Heavy duty velgen
Er zijn langere studs (draadeinden) voor de Heavy Duty (Wolf) velgen. partnummer FRC7577
Oude eruit tikken, en nieuwe er weer intrekken met het aandraaien van je moeren. piece of cake
Michiel
Oude eruit tikken, en nieuwe er weer intrekken met het aandraaien van je moeren. piece of cake
Michiel
-
Erwin 110TD5
Re: Heavy duty velgen
Ik denk er ook over om wolf velgen onder mijn 110 (MY02) te zetten. Weet iemand of die wel op de standaard studs passen ??
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
bagpiperob
Re: Heavy duty velgen
vergeet niet te vragen wat die langere studs kosten!!
Heb uit betrouwbare bron gehoord dat ze onevenredig prijzig zijn.
Verder rijden er mensen met de orginele( te korte ) studs rond en dit zonder enige problemen.
Heb uit betrouwbare bron gehoord dat ze onevenredig prijzig zijn.
Verder rijden er mensen met de orginele( te korte ) studs rond en dit zonder enige problemen.
-
Erik One-ten+LW
Re: Heavy duty velgen
Klopt, waren wij. Ik heb ze ooit besteld (zonder prijsopgaaf=stom) en sloeg stijl achterover van de prijs.
Dus rijden we gewoon met de orig studs, wolfs op zowel 110 als LW. Geen probleem.
Overigens rijdt Britse leger ook met deze velgen én standaard studs.
Erik
Dus rijden we gewoon met de orig studs, wolfs op zowel 110 als LW. Geen probleem.
Overigens rijdt Britse leger ook met deze velgen én standaard studs.
Erik
-
luc.b
Re: Heavy duty velgen
tja wat is duur...
[www.lrseries.com]
tis een hoop geld alles bij elkaar. maakt het voor de apk wat uit ?
grtz
luc
[www.lrseries.com]
tis een hoop geld alles bij elkaar. maakt het voor de apk wat uit ?
grtz
luc
-
Erik One-ten+LW
Re: Heavy duty velgen
Voor de apk maakt het niet uit, rijden er al jaren mee.
En ik vind GBP 10,- voor een bout wel veel. Je hebt er 20 nodig..
Erik
En ik vind GBP 10,- voor een bout wel veel. Je hebt er 20 nodig..
Erik
-
Landstalker
Re: Heavy duty velgen
Ik blijf maar met deze korte studs rijden. Ik vind 10 pond veel geld voor een originele en ik weet niet of ik met een goedkopere imitatie beter af ben dan met een korte originele. Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Allemaal bedankt.
Groet Mark..
Allemaal bedankt.
Groet Mark..
-
Rudolfo2
Re: Heavy duty velgen
Ik loop vandaag tegen hetzelde probleem aan. Het is gewoon geen gezicht die half opgedraaide moeren. Maar kan je de studs er gewoon uittikken met een hamer.
gr
Ruud
gr
Ruud
-
Mud Machine
Re: Heavy duty velgen
Van die gesloten wielmoeren kopen (zeg maar dopmoeren). Zie je er niets van en staat nog mooi ook.
-
Margriet
Re: Heavy duty velgen
ja leuk dopmoeren, zie je het tenminste ook niet als ze loslopen!
-
Michiel
Re: Heavy duty velgen
Rudolfo2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik loop vandaag tegen hetzelde probleem aan. Het
> is gewoon geen gezicht die half opgedraaide
> moeren. Maar kan je de studs er gewoon uittikken
> met een hamer.
>
> gr
> Ruud
Mijn ervaring is dat met trommelremmen je de studs er inderdaad gewoon uit kan tikken, en de nieuwe langere er net weer in krijgt. Met m'n schijfremmen lukt dat niet, daar moeten de hubs los. De korte komen er al niet uit, laat staan dat je de langere er weer in krijgt.
En dan nog even een knuppel in het hoenderhok voor degenen die met de korte studs blijven rijden; ik vind het erg onzinnig overkomen dat je "Heavy Duty" velgen gaat monteren op dusdanige wijze dat ze in feite maar "Less Duty" aankunnen. Simpele natuurkunde is het, je moeren zitten met minder oppervlak op je bouten gedraaid, dus kunnen gewoon minder krachten hebben dan toen wanneer je ze met standaard velg wel helemaal vastgedraaid had. Er is ook minder draaiweerstand dus meer kans op loskomen van de moeren. Nog een goeie reden om geen dopmoeren te gebruiken.
En last but not least, per het Workshop manual moeten de moeren op een Wolf velg met 170Nm aangedraaid worden (ipv 108Nm voor normale velg). En dat ga je nu op een korter stukje draadeind doen?
Michiel
dieernietaanmoetdenkendatzo'nwolfwielmetmudbandeeneigenlevengaatleidenmet100kmhopdesnelgweg
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2009 15:00 door Michiel.
-------------------------------------------------------
> Ik loop vandaag tegen hetzelde probleem aan. Het
> is gewoon geen gezicht die half opgedraaide
> moeren. Maar kan je de studs er gewoon uittikken
> met een hamer.
>
> gr
> Ruud
Mijn ervaring is dat met trommelremmen je de studs er inderdaad gewoon uit kan tikken, en de nieuwe langere er net weer in krijgt. Met m'n schijfremmen lukt dat niet, daar moeten de hubs los. De korte komen er al niet uit, laat staan dat je de langere er weer in krijgt.
En dan nog even een knuppel in het hoenderhok voor degenen die met de korte studs blijven rijden; ik vind het erg onzinnig overkomen dat je "Heavy Duty" velgen gaat monteren op dusdanige wijze dat ze in feite maar "Less Duty" aankunnen. Simpele natuurkunde is het, je moeren zitten met minder oppervlak op je bouten gedraaid, dus kunnen gewoon minder krachten hebben dan toen wanneer je ze met standaard velg wel helemaal vastgedraaid had. Er is ook minder draaiweerstand dus meer kans op loskomen van de moeren. Nog een goeie reden om geen dopmoeren te gebruiken.
En last but not least, per het Workshop manual moeten de moeren op een Wolf velg met 170Nm aangedraaid worden (ipv 108Nm voor normale velg). En dat ga je nu op een korter stukje draadeind doen?
Michiel
dieernietaanmoetdenkendatzo'nwolfwielmetmudbandeeneigenlevengaatleidenmet100kmhopdesnelgweg
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2009 15:00 door Michiel.
-
Dirk109
Re: Heavy duty velgen
Ik heb zelf ook dopmoeren er op gezet en bevalt prima en nog nooit een 'losloper gehad'
Dirk 109
Dirk 109
-
Shrek
Re: Heavy duty velgen
Als je ze bij paddock besteld dan valt het best mee, daar zijn ze 1.82pond per stuk, excl. vat, heb ze namelijk zelf kort geleden gemonteerd tegelijk met m'n nieuwe wolf velgen en banden.
Groetjes Richard Dries
Groetjes Richard Dries
-
110
Re: Heavy duty velgen
He,
welke workshop manual heb je dan ?
Daar heb ik dan namelijk ook graag een copy van.
Zou je contact met me op willen nemen ?
Dank en Groet
welke workshop manual heb je dan ?
Daar heb ik dan namelijk ook graag een copy van.
Zou je contact met me op willen nemen ?
Dank en Groet
-
Michiel
Re: Heavy duty velgen
In de oudere workshop manuals (tot '95) staat het niet.
Ook in de nieuwere staat het niet voorin bij de Torque Wrench Settings, maar wel als je kijkt bij "51-Rear axle and Final Drive" bijvoorbeeld. blz 180 van deze
In de Haynes staat het ook vermeld trouwens.
Michiel
110 CSW 1985 2.25 benzine 200Tdi
Ook in de nieuwere staat het niet voorin bij de Torque Wrench Settings, maar wel als je kijkt bij "51-Rear axle and Final Drive" bijvoorbeeld. blz 180 van deze
In de Haynes staat het ook vermeld trouwens.
Michiel
110 CSW 1985 2.25 benzine 200Tdi
-
Marc-my-Words
Re: Heavy duty velgen
"En last but not least, per het Workshop manual moeten de moeren op een Wolf velg met 170Nm aangedraaid worden (ipv 108Nm voor normale velg)."
Kan iemand mij dit stevige verschil uitleggen?
Ik ben meer van vast is vast (wat neerkomt op: met de meegeleverde wielmoersleutel net wel of net niet los te krijgen).
Mijn eenvoudige overwegingen: Een standaardwiel is niet van peperkoek, dus daar ligt het niet aan. Een HeavyDuty wiel is zwaarder maar verder ± gelijk dus werkt zich niet (of nauwelijks) sneller los. En tenslotte: ook een standaardwiel zie ik niet graag ongeremd en zelfstandig voortrollen, niet op de snelweg maar eigenlijk nog minder in een stadse omgeving.
Marc
Kan iemand mij dit stevige verschil uitleggen?
Ik ben meer van vast is vast (wat neerkomt op: met de meegeleverde wielmoersleutel net wel of net niet los te krijgen).
Mijn eenvoudige overwegingen: Een standaardwiel is niet van peperkoek, dus daar ligt het niet aan. Een HeavyDuty wiel is zwaarder maar verder ± gelijk dus werkt zich niet (of nauwelijks) sneller los. En tenslotte: ook een standaardwiel zie ik niet graag ongeremd en zelfstandig voortrollen, niet op de snelweg maar eigenlijk nog minder in een stadse omgeving.
Marc
-
Michiel
Re: Heavy duty velgen
Ben ook wel benieuwd of iemand daar de uitleg voor heeft.
Zelf vermoed ik dat de verklaring te vinden zal zijn in de metaaleigenschappen (elasticiteitsgrens, rekgrens), maar da's niet mijn vakgebied. Vooralsnog ga ik er van uit dat een ingenieur bij Land Rover wiens vakgebied dit wel is hier over nagedacht heeft en reden gehad heeft voor dit grote verschil...
Michiel
Zelf vermoed ik dat de verklaring te vinden zal zijn in de metaaleigenschappen (elasticiteitsgrens, rekgrens), maar da's niet mijn vakgebied. Vooralsnog ga ik er van uit dat een ingenieur bij Land Rover wiens vakgebied dit wel is hier over nagedacht heeft en reden gehad heeft voor dit grote verschil...
Michiel