au, heet...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RaRo83

au, heet...

Bericht door RaRo83 »

Hallo Prikkers,

Ik voelde een keer aan mn bobine en mn gevoel zei dat die veel te heet was. Al was het alleen maar voor mn handen.

Na navraag bleek dat dit niet hoorde, mag alleen maar handwarm worden.
Ik heb al een nieuwe distributiekap, rotor en van die lage weerstand bougieskabels maar hij blijft heet na pakweg 20 min rijden.
Ohja, een andere bobine zit er ook op, die daarvoor liet me langs de kant van de weg staan.
Ook dat ontstoringsding aan de bobine heb ik vervangen.

Nou heb ik gemeten of de spanning naar de bobine wel klopt, blijkt dat bij starten 12v (moet goed zijn) daarna 9v en na een tijd rijden, 6v.
Die 5 volt lijkt me niet goed, hoort 9v te zijn. Correct me ajb if i'm wrong! In het schema staat die draad aangegeven als resistive wire, maar WAAR zit die weerstand dan?? Kan op internet ook geen verkoopsites vinden (van Laro's) waar ze zo een weerstand verkopen.
Mijn theorie is dat wanneer de spanning omlaag gaat het amperage omhoog gaat en hij daarom zo warm wordt

Of, misschien heeft iemand anders nog een idee hoe die bobine zo heet kan worden.
Alle bougies doen het. Dus hij kan z'n spanning kwijt.

Alvast hardstikke bedankt voor jullie ideeen/ ervaringen.

Groet Michael
RaRo83

Re: au, heet...

Bericht door RaRo83 »

Teveel op het probleem gefixeerd, moet ook nog even vertellen wat voor auto het is natuurlijk.

Een Range Rover Classic met 3.5 carb met electr ontsteking van ca 1987 .

Ik kan er wel mij rijden maar op een gegeven moment (al hij te warm wordt) gaat hij onregelmatig lopen.
RaRa hoe kan die nou zo heet worden....

Nogmaals, alvast bedankt voor julliie bijdragen
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Noemen ze dat geen onderspanning??

Ben niet zo'n vonken trekken maar ik denk dat er qua stroom levering iets niet in de haak is.

Wellicht een probleem met je dynamo??

Suk6

JW
Henk de Witte

Bericht door Henk de Witte »

Het ontstoringsding ken ik niet bij de bobine van een 3,5 v8. Wel ken ik de ballastweerstand. Het klinkt alsof je die vergeten bent er bij aan te sluiten. Het is een wit porseleinen blokje. Een vermogensweerstand is een weerstandsdraad die veel hitte kan en mag ontwikkelen, afgeschermd door een porseleinen blok. Als de spanning omlaag gaat is het helemaal niet vanzelfsprekend dat de stroom omhoog gaat. Je zult dat moeten meten. He tis afhankelijk van de oorzaak van de spanningsdaling. Die zul je moeten achterhalen.

Groet,

Henk de Witte.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als het goed is heb je vanwege de electronische ontsteking die bij de motor uit 1987 hoort een Lucas DLB198 bobine of een Bosch met dezelfde specificaties.
Beide bobines zijn 12 volt bobines.
Er is wel een draad met een weerstand ertussen, maar dat is de draad naar massa waar deze weerstand in is opgenomen en deze weerstand vormt samen met de condensator (die je ook vervangen hebt) een RC kring om de zaak te ontstoren.
Voor de werking van de ontsteking zelf zijn beiden niet van belang.

Mocht je per ongeluk toch een bobine hebben die voor een ontsteking met contactpunten (en voorschakelweerstand) bedoelt is dan ben je deze waarschijnlijk langzaam aan het oproken totdat ook deze bobine uiteindelijk de geest geeft.
De steeds lagere spanning die je meet over de bobine zou dan het gevolg kunnen zijn van (te sterk) opwarmen van de bobine.

Dennis B
RaRo83

Bericht door RaRo83 »

Ah, ja ballasweerstand heet dat, die heb ik ook vervangen en zit op de min van de bobine.

Draden zitten goed aangesloten, ik heb met de mulitmeter gecontroleerd wat de min en de plus is.
Bij mij is het echter een aluminium cilindertje met een zwarte draad die op het spatbord zit bevestigd.

Dat poseleinen blokje heb ik niet gezien, wel heb ik op een site zo'n blokje gezien in de vorm van een voorschakelweerstand.
Maar dat was niet voor LR en er stond ook niet bij wat de uitgangsspanning was.

Groet, Michael
RaRo83

Bericht door RaRo83 »

Ik zal maar eens kijken of die Lucas (want dat is het) hetzelfde type is als jij aangeeft.
Hij komt ook uit een RR maar die had inderdaad contactpuntjes.

Wellicht ligt het hieraan.

Nu ik herinner ik me trouwens dat ik eerst de draden los had gehaald, en deze op de multimeter had aangesloten en tegen de voorruit had gelegd. Zo kon ik meten dat de spanning 12v was bij de startstand van de sleutel, en 9v (8-komma-zoveel) bij gewoon contact lopende motor.

Echter aangesloten op de bobine en met lopende motor was de spanning ineens 6v.
Ik krijg toch, tijdens het typen, echt de indruk dat het toch aan de bobine ligt.
Hij is misschien niet kapot, maar het is en was (de vorige) gewoon de verkeerde.

Ik ga er achteraan en laat natuurlijk weten hoe het afloopt!

Groet, Michael
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als het een bobine uit een RR met contactpunten is dan heb je nu de verkeerde bobine.
In dat geval is het ook logisch dat hij erg warm wordt.
Waarschijnlijk heb je nu een Lucas 16c6 of een nieuwere variant hiervan.

Dennis B
Plaats reactie