veel verschil in vermogen 2.5 - 2.5td

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
kees

veel verschil in vermogen 2.5 - 2.5td

Bericht door kees »

ik heb een defender 90 met een 2.5n/a en vind hem wat traag/lui rijden, nu denk ik erover om een
2.5td erin te maken is dit een goed investering of is het verschil in rij-eigenschap vrij klein en
moet ik verder nog ergens rekening mee houden ? de motor is dacht ik nagenoeg hetzelfde ??

graag even wat reactie en ervaringen ...

B.v.d
Frank 110V8

Re: veel verschil in vermogen 2.5 - 2.5td

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Ik zou hem ombouwen naar 200/300tdi die blokken zijn redelijk te verkrijgen uit een disco en veel beter dan de 2,5 td.

groet Frank
Michiel

Bericht door Michiel »

Yep. De TD motoren zonder de i uit tdi hebben geen intercooler. En daT heeft een turbo eigenlijk wel nodig, kwam men door schade en schande achter ;-)

Laat de ombouw niet op de goedkoopste manier doen. De 200tdi zat er bij mij al in toen ik m'n 110 kocht, maar heb inmiddels wel wat nare dingetjes gevonden. Zoals een hogedrukslang in de stuurbekrachtiging vervangen door een slang met slangklemmetjes.... en dan maar hopen dat dat de druk die tot wel 100 bar kan oplopen houdt. Nee dus
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Tussen de 2.25 en 2,5 zit dacht ik 4 of vijf pk. De koppel toeren kromme is breder en vlakker. Je hoeft dus minder te schakelen. Het rijdt dus wat makkelijker. Lawaai is net zo veel en de top is ook 100km/u.

Een conversie naar een 2- of 300tdi is een mooiere optie maar wel meer werk en of je alles netjes op kenteken kunt krijgen is de vraag. Je vermogen neemt dan namelijk met meer dan 20% toe.

Arnold.
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Arnold,

Ik denk dat jij iets te snel hebt gelezen, kees heeft een 90 en geen series

groet Frank
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Even te snel gelezen. Ik dacht dat jij een 2.25 had en naar een 2.5 wilde. Een 2.5td zou ik niet aan beginnen dan is een 2 of 300tdi een betere keuze. De TD's waren niet de beste keuze.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2009 20:25 door Exfietser.
pp!

Bericht door pp! »

precies, en die slang is redelijk €€€, ( €89,- ex btw), en je hebt een ( ik althans) een Metrisch/Imperial probleem, zeker met "oude 110's"en "moderne Disco's"
bij mij duurde het even voordat alles er was....
maar een 200TDi blok, incl. PS is wel aan te raden, vergeleken met een 2.5 TD, wat een verschil qua trekkracht, snelheid, geluid en waar het uiteindelijk allemaal om te doen was; betrouwbaarheid en duurzaamheid, is bij TD- blokken nogal een rpobleem , ze zijn ook maar een jaar of 3 in productie geweest, niet voor niets lijkt me...
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Je was me ook al te snel af voor mijn correctie.

Arnold.
one-sven

Bericht door one-sven »

hoi Kees,

Ik ben vrij nieuw hier hoewel ik al een tijdje meelees wil ik dit toch ff met je delen.
Heb toevallig voor een week of 3 terug mijn 2.5 n/a voor een TD gewisseld. Moet zeggen ben erg tevreden over de extra kracht die ik nu heb. Is voor mij m´n eerste motor wissel en was in 2 middagen gedaan. enige conversie is je uitlaat ( heb ik flexibel stuk voor gebruikt van automaterialen zaak ca 10euro). goed blok een 600 en een kopelings setje. Met het inbouwen van een tdi heb je beduidend meer werk en kosten omdat tevens een andere tussenbak nodig hebt vanwegen het overschot aan pk´s.

Blokje loopt verder prima en kom heel wat makkelijker met modern verkeer mee.

Gr, Sven

P.S. weet nog goed/compleet blok te liggen voor zelfde prijs
Puffino

Bericht door Puffino »

en die ombouw is al zo vaak gedaan....

ik heb wat overwegingen op een rijtje gezet: [snorkel.runde.nl]

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Paul Stroink

Bericht door Paul Stroink »

de ombouw naar 200/300tdi wordt meer gedaan.

de 2.5TD 19J motor heeft een slechte naam, maar hij hoeft helemaal niet onbetrouwbaar te zijn.
Je moet er gewoon een beetje met beleid mee omgaan en netjes onderhouden en behandelen dan kun je er jaren plezier van hebben en hoge km-standen mee halen.
Mijn eigen eerste 110 was een 2.5TD en dat was een hele fijne motor en heel betrouwbaar. In Frankrijk rijden er ook nog een heleboel probleemloos rond. Ook de exemplaren die ik hier voor de handel heb gehad waren gewoon goed. Als je dus goed oplet kan het een prima keuze zijn.

Feit blijft dat een TDI zuiniger en sneller is en beter tegen slechte baasjes kan...
plaetje

Bericht door plaetje »

wat is of wanneer ben je dan een slechte baas ?

jo
Paul Stroink

Bericht door Paul Stroink »

- hard rijden met koude motor
- 135 km per uur op de snelweg
- stevig doorrijden met hele zware aanhangers
-enz.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Aan een afgelegen boom binden als je op vakantie gaat.

Arnold.
RaRo83

Bericht door RaRo83 »

Zonder er enig belang bij te hebben...

Pirtek in rotterdam had voor minder dan 50 euro alle slangen van mn stuurbekrachtiging geleverd spiksplinternieuw uiteraard.
Inclusief de koperen ringen bij de aansluitingen.

Even ter info voor wie dit nog wil vervangen.

Groet Michael.
plaetje

Bericht door plaetje »

Dan ben ik nog goed voor mijn motortje
eerst een beetje warm rijden ( 7km 30kmh tot buiten het dorp )
dan 110 op de A2 of als die open is de A73
heb geen zware aanhanger alleen een klapkar van 425kg

en dat met een 88 met 2,5na

jo
pp!

Bericht door pp! »

damn, als ik dat had geweten...
besides, Pirtek?? is dat niet van die gast van Joran van der S??
kees

Bericht door kees »

heei, fijn dat er zoveel reacties zijn, ik ga denk ik ook maar voor de 200tdi, alleen las ik dat je dan een andere tussenbak
nodig hebt?, daar baal ik van want ik heb een halfjaar geleden net een nieuwe tussenbak gekocht en ingebouwd.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Hoeft niet per definitie die andere tussenbak. Je zult alleen door het toegenomen vermogen en koppel wel behoeft hebben aan een langere eindoverbrenging. Maar dat is later altijd nog op te lossen. Of gewoon 36 inchers monteren en met je eigen tussenbak blijven rijden.

Jurriaan.
Puffino

Bericht door Puffino »

of... je bent blij met een waardevolle bak die je kunt aanbieden op de markt.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Plaats reactie