electronische ontsteking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Cor

electronische ontsteking

Bericht door Cor »

Net als het vorige prikje: het wordt weer herst en hiermee begint mijn SIII weer slecht te starten en stotteren.
Groot vermoeden dat het vanuit de ontsteking komt als de boel vochtig wordt doet ie raar.
Ik heb vorig jaar al alles vervangen (Bobine, kabels, etc..) en pas nog de contactpunten vernieuwd.

Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met electronische ontsteking die regelmatig op Marktplaats wordt geadverteerd?
Lijkt me gemakkelijk aan te sluiten maar ben benieuwd naar de ervaring hoe goed die dingen nou blijven werken (afgezien van het gemak van 1x inbouwen, nooit meer naar uitkijken!

bedankt alvast voor jullie reacties,
Cor
RoLandrover

Re: electronische ontsteking

Bericht door RoLandrover »

Ook dan heb je nog een verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies.

nog steeds onderdelen die in optima conditie meoten zijn voor goede motorprestaties.

Ja,... ze werken iets beter maar dat komt voornamelijk doordat je geen contactpunten meer hebt en je er een zwaardere bobine aan kan hangen.

Verwacht dus geen wonderen, maar je vervangt wel een waarschijnlijk oude 25 jaar oude versleten verdeler door iets beters, iets nieuws.

Waarvan ik misschien nog wel moet zien of die de 25 jaar vol gaat maken

grtn

RoLandRover
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook dan heb je nog een verdelerkap, rotor,
> bougiekabels en bougies.
>
> nog steeds onderdelen die in optima conditie
> meoten zijn voor goede motorprestaties.
>
> Ja,... ze werken iets beter maar dat komt
> voornamelijk doordat je geen contactpunten meer
> hebt en je er een zwaardere bobine aan kan
> hangen.
>
> Verwacht dus geen wonderen, maar je vervangt wel
> een waarschijnlijk oude 25 jaar oude versleten
> verdeler door iets beters, iets nieuws.
>
> Waarvan ik misschien nog wel moet zien of die de
> 25 jaar vol gaat maken
>
> grtn
>
> RoLandRover

Kijk eens hier: 123ignition.nl.
Kost wel wat maar dan heb je ook wat. Aangezien je zoals RoLandrover terrecht opmerkt met een ad-on electronische ontsteking nog steeds met sleetse, dus onregelmatig werkende delen zit ben je beter uit met een integrale systeem swich, de oude ontsteking kan je dan in een la leggen mocht je het nieuwe niet vertrouwen.

Marc (diedieseltdusniksaanditmooisheeft)
fred101

Bericht door fred101 »

Een ontsteking heeft 5 hoofdgroepen. De contactpunten, de vervroeger en de verdeler, de hoogspanningsopwekking (bobine) en de vonkbrug (bougie)

Wat is nu meestal het grootste probleem ? Dat is de vervroeger. De puntjes slijten en worden vervangen maar de vervroeger moet zijn werk doen in de warmte en bij de meeste eigenaren zonder smering. Daar komt speling op en dat samen met speling op as en overbrenging is het grootste probleem.

De meeste van ons zijn alleen bezig met hun ontsteking bij stationair toerental. Heel belangrijk als je alleen de motor alleen stationair gebruikt. Rij je er echter ook mee dan is het wel zo handig als de motor optimaal draait onder belasting bij het cruise toerental. Dus is het belangrijk daar je ontsteking op af te stellen. De benzine ontbrandt tegenwoordig sneller dan 30 jaar geleden. (hij ontbrandt minder snel vanzelf maar als hij ontbrandt verloopt dat proces sneller) De ontsteking mag dus later staan dan het boek aangeeft. (graadje of 5 a 6)

Er zijn twee soorten electronische ontsteking. De ene vervangt alleen je puntjes. Dat is mooi, dat scheelt je minstens 5 minuten werk per jaar. De tweede vervangt je puntjes en je vervroeger. Dat is nog veel mooier want daar zit (als het goed is) een betere vervroegingscurve in.

Fred
Erik750SF

Bericht door Erik750SF »

Ja,... ze werken iets beter maar dat komt voornamelijk doordat je geen contactpunten meer hebt en je er een zwaardere bobine aan kan hangen.

Maar moet dat dan ook of kan ik de oude gewoon blijven gebruiken?

Erik(ophet werk)
bertil

Bericht door bertil »

hoi

ik heb sinds een week(met dank aan peter en henk) een elektronische ontsteking in de range zitten en dat bevalt erg goed.
De auto rijdt gewoon een stukkie fijner en zuiniger dan eerst.

gr bertil
Marc-my-Words

fred101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een ontsteking heeft 5 hoofdgroepen. De
> contactpunten, de vervroeger en de verdeler, de
> hoogspanningsopwekking (bobine) en de vonkbrug
> (bougie)
>
> Wat is nu meestal het grootste probleem ? Dat is
> de vervroeger. De puntjes slijten en worden
> vervangen maar de vervroeger moet zijn werk doen
> in de warmte en bij de meeste eigenaren zonder
> smering. Daar komt speling op en dat samen met
> speling op as en overbrenging is het grootste
> probleem.
>
> De meeste van ons zijn alleen bezig met hun
> ontsteking bij stationair toerental. Heel
> belangrijk als je alleen de motor alleen
> stationair gebruikt. Rij je er echter ook mee dan
> is het wel zo handig als de motor optimaal draait
> onder belasting bij het cruise toerental. Dus is
> het belangrijk daar je ontsteking op af te
> stellen. De benzine ontbrandt tegenwoordig sneller
> dan 30 jaar geleden. (hij ontbrandt minder snel
> vanzelf maar als hij ontbrandt verloopt dat proces
> sneller) De ontsteking mag dus later staan dan het
> boek aangeeft. (graadje of 5 a 6)
>
>
> Er zijn twee soorten electronische ontsteking. De
> ene vervangt alleen je puntjes. Dat is mooi, dat
> scheelt je minstens 5 minuten werk per jaar. De
> tweede vervangt je puntjes en je vervroeger. Dat
> is nog veel mooier want daar zit (als het goed is)
> een betere vervroegingscurve in.
>
> Fred

" Er zijn twee soorten electronische ontsteking. De ene vervangt alleen je puntjes. Dat is mooi, dat scheelt je minstens 5 minuten werk per jaar. De
tweede vervangt je puntjes en je vervroeger. Dat is nog veel mooier want daar zit (als het goed is) een betere vervroegingscurve in. "

Precies, en die 123-ignition heeft dus zo'n electronische vervroeger, en verschillende curves waaruit je kan kiezen (dus ook een ideale voor LPG), "contacthoek" wordt ook aangepast aan toerental, en verder is hij mechanisch ook gewoon mooi gemaakt dus je bent ook nog eens van alle slijtage in de verdeler af. De motor loopt dus niet alleen regelmatiger bij stationair, maar ook beter in de hogere toeren.

Marc (dienogsteedsdieselt)
Symon

Bericht door Symon »

Kruipolie over de ontsteking heen spuiten tegen vocht helpt ook vaak erg goed.
wschutte

Bericht door wschutte »

Ontstekingen met contact punten worden al zo'n honderd jaar toegepast en werken redelijk probleemloos en als er een probleem is is dat ook eenvoudig te herkennen en te verhelpen. Voor mij is de techniek van een traditionele ontsteking volledig te begrijpen en te doorzien en dat kan ik (als elektrotechnicus) van een een electronische ontsteking niet zeggen. Kortom, er is al zoveel onbegrijpelijks in de wereld, van mijn "wielen" wil ik alles begrijpen of kunnen begrijpen.
Groet, Wiecher.
Marc-my-Words

Wiecher,
Ieder zijn mening. Voor het telraam geldt dat dat al eeuwen wordt toegepast, en het is ook heel doorzichtig ... toch ben ik maar wat blij met mijn rekenmachine, computer, digitale camera, etc.(soms iets minder maar dan is er wel weer iemand die het wel weer weet hoe het probleem op te lossen), en vooral dus met alles wat je allemaal met deze nieuwe verworvenheden kan. Een goede electronische ontsteking rekent af met een paar van de mechanische gegevenheden - tevens onhebbelijkheden - die een traditionele ontsteking nu eenmaal met zich meebrengt. Wat let je om als terugval-optie een traditionele ontsteking in je onderdelen-set mee te nemen? Een goede electronische ontsteking is gewoon een serieuze verbetering t.o.v. de traditionele ontsteking, en als je per-se de electronische ontsteking wilt doorgronden ... zo moeilijk is dat ook weer niet.
Marc
Plaats reactie