Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
-
Phillip
Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Een simpele vraag maar waarschijnlijk niet zo simpel te beantwoorden.
Van een techneut weet ik dat het met een vastgestelde venturi gaat (of zoiets). Is er voor dit blok ook zoiets?
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Van een techneut weet ik dat het met een vastgestelde venturi gaat (of zoiets). Is er voor dit blok ook zoiets?
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
-
Exfietser
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Kun je niet gewoon met een tstukje een manometer op je carterontluchting aansluiten? Je venturie is dan gewoon het slangetje naar je luchtinlaat. Of zeg ik nu iets naiefs?
Arnold.
Arnold.
-
Eric&Betty Boop
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Als je vermoed dat je blok teveel carterdruk heeft kan je beter een compressietest doen,daar haal je meer informatie uit dan op een rare manier je carterdruk proberen te meten.
Een gezonde 2,5N/A heeft van zichzelf al behoorlijk wat carterdruk,dit komt oa doordat de vaccuumpomp zijn lucht in het carter loost,is het membraam van de rembooster lek dan wordt de carterdruk nog hoger omdat de vaccuumpomp dan lucht blijft pompen ipv vaccuum te zuigen.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('e117d3a0ceb454b7d638c65bc3dc090a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('b1e9a48df6a5b2e06356f931972a2171', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e32d5c61f94902d291eff23f6d1f4429', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('952666451e94ae4d085ebe8e75f23dd8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een gezonde 2,5N/A heeft van zichzelf al behoorlijk wat carterdruk,dit komt oa doordat de vaccuumpomp zijn lucht in het carter loost,is het membraam van de rembooster lek dan wordt de carterdruk nog hoger omdat de vaccuumpomp dan lucht blijft pompen ipv vaccuum te zuigen.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('e117d3a0ceb454b7d638c65bc3dc090a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('b1e9a48df6a5b2e06356f931972a2171', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e32d5c61f94902d291eff23f6d1f4429', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('952666451e94ae4d085ebe8e75f23dd8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9808988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Phillip
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Ik heb er al eerder over gepost. Motor spuit olie in het begin. Het is een gereviseerde motor en hij loopt verder geweldig alleen zit je nog met die kinderziekte. Het is overigens niet zo'n groot probleem maar ik zou er wel vanaf willen. Compressie is ook gemeten: 32,5 - 35 bar, dus goed. Oliedruk 2,5 - 4,5 bar, ook goed. Nu zou ik graag wat meer informatie willen hebben over de carterdruk.
Ik had zelf een theorie dat de carterdruk in het begin veel hoger is als hij niet warm is. Ik zou dat graag willen meten. Het moet inderdaad met een soort van venturie maar dat schijnt een vaste maat te moeten zijn. Misschien zijn er prikkers die dat wel eens gedaan hebben. Of misschien weet iemand een goede opstelling.
Het probleem van die vacuumpomp hebben we ook al getackeld. Die hebben we al uitgeschakeld gehad en daar zit het probleem niet.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Ik had zelf een theorie dat de carterdruk in het begin veel hoger is als hij niet warm is. Ik zou dat graag willen meten. Het moet inderdaad met een soort van venturie maar dat schijnt een vaste maat te moeten zijn. Misschien zijn er prikkers die dat wel eens gedaan hebben. Of misschien weet iemand een goede opstelling.
Het probleem van die vacuumpomp hebben we ook al getackeld. Die hebben we al uitgeschakeld gehad en daar zit het probleem niet.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
-
Phillip
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Ik zat nog even te denken. Een manometer aansluiten op met een t-stukje op de carterontluchting geeft volgens mij een negatieve druk.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
-
Exfietser
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Hmm, toch begrijp ik het niet helemaal. Een venturie is in principe een gaatje van een bekende grootte. De druk die dan wordt opgebouwd is direct afhankelijk van de grootte van het gaatje. Normaal is je motor een gesloten systeem. Je carterontluchting gaat dan direct naar je luchtinlaat. In die luchtinlaat staat in principe een flinke onderdruk die aan je carter ontluchting lurkt. Boven in je kleppendeksel zou je onderdruk kunnen verwachten. Behalve als de opening van het slangetje te klein is of de overdruk zo groot dat die niet snel genoeg weg kan door de slang.
Dan zou je dus krijgen:
Atmosferische druk - drukverlies luchtfilter = onderdruk inlaat spruitstuk = overdruk motor - drukverlies ontluchtings slang
Als je dus twee manometers neemt en 1 aansluit op je kleppendeksel en de de andere op je inlaat spruitstuk is het verschil tussen die twee het drukverlies in de slang die als venturie werkt. Je krijgt dan getallen die kloppen bij dit systeem.
Ga je hier ergens een venturie inzetten dan krijg je dus andere getallen die niet kloppen voor dit systeem omdat je dat met de venturie hebt veranderd.
Met een venturie en twee drukmeters kun je wel flow (=aantal liters vloeistof of gas per tijdseenheid) meten zoalang de temperatuur gelijk blijft teminste.
Ik kan niet verzinnen wat je met een venturie moet om een druk te meten. Maar ik heb geen verstand van dit soort dingen en probeer het alleen met mijn beperkte natuurkunde kennis te beredeneren. Ik zou ook graag weten hoe je dit moet doen en hoe dat wel werkt met die venturie. Mischien kun je is navragen wat je dan voor apparaat gebruiken moet, van welk merk en hoe het werkt. Als je alleen het merk weet kunnen we het mischien ergen op internet vinden of zo.
Arnold.
Dan zou je dus krijgen:
Atmosferische druk - drukverlies luchtfilter = onderdruk inlaat spruitstuk = overdruk motor - drukverlies ontluchtings slang
Als je dus twee manometers neemt en 1 aansluit op je kleppendeksel en de de andere op je inlaat spruitstuk is het verschil tussen die twee het drukverlies in de slang die als venturie werkt. Je krijgt dan getallen die kloppen bij dit systeem.
Ga je hier ergens een venturie inzetten dan krijg je dus andere getallen die niet kloppen voor dit systeem omdat je dat met de venturie hebt veranderd.
Met een venturie en twee drukmeters kun je wel flow (=aantal liters vloeistof of gas per tijdseenheid) meten zoalang de temperatuur gelijk blijft teminste.
Ik kan niet verzinnen wat je met een venturie moet om een druk te meten. Maar ik heb geen verstand van dit soort dingen en probeer het alleen met mijn beperkte natuurkunde kennis te beredeneren. Ik zou ook graag weten hoe je dit moet doen en hoe dat wel werkt met die venturie. Mischien kun je is navragen wat je dan voor apparaat gebruiken moet, van welk merk en hoe het werkt. Als je alleen het merk weet kunnen we het mischien ergen op internet vinden of zo.
Arnold.
-
Exfietser
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
QuoteIk zat nog even te denken. Een manometer aansluiten met een t-stukje op de carterontluchting geeft volgens mij een negatieve druk.
Ik denk dat het uitmaakt of je het stukje dicht bij je spruitstuk of juist bij je kleppendeksel in de slang zet. Mischien als je een slang op je oliepeilstok aansluit en daar een manometer op. Dan meet je echt het carter zelf.
Arnold.
Ik denk dat het uitmaakt of je het stukje dicht bij je spruitstuk of juist bij je kleppendeksel in de slang zet. Mischien als je een slang op je oliepeilstok aansluit en daar een manometer op. Dan meet je echt het carter zelf.
Arnold.
-
Phillip
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Moet het slangetje van de carterontluchting zeker weten op de inlaat? Zou dan de carterdruk lager worden?
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
-
Exfietser
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Bij mijn militaire series drie zit de slang vanaf de zwarte dop op het kleppendeksel direct op een pijpje dat op het huis van de vacuum klep zit. Het huis van die vacuumklep zit direct op het inlaatspruitstuk. Ik heb alleen de vacuumklep uit het huis gehaalt. Verder is alles orgineel.
Arnold.
Arnold.
-
Phillip
Re: Hoe meet je de carterdruk van een 2.5 n/a diesel
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij mijn militaire series drie zit de slang vanaf
> de zwarte dop op het kleppendeksel direct op een
> pijpje dat op het huis van de vacuum klep zit. Het
> huis van die vacuumklep zit direct op het
> inlaatspruitstuk. Ik heb alleen de vacuumklep uit
> het huis gehaalt. Verder is alles orgineel.
>
> Arnold.
Ja dat ken ik. Ik heb ook een militaire versie. Ik zat me alleen af te vragen als het aangesloten zit of je dan minder carterdruk hebt.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
-------------------------------------------------------
> Bij mijn militaire series drie zit de slang vanaf
> de zwarte dop op het kleppendeksel direct op een
> pijpje dat op het huis van de vacuum klep zit. Het
> huis van die vacuumklep zit direct op het
> inlaatspruitstuk. Ik heb alleen de vacuumklep uit
> het huis gehaalt. Verder is alles orgineel.
>
> Arnold.
Ja dat ken ik. Ik heb ook een militaire versie. Ik zat me alleen af te vragen als het aangesloten zit of je dan minder carterdruk hebt.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)