70 Km/h Max !!!!
-
Landstalker
70 Km/h Max !!!!
Vanmiddag zijn mijn vermoedens bewaarheid. Ik had altijd al het idee dat ik vooraan in files rijdt door mijn beperkte maximale snelheid maar dat ik zo langzaam ging had ik niet gedacht. Ik heb een Ex leger 109 series III diesel 2,25 uit 1981.
Maximale snelheid gemeten met de Tomtom ga ik niet harder dan 70 Km/u. De teller geeft dan 80 Km/u aan. De afwijking komt waarschijnlijk doordat ik op 225/75R16 banden rijd. Het motortje rookt wel een beetje maar is niet echt ziek. Hij trekt gewoon goed op maar komt op een bepaald moment op zijn maximale toerental en dan stopt het met 70 Km/u. Het is net of ik een 5de versnelling mis. Ik hoef niet hard te rijden maar dit is me toch te langzaam op de snelweg.
Ik zou mischien de motor optimaal kunnen af (laten) stellen maar ik denk niet dat dat genoeg is.
Ik kan mischien hogere banden monteren en dat zal dan +/- 10 Km/u schelen maar ik zou graag 95 Km/u willen halen.
Ik ben net even in de archieven gedoken en ben ik bang dat ik een zogenaamde 1Tons versnellingsbak heb.
Klopt het dat de 109 landrovers uit het leger zijn uitgerust met zo'n versnellingsbak?
Wat zou het handigste zijn om mijn Landrover wat meer topsnelheid te geven?
Een overdrive zou kunnen maar ik hoor daar niet altijd goede berichten over. Heet worden bijvoorbeeld
Een ander versnellings bak (5bak)? Kan dat? Tussenbak?
Grotere banden is simpel genoeg maar als ik iets aan de overbrenging moet veranderen zijn die kleine bandjes mischien wel weer geschikt.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Maximale snelheid gemeten met de Tomtom ga ik niet harder dan 70 Km/u. De teller geeft dan 80 Km/u aan. De afwijking komt waarschijnlijk doordat ik op 225/75R16 banden rijd. Het motortje rookt wel een beetje maar is niet echt ziek. Hij trekt gewoon goed op maar komt op een bepaald moment op zijn maximale toerental en dan stopt het met 70 Km/u. Het is net of ik een 5de versnelling mis. Ik hoef niet hard te rijden maar dit is me toch te langzaam op de snelweg.
Ik zou mischien de motor optimaal kunnen af (laten) stellen maar ik denk niet dat dat genoeg is.
Ik kan mischien hogere banden monteren en dat zal dan +/- 10 Km/u schelen maar ik zou graag 95 Km/u willen halen.
Ik ben net even in de archieven gedoken en ben ik bang dat ik een zogenaamde 1Tons versnellingsbak heb.
Klopt het dat de 109 landrovers uit het leger zijn uitgerust met zo'n versnellingsbak?
Wat zou het handigste zijn om mijn Landrover wat meer topsnelheid te geven?
Een overdrive zou kunnen maar ik hoor daar niet altijd goede berichten over. Heet worden bijvoorbeeld
Een ander versnellings bak (5bak)? Kan dat? Tussenbak?
Grotere banden is simpel genoeg maar als ik iets aan de overbrenging moet veranderen zijn die kleine bandjes mischien wel weer geschikt.
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
Davy
Re: 70 Km/h Max !!!!
dakrek eraf halen, brandstoffilter vervangen, bezinkselkolf schoonmaken, ruimte uit gaspedaal halen? Deze laatste scheelde bij mij meer dan 10km.
Davy
Davy
-
bas88pickup
95km/h is wel wat optimistisch als cruise snelheid, ik denk dat 80-85km/h realistischer is, zonder overdrive. Dat is bij de mijne althans een mooie snelheid, harder kan wel, maar het geeft zon tering herrie.
5-bak is niet te doen, zonder een uitgebreide verbouwing, dan kun je beter gelijk een Defender of 110 kopen.
Denk dat het handigste is om er een normale bak onder te monteren, als het idd een 1 tons bak is. De Ambu van mijn ouwe heer loopt ook 90-95 met een 2.25D en 7.5x16, dus zou jouw 109 dat ook moeten kunnen met een normale bak. Het makkelijkst is uiteraard andere banden. Maar of je daar heel veel snelheid mee wint? Ik rij zelf op 265/85-16, 80 op de teller is 80 op de GPS....
Btw, er zullen vast wel mensen zijn die interesse hebben in die v-bak..
Gr, Bas
5-bak is niet te doen, zonder een uitgebreide verbouwing, dan kun je beter gelijk een Defender of 110 kopen.
Denk dat het handigste is om er een normale bak onder te monteren, als het idd een 1 tons bak is. De Ambu van mijn ouwe heer loopt ook 90-95 met een 2.25D en 7.5x16, dus zou jouw 109 dat ook moeten kunnen met een normale bak. Het makkelijkst is uiteraard andere banden. Maar of je daar heel veel snelheid mee wint? Ik rij zelf op 265/85-16, 80 op de teller is 80 op de GPS....
Btw, er zullen vast wel mensen zijn die interesse hebben in die v-bak..
Gr, Bas
-
Exfietser
De 1 tons versnellingsbak is een zeer grote zeldzaamheid. het is mogelijk dat jij er een hebt natuurlijk. Maar de kans is klein. Ik heb ook een ex-leger maar 1 met een gewone LT76 bak. Zoals bijna alle ex-leger wagens overigens. Als jij echt een 1-tonsbak hebt is het makkelijkste om er een gewone bak onder te zetten. Een bakwissel kun je doen in een zaterdag. Een andere bak is veel meer werk en een lT77 bak geeft dacht ik permanent 4x4 en daar is je vooras niet geschikt voor. Je moet dan dus ook weer aan een andere as enz. enz. Lastig, veel werk en je hebt een samengeraapt systeem waarvan je je kunt afvragen hoe goed en betrouwbaar dat gaat worden
Het is waarschijnlijker dat er iets met je motor aan de hand is. Probeer eens je toerental te meten. Maximaal moet dat 4200 RPM zijn. Rijdt jij 70 met 4200 RPM dan moet je het in de bak zoeken. Anders een compressietest doen. En mischien is je pomp wel versleten en geeft die te weinig brandstof. Een reviesie kost de wereld niet en kan heel erg veel uitmaken.
Nog eenvoudiger: Controleer eerst het mechaniek van je gashendel. Gaat het hefboompje op je pomp helemaal open als je je gaspedaal helemaal intrapt, Staat de stophefboom op je pomp helemaal terug en gaat de klep voor het remvacuum in je luchtinlaat helemaal open. Afgelopen jaren op de prik vaak gehoord dat het hier wel eens niet goed zit.
Bij mij is de kruissnelheid met 7,5R16 banden iets tussen de 90 en 95 km/u. Als ik hem doortrap gaat hij nog wel een stuk harder maar dat doe ik nooit dus hoeveel weet ik niet. En dat is met roofrack op het dak.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2009 20:16 door Exfietser.
Het is waarschijnlijker dat er iets met je motor aan de hand is. Probeer eens je toerental te meten. Maximaal moet dat 4200 RPM zijn. Rijdt jij 70 met 4200 RPM dan moet je het in de bak zoeken. Anders een compressietest doen. En mischien is je pomp wel versleten en geeft die te weinig brandstof. Een reviesie kost de wereld niet en kan heel erg veel uitmaken.
Nog eenvoudiger: Controleer eerst het mechaniek van je gashendel. Gaat het hefboompje op je pomp helemaal open als je je gaspedaal helemaal intrapt, Staat de stophefboom op je pomp helemaal terug en gaat de klep voor het remvacuum in je luchtinlaat helemaal open. Afgelopen jaren op de prik vaak gehoord dat het hier wel eens niet goed zit.
Bij mij is de kruissnelheid met 7,5R16 banden iets tussen de 90 en 95 km/u. Als ik hem doortrap gaat hij nog wel een stuk harder maar dat doe ik nooit dus hoeveel weet ik niet. En dat is met roofrack op het dak.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2009 20:16 door Exfietser.
-
Martijn ten Broeke
Misschien nog een tipje, de bout onder je gas pedaal..... Die kan te ver uitgedraaid zijn zodat de gaskraan gewoon niet verder open kan!
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af1539b4550a3ae79032dd013a105773', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 9777635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af1539b4550a3ae79032dd013a105773', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 9777635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bram109
90-95 is helemaal niet optimistisch als kruissnelheid. Het is eerder reëel te noemen.
Als ik van mijn 109 2.25D uitga dan. Ook zonder overdrive. Maar met 255/85R16.
Bram.
Als ik van mijn 109 2.25D uitga dan. Ook zonder overdrive. Maar met 255/85R16.
Bram.
-
Bram109
Moet jij zeggen..... als jij gas geeft haal je mij nog in.
Bram.
Bram.
-
Landstalker
Bedankt Arnold,
Als zo'n 1 Tons bak een zeldzaamheid is dan zal ik er ook wel geen hebben. Moet ik het toch gaan zoeken in de motor. Hoe kan je het toerental het beste meten?
Ik heb overigens geen roofrack maar een Pick-up. Ik weet niet of een Pick-up minder airodynamisch is als een station.
De meningen over de maximum snelheid uit een 2,25 diesel lopen overigens wel uiteen.
Als zo'n 1 Tons bak een zeldzaamheid is dan zal ik er ook wel geen hebben. Moet ik het toch gaan zoeken in de motor. Hoe kan je het toerental het beste meten?
Ik heb overigens geen roofrack maar een Pick-up. Ik weet niet of een Pick-up minder airodynamisch is als een station.
De meningen over de maximum snelheid uit een 2,25 diesel lopen overigens wel uiteen.
-
bas88pickup
idd racebeest, hij kan best harder hoor, heb al 125 op de teller gehad, maar ik heb er ook helemaal niets aan isolatie inzitten, en het geluidsniveau is bij 80/85 nog aanvaardbaar, harder is het onaanvaardbaar, je kunt dan elkaar niet meer verstaan zonder te schreeuwen.
Gr, Bas
Gr, Bas
-
Dennis101
90-95 is inderdaad een normale kruissnelheid voor een 2.25 D.
Dennis B
Dennis B
-
bas88pickup
Heb je het dan over afgelezen km/h of over Gps km/h, daar kan een behoorlijk verschil inzitten?!
Gr, Bas
Gr, Bas
-
Bram109
Ik heb het over GPS aanwijzing, mijn teller zit dan rond de 80-85.
Bram
Bram
-
Stijn
Controleer ook zeker de gashendels en pedaal etc. Mijn 109 benzine kwam ook al een tijdje niet boven de 85 uit. Na het afstellen/vastzetten van de gashendels.
gaat hij nu weer vlot naar de 120 kmh.( dit is wel benzine en geen diesel) met mijn diesel is de kruissnelheid 90 kmh.
Succes
gaat hij nu weer vlot naar de 120 kmh.( dit is wel benzine en geen diesel) met mijn diesel is de kruissnelheid 90 kmh.
Succes
-
Roel
controleer ook even de stand van de hoek waarmee het gaspedaal vastzit aan de stang , ( volgens mij staat er zelfs een maat aangegeven in een manual , dit moet je meten van de achterkant van het gaspedaal tot de vloer ) zelfs toen bij mij de aanslagbout helemaal ingedraaid was liep de wagen nog niet snel genoeg ,met andere woorden de slag die de gaspedaal kon maken was nog te klein om de gasklep helemaal te openen , toen heb ik de gaspedaal wat hoger gezet op de as , waardoor de slag ook groter werd en toen scheelde het aanmerkelijk , daarna de aanslagbout weer wat uitgedraaid en toen werkte het perfect.
voorwaarde is wel dat je stangenstelsel een beetje spelingsvrij is
want daar kun je natuurlijk ook veel problemen door krijgen
ik wil alleen maar even aangeven dat het niet alleen aan de aanslagbout kan liggen ( na een dag flink plaren en zoeken ben ik er zo achter gekomen )
suc 6
groet roel
voorwaarde is wel dat je stangenstelsel een beetje spelingsvrij is
want daar kun je natuurlijk ook veel problemen door krijgen
ik wil alleen maar even aangeven dat het niet alleen aan de aanslagbout kan liggen ( na een dag flink plaren en zoeken ben ik er zo achter gekomen )
suc 6
groet roel
-
richard78
Toen ik mijn landy uit engeland haalde haalde ik met gemak 100km/h. Dat terwijl het blokje versleten is, rookte en olie spuwde. Maar je ik ben ook doof aan een oor dus heb geen problemen de het lawaai:-)
maar 100km/h moet een 2.25D wel kunnen halen in standaard uitvoering. Gezien een overdrive niet de topsnelheid verhoogd (omdat het blokje al aan zijn top zit) maar alleen het geluid verlaagd denk ik niet dat een andere V-bak helpt. Ik zou kijken naar de afstelling van het blok of het pedaal.
Richard78
maar 100km/h moet een 2.25D wel kunnen halen in standaard uitvoering. Gezien een overdrive niet de topsnelheid verhoogd (omdat het blokje al aan zijn top zit) maar alleen het geluid verlaagd denk ik niet dat een andere V-bak helpt. Ik zou kijken naar de afstelling van het blok of het pedaal.
Richard78
-
Ignace Vandionant
Re: 70 Km/h Max !!!! NEE HOOR!!!
Mijn 2,25D doet het met de overdrive heel goed bij 100 km/h. De gps geeft dan ook dezelfde snelheid aan.
S6,
S6,
-
Dennis101
Uiteraard zijn dit echte km/h, anders schreef ik het hier niet.
Dennis B
Dennis B
-
bas88pickup
Ok, dank je.
Het zal best kunnen, maar hij klinkt altijd zo overspannen als ie zo hard moet, vandaar dat ik het houd op 80/85. (meeste lawaai komt overigens uit de, ik denk, tussenbak)
Gr, Bas
Het zal best kunnen, maar hij klinkt altijd zo overspannen als ie zo hard moet, vandaar dat ik het houd op 80/85. (meeste lawaai komt overigens uit de, ik denk, tussenbak)
Gr, Bas
-
fred101
Ik dacht dat ik een snelle benzine had. De mijne haalt 115 echte kilometers maar 120 zit er niet in (ik heb een overdrive en 750x16)
-
Exfietser
Re: 70 Km/h (MAD)Max !!!!
Mischien zijn zijn km's korter Fred. Had je mijn mailtje over o-ringen nog gehad?
Arnold.
Arnold.