Wie wil mij een lesje leren?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RaRo83

Wie wil mij een lesje leren?

Bericht door RaRo83 »

Beste Prikkers,

Sinds half jaartje een RRC van '83 in het bezit . (zal vast een verassing zijn na mijn nickname gelezen te hebben)

Ik kwam er laatst achter dat er nogal wat speling op mn swivel zit (of de kogellager die daar vlakbij zit).
Ik heb allerhande boekjes en manuals maar ik kan niet de manier vinden hoe deze te stellen,
wel heb ik, van de aardige mensen bij Budget Parts Gouda gehoord dat de stuurweerstand min 4,5kg moet zijn en dat je shimms nodig hebt.
nou vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft en misschien zin heeft me dit te leren voor een krat bier naar keuze .

Zelf durf ik er niet goed aan te beginnen omdat de olie eruit moet(?) en ik dan dus niet meer kan rijden.
(heb wel nieuwe tube, maar om deze na overrichte zaken te gebruiken.... liever niet).
Ben een beetje verslaafd aan het rijden ermee. Dus wil het eigenlijk gelijk goed doen.

Alvast bedankt voor jullie reaktie,
Michael
RaRo83

Re: Wie wil mij een lesje leren?

Bericht door RaRo83 »

Oh ja, stom, woon in Rotterdam, maar kan natuurlijk ook langskomen, als ik kan terugrijden.
Puffino

Bericht door Puffino »

Er is ook een commercielere oplossing waar je in MIJN Ogen iets aan hebt. Ik woon wat verder weg, vandaar dat ik je niet kom helpen, maar er zijn Rotterdammers genoeg hoor, met een Land Rover.

Klik desnoods dit bericht maar weg omdat ik reclame maak: [www.landrover-cursus.nl] behandelt dit ook....

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Voor Hendrik mag je best een beetje reclame maken, goeie gozer. Dit is ook een geschikt en niet te duur adres: www.colvilleslandrovers.nl

gr, Bart
Hans

Bericht door Hans »

Ik heb net bij mijn swiffels alle lagers en oliekeringen vervangen, en afgesteld. Ben daarvoor naar de laroloods van Jack in Vlaardingen geweest, op de brug, auto loopt weer zoals het hoort.Gr Hans
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

Michael,
Dat is niet zo'n moeilijk klusje hoor. Ik heb het zelf geleerd bij Hendrik Swane tijdens mijn sleutelcursus voor beginners (en dat was ik begin vorig jaar dus nog) en als je het eenmaal een keertje gedaan hebt, dan is het puur nog een kwestie van wat tijd nemen om het zelf uit te voeren.
Ik wil je met alle plezier helpen, maar heb het deze maand wel heel druk. Maar in het kort: het afstellen van de voorspanning stelt eigenlijk niet veel voor. Je krikt de as op, haalt de wielen eraf, maak de spoorstang (verbinding tussen de beide wielen) en de de stuurstang los. Vervolgens neem je een ulster (zo'n trekapparaatje waarmee je de trekspanning kunt aflezen, ofwel zo'n weegapparaatje wat we vroeger op school gebruikten bij natuurkunde) en die hang je in het gat van de spoorstang. Dan trek je aan de ulster de hele swivelunit om, ofwel het huis waaraan de stangen dus vastzitten, en lees je de kracht tegelijkertijd af. Dit doe je ook bij het terugtrekken naar de andere kant. De klemkracht wordt geleverd door de pen(nen) die bovenop de swivel zitten en die met een x-moment vastgedraaid worden. Eigenlijk een soort bankschroef. Onder deze swivelpen zitten vulplaatjes die voor de nodige afstand zorgen. Die plaatjes zijn heel dun tot iets dikker en kun je eraf halen zodat de klemkracht hoger wordt en dat is dus de voorspanning. Even uit m'n hoofd moest het voor mijn RRC (ca '88) rond de 3 kg trekkracht heen en en ook weer zijn. In feite kan door slijtage van de swivelpen de voorspanning alleen maar afnemen, waardoor de stabiliteit van het sturen afneemt. Je hoeft dus alleen maar plaatjes te verwijderen en het geheel weer aan te draaien met het juiste moment om de voorspanning correct te krijgen. Uiteraard controleer je dan gelijk de swivelpen of die nog goed rond is, want als die uitlubbert neemt de stabiliteit ook af. Dit is trail and error todat je de juiste waarden afleest met de urnster. Dan de spoor en stuurstang en wielen terugmonteren (met nieuwe splitpennen uiteraard) en je RRC stuurt weer stabiel.
Dit is dus de eenvoudige en praktische methode. In het werkplaatshandboek staat een omslachtiger methode die academischer is maar ook meer gereedschap etc nodig heeft.

Maar misschien is het een optie om het zelf te leren, da's leuk en inzichtelijk, bijv tijdens een sleutelcursus (google maar even op land-rover sleutelcursus) want dan leer je heel veel en kan je een aanzienlijk deel van het onderhoud en reparaties zelf leren doen. Mijn ervaring daarbij is super, sleutel al ruim 1,5 jaar aan de RRC en sinds kort ook aan de clio van mijn vrouw en doe dat vaak beter (en heeel veel goedkoper) dan de garage. Spaart me veel geld en ergenis. En wat ik niet weet, daar vindt je hier op de prik (en in het WPH veel en snel informatie over. En sommige zaken laat ik doen door een goede garage met heel veel LaRo kennis in zevenbergen.

Succes, Gerard
witje 110

Bericht door witje 110 »

Zelfs ik kan het, en zal ik ook maar zeggen waar ik het geleerd heb?

Gewoon een prikker vragen tegen een flinke beloning in gevulde koeken, ik woon helaas ook te ver weg.

Marijke (witje 110)
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Let op, de kracht die in de manual staat is zonder keerring.

Ik heb pas geleerd dat als als de unit, dus incl keerring etc gemonteerd zit, je 7kg moet aanhouden.
RaRo83

Bericht door RaRo83 »

Hee mensen!
Bedankt voor jullie reakties, ben ik heel blij mee!

Ik kan nu een perfect pad bewandelen:
- probeer het eerst zelf, ff een unster kopen, heb ik ook een momentsleutel nodig?
- anders maar even naar vlaardingen om het professioneel te laten doen en stiekem kijken als het mag
- dan toch maar een cursus, had de site al eerder gezien maar is natuurlijk heel goed op jullie reakties daarop te horen
vond het flink aan de prijs, maargoed, als mn peugeotje 206(bagger, nooit kopen) kapot gaat kost het me ook gelijk 500euro
bij het minste geringste dus vergeleken daarbij...

Ben net een week naar Servie geweest met de 206, god wat miste ik de RR, die kun je daar per-fect gebruiken met die wegen.
Maargoed, kon niet met de RR, teveel speling, vermoeiend, duur (niet overal LPG), wel weer een grijns van oor tot oor b ij het starten van de V8

Nog 2 dingen voor ik er zelf aan ga beginnen: 4,5 zonder keerring en 7 met keerring en heb ik een momentsleutel nodig?

Nogmaals bedankt!
Vooral Gerard, die heeft me een privehandleiding geschreven... Tnx
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Leer dat dan maar heel snel af, want daar klopt niets van. Wie dat heeft verzonnen heeft zelf nog heel veel te leren.
De weerstand die de keerring geeft is van teveel factoren afhankelijk om daarvan zomaar een vaste waarde voor aan te nemen.
Als je het spul 10x monteert krijg je 10x een andere waarde en dat is zowel bij dezelfde als bij telkens een andere auto, daar ben ik de afgelopen 25 jaar achter gekomen.
Als er ook nog de factor slijtage bij komt kijken, dan is de spreiding nog veel groter.
Uiteraard heb ik ook gezocht of het gemakkelijker kon, maar met de keerring nog gemonteerd komt de afstelling zelden ook maar in de buurt van wat het werkelijk moet zijn.

Dennis B
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

En voor de puntjes op de i:

- de voorspanning van de swivel van een RRc is 1,2-1,7kg (gemeten zonder spoor en stuurstang en zonder keerring)

een digitale unster is in deze dus erg makkelijk.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

ok, weer wat geleerd. maar kan iets anders weer vergeten, hoef ik gelukkig
niet zo veel te onthouden.
Klinkt logisch wat je zegt, doe het de volgende keer maar weer minder makkelijk.
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

OK, ik heb het nog even nagezocht in mijn manual.
Daar staat 1,16 tot 1,46 kg in, maar is via de methode 'op het droge' dus zonder binnenwerk op de testbank. Ik heb toen samen met Hendrik de zaak ingesteld op 2,5 tot 3 kg als trekkracht en kan zeggen dat het stuurgedrag daarna goed was en dat al bijna 2 jaar lang.
Maar ik weet ook dat we toen op de prik ook de nodige discussies hierover hadden omdat er verschillende methodes zijn. Voor mezelf hou ik deze waardes aan en heb geen redenen waarom ik het anders zou doen.
Als je een keer naar Breda wilt komen wil ik je best helpen, maar ik zit nu wat krap in de tijd.

Succes ermee,
Groet, Gerard
RaRo83

Bericht door RaRo83 »

haha, toch niet zo makkelijk dus

Allemaal heel goed om te weten de verschillen, anders moet je altijd de boel helemaal open maken om te kunnen meten.
Ik wil best een keer naar Breda komen hoor, als het uitkomt.
Ik ga het in ieder geval volgende week zelf even proberen zonder de olie eruit te halen, dat kan toch wel naar ik begrijp?
De keerring is nog goed voor zover ik het kan beoordelen. 3Kg it is.

OT
Over 2 maanden moet hij gekeurd worden en ik heb zelf al een lijstje met wat moet gebeuren.
Ga 'm vantevoren laten keuren zodat ik 2 weken tijd heb om evt problemen op te lossen.

Groet,
Michael
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

Hoi Michael,

Als je de bovenste swivelpen eruit haalt dan zal er zeer zeker olie uitlopen. Zet er een lekbak onder dan wordt je vloer niet vies. Als de pen eruit is, dan is ook de sluiting op de bol van de pakking niet meer volledig werkzaam. Voor het meten is dat geen probleem, want dan is hij alweer dicht en afgesloten. De olie zal ook geen echt meetbaar verschil maken. Als je klaar bent dan moet je uiteraard weer de swivelolie of vet op niveau brengen. Ik gebruik er swivelgrease voor, mocht de boel wat lekken, dan gaat dat minder hard dan olie, want dat loopt veel sneller uit het swivelhuis.
Kan je gelijk even ruiken of er geen water en rotzooi in terecht is gekomen. Als het erg vies stinkt, kan je beter gelijk alle olie/vet verversen, heb je de komende periode gelijk een klusje minder te doen.

succes met deze klus. We horen vast nog wel hoe het je vergaat.
Groet, Gerard

PS. niet vergeten om iedere keer de juiste aanhaalmomenten op de bovenste pen te zetten. En nog een tip voor het losmaken van de joints van de stuurstang en spoorstang: kroonmoeren losdraaien maar niet helemaal los zodat de stangen eraf vliegen. En dan een klap met een hamer op de punten waar de bolgewrichten in zitten, de conische stangen erboven schrikken dan los. Wel in de dwarsrichting zodat de zijdelingse kracht om het scharnier van de pen de beweging kan opvangen. Schrikt na een paar goede klappen de boel los. Eerst stuurstang, daarna de spoorstang.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De fusees goed afstellen gaat niet met de keerring nog gemonteerd, zoals ik al schreef.
Je zal dus altijd de olie af moeten tappen, omdat de keerring los moet en die zorgt voor de afdichting van het fuseehuis.
Bovendien moet de naaf met toebehoren (incl. remschijf en remklauw) en de as met homokineet ook verwijderd worden wil je een bruikbare afstelling verkrijgen.
Uiteindelijk hou je dus alleen een leeg fuseehuis over bij de meting, zonder de keerring.
De invloed van deze onderdelen is mede door de fusee helling veel te groot om te negeren.
Wil je de stuurkogels heel houden, dan kun je het beste een kogeltrekker of demontage vork aanschaffen.
Als je iets wil leren doe het dan meteen goed, want er zijn al genoeg prutsers in de Nederlandse Land Rover wereld.

Dennis B

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2009 17:02 door Dennis101.
RaRo83

Bericht door RaRo83 »

Mooi,

Ik kom steeds een stukje verder qua kennis dankzij jullie!
Heb alleen een engelse handleiding en die is heel summier over dir onderwerp.

Een momentsleutel heb ik dus ook nodig.... jammer heb ik niet, maargoed die moest ik vroeg of laat toch wel kopen.
Teiltje eronder en ff ruiken begrijp ik

Volgende week ga ik me eraan wagen, ik zal zeker laten weten wat het resultaat is.

groet, Michael
Plaats reactie