Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
-
Maarten
Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Beste allen,
De motor temperatuurmeter van mijn 109 2.25 slaat vrij snel na het starten helemaal in het rood terwijl ik mijn handen gewoon op het blok kan leggen (zonder dat het pijn doet). Nu heb ik de sensor op het blok al vervangen maar dat bleek het niet te zijn. Ligt het dan vrijwel zeker aan de spanningsregeleaar achter de kilometerteller? of kunnen er nog andere oorzaken zijn? Wie van jullie heeft dit al een keer mee gemaakt of weet waar het aan ligt?
Met groettelijke vriend, Maarten
De motor temperatuurmeter van mijn 109 2.25 slaat vrij snel na het starten helemaal in het rood terwijl ik mijn handen gewoon op het blok kan leggen (zonder dat het pijn doet). Nu heb ik de sensor op het blok al vervangen maar dat bleek het niet te zijn. Ligt het dan vrijwel zeker aan de spanningsregeleaar achter de kilometerteller? of kunnen er nog andere oorzaken zijn? Wie van jullie heeft dit al een keer mee gemaakt of weet waar het aan ligt?
Met groettelijke vriend, Maarten
-
Exfietser
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
De draad die van de de tempmeter naar je sensor loopt raakt waarschijnlijk ergens de massa. Mischien is de isolaite van de draad ergens doorgesleten.
Staat de temperatuurmeter ook op maximum als je de steker van de sensor loshaalt? Als dit niet zo is, is ook nog mogelijk dat je sensor ondanks dat hij nieuw is toch defect is. Zo goed zijn die nieuwe dingen niet.
Je regelaar moet gemiddeld 10 volt geven. Overigens is die spanning waarscijnlijk niet echt lekker meetbaar met een digitale meter. Met een ouderwetse analoge meter zal het beter lukken.
Ik neem aan dat je over een civiele 109 praat. Een militaire 109 heeft geen apparte spanningsregelaar voor de meetinstrumenten.
Arnold.
Staat de temperatuurmeter ook op maximum als je de steker van de sensor loshaalt? Als dit niet zo is, is ook nog mogelijk dat je sensor ondanks dat hij nieuw is toch defect is. Zo goed zijn die nieuwe dingen niet.
Je regelaar moet gemiddeld 10 volt geven. Overigens is die spanning waarscijnlijk niet echt lekker meetbaar met een digitale meter. Met een ouderwetse analoge meter zal het beter lukken.
Ik neem aan dat je over een civiele 109 praat. Een militaire 109 heeft geen apparte spanningsregelaar voor de meetinstrumenten.
Arnold.
-
Maarten
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Als ik de draad los haal van de sensor komt de naald van de meter niet meer omhoog maakt hij dan massa of juist niet.
Stel dat ik een nieuwe draad van de meter naar de sensor maak (zodat ik zeker weet dat de isolatie goed is) als de meter dan goed functioneerd, dan weet ik dat het aan de draad ligt. Maar als hij dan nog in het rood gaat moet ik het dan bij de spanningsregelaar zoeken?
Maarten
Stel dat ik een nieuwe draad van de meter naar de sensor maak (zodat ik zeker weet dat de isolatie goed is) als de meter dan goed functioneerd, dan weet ik dat het aan de draad ligt. Maar als hij dan nog in het rood gaat moet ik het dan bij de spanningsregelaar zoeken?
Maarten
-
Dennis101
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Als het aan de spanningsregelaar ligt zou je het ook terug moeten zien op de brandstofmeter.
Tenzij de tank nu geheel vol is, want dan heb je daar al een volle uitslag.
Dennis B.
Tenzij de tank nu geheel vol is, want dan heb je daar al een volle uitslag.
Dennis B.
-
Exfietser
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Het moet zo werken:
Draad los: Meter blijft op nul staan.
Draad tegen metaal van de motor: Meter slaat maximaal uit.
In dit geval is je draad en je meetinstrument goed. Als je regelaar defect is moet je brandstofwijzer dezelfde narigheid vertonen zoals Dennis zegt.
Als bovenste twee punten zo werken en je brandstofmeter is ook goed moet je het toch in je sensor zoeken. Je zal de eerste niet zijn die een nieuwe defecte heeft aangeschaft.
Arnold.
Draad los: Meter blijft op nul staan.
Draad tegen metaal van de motor: Meter slaat maximaal uit.
In dit geval is je draad en je meetinstrument goed. Als je regelaar defect is moet je brandstofwijzer dezelfde narigheid vertonen zoals Dennis zegt.
Als bovenste twee punten zo werken en je brandstofmeter is ook goed moet je het toch in je sensor zoeken. Je zal de eerste niet zijn die een nieuwe defecte heeft aangeschaft.
Arnold.
-
Rickske
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
als er iets met je spannings regelaar is is het waarschijnlijker dat hij minder aangeeft dan de bedoeling is. Had ik tenminste met een kapotte spanningsregelaar.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a0efffdb1d02f54bb717438a7c018226', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9754842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a0efffdb1d02f54bb717438a7c018226', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9754842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Davy
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Ik loop vandaag tegen precies hetzelfde aan.
Oude situatie: draadje los, geen uitslag, draadje vast maximale uitslag gelijk na het op contact zetten. Dus draadje maakt geen massa lijkt me.
Vandaag 2 nieuwe sensors geprobeerd. Beide keren geen resultaat, dus gelijk aan oude situatie. (zonder olie in het blok, maar ik neem aan dat dit niet uitmaakt.
Mn brandstofmeter doet het niet dwz deze staat op 0 en niet op maximaal. Ik begrijp hierboven dat als het de spanningsregelaar zou zijn deze meter ook op maximaal zou moeten blijven staan?
Watertemperatuurmeter doet het aardig goed, al moet ik de sensor wel geregeld schoonmaken.
Wie heeft een oplossing?
Davy
Oude situatie: draadje los, geen uitslag, draadje vast maximale uitslag gelijk na het op contact zetten. Dus draadje maakt geen massa lijkt me.
Vandaag 2 nieuwe sensors geprobeerd. Beide keren geen resultaat, dus gelijk aan oude situatie. (zonder olie in het blok, maar ik neem aan dat dit niet uitmaakt.
Mn brandstofmeter doet het niet dwz deze staat op 0 en niet op maximaal. Ik begrijp hierboven dat als het de spanningsregelaar zou zijn deze meter ook op maximaal zou moeten blijven staan?
Watertemperatuurmeter doet het aardig goed, al moet ik de sensor wel geregeld schoonmaken.
Wie heeft een oplossing?
Davy
-
Rickske
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Davy,
Doet jou brandstofmeter het helemaal niet? Even testen met een los draadje vanaf je meter (ik geloof het onderste contactje, ff checken de andere komt vanaf je spanningsregelaar.) naar massa. Dan zou je meter vol moeten uitslaan. Is je spanningsregelaar defect dan kan dat zich uiten door ook dan maar zeg, 60%(bij volle tank) uit te slaan. Slaat hij helemaal niet uit, maar zoals je al aangaf je temperatuur meter doet het wel, dan is er waarschijnlijk iets mis in de lus richting voeler of chassis. Bij mij bleek zowel een los contact bij de vlotter unit als bij de tank een gecorrodeerde aansluiting op het chassis(massa) Nadat vlotter vervangen was en massa schoongekrabt En de spanningsregelaar vervangen geeft mn meter eindelijk fatsoenlijk aan hoeveel er nog in de tank zit.
Inderdaad laat de spanning vanaf de spanningsregelaar zich niet meten met een digitale. Zelf mn kleine digtale Fluke wat ik zie als een redelijk betrouwbaar merk had er helemaal nix mee. Pas met de scope er bij kon ik zien wat er aan de hand was.
Probeer anders inderdaad eens je Temperatuur voelers door te meten. Als deze inwendig sluiting maken schiet hij natuurlijk direct door naar rood. Ik zag hier gister nog een posting waar de waardes nog eens bij staan die je meten moet.
Let ook eens op of je kabel mischien alleen sluiting maakt als hij op de voeler is aangesloten.
Was het bij jou al gelukt Maarten?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f4342169204a498362b27de4096986d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9762376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Doet jou brandstofmeter het helemaal niet? Even testen met een los draadje vanaf je meter (ik geloof het onderste contactje, ff checken de andere komt vanaf je spanningsregelaar.) naar massa. Dan zou je meter vol moeten uitslaan. Is je spanningsregelaar defect dan kan dat zich uiten door ook dan maar zeg, 60%(bij volle tank) uit te slaan. Slaat hij helemaal niet uit, maar zoals je al aangaf je temperatuur meter doet het wel, dan is er waarschijnlijk iets mis in de lus richting voeler of chassis. Bij mij bleek zowel een los contact bij de vlotter unit als bij de tank een gecorrodeerde aansluiting op het chassis(massa) Nadat vlotter vervangen was en massa schoongekrabt En de spanningsregelaar vervangen geeft mn meter eindelijk fatsoenlijk aan hoeveel er nog in de tank zit.
Inderdaad laat de spanning vanaf de spanningsregelaar zich niet meten met een digitale. Zelf mn kleine digtale Fluke wat ik zie als een redelijk betrouwbaar merk had er helemaal nix mee. Pas met de scope er bij kon ik zien wat er aan de hand was.
Probeer anders inderdaad eens je Temperatuur voelers door te meten. Als deze inwendig sluiting maken schiet hij natuurlijk direct door naar rood. Ik zag hier gister nog een posting waar de waardes nog eens bij staan die je meten moet.
Let ook eens op of je kabel mischien alleen sluiting maakt als hij op de voeler is aangesloten.
Was het bij jou al gelukt Maarten?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f4342169204a498362b27de4096986d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9762376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Davy
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Volgens mij heeft een militaire 109 geen spanningsregelaar voor de instrumenten?
Ik heb de sensor van de olie verbonden met de meter van het water en andersom. De meter van de olie slaat ook op de sensor van het water maximaal uit, terwijl andersom de meter van het water net een beetje omhoog komt het witte gedeelte in.
Ik heb beide sensors doorgemeten en beide hebben een waarde van 0,4 (ik neem aan dat dit dan 400 ohm is?)
Davy
Ik heb de sensor van de olie verbonden met de meter van het water en andersom. De meter van de olie slaat ook op de sensor van het water maximaal uit, terwijl andersom de meter van het water net een beetje omhoog komt het witte gedeelte in.
Ik heb beide sensors doorgemeten en beide hebben een waarde van 0,4 (ik neem aan dat dit dan 400 ohm is?)
Davy
-
Rickske
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Sorry, ik wist niet dat jij een militaire reed. Dan kan ik je helaas niet helpen omdat ik niet weet hoe het daar aangesloten is. Ik weet alleen dat je meters met kruisspoelen zijn uitgerust en daardoor niet een spanningsregelaar behoeven. Of de rest anders is durf ik niet te zeggen.
Heb jij eigenlijk die sensor gemeten terwijl 'ie in het blok gedraaid zit? Lijkt er op dat ie toch massa maakt.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('480ac69ec332f46e54074b54f440b4a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9768127, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Heb jij eigenlijk die sensor gemeten terwijl 'ie in het blok gedraaid zit? Lijkt er op dat ie toch massa maakt.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('480ac69ec332f46e54074b54f440b4a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9768127, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Maarten
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Nee Rickske ik heb nog geen resultaat, heb alles door gemeten zowel draden als de sensor maar alles was goed, heb ook een nieuwe draad van de sensor naar de meter gemaakt maar zonder resultaat, nou ja ik weet dan dat het geen sluiting is. Ik heb een nieuwe spanningsregelaar besteld dan zou het goed moeten zijn anders vrees ik dat het aan de meter zelf zou moeten liggen. Als jij nog wat ontdekt lees ik graag van je, er sijn wel meer met hetzelfde probleem merk ik.
Maarten
Maarten
-
Davy
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Ja zowel in als uit het blok. Omdat de sensor van olie op de watermeter wél een goede waarde geeft is nu de conclusie dat de oliemeter kapot is.
Davy
Davy
-
Rickske
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
nou, als t dan opgelost is is wel fijn!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7fe7aeec079a89d440eb595acccdb1fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9769614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7fe7aeec079a89d440eb595acccdb1fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9769614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Davy
Re: Temperatuurmeter 109 doet rare dingen.
Misschien dat onderstaande een heel erg domme suggestie is, ik heb nl de balle verstand van electronica. Maar ik wil m hier toch eens deponeren als mogelijke zoektocht naar het probleem. Als ik helemaal mis ben hoor ik het wel.
Omdat ik in mn militaire 109 zowel een olie- als een watertempmeter heb, heb ik op advies van Arnold de draadjes eens omgewisseld, dus met een extra stukje draad de oliesensor aangesloten op de watertempmeter en andersom. Omdat de oliesensor op de watermeter wél een goeie waarde op de meter geeft is de voorlopige conclusie dat het aan de meter ligt.
Nou dacht ik dat als je een andere laro kan vinden waarbij de meter wel goed werkt zou je met een extra stukje draad de sensor van de laro met probleem aan kunnen sluiten op de meter van de andere. Als deze wél een goede waarde aangeeft weet je iig dat het niet aan de sensor ligt. Met mn boere verstand lijkt het me dat je de massas van beide wagens dan ook aan elkaar moet knopen.....??
Met dat ik dit typ bedenk ik me dat er dan nog steeds 3 mogelijke oorzaken zijn:
- Massaprobleem in het draadje aan de sensor (kan je dan lijkt me controleren door het draadje andersom te leggen, van de sensor van de 'goeie' auto naar de meter van de 'niet goeie' auto)
- Spanningsregelaar (bij civiele wagens)
- Kapotte meter
Nogmaals misschien sla ik de plank finaal mis, maar omdat ook ik me in het begin heel erg gefocust (hoe schrijf je dat?) heb op 'het zal wel aan de sensor liggen' wil ik de optie van een tweede auto hier toch eens droppen. Wellicht dat iemand met meer verstand van zaken deze optie danwel finaal onderuit kan schoffelen of verder uit kan werken in een werkbare eliminatie van mogelijke oorzaken?
Davy
Omdat ik in mn militaire 109 zowel een olie- als een watertempmeter heb, heb ik op advies van Arnold de draadjes eens omgewisseld, dus met een extra stukje draad de oliesensor aangesloten op de watertempmeter en andersom. Omdat de oliesensor op de watermeter wél een goeie waarde op de meter geeft is de voorlopige conclusie dat het aan de meter ligt.
Nou dacht ik dat als je een andere laro kan vinden waarbij de meter wel goed werkt zou je met een extra stukje draad de sensor van de laro met probleem aan kunnen sluiten op de meter van de andere. Als deze wél een goede waarde aangeeft weet je iig dat het niet aan de sensor ligt. Met mn boere verstand lijkt het me dat je de massas van beide wagens dan ook aan elkaar moet knopen.....??
Met dat ik dit typ bedenk ik me dat er dan nog steeds 3 mogelijke oorzaken zijn:
- Massaprobleem in het draadje aan de sensor (kan je dan lijkt me controleren door het draadje andersom te leggen, van de sensor van de 'goeie' auto naar de meter van de 'niet goeie' auto)
- Spanningsregelaar (bij civiele wagens)
- Kapotte meter
Nogmaals misschien sla ik de plank finaal mis, maar omdat ook ik me in het begin heel erg gefocust (hoe schrijf je dat?) heb op 'het zal wel aan de sensor liggen' wil ik de optie van een tweede auto hier toch eens droppen. Wellicht dat iemand met meer verstand van zaken deze optie danwel finaal onderuit kan schoffelen of verder uit kan werken in een werkbare eliminatie van mogelijke oorzaken?
Davy