Misschien een triviale en domme vraag:
Wat is het verschil tussen de "moderne" gelaste stalen standaard Defender velg en de oudere geniete versie?
(Mijn broertje heeft nl 3 geniete gescoord - voor zijn Hanomag - en ik zie behalve de nieten geen verschil.)
Marc
Stalen velgen - geniet<>gelast
-
Maarten Schot
Re: Stalen velgen - geniet<>gelast
Heeft dat niets te maken met tubeless of tubed velgen, dwz luchtdichtheid? Begrijp ik trouwens goed dat Hanomag velgen passen op LR?
groet
maarten
groet
maarten
-
Marc-my-Words
Re: Stalen velgen - geniet<>gelast
Maarten Schot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heeft dat niets te maken met tubeless of tubed
> velgen, dwz luchtdichtheid? Begrijp ik trouwens
> goed dat Hanomag velgen passen op LR?
>
> groet
> maarten
Dag Maarten,
Het gaat in beide gevallen om Tubed velgen (hoewel ik denk dat de gelaste ook Tubeless luchtdicht zullen zijn).
Verder: het is juist een andersom ruil: LR velgen op de Hanomag (zo'n busje zoals in later jaren achter een ster verborgen ging) -- de 5 gaten komen bijna overeen: de steekcirkel bij de Hanomag is iets kleiner, maar de draadeinden ook dunner, dus na het oplassen van 5 slimme ring is de passing goed en veilig (zonder die ringen kan je al wegrijden, maar ....).
De wissel-truuk is ivm de inmiddels malle, smalle bandenmaat die de Hanomag anders nodig heeft (6.7x15) -- 6.5x16 is ongeveer gelijk en 7x16 is dan net 5% meer, past nog net, en deze maten zijn iets couranter.
Marc
PS Ook bij Citroen schijnen geniete velgen voor te komen, vlgs mijn broertje de "betere" (waarschijnlijk ouder/degelijker).
-------------------------------------------------------
> Heeft dat niets te maken met tubeless of tubed
> velgen, dwz luchtdichtheid? Begrijp ik trouwens
> goed dat Hanomag velgen passen op LR?
>
> groet
> maarten
Dag Maarten,
Het gaat in beide gevallen om Tubed velgen (hoewel ik denk dat de gelaste ook Tubeless luchtdicht zullen zijn).
Verder: het is juist een andersom ruil: LR velgen op de Hanomag (zo'n busje zoals in later jaren achter een ster verborgen ging) -- de 5 gaten komen bijna overeen: de steekcirkel bij de Hanomag is iets kleiner, maar de draadeinden ook dunner, dus na het oplassen van 5 slimme ring is de passing goed en veilig (zonder die ringen kan je al wegrijden, maar ....).
De wissel-truuk is ivm de inmiddels malle, smalle bandenmaat die de Hanomag anders nodig heeft (6.7x15) -- 6.5x16 is ongeveer gelijk en 7x16 is dan net 5% meer, past nog net, en deze maten zijn iets couranter.
Marc
PS Ook bij Citroen schijnen geniete velgen voor te komen, vlgs mijn broertje de "betere" (waarschijnlijk ouder/degelijker).