solar laadregelaar 24-12v

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten Schot

solar laadregelaar 24-12v

Bericht door Maarten Schot »

Om mijn huishoudaccu op te laden heb ik een omvormer van 24v naar 12v nodig. Nu zijn er allerlei oplossingen te koop, maar kan je er geen solar laadregelaar tussen zetten, zoals bv conrad 110173 - 89? Of is de ingangsspanning te hoog in een 24v circuit?

groet
maarten
Exfietser

Re: solar laadregelaar 24-12v

Bericht door Exfietser »

Ik durf je niet te zeggen of dit goed gaat werken. De ingangspanning van de regelaar staat er o.a. niet bij. Maar een dynamo is een totaal andere spanningsbron als een zonnepaneel. Met een totaal andere karakteristiek. De spanning die een zonnepaneel levert is veel geleidelijker. De spanning van een dynamo met de auto als belasting erbij kan spanningspieken hebben. En de stroom kan ook nogal ruig varieren. De vraag is of die lader daar tegen kan.
Bovendien is vier ampere nogal weinig. Om de accu te laden is het wel voldoende maar als je er iets op hebt aangesloten zoals een koelkast red je het niet. Een electrolux absorbtie koelkast trekt bijna 8 ampere continu. Dat is dus al vier teveel. Als je die configuratie hebt zal er vier ampere uit je lader komen en de andere vier komen uit je accu.
Ga je hiermee rijden en je hebt een 20 ampere uur huishoudaccu, Dan is na een autorit van vijf uur de huishoudaccu echt leeg.
Dan kom je dus op je bestemming aan met een lege huishoudaccu. Niet echt de bedoeling eigenlijk.

De dimensies van je lader moet je als volgt kiezen:

Als we praten over een 12 volt systeem kun je volgende dingen op de huishoudaccu hebben aangesloten:

Een radio: 4 ampere. (Hij staat erg hard want je rijd landrover.)
Een bakkie: 4 ampere. (Je bent een vreselijke klets dus de zender werkt voortdurend.)
Een electrolux absorbtie koelkast: 8 ampere.
TomTom. navigatie: 1 ampere.
Telefoon: 1 ampere.
Laadstroom accu: 4 ampere.

Totaal kom ik dan op 22 ampere.

Je zou in dit geval dus een omvormer lader moet hebben van zo'n 25 ampere.
Nu is dit een worst case voorbeeld. Een bakkie gebruikt waarschijnlijk niet meer dan 0,5 ampere. Alleen als je de zendknop indrukt gebruikt een bakkie meer. Als de accu van je telefoon en tomtom vol is wordt de stroom ook kleiner en de radio heb je ook niet de hele tijd kneiterhard staan. Alleen de koelkast gaat non stop door. Een compressorkoelkast gaat wel af en toe aan en uit maar als die aan is loopt er een nog veel grotere stroom. En als je huishoudaccu is opgeladen is die 4 ampere laadstroom ook weg.

Je ziet dat de stromen nogal op kunnen lopen en dat een omvormer van 4 ampere echt te klein is. In de praktijk heb ik zelf met bovenstaande combinatie een omvormer lader van 15 ampere. Maar dat kan alleen omdat niet alles tegelijk aanstaat.

Arnold.
neen

Bericht door neen »

gaat totaal niet, is een heel ander soort regelaar.
meestal worden de zonnepanelen kortgesloten als ze te veel leveren en kijk eens wat er gebeurt als je dat met je accu probeert, BOEM
Puffino

Bericht door Puffino »

Maarten, omvormers van dat type (ik bedoel 24>12) zijn bij stroomwinkel.nl te koop, en niet eens schrikbarend duur. Wij hebben er eentje van 30A max, en dat bevalt ons uitstekend. Wordt wel warm tijdens het rijden, dus let op dat je deze wel geventileerd bevestigd. Wij hadden hem aanvankelijk achter de stoel, tegene het schutbord, dat hebben we maar gauw veranderd.... Die wij hebben is lader en omvormer tegelijk, prettig. Kan goed accu's opladen.

Arnold, die 15A lader/omvormer is genoeg, je mag zo af en toe best eens iets uit je accu trekken.... En die koelkast trekt die continue 8A? (Daar ben ik effe niet in thuis) Zelfde geldt zoals je al aangaf voor je bakkie, je klets niet aan een stuk door tenslotte, dus dat kan best met 15A, al geldt altijd wel: zwaarder is beter (tot op zekere hoogte)

Ik ben ook zeer geintereseerd in zonne-energie als bron om accu's op te laden, maar ... tja.... de haalbaarheid?

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Maarten Schot

Bericht door Maarten Schot »

Ok, duidelijk.

Voor de volledigheid: ik heb 2 omvormers, een voor een contactgeschakeld circuit. Hierop staan mijn koelkast, tomtom etc. De andere dient de huishoudaccu te laden. Met contact uit is het enige wat op de accu staat de radio (geheugen).

Mijn hh accu staat in een apart, goed geventileerd compartiment, net als mijn omvormers. Ze staan overigens apart van elkaar, en de omvormers zijn ook afgezekerd.

Op camperforum.nl heb ik enthousiaste verhalen gelezen over het laden met zonnepanelen, maar daar gaat het meestal om 80w panelen icm 2 of meer accu's, in de orde van 160 -170 Ah. Dat is voor mij iets te veel van het goede.

Heb overigens wel zo'n klein zonnepaneel ( druppellader) om tijdens stilstaan zonder verbruikers de accu in conditie te houden.

Dank voor de reacties,

groet
maarten
sirmartin

Bericht door sirmartin »

22 A is zeker worst case ... telefoon en tam tam die 1A trekken vindt ik wel wat veel. Trouwens als je een stroom begrenzing hebt dan bij een te hoop amperage wordt gewoon de accu belast i.p.v. geladen.
Ik zit met het probleem dat ik over ga van 2 dynamo's (12V en 24V) naar één 24V ik moet dus ook 12V kwijt om mijn 12V circuit te voeden. Ik wil bij farnell.nl een omvormer kopen. 14A lijkt mij wel voldoende, moet ie meer leveren dan moet de accu bijspringen ..zo niet wordt de accu geladen.

[nl.farnell.com]

Groet,
Martin
Plaats reactie