ola,
heeft iemand hier misschien ervaring met het ombouwen van een single line remsysteem naar een dualline systeem?
(SIII) het zal vast wel niet zo makkelijk zijn dat ik alleen maar 't eerste t-stuk na de hoofdremclinder verwijder en nieuwe leidingen buig naar een dual line remclinder neem ik aan?
ik weet dat bij een dualline systeem ook een soort plunjer zit tussen de voorste en achterste remleidingen. ik ga er even vanuit dat deze er voor zorgt dat bij een eventuele lekkage in het systeem de remkracht op ofwel de voor of achterzijde behouden blijft en niet alleen een signaal geeft naar het dashbord bij een lekkage. dus dat deze ook noodzakelijk is om in te bouwen.
ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. !
mvg Misha
van single naar dual line
-
Exfietser
Re: van single naar dual line
Of het ombouwen moeilijk is weet ik niet. Maar die schakelaar kun je weg laten. De funtie is uitsluitend het lampje dat moet gaan branden als een van beide systemen lek is. Bij een series drie kun je het ding vervangen door een t-stukje voor de voor remmen en koppelstukje voor de achterste leidingen.
Arnold.
Arnold.
-
offroadanimal
Re: van single naar dual line
Hoi Misha,
Mijn serie 2a is omgebouwd van single naar dual. Zoals je zelf al oppert, het is niet zo moeilijk. Alleen zou ik vanaf de splitsing li/re op je chassis voor een leidinkje trekken en vanaf de flex leiding die naar de achteras gaat. Het is ietsje arbeidsintensiever maar dan heb je niet twee overbodige koppelingen op de plaats van dat t- stuk. In mijn ogen zou ik zoveel mogelijk extra knutselpunten vermijden, het is toch samen met je stuur het belangrijkste deel van de wagen. Mocht je willen gaan hobbyen, ik heb nog een hagelnieuwe hrc werkeloos liggen van TRW-lucas.
Groet, Sjoerd
Mijn serie 2a is omgebouwd van single naar dual. Zoals je zelf al oppert, het is niet zo moeilijk. Alleen zou ik vanaf de splitsing li/re op je chassis voor een leidinkje trekken en vanaf de flex leiding die naar de achteras gaat. Het is ietsje arbeidsintensiever maar dan heb je niet twee overbodige koppelingen op de plaats van dat t- stuk. In mijn ogen zou ik zoveel mogelijk extra knutselpunten vermijden, het is toch samen met je stuur het belangrijkste deel van de wagen. Mocht je willen gaan hobbyen, ik heb nog een hagelnieuwe hrc werkeloos liggen van TRW-lucas.
Groet, Sjoerd
-
Dennis101
Re: van single naar dual line
Bij een series 3 is het ombouwen niet moeilijk.
In grote lijnen komt het erop neer dat je de viersprong vervangt door een T-stuk waarmee je met een nieuwe leiding het remsysteem van beide voorwielen met de hoofdremcilinder verbind.
Om van de hoofdremcilinder naar het T-stuk op de achteras te komen kun je het beste ook een nieuwe remleiding maken.
Groot voordeel bij een series 3 t.o.v. een S2(a) is dat de uitsparing voor het pedaalhuis in de voetenbak al de grotere uitsnede heeft voor het pedaalhuis met servo en dat de binnenschermen al op een servo zijn voorbereid.
Houdt er bij het (laten) fabriceren van de nieuwe remleidingen rekening mee dat de achterste aansluiting op de servo een grotere diameter heeft, maar wel dezelfde leiding diameter heeft. Het verschil in diameter is om verwisseling te voorkomen.
Behalve het hydraulische deel zal je ook voor vacuüm voor de servo moeten zorgen.
Bij de benzinemotor zal je een aansluiting moeten maken in het inlaatspruitstuk, die eerst gedemonteerd zal moeten worden als er nog geboord en getapt moet worden.
Bij een dieselmotor zal je of een smoorklep met reservoir, zoals gebruikelijk bij de series 3, of een vacuümpomp moeten plaatsen.
Als je een (uiteraard originele) hoofdremcilinder koopt en je kiest voor een cilinder met UNF draad (aan te raden bij een volledig UNF enkel systeem) dan kun je ook als je een 88" hebt rustig een 1" hoofdremcilinder voor een 109" (90577520) kopen. Op deze manier hou je de weg open naar een latere upgrade naar 11" trommels voor.
Dennis B
In grote lijnen komt het erop neer dat je de viersprong vervangt door een T-stuk waarmee je met een nieuwe leiding het remsysteem van beide voorwielen met de hoofdremcilinder verbind.
Om van de hoofdremcilinder naar het T-stuk op de achteras te komen kun je het beste ook een nieuwe remleiding maken.
Groot voordeel bij een series 3 t.o.v. een S2(a) is dat de uitsparing voor het pedaalhuis in de voetenbak al de grotere uitsnede heeft voor het pedaalhuis met servo en dat de binnenschermen al op een servo zijn voorbereid.
Houdt er bij het (laten) fabriceren van de nieuwe remleidingen rekening mee dat de achterste aansluiting op de servo een grotere diameter heeft, maar wel dezelfde leiding diameter heeft. Het verschil in diameter is om verwisseling te voorkomen.
Behalve het hydraulische deel zal je ook voor vacuüm voor de servo moeten zorgen.
Bij de benzinemotor zal je een aansluiting moeten maken in het inlaatspruitstuk, die eerst gedemonteerd zal moeten worden als er nog geboord en getapt moet worden.
Bij een dieselmotor zal je of een smoorklep met reservoir, zoals gebruikelijk bij de series 3, of een vacuümpomp moeten plaatsen.
Als je een (uiteraard originele) hoofdremcilinder koopt en je kiest voor een cilinder met UNF draad (aan te raden bij een volledig UNF enkel systeem) dan kun je ook als je een 88" hebt rustig een 1" hoofdremcilinder voor een 109" (90577520) kopen. Op deze manier hou je de weg open naar een latere upgrade naar 11" trommels voor.
Dennis B
-
misha
Re: van single naar dual line
bedankt voor de uitgebreide reacties, Dus als ik het van jou goed begrijp Dennis dan moet ik ook de servo voor de remcilinder vervangen? (een dualline past er niet op?)
ik heb al een vacuüm pomp (pas een 2.5D ingebouwd) dus dat gedeelte moet geen probleem zijn.
groet, misha
ik heb al een vacuüm pomp (pas een 2.5D ingebouwd) dus dat gedeelte moet geen probleem zijn.
groet, misha
-
Dennis101
Re: van single naar dual line
Als je nu al een enkel systeem hebt met servo dan kun je deze gewoon blijven gebruiken.
Ik was uitgegaan van een enkel systeem zonder servo omdat je die meer tegenkomt, vandaar.
Dennis B
Ik was uitgegaan van een enkel systeem zonder servo omdat je die meer tegenkomt, vandaar.
Dennis B