stralen chassis lw

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
marc lw

stralen chassis lw

Bericht door marc lw »

prikkerts,

wie van jullie heeft er wel eens een chassis laten stralen in noord-holland ,ik ben er namelijk bijna aan toe om het te laten doen en ik vroeg me af wat dat nou kosten moet en of er dan nog geld over blijft om het geheel te laten coaten

groet marc lw
Jurriaan

Re: stralen chassis lw

Bericht door Jurriaan »

Ik heb hier een straler in de buurt die op basis zijn uurtarief na het zien van het chassis een schatting had gemaakt hoe lang bezig te zijn en daar een vooraf afgesproken prijs van maakte. Maar wat 'ie daar nou van gemaakt had ook alweer... 150 euro geloof ik? Maar kan ook 100 zijn geweest. Was wel een 110 chassis trouwens, dus wat extra lengte.


Jurriaan.
Gert

Re: stralen chassis lw

Bericht door Gert »

Bij Gerrissen in Purmerend ben je ongeveer 150 euro kwijt voor een 107" chassis.

Groeten,

Gert
laro

Re: stralen chassis lw

Bericht door laro »

Hallo Marc, ik heb ook mijn chassie van een 110 laten stralen, kostte 150 euro, zeer goed gedaan, echt in alle hoekjes, ik zou het wel eerst laten verzinken vordat je het laat coaten, anders kruipt er bij een beschadiging water onder en roest de coating er van af;
Exfietser

Re: stralen chassis lw

Bericht door Exfietser »

Ik zou het alleen laten verzinken. Dat is volgens mij de beste bescherming en dan is coaten niet meer nodig. Omdat verzinken aan de binnenzijde lastig is zou ik dat naderhand mischien nog met mike sanders vet laten behandelen.
Dan leeft het chassis waarschijnlijk langer dan jijzelf.

Arnold.
richard78

Re: stralen chassis lw

Bericht door richard78 »

Bij het (thermisch) verzinken word het chassis in een bad met vloeibaar zink gegooid. Dan komt het vloeibaar zink dus in elk hoekje en gaatje, dus ook aan de binnenkant. Van te voren word het chassis in een ets bad gegooid waardoor ook de binnenkant goed schoon word. De roestlaag is doorgaans erg dun dus de zinklaag heeft een redelijke hechting aan de binnenkant. Daarnaast is bescherming door verzinking gebaseerd op het elektrolytisch effect dus worden ook plekken welke niet bedekt zijn door zink beschermt door de zinklaag.
De binnenkant hoef je dus niet meer extra te beschermen.

Een extra coating leverd natuurlijk wel een extra bescherming gezien de zink laag zich opoffert voor het staal. Op die manier overleefd hete chassis ook je kinderen en kleinkinderen:-)

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('86cae6329f2aa383510e738be8e755d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9669073, 600, 600, 'Loading image ...', false);
marc lw

Re: stralen chassis lw

Bericht door marc lw »

verzinken klinkt ook goed,

maar aan de binnenkant van het chassis zit een soort bruin/zwarte vloeibare zooi is dat geen probleem voor het verzinken?

en hoe zit het met de achterbalk, die kun je aan de binnenkant niet stralen,maar er zit wel roest

of kan het zuurbad die roest oplossen

groet marc lw
Exfietser

Re: stralen chassis lw

Bericht door Exfietser »

Dat weet ik Richard. Maar jij stelt dat de binnenzijde goed schoon wordt door dat ets bad. Dat is dus hetgeen waar ik aan twijfel. Het zink hecht zich alleen op zeer schone en roestvrije opppervlakken. Met het etsbad krijg je alle vette rommel er wel uit. De binnenzijde van het chassis is overigens ook voorzien van van laag met een of ander iets. Wat ik kon zien leek het op een soort laklaag. Waarschijnlijk lost dat ook wel op in het etsbad. Maar roest krijg je er niet mee weg. Dat lukt alleen met stalen. En dat zijn de juist al aangetaste delen en daar hecht het zink nu net niet goed op. Vandaar het idee met mike sandersvet, nadat de boel verzinkt is.

En een extra coating er overheen kost weer een hoop extra en was toen ik het vroeg duurder dan verzinken. En als ik kijk naar de nu 33 jaar oude verzinkte delen op mijn wagen vraag ik me af hoe nuttig dat is. Het houd de zinklaag wel langer goed natuurlijk daar heb jij gelijk. Maar gezien de kosten vraag ik me af of je daar ooit profijt van krijgt. Ik denk niet dat je achterkleinkinderen nog in een oude landrover kunnen rijden. Als alles zo door gaat als het nu gaat zijn de veiligheids en emissie eisen dan zodanig dat er niet meer met zo'n soort wagen gereden mag worden.
Met een T-ford uit 1924 mag je nu ook niet zomaar rijden. Een van de redenen is dat alleen de achterwielen met een soort van handrem geremd kunnen worden. De voetrem was een soort van transmissierem zoals bij een landrover. Alleen geen remschoenen en trommel maar een band die over de trommel liep en die je meer of minder strak kunt zetten met de voet pedaal. Op de vloer heb je drie pedalen 1 pedaal voor de koppeling en versnelling 1 en 2. De tweede is voor de rem en de derde is voor de achteruitversnelling. Gas en choke zitten ergens op het dashboard. En met de handremhefboom moet je ook iets doen als je van versnelling wilt wisselen.
Al met al een uitdaging om ermee te rijden. En ik denk dat jou achterkleinkinderen het net zo'n uitdaging zullen vinden om met een laro te rijden. Jouw achterkleinkinderen stappen straks in een auto drukken dan met hun duim op een sensor en vertellen de wagen mondeling dat ze naar groningen willen. De wagen rijdt dan zo snel mogelijk met het automatisch vermijden van files naar groningen terwijl jouw kleinkinderen hun weblog aan het bijwerken zijn. De meeste mensen vinden dat nu al een uitdaging om met een oude landrover te rijden geloof ik.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2009 14:18 door Exfietser.
Exfietser

Re: stralen chassis lw

Bericht door Exfietser »

Ik dacht overigens dat ze reinigden met meerdere baden waarvan in ieder geval een niet zuur is maar akalisch.

Arnold.
richard78

Re: stralen chassis lw

Bericht door richard78 »

Dat het zink niet aan de binnenkant blijft zitten wil ik best geloven. Maar gezien de zinklaag het staal tegen roest beschermt vanwege de galvanische werking werking zal de binnenkant ook beschermt zijn. Stalen boten worden zelfs beschermt geheel beschermt door er een zinken blok onder te hangen. De boten roesten dan niet omdat het zink blok zich opoffert.
Ik geloof dat er een 20 a 30 um dikke laag op het chassis word gedaan. Officieel mag je dan rekenen dat per 10 jaar 10um word opgeofferd (is me verteld) wat zou betekenen dat na 30 jaar de zink laag weg is. In de praktijk zou dit wel meevallen en zal je nog wel langer rond blijven rijden met je chassis. En na 30 jaar mag ej waarschijnlijk de auto toch wel weer een keertje restaureren:-)

Ik heb zelf ook neit gekozen voor een extra coating (poeder coaten) bij mijn chassis. Ik heb er wel een extra chassislaklaag overheen gedaan als extra bescherming tegen vanalles. koste me iets van 10 euro (1l blik). Vind het ook iets mooier eruit zien een strak zwart chassis:-)

Richard78

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cdf98bfc951f68e4d1b1dd8b81da56cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9670826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: stralen chassis lw

Bericht door Exfietser »

QuoteRichard schreef: Dat het zink niet aan de binnenkant blijft zitten wil ik best geloven. Maar gezien de zinklaag het staal tegen roest beschermt vanwege de galvanische werking werking zal de binnenkant ook beschermt zijn. Stalen boten worden zelfs beschermt geheel beschermt door er een zinken blok onder te hangen. De boten roesten dan niet omdat het zink blok zich opoffert.
Inderdaad bij schepen werkt het op die manier. Maar schepen liggen in het (zoute water) en landrovers niet. Zout water is een zeer goede geleider. De hele boot heeft daardoor hetzelfde potentiaal. De klont zink in het water wil een ander potentiaal hebben dan de boot. Alleen kan dat niet omdat alles in dezelfde geleidende vloeistof ligt. Hierdoor gaan er vereffenings stromen lopen van het zink naar het staal. In een vloeistof is een electrische stroom echter geen stroom van bewegende electronen maar zijn het z.g. ionen. Een ion is echt een deeltje, d.w.z. een zink atoom dat een electrische lading heeft doordat er zich een electron teveel of te weinig in bevindt. Bij schepen verdwijnen de zink ionen dus uit de klont zink om het electrisch evenwicht te bewaren. D.w.z een potentiaal verschil van nul volt. Het staal van de boot blijft dan onaangetast.

Dit werkt alleen als alles in dezelfde vloeistof ligt. Bij een landrover werkt een klont zink dus niet door het ontbreken van de vloeistof. Alleen op microscopische schaal werkt het bij een volledig verzinkt chassis dat nat is van de regen. Heb je echter een droge roestige plek zonder zink dan zullen randen waar wel zink zit op een paar micron wel beschermd worden. Maar het midden van die plek dus duidelijk niet. En daar kan dan gewoon een gat ontstaan. En bij het verzinken zullen er binnen in het chassis door slechte hechting en vuil echt wel plekken zijn niet of slecht verzinkt zijn. Daar is immers niet gestraalt alleen maar chemisch gereinigd. Bij verzink bedrijven wordt niet voor niets gezegd dat alleen nieuwe onderdelen die nog echt helemaal roestvrij en schoon zijn echt goed verzinkt kunnen worden.

Arnold.
Dennis101

Re: stralen chassis lw

Bericht door Dennis101 »

Voor het verzinken zelf worden de onderdelen o.a gebeitst, waardoor het nog aanwezige roest verwijdert wordt.
Ben je wel eens in een van onze beitsbanen geweest Arnold?

Overigens ben ik er zelf niet zo'n voorstander van om thermisch verzinkte delen van een verflaag te voorzien.
Probleem is vaak dat de hechting van verf maar matig is en na verloop van tijd gemakkelijk los kan laten.
Juist op de plaatsen waar de (verf)laag loslaat kan er zich vocht met opgelost (strooi)zout ophopen en hier zal je dan juist extra snel door de zinklaag heen kunnen gaan, terwijl het vocht zonder een verflaag gewoon op zou drogen.

Dennis B
richard78

Re: stralen chassis lw

Bericht door richard78 »

Inderdaad ionen zijn gewoon atomen met een extra eletron of een electron minder. Deze zitten inderdaad vast in het atoom rooster van een metaal. De elektronen daarentegen bewegen weldegelijke in dit atoom rooster, daarom is het ook een goede geleider. Dit zorgt ervoor dat een Zn2+ ion zich opoffert waarbij een e- word gecreëerd wat dan weer een Fe2+ in een Fe atoom veranderd waardoor er geen roest (Fe2O3) ontstaat. Zolang het electrisch contact goed genoeg is zal dit proces effectief plaats vinden. Zoals je al aangeeft werkt dit wanneer ondergedompeld in zout water (goede geleider) perfect waardoor je alleen een klomp zink hoeft te gebruiken. Bij droog staal zijn er inderdaad verschillende dingen die een kleine electrische weerstand veroorzaken in eht rooster. Een grote oorzaak hierbij zijn rooster deformaties. .Als het atoom rooster perfect is bewegen de elektronen vrij. Maar niet overal is het rooster mooi gelijk maar heb je faceten van perfecte roosters die weer aan elkaar liggen. Bij de overgangen is er een kleine elektrische weerstand. Maar ook verontreinigingen in het staal zorgen voor een weerstand. Hoe meer weerstand hoe minder het galvanische effect word. Zo ver ik weet werkt de galvanische werking bij gewalst staal nog goed over de breedte van een kras (laten we zeggen een mm). Bij 2 a 3 mm is de werking minder maar nog steeds aanwezig.
Zo ver ik begrepen heb zit er doorgaans alleen oppervlakte roest aan de binnen kant van een redelijk chassis, althans na de verschillende baden zullen de losse delen wel verdwenen zijn. Inderdaad is roest een weerstand en zal de galvanische werking sterk afnemen. Maar het zink werkt hier als een goede coating en zal het staal dus afschermen tegen het vocht. En je hebt nog de verminderde galvanische werking van de ander zijde wat het staal beschermt. En als het alsnog word aangetast en het staal dunner word zal deze galvanische werking beter worden.

Natuurlijk zijn er gebieden waar er nog vuil zat oid en daar zal de zink laag snel verdwenen zijn. Daar zou een extra bescherming zeker helpen. Hetzelfde geldt voor een extra coating over de zinklaag aan de buitenkant van het chassis. Maar gezien het effect van Mike Sanders vet (wat wel een hele goede roestbeschermer is) maar tijdelijk is zou je het dus om de zoveel tijd moeten herhalen. Bij een onverzinkt chassis zeker de moeite waard, bij een verzinkt chassis moet je denk ik voor jezelf bedenken.

Ik denk dat als je een chassis verzinkt en dan verder niks meer doet je voor 20 a 30 jaar wel veilig bent. Al het andere zal deze tijd verlengen.

btw mijn kennis hierover is vooral theoretisch, mijn expertise is bij wat lagere temperaturen. Mijn praktijk ervaring is nu ongeveer een paar maanden (vanaf dat ik mijn gegalvaniseerde chassis terug kreeg:-)). Maar leren van een wetenschappelijke discussie vind ik altijd wel leuk.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('baa37237c6223cc97a90d188d8402675', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9671718, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: stralen chassis lw

Bericht door Exfietser »

Zulke discussies zijn altijd leerzaam. Wat Dennis verteld over dat ze ook bijtsen wit ik niet. Ik wist alleen dat het chassis in een paar baden ondergedompeld word waaronder een akalisch bad. Waarschijnlijk om de bijts te neutraliseren?

Arnold.
Dennis101

Re: stralen chassis lw

Bericht door Dennis101 »

Het alkalische bad is om te ontvetten.

Dennis B
marc lw

Re: stralen chassis lw

Bericht door marc lw »

bedankt voor de reacties,

ik denk dat ik na het stralen probeer of het chassis kan laten verzinken als de verzinker daar in trapt natuurlijk(zwarte smurrie binnen in)
de prijzen vallen me eerlijk gezegd mee ik dacht eerder aan enkele honderden eurotjes

groet marc lw
Niels (110DCPU)

Re: stralen chassis lw

Bericht door Niels (110DCPU) »

Mijn chassis (110)heb ik gister weggebracht naar een straler in Soest. Samen met nog wat losse delen. Ook mee schutbord is daar, alleen gaat deze in een oven zodat ook de verf en kit uit alle hoeken en de binnenkant weg is. Daarna gaat het geheel naar de verzinkerij. Ik heb begrepen dat daar de spullen in een bad gaan die de overige roest weghaalt, maar niet verf of lak. Waar dat nog zit, zoals aan de binnenkant van het chassis, hecht de zink niet. Er zijn wel baden waar in dat wel weg gaat, maar dan komt er gewoon weer een coating over. Dit is aanzienlijk duurder.

Als me chassis terug is zal ik laten weten wat het kosten en wat het resultaat is.

Gr Niels (110 dcpu)
richard78

Re: stralen chassis lw

Bericht door richard78 »

Het grootste probleem is eigenlijk de vervuiling van de baden. Ze willen dat je het spul zo schoon mogenlijk aanleverd. Anders moeten ze constant die grote baden verversen wat geld, moeite en afval kost.

zorg ook voor genoeg gaten waar lucht uit kan ontsnappen als het chassis het bad in gaat, en zink uit kan als het chassis er weer uit komt.
Ze willen geen luchtzakken hebben omdat dat voor een explosie (lucht verwarmt snel naar 400 tot 600C). kan zorgen. Dus als het chassis op zijn kant in het bad gaat dan moet je op alle hoogste plekken en laagste plekken 10 mm gaten boren.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28f012efd32e41e23461ead7be2e49aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9686226, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2009 09:49 door richard78.
G-men (Gargamel)

Re: stralen chassis lw

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik vanuit mijn werk wat ervaring met het galvaniseren van stalen kratten; en reken maar dat ze willen dat het spul lakvrij en (zand/gritvrij) wordt geleverd.Het vervangen van een bad kost heel erg veel geld. Dus mocht je hem laten stralen, spoel hem dan zelf perfect uit met water. Een beetje roest hierna is geen probleem, dat lost idd op tijdens de voorbehandeling.

Bij vuurverzinken (thermisch) is het van belang dat alle lucht uit het voorwerp kan ontsnappen, dus heb je genoeg gaten nodig. Voordeel is wel dat dit een aanzienlijk dikkere laag oplevert (zo'n 120 micron) dus over 100 jaar staat dat frame nog.
Overigens vereisen deze frames redelijk wat nabewerkingen omdat alle (kleinere) gaten dichtlopen met zink en dus weer op de juiste maat geboord moeten worden. Daar verwijder je dus weer het zink en zul je met zinkspray wat moeten doen. Maar dat blijft een zwak punt, waar je mestal als eerste weer problemen ziet iopdoemen. Op die plekken denk ik dat een coating na het opboren van alle openingen wel een nuttig stuk extra bescherming geeft. Op een vlakke onbeschadigde zinklaag heeft het volgens mij geen meerwaarde.

Electrolytisch verzinken (koudverzinken) heeft dit probleem niet. Hierbij worden electroden aan het chassis verbonden en wordt het zink netjes gelijkmatig verdeeld. Wel een dunnere laag van 30-40 micron.
Overigens is deze methode volledig ongeschikt voor kokers en holle profielen, omdat je nu eenmaal geen eleectrodes in het chassis kunt plaatsen, en daar dus geen dekking hebt.

Gerrit
Plaats reactie