hoeveel volt aan bobine tijdens starten?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
leon oude wesselink

hoeveel volt aan bobine tijdens starten?

Bericht door leon oude wesselink »

Hallo,

Ik ben met mijn range rover 3.5 v8 met nieuwe ontsteking - kabels - bobine enz enz aan het knooien..

ik krijg maar geen normale vonk..

Het lijkt er op dat ik ergens een kabelbreuk heb zitten, omdat de auto me uitging toen ik de stoep opreed.
Ik heb de auto net wel aan´t lopen gehad, maar wanneer ik het oprit af wilde rijden ging ie weer uit..

Ik kan nou ook geen normale vonk krijgen, zowel bij de bobine niet als de bougies..

Hoeveel volt moet de bobine krijgen bij het starten? Gewoon 12v toch??
mijne krijgt er slechts 2.7 volt.

Waar te zoeken naar deze breuk?

Vast bedankt!

Groet

leon
Rob Storsbergen

Re: hoeveel volt aan bobine tijdens starten?

Bericht door Rob Storsbergen »

Leon,
Bij mij komt de voeding van het contactslot. Heb je toevallig geen voorschakelweerstand? Dan heb je maar 9 volt op de voeding en alleen 12 volt tijdens het starten.
Rob
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Bij de meeste V8-en zit standaard een 9v bobine gemonteerd. Deze wordt gevoed vnaf het contactslot en een voorschakelweerstand.
Tijdens het starten krijgt hij echter 12volt direct vanaf de startmotor om tijdens het starten een extra sterke vonk te maken.
Bij veel wagens is de bobine al vervangen door een 12 volt versie en is de voorschakelweerstand dus ook niet meer aanwezig.

Bij de 3,5 blokken van de 101 wordt weer gebruik gemaakt van een 6 volt bobine...... De oplossing ligt in de aanwezigheid, en zo ja de waarde van een eventuele voorschakelweerstand....

Maar 2,7 volt is zeker niet goed.

Gerrit
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Leg gewoon even een 12V draadje aan de bobine, voor effe is dat geen probleem. Als ie dan goed rijdt dan weet je waar het aan ligt, paar minuutjes werk. Dan kun je evt. een +draadje vanaf contactslot aan bobine leggen met een weerstandje er tussen.

gr, Bart
Plaats reactie