motor spuit olie - 2,5 n/a

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Phillip

motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Phillip »

In mijn ambu zit sinds kort een nieuw gereviseerde motor, een 2,5 n/a diesel. Nagenoeg alles in de motor is vervangen: krukas 1 overmaat geslepen, nieuwe nokkenas, nieuwe zuigers (1xovermaat opgeboord), nieuwe drijfstanglagers (door een specialist opnieuw erin geboord). Er is zelfs een onderdeeltje -van de rembekrachtingspomp- nagemaakt omdat dit nergens meer te krijgen was, Tevens is de dieselpomp gereviseerd alleen staat deze hoogstwaarschijnlijk nog van zijn tijd omdat we de pen missen waarmee je hem op tijd kunt zetten. Deze wordt ook nagemaakt.

In het begin nagelde (knikkergeluid) de motor best veel. Ik schrok me rot want ik dacht eerst dat het een lager was. Verder liep het blok op zichzelf best goed. Na veel gezoek bleken de kleppen niet goed te staan. Inmiddels is het nagelen sterk verminderd alhoewel het nog niet helemaal weg is. Ik wijt dit aan de afstelling van de pomp. De compressie is ook getest en die bleek goed te zijn in een marge van 32,5 - 35 bar. Ook zijn de verstuivers opnieuw bekeken en afgesteld. Deze zijn overigens ook voorzien van nieuwe tips (of hoe dit ook heet).

Een vervelend verschijnsel is dat de motor, meestal alleen als hij koud is, olie spuit uit zijn overdrukventiel (dat kapje op het kleppendeksel). Ik heb hiervoor een speciaal tankje gemaakt anders was het niet te doen. Hij gooit er telkens zo'n 2 tot 500 cc uit omdat het kleppendeksel volstroomt. Ik gooi het dan weer terug. Hetzelfde fenomeen krijg je ook als je de slang van de rembekrachtingspomp losmaakt. Ik heb inmiddels ook gereden met uitgeschakelde pomp door de schuifjes eruit te halen maar dat maakt niet uit. Hij blijft het doen. Ik moet dus iedere keer controleren of hij niet teveel olie eruit heeft gegooid.

Het blok loopt verder prima en is inmiddels ook ingelopen, nu zo'n 3500 km. Het gebruikt ook nagenoeg geen olie, behoudens het feit dat je wat verlies krijgt. We zijn met de ambu op vakantie naar het noorden van Denemarken geweest. Geen centje pijn.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem of een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? We zitten er ook aan te denken om die plaatjes aan de zijkant van het blok te demonteren zodat je bij de nokkenas kunt. Misschien zit er ergens een blokkade door teveel kit o.i.d. Alleen vind ik het dan wel vreemd dat hij het alleen maar in koude toestand doet. Zou het ook met de afstelling van de pomp te maken kunnen hebben?

Groet Phillip

www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Eric&Betty Boop

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Eric&Betty Boop »

Phillip ik verdenk je oliepomp ervan dat hij teveel druk levert,probeer dit eens te kontroleren met een oliedrukmeter.
De oliedruk is in de pomp aan te passen,is de oliepomp ook uit elkaar geweest?

Je schrijft ook dat de krukas geslepen is.Heb je nu hier de juiste maat hoofdlagerschalen bij?
De speling tussen krukas en lagerschaal is ook bepalend voor de oliedruk.
Als de passing te nauw is wordt de oliedruk voor alles wat na de krukas gesmeerd wordt(dus nokkenas en kleppentrein) hoger dus meer olie boven in het blok onder het kleppendeksel.

Nu hebben de 2,5NA en TD zowiezo last van veel olie bovenin,wat ook wel helpt is om een spatplaat onder het kleppendeksel te maken, mijn 2,5TD heeft aan de onderkant van de olievuldop een spatplaat.

Dat de carterdruk(en de hoeveelheid olie bovenin) hoger wordt als je de slang van de vaccuumpomp loshaalt klopt, de vaccuumpomp loost zijn lucht in het carter en die druk moet ergens heen.
als het membraam in de rembooster heel is is dit geen probleem,zodra de pomp het vaccuum heeft gezogen is er geen lucht meer om in het carter te lozen.Is het membraam van jou rembooster nog heel?

Groet Eric.

--> mod_embed_images_loadimage('2f094933d229c67adca9a2f865122f89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9618490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('d356384be76483024c86ca0e0141c624', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9618490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58ddc12fc847e03b6f13105aaadc69af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9618490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5540048444a38a63b75de9d85518671d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9618490, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Phillip

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Phillip »

Eric,

De oliepomp is er ook nieuw ingegaan en bij Paddock aangeschaft. Ik heb een tekening hiervan. Er zit een drukregelklep in maar zo te zien is er niets in te stellen of aan te passen.

Dat we de verkeerde lagerschalen ingebouwd lijkt me niet waarschijnlijk. Dat zou betekenen dat ik 2 keer overmaat zou moeten hebben gehad voor een te krappe passing.

Ook heb ik een paar weken rondgereden zonder rembekrachtiging, dus helemaal geen verbinding tussen vacuumpomp en rembekrachtiger. De schuifjes van de pomp had ik eruit gehaald (pomp dus uitgeschakeld) en de pomp met een kort stukje slang, boutje en slangklemmetje afgesloten

Heb jij ook last gehad van dit probleem vanwege het feit dat je een spatplaatje hebt gemonteerd Op welke wijze heb je op de olievuldop gemaakt en hoeveel ruimte blijft er nog over voor de carterdruk.

Ik heb overigens ook een keer gehad dat hij aan de linkerkant nat werd. Volgens mij kwam het toen uit de oliepeilstok.

Groet Phillip

www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
offroadanimal

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door offroadanimal »

Zuigerve(e)r(en) overleden tijdens montage? Dat geeft een flinke overdruk onder in het carter. Als dat zo is dan blaast hij uit de oliepeilbuis als je de peilstok verwijderd. De volgende activiteit kan zijn dat hij olie uit het blok gooit via een gat naar buiten, de peilstok of de vul / ontluchtingsdop.

Als je de ontluchting van het blok, die slang aan de zwarte dop op het klepdeksel, aan de inlaat van de motor hebt zitten kan dit effect alleen maar versterken.

Groet, Sjoerd



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2009 10:26 door offroadanimal.
Phillip

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Phillip »

Sjoerd,

Het blok loopt rustig en goed. De auto loopt (iets) harder dan vroeger en we hebben met het euvel nu 3.500 km gereden. Ik had ook al het volgende gemeld: "De compressie is ook getest en die bleek goed te zijn in een marge van 32,5 - 35 bar."

Groet Phillip

www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Eric&Betty Boop

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Eric&Betty Boop »

Phillip is die Paddock pomp origineel landrover of imitatie?
Als ik de naam Paddock hoor krijg ik al kriebels,voor sommige onderdelen zijn ze wel goed en goedkoop maar een oliepomp zou ik er niet kopen tenzij je specifiek om OEM hebt gevraagd.
Ik zou toch beginnen met een oliedrukmeter op je blok aan te sluiten en te checken wat de werkelijke druk is.

De veer in het overdruk ventiel bepaald je oliedruk,hoe hoger de veerdruk hoe hoger de oliedruk.
Een ringetje tussen de plug en de veer maakt al een heleboel verschil.
Als je de plug iets korter maakt daalt de druk dus iets.

Zoals ik al schreef hebben de 2,5NA en TD blokken zowiezo veel carterdruk en olie bovenin,ook als ze goed zijn.
Mijn blok is goed en heeft het niet zo extreem als jij omschrijft.Zelfs mijn oude 2,5NA blok had dit niet en die was al wat moe.
Jou compressie waarden zien er goed uit dus daar zit het volgens mij niet in.

Die spatplaat onder mijn vuldop is origineel, Ik weet niet of ieder 2,5TD blok zo'n dop heeft maar deze zat op het blok toen ik dit blok kocht. Mijn oude 2,5NA blok had niet zo'n spatplaat onder de dop.

Groet Eric en succes met het zoeken naar de oplossing.

--> mod_embed_images_loadimage('25682d31197baa4f1de74792f9c6a180', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9622704, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('5149604d9f28913d839d1e6a88df3283', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9622704, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e027366f9ee38d541c1109c575618fce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9622704, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e4f7df0674f998a0a0b9b495113650e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9622704, 600, 600, 'Loading image ...', false);
offroadanimal

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door offroadanimal »

Dat had ik in de eerdere omschrijving ook gelezen maar uit ervaring of door schade en schande wijs geworden....... Maat van me heeft ook zo'n blokje, bij revisie alles keurig gemonteerd, blokje prima lopend, keurig rijden maar hij gooide er gewoon eventjes een hele plons olie uit.... Alles gecontroleerd, zelfs de meest onnozele opties als de boutjes in de tuimelaaras omdat sommigen ook voor afdichting zorgen. Passing van de tuimelaars op de tuimelaaras, zelfs de nokkenas passing nagemeten en dat was allemaal perfect. Uiteraard ook de oliepomp, meerdere geprobeerd, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het bij jou het probleem niet kan zijn. En dan ga je nadenken want bij een oud blok is dat inmiddels niet perfect meer en die gooit zijn olie er niet uit. We hebben met meerdere personen flink wat zitten bomen wat dat nou zou kunnen zijn, maar niet de zuigerveren want die waren immers keurig met het juiste gereedschap gemonteerd.

Wanneer kan een blok echt olie spugen, dat is als er een flinke bak overdruk in het carter zit, helemaal omdat je beschrijft dat hij het ook via de peilstok heeft gedaan. Het blok kan de olie vanuit de kop alleen laten teruglopen via de stoterstang gaten. De olie moet dus zonder druk, alleen door de zwaartekracht naar beneden lopen. Dan komt misschien het verhaal "misschien zit er wel een 2.25D kop op" want de gaten van de stoterstangen zijn kleiner van de kop van een 2.25d dan van de 2.5d en daardoor kan de olie misschien niet snel genoeg teruglopen. Zou kunnen, maar dat mag met een goed blok geen problemen opleveren. Het grootste probleem waardoor olie niet naar beneden wil lopen is een grote luchtstroom vanuit het carter naar boven. Carterdruk kan je motor namelijk alleen via die gaten en je ontluchting op het klepdeksel en de peilstok kwijt. Kan de olie dus niet naar beneden en de oliepomp blijft wel het carter vullen dan loopt hij vol en moet hij het ergens kwijt, in dit geval aan de bovenzijde.

Wat betreft de compressie meting, compressie meten doe je op de startmotor, weinig toeren en geen ontbranding. Met het moment dat er brandstof wordt ingespoten en dit komt tot ontbranding loopt de druk boven die zuiger naar spectaculaire waarden toe. Uiteraard is uit te rekenen aan de hand van het max te leveren koppel van de motor en de opp van de zuiger hoeveel dit zou moeten zijn. Maar geloof me dat is wel wat meer dan 35 bar. Dit heeft als gevolg dat de kans op lekkage langs de zuigerveren bij een gebroken zuigerveer groter wordt. Maar probeer zeker eerst al het andere uit te sluiten voor je je blok weer helemaal gaat opentrekken.

Sterkte........

Groet, Sjoerd
Eric&Betty Boop

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Eric&Betty Boop »

Klinkt ook heel aannemelijk Sjoerd,maar Phillip schrijft ook dat hij de olie er voornamelijk uit gooit als het blok nog koud is.
Koude olie geeft een hogere oliedruk. Bij een gebroken zuigerveer zou hij het bij warme olie toch net zo hard er uit moeten gooien?
Het is wel zo dat warme/dunne olie makkelijker terug kan lopen naar het carter,maar dat heeft als je zo veel carterdruk hebt volgens mij niet veel invloed.

Trouwens nu we het toch over de dikte van de olie hebben.
welke olie heb je in het blok zitten Phillip 10W40 of 15W40 is de juiste,ik heb gehoord van mensen die met 20W50 ook problemen hadden met teveel olie uit de carterontluchting.

Groet Eric.

--> mod_embed_images_loadimage('047417071d807c9fa8ce10f098c4a4b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 9625306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('959f528f39d9ca7202348ad3c6c7c9ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 9625306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('01cc6676a976eb56045a53bd69403988', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 9625306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ce75ae16630de70781a893460fb03d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 9625306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bram109

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Bram109 »

Even iets anders om te controleren.

De 2 banjo bouten van het olie leidinkje van het blok naar de kop aan de rechter achterkant van de motor.
Deze hebben een gekalibreerde opening zodat er niet teveel olie naar de tuimelaaras gaat.

Zijn de 2 banjo bouten de juiste?

Bram.
Phillip

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Phillip »

Wat betreft de olie. Er zit minerale olie 15w40 in (kroon oil)..

Wat betreft die banjo bouten. Toen de motor niet af was hebben wij hem in de takels gehangen en zo los gestart. Hij begon toen na een paar minuten meteen olie te spuwen en wij verdachten eerst inderdaad die banjo bouten ervan. Maar na enig zoekwerk zagen wij ineens het licht (ik niet, maar diegene die mij holp) door de vacuumpomp af te doppen. Toen deed hij het niet meer. Wij hebben echter wel die bouten los gehad. Hoe controleer je of het de juiste zijn?

Toch zou je verwachten dat bij warme, dunnere olie, hij dan ook olie spuit. Ik heb nog een andere theorie. Zou de motor nog niet goed ingelopen zijn en zouden er gassen langs de zuigerveren ontsnappen als hij koud is en daardoor een hogere druk geven?

Zou een spatplaatje misschien de meest simpele oplossing zijn? Ik ga volgende week weer een dag sleutelen en dat in ieder geval uitproberen.

Groet Phillip

www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
110

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door 110 »

OK,

ik heb nu niet veel tijd, maar even een paar hints/gedachten:

Je bent aan het reviseren, maar komt pas na veel tijd er achter dat kleppen niet goed staan (geeft mij niet veel vertrouwen).

Je zegt :
"Er is zelfs een onderdeeltje -van de rembekrachtingspomp- nagemaakt omdat dit nergens meer te krijgen was",
nou zou ik niet weten welk onderdeel er niet meer te krijgen is voor een 2.5 N/A, maar heb je er wel rekening mee gehouden dat de as, danwel het ashuis waarop ook de rembekrachtigingspomp staat ook een essentieel onderdeel van de olie distributie is ?
(zie eventueel ook de werkplaatshandboek uitleg van de olie distributie (in boek LDAWMEN93, ofwel het boek met ook de 200Tdi, staat een uitgebreide uitleg).
In het kort:
Olie, ongefilterd, van de pomp gaat via het ashuis van de rembekrachtiger naar de vacuumpomp en dan naar de nokkenas, en verder naar de kop.

Succes


P.S.,
de oliepomp van een 2.5 N/A staat bekend om z'n duurzaamheid, vervangen door een aftermarket item is vaak een slecht idee... (en niet omdat het van Paddock afkomstig is, die levert hetzelfde als BP kan leveren).

P.P.S., wat is het drukventiel op het kleppendeksel ?

P.P.P.S., blokkade door teveel kit ? Kit ?
offroadanimal

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door offroadanimal »

Dat kan, maar koude dikkere olie loopt ook minder makkelijk zelf naar beneden.

Het spatplaatje lijkt me niet want dan kwam er een sputerend steeds een klein beetje uit en niet in eens een hele klots en vervolgens niets meer.

Sjoerd
Phillip

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door Phillip »

110,

Drukventiel bedoelde ik mee: olievuldop.
Kit: die vierkante dekseltjes aan de zijkant van het blok zijn afgekit. Mogelijkerwijs zit er ergens een dot kit (ik denk het niet want het blok is erg zorgvuldig in elkaar gezet).
Kleppen stellen: tja, inderdaad een beetje te laat bijgesteld. Dat heeft met de vakantie te maken. We dachten in eerste instantie dat ze goed stonden maar onderweg bleek hij toch weer te nagelen. Ik heb het tijdens de vakantie maar zo gelaten omdat je anders het risico loopt dat het kleppendeksel kapot gaat. Maar het verdiend geen schoonheidsprijs.

Het onderdeeltje van de de vacuumpomp heb ik online gezet:
aandrijving_vacuumpomp.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51412007857e406e007379b2567ccf07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Faandrijving_vacuumpomp.jpg', 'http://home.hccnet.nl/p.braas/pics/aandrijving_vacuumpomp.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Faandrijving_vacuumpomp.jpg', '', 9629660, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het gaat om het bovenste deel, wat in elkaar geperst zit. Ga maar proberen, het is niet te krijgen. Hieronder een beschrijving van de oliedoorstroming. Dit is in het nederlands van het daf BN-51 blok maar dat is nagenoeg dezelfde. In deze beschrijving wordt bovenstaande as niet genoemd (maar hij wordt wel gesmeerd). In de beschrijving mis ik ook de retourleidingen.
oliedoorstroomschema.jpg --> mod_embed_images_loadimage('569a2955d5bba3badcce86d382bce3b2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Foliedoorstroomschema.jpg', 'http://home.hccnet.nl/p.braas/pics/oliedoorstroomschema.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Foliedoorstroomschema.jpg', '', 9629660, 600, 600, 'Loading image ...', false);
oliedoorstroomschema_beschrijving1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ccd09d0177bd7f999cd4c29e4f0de41c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Foliedoorstroomschema_beschrijving1.jpg', 'http://home.hccnet.nl/p.braas/pics/oliedoorstroomschema_beschrijving1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Foliedoorstroomschema_beschrijving1.jpg', '', 9629660, 600, 600, 'Loading image ...', false);
oliedoorstroomschema_beschrijving2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8efb5784478ed16f9ef1d962ce7796dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Foliedoorstroomschema_beschrijving2.jpg', 'http://home.hccnet.nl/p.braas/pics/oliedoorstroomschema_beschrijving2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.hccnet.nl%2Fp.braas%2Fpics%2Foliedoorstroomschema_beschrijving2.jpg', '', 9629660, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Uit de reacties concludeer ik tot nu toe dat er op de een of andere manier in het begin teveel carterdruk is en dat het niet zozeer met de oliedruk te maken heeft.

Groet Phillip

www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
110

Re: motor spuit olie - 2,5 n/a

Bericht door 110 »

Voor zover nog van belang,
bedoel je de ETC6139 ?
Ik zou zeggen: hoeveel wil je er...

Maar daar gaat het niet om, lijkt me.

Als je stelt dat de olie uit de vuldop/carterontluchting stroomt, dan lukt dat niet met een beetje veel carterdruk.

Je hebt gelijk dat in de beschrijving van de DAF de doorvoer door de remvacuumpomp niet genoemd wordt,
maar je bent toch bezig met een Land Rover blok, en niet een DAF motor ?
Bij de 12J van Land Rover (en andere modellen...) wordt er olie door de as van de vacuumpomp geperst, zie hiervoor de werkplaats handleiding.

Kleppen stellen en een kapot kleppendeksel als gevolg ? Lijkt me niet een erg groot risico, maar wederom niet echt meer ter zake.

De 2.5 N/A kan best wel een beetje een "nagelend" geluid maken, of het teveel is kan ik niet beoordelen.

Ik blijf het vreemd vinden dat je olie uit een werkende vacuumpomp weet te persen, misschien zit het probleem niet in de as daarnaartoe, maar het niet originele onderdeel zou ik als eerste vervangen. (Bel eventueel ook eens met Turner engineering).


Succes
Plaats reactie