Hard tikkend geluid in dieselmotor Lightweight
-
Bas
Hard tikkend geluid in dieselmotor Lightweight
Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem aangezien ik geen automonteur ben.
Ik wilde gisteravond naar huis rijden starte me motor en ik hoorde een hard tikkend geluid uit mn motorblok komen. Heb de motor meteen uitgezet wand het klonk echt niet goed.n Dezelfde ochtend kwam ik ook tot mn conclussie dat ik niet kon voorgloeien, een van de voorgloeiers kapot, heb ze doorgemeten met multimeter en lijkt me ook sterk dat het hier aan ligt ondanks ik de motor gestart heb zonder voor te gloeien. Wat kan dit zijn?
Mijn Lightweight is 3 weeken geleden in onderhoud geweest bij Jansen Rangerover parts en daar is de inspuitpomp opnieuw op tijd gezet oreemdat volgens de monteur de motor een schel dieselgeluid maakte.
Ik heb vandaag de kleppendeksel van de kop gehaald en optisch naar gekeken. Alles kreeg genoeg olie en er was niks afgebroken of losgegaan en het zag er goed uit.
Het geluid komt uit een van de 3e of 4e cillinder vanaf radiator kant gezien.
Wie kan me helpen?
Gaat om een Landrover serie III LIgtweight uit 1977.
Ik zit met een probleem aangezien ik geen automonteur ben.
Ik wilde gisteravond naar huis rijden starte me motor en ik hoorde een hard tikkend geluid uit mn motorblok komen. Heb de motor meteen uitgezet wand het klonk echt niet goed.n Dezelfde ochtend kwam ik ook tot mn conclussie dat ik niet kon voorgloeien, een van de voorgloeiers kapot, heb ze doorgemeten met multimeter en lijkt me ook sterk dat het hier aan ligt ondanks ik de motor gestart heb zonder voor te gloeien. Wat kan dit zijn?
Mijn Lightweight is 3 weeken geleden in onderhoud geweest bij Jansen Rangerover parts en daar is de inspuitpomp opnieuw op tijd gezet oreemdat volgens de monteur de motor een schel dieselgeluid maakte.
Ik heb vandaag de kleppendeksel van de kop gehaald en optisch naar gekeken. Alles kreeg genoeg olie en er was niks afgebroken of losgegaan en het zag er goed uit.
Het geluid komt uit een van de 3e of 4e cillinder vanaf radiator kant gezien.
Wie kan me helpen?
Gaat om een Landrover serie III LIgtweight uit 1977.
-
paul, be
Re: Hard tikkend geluid in dieselmotor Lightweight
ik heb datzelfde geluid met mij 300TDi. Er kan wat anders zijn, bij mij is het een kapot drijfstanglager geweest.
paul
paul
-
Martin88LW
Hoi Bas,
Nou, nou, je hebt wel haast met typen zeg. Met wat leestekens en minder letters hier en daar zou 't een stuk leesbaarder worden
Maar ja, ik snap 't wel. Ik zou er ook zenuwachtig van worden
Heb je de defecte gloeibougie er al uit gehad? Als de spiraal weggebrand/weggeslagen/afgebroken is kan het zo zijn dat brokstukken nu in de compressieruimte liggen en daar door de betreffende zuiger aan bonken geslagen wordt. Ze komen zeker klem te zitten tussen bovenkant zuiger en de kop. Het netste is natuurlijk om ze eruit te halen en ik ben bang dat dit alleen maar kan door de kop te lichten. Ik heb daarnaast ook al wel motoren gezien die dit euvel duidelijk hadden gehad en waarmee doorgereden was zonder echt ernstige verdere beschadigingen.
Dit heeft btw niets te maken met het onderhoud, dit kan gewoon gebeuren als de bougies oud zijn.
Wat het ook is: suc7 en er zullen er zeker nog een paar reageren met tips.
Groeten,
Martin
Nou, nou, je hebt wel haast met typen zeg. Met wat leestekens en minder letters hier en daar zou 't een stuk leesbaarder worden
Maar ja, ik snap 't wel. Ik zou er ook zenuwachtig van worden
Heb je de defecte gloeibougie er al uit gehad? Als de spiraal weggebrand/weggeslagen/afgebroken is kan het zo zijn dat brokstukken nu in de compressieruimte liggen en daar door de betreffende zuiger aan bonken geslagen wordt. Ze komen zeker klem te zitten tussen bovenkant zuiger en de kop. Het netste is natuurlijk om ze eruit te halen en ik ben bang dat dit alleen maar kan door de kop te lichten. Ik heb daarnaast ook al wel motoren gezien die dit euvel duidelijk hadden gehad en waarmee doorgereden was zonder echt ernstige verdere beschadigingen.
Dit heeft btw niets te maken met het onderhoud, dit kan gewoon gebeuren als de bougies oud zijn.
Wat het ook is: suc7 en er zullen er zeker nog een paar reageren met tips.
Groeten,
Martin
-
Phillip
Ook even zeker weten dat het geen dieselklop (nagelen) is. Dat is net alsof er een knikker in je cilinder zit. Vanwege het feit dat de dieselpomp is afgesteld.
Groet Phillip
stage1 '81, (officiële kampeerauto)
series III ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Groet Phillip
series III ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
-
Bas
Nu wil ik idd de kop gaan lichten. Ik heb dit nog nooit gedaan, heb een werkplaatshandboek en zo te zien is dit vrij simpel. Waar moet ik op letten? Moet je na het lichten van de kop ook de kop laten vlakken?
En idd zit me op het moment erg hoog. Krijg nu in een maand tijd veel defecten ondanks hij regelmatig voor zn beurtjes naar de garage gaat. Ben niet van plan weer een kruiwagen met geld in mn lightweight te gooien, dus los het eens een keer zelf op.
En idd zit me op het moment erg hoog. Krijg nu in een maand tijd veel defecten ondanks hij regelmatig voor zn beurtjes naar de garage gaat. Ben niet van plan weer een kruiwagen met geld in mn lightweight te gooien, dus los het eens een keer zelf op.
-
paul, be
martin postte dat het een gloeispiraal kan zijn, waarom haal je die er eerst niet uit om te kijken of ze beschadigd zijn en ook de verstuivers. Dan weet je dat al, de cilinderkop moet er dan natuurlijk toch af. Bouten van buitenaf naar binnen steeds een klein stukje losmaken, minste kans op schade aan cilinderkop. bij terugzetten altijd nieuwe pakking natuurlijk. En koelvloeistof eerst aftappen.
wat heeft het bedrijf verder nog gedaan bij die beurt?
wat heeft het bedrijf verder nog gedaan bij die beurt?
-
Bas
paul, be Schreef:
-------------------------------------------------------
> martin postte dat het een gloeispiraal kan zijn,
> waarom haal je die er eerst niet uit om te kijken
> of ze beschadigd zijn en ook de verstuivers. Dan
> weet je dat al, de cilinderkop moet er dan
> natuurlijk toch af. Bouten van buitenaf naar
> binnen steeds een klein stukje losmaken, minste
> kans op schade aan cilinderkop. bij terugzetten
> altijd nieuwe pakking natuurlijk. En koelvloeistof
> eerst aftappen.
> wat heeft het bedrijf verder nog gedaan bij die
> beurt?
Ze hebben alleen de de pomp op nieuw op tijd gezet omdat ie volgens de monteur te veel nagelde, olie ververst, nieuwe brandstoffilter en oliefilter. Remmen zijn ook compleet vervangen incl remschoenen en hoofdremcillinder.
Ga morgen eerst alle verstuivers en gloeiers eens na kijken. In iedergeval bedankt voor je reactie je helpt me een eind opweg!!
> martin postte dat het een gloeispiraal kan zijn,
> waarom haal je die er eerst niet uit om te kijken
> of ze beschadigd zijn en ook de verstuivers. Dan
> weet je dat al, de cilinderkop moet er dan
> natuurlijk toch af. Bouten van buitenaf naar
> binnen steeds een klein stukje losmaken, minste
> kans op schade aan cilinderkop. bij terugzetten
> altijd nieuwe pakking natuurlijk. En koelvloeistof
> eerst aftappen.
> wat heeft het bedrijf verder nog gedaan bij die
> beurt?
Ze hebben alleen de de pomp op nieuw op tijd gezet omdat ie volgens de monteur te veel nagelde, olie ververst, nieuwe brandstoffilter en oliefilter. Remmen zijn ook compleet vervangen incl remschoenen en hoofdremcillinder.
Ga morgen eerst alle verstuivers en gloeiers eens na kijken. In iedergeval bedankt voor je reactie je helpt me een eind opweg!!
-
Bas
Ik ben er achter wat de oorzaak is.
Heel stom van mezelf!!
Ik heb het draad van voorschakelweerstand naar de eerste gloeiplug verkeert aangesloten op het voorscakelweerstand zag ik vanavond het ringetje van het schoentje was namelijk afgebroken vandaar dat ik ook niet kon gloeien.
Deze heeft dus 24V op zn donder gehad ipv 1.2V en is dus kapot gesprongen in de verbrandingskamer.Deze gloeiplug heb ik dus ook doorgemeten en is idd kapot. Hoop dat de plug verder intackt is en mn kop niet hoeft te verwijderen en anders ga ik s kijken of ik geen slangetje aan een stofzuiger kan maken en de verbrandingskamer leeg kan zuigen.
Anders pech en de kop dr maar af.
Kortom stom van me
Bedankt voor jullie reactiesss!!!!!
Heel stom van mezelf!!
Ik heb het draad van voorschakelweerstand naar de eerste gloeiplug verkeert aangesloten op het voorscakelweerstand zag ik vanavond het ringetje van het schoentje was namelijk afgebroken vandaar dat ik ook niet kon gloeien.
Deze heeft dus 24V op zn donder gehad ipv 1.2V en is dus kapot gesprongen in de verbrandingskamer.Deze gloeiplug heb ik dus ook doorgemeten en is idd kapot. Hoop dat de plug verder intackt is en mn kop niet hoeft te verwijderen en anders ga ik s kijken of ik geen slangetje aan een stofzuiger kan maken en de verbrandingskamer leeg kan zuigen.
Anders pech en de kop dr maar af.
Kortom stom van me
Bedankt voor jullie reactiesss!!!!!
-
Gert
Al gedacht aan een (klein) magneetje ?
Desnoods kun je een tuinslang pakken, en die met de hand (relatief) luchtdicht vasthouden op je stofzuiger.
Groeten,
Gert
Desnoods kun je een tuinslang pakken, en die met de hand (relatief) luchtdicht vasthouden op je stofzuiger.
Groeten,
Gert
-
paul, be
helder moment bij sterlicht, gert?
-
Bas
paul, be Schreef:
> helder moment bij sterlicht, gert?
Haha ja zeg dat wel. Ik zat op het balkon idd naar boven te kijken en maar te denken wat kan het zijn wat kan het zijn. en toen begon het lampje te branden. Gelijk in de Garage gaan kijken, En ja hoor
> helder moment bij sterlicht, gert?
Haha ja zeg dat wel. Ik zat op het balkon idd naar boven te kijken en maar te denken wat kan het zijn wat kan het zijn. en toen begon het lampje te branden. Gelijk in de Garage gaan kijken, En ja hoor
-
Bas
En idd heb vanmiddag de gloeiplug dr uitgedraaid en het spiraaltje daaraan zat er niet meer aan en ligt dus in de verbrandingskamer. Nu heb ik een slangetje met wat duktape aan stofzuigermond gemaakt. Via welk gat kan ik het beste komen in de verbrandingskamer via t gat van de sproeier of die van de gloeiplug?
-
Gert
Via de gloeiplug. Als je die er uit zou halen, dan hoef je niks te vervangen.
Bij de verstuiver heb je welliswaar een iets groter gat, maar je moet de brandstofleidingen voorzichtig loshalen, en na verwijderen moet je de branderplaatjes weer vervangen.
Probeer het eerst via het gloeispiraalgat.
Groeten,
Gert
Bij de verstuiver heb je welliswaar een iets groter gat, maar je moet de brandstofleidingen voorzichtig loshalen, en na verwijderen moet je de branderplaatjes weer vervangen.
Probeer het eerst via het gloeispiraalgat.
Groeten,
Gert
-
Gert
Ja ik kwam net terug van de soos, haha.
Aangezien ik normaliter niet te veel drink, was het inderdaad een helder moment.
Groeten,
Gert
Aangezien ik normaliter niet te veel drink, was het inderdaad een helder moment.
Groeten,
Gert
-
Phillip
Ik denk niet dat je het spiraaltje gaat vinden. Ik heb per ongeluk wel eens teveel spanning op zo'n ding gezet terwijl hij op de werkbank lag. Het spiraaltje vliegt in de fik en is daarna volledig verdwenen.
Groet Phillip
Groet Phillip
-
Bas
Vinden doe ik hem nu nog zeker niet.
Krijg de verstijver er niet eens uit.
Krijg de verstijver er niet eens uit.