montage lierbumper

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
stumpertje

montage lierbumper

Bericht door stumpertje »

Hoi,
ik wil dit weekend mijn lierbumper gaan monteren en lier aansluiten.
Voor de voorbereiding: drie vragen:
1. aansluiten lierbumper: kan dat met dezelfde bouten en moeren dan de standaard bumper of moeten dat versterkte exemplaren zijn?
Ik wil de lier direct aansluiten aan de dynamo, om de bekabeling zo kort mogelijk te houden en ik geen extra lieraccu wil. Risico van geen lier bij geen draaiende motor neem ik dus voor lief.
2. Wat is wijsheid: een zekering of een noodschakelaar ertussen aanbrengen?
3. Maakt het nog uit waar ik de aarde op aansluit?
alvast bedankt voor je reactie!

groeten Marco
disco1992

Re: montage lierbumper

Bericht door disco1992 »

hey marco,

als het mee zit kun je de standaard bouten gebruiken van je bumper.
anders moet je gewoon nieuwe en iets langere kopen en dan zo dik dat ze er net door heen passen.
ik heb er al aantal bevestigd lierbumpers en nooit verterkte gebruikt en volle auto's overal mee uitgelierd.

van de lier weet ik niks vanaf helaas.

mocht je hulp nodig hebben op een avond laat maar weten maar de weekenden worden bij mij steeds heiliger

succes hier een dorpje verder

disco1992
stumpertje

ik ga eerst eens kijken hoe ver ik mijn mijn linkerhanden kom, als ik in de stress raak is je hulp zeker handig Ik zal aan je denken
Nick

Bericht door Nick »

Ik zou er een schakelaar tussen zetten, eventueel met zekering, iig niet alleen maar een zekering. Zou het fout gaan omdat iets in de afstandbediening niet goed werkt o.i.d. dan kun je hem met die schakelaar tenminste altijd nog uitzetten ik denk niet dat je een zekering er net zo snel uit getrokken hebt. Gewoon voor de veiligheid zou ik er dus een schakelaar tussen zetten.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Niet direct op de dynamo,
Levert bij vol leren te weinig stroom, gaat ie trekken van de accu via
je laadkabel van de dynamo, die is niet dik genoeg!
Dat komt niet goed

Voor een goede werking de - op de - van de accu aansluiten.
stumpertje

ok, dus toch een lang draadje van de accu trekken, zowel + als _ ?
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Directe aansluiting zowel voor + als min, Voldoende kabeldiameter nemen om 400Ampere zonder veel spanningsval te overbruggen, heb voor lierinstallatie (pto) bij mijn auto's M12 bouten gebruikt, dit was de maximale maat die precies pas door de chassisgaten ging. Geeft een betere krachtverloop rond het boutgat en dus minder vervorming onder belasting voor het materiaal rond het gat.

Just my two cents worth.

Huub
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

En in de gaten houden dat je minimaal 8.8 bouten erin propt.

Bij hele korte aansluiting is 25 mm2 genoeg. Echt niet dunner gaan..
Maar als je een noodschakelaar ertussen zet, neem ik aan dat je
deze binnen wilt bedienen, dan wordt de kabel al een stuk langer
Roy B

Bericht door Roy B »

Inderdaad niet op je dynamo aansluiten maar op je accu. Dynamo kan maar een laag Amperage leveren. Wat dan inderdaad gaat gebeuren is dat de accu via je dynamo de lier gaat voeden, met als gevolg dat je kabels doorbranden.
Heb er bij mij (natuurlijk afhankelijk van het type lier) 4x 3Meter 30mmq kabel van accu/ relais (welke ook in de accubak is ingebouwd) naar de lier voorop de auto gelegd.
Hier moet ook een massaschakelaar tussen. Er zijn er die deze tussen de massakabel en accu zetten, maar er zijn er ook die deze tussen de voeding en relais zetten. Dit ivm eventuele beschadiging van de voedingskabel welke dan nog via bijv. chassis kan ontladen naar de massa.
Dit laatste gedeelte is voor iedereen persoonlijk en er zullen dus tussen zitten die van mening zijn dat hij tussen de massakabel moet zitten.

Gr,

Roy
stumpertje

ok, direct op de dynamo dus geen optie begrijp ik. Ik denk dat mijn lier max rond 400 A trekt, dus dat worden 50 mm2 draadjes voor de veiligheid met schakelaar ertussen. Relais is toch alleen maar nodig als er sprake is van een 2e accu?
Roy B

Bericht door Roy B »

stumpertje Schreef:
-------------------------------------------------------
> ok, direct op de dynamo dus geen optie begrijp ik.
> Ik denk dat mijn lier max rond 400 A trekt, dus
> dat worden 50 mm2 draadjes voor de veiligheid met
> schakelaar ertussen. Relais is toch alleen maar
> nodig als er sprake is van een 2e accu?

Relais van de lier.moet namelijk nog kunnen kiezen tussen in of uitlieren met je keuzeschakelaar. 50mmq is wel een beetje overdreven. Als je 30mmq neemt is dik genoeg. Specs mbt het amperage van de lier staan vermeld in je handleiding van de lier of anders op internet opzoeken.

Gr,

Roy
stumpertje

ow dat relais...ik snap het .............denk ik
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

hoop het....
anders is je naam erg toepasselijk

Dus relais zit bij je lier
schakelaar tussen - of + (ik heb hem tussen de plus naar relais zitten) Zou wel zorgen dat
de schakelaar niet onder de motorkap komt, is niet handig als je hem nodig hebt.
Ik zet de schakelaar alleen om als ik ga lieren, daarna weer meteen terug.
En als je alles voorin houd is 35mm2 zat
stumpertje

já, hartstikke duidelijk, dank !
Plaats reactie