Re: Restauratie Defender 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sam R

Restauratie Defender 110

Bericht door Sam R »

Goedenavond iedereen,

Gelijk even voorstellen, ik ben Sam, 23jaar en kom uit Eindhoven. Sinds 3jaar een 110 uit 1986 (wordt nog net belastingvrij )
Twee jaar geleden heb ik samen met een vriend van me een 300tdi blok en een R380 versnellingsbak ingebouwd en heb daar vervolgens een jaar mee gereden.
Nu heb ik hier in de schuur een bijpassende 4traps automaatbak liggen die ik er eigenlijk ook wel in zou willen zetten, echter heb ik besloten het toch maar iets grootser aan te pakken om dat hij nu toch geschorst is.

Dus...
Hij gaat helemaal uit elkaar en we gaan met een nieuw (gegalvaniseerd) chassis beginnen.
Als chassis is onofficieel mijn keuze al een beetje gevallen op een Marsland chassis, over 2 maanden gaan we toch richting Engeland dus dan kan er een mee deze kant op komen.
en dan gaan beginnen met de revisie van de Salisbury assen en eventueel de achteras ombouwen naar schijfremmen (tips meer dan welkom!!)
Als het chassis dan rollend is en volledig voorzien van leidingen en aandrijflijn gaan we rustig de carrosserie weer opbouwen.

Ik hoop in de lente van 2010 een heel eind te zijn en in de zomer er hopelijk weer mee te rijden.

Als ik ga beginnen zal ik ook meteen een dagboek op internet gaan bijhouden zodat jullie alles kunnen volgen (en natuurlijk ook tips kunnen geven)
Mochten jullie nu al op of aanmerkingen, tips of andere zaken hebben hoor ik dat graag.

Groeten,
Sam

Hier nog even een fotootje van de auto hoe hij vorig jaar bij de Vierdaagse in Nijmegen was:
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Sam,

Succes ermee! Wie is er nou ouder, de auto of jij? En heb jij een R380 van een Defender achter je 300Tdi zitten of van een Disco?

Jurriaan (1986), die jonger is dan z'n 110 (1984).
mkepw8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f367c85a98970e81819f8fe10961e6b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi31.tinypic.com%2Fmkepw8.jpg', 'http://i31.tinypic.com/mkepw8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi31.tinypic.com%2Fmkepw8.jpg', '', 9582916, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sam R

Bericht door Sam R »

Hij komt uit een 130, dus ja een Defender bak, hoezo?

Grz,
Sam

Sam R
Eindhoven

Defender 110, november '86: (restauratie project)
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Zoek voor m'n vaders Ninety er nog eentje op reserve, en als jij toch aan de automaat gaat is 'ie wellicht te koop?

Jurriaan.
Sam R

Bericht door Sam R »

Ja, weet ik nog niet, denk dat ik hem gewoon verlopig als hij er uit komt ergens in een hoekje laat liggen.
dan heb ik altijd nog iets achter de hand.

Grz,

Sam R
Eindhoven

bertil

Bericht door bertil »

hoi sam,

was jij in newark paar weken geleden?

gr bertil
Sam R

Bericht door Sam R »

Ja, dat klopt... Buurman?

Grz,

Sam R
Eindhoven

bertil

Bericht door bertil »

hoi,

yes, we stonden naast jullie! dat was geen moeilijke gok als er maar 4 ned. waren.
leuk dat je ook op de prik zit.
volgend jaar weer newark of toch maar billing.
in septemder is er ook een evenementje in belgie.

gr bertil
Marco

Bericht door Marco »

Zeg Sam,
Als je al een andere motor in je 110 hebt en je gaat dan ook nog je chassis vervangen en je wilt dan ook nog volgend jaar belasting vrij willen rijden, dan is volgens mij je auto niet meer voor 2/3 origineel en dan weet ik niet of de RDW dat allemaal goed vindt.
Hoe ga je dat doen?
Het chassis van de mijne is ook niet erg fris meer en ik kan een goede tweedehands kopen. Ik zal dan wel de RDW de nummers er in moeten slaan maar omdat er bij mij ook al een andere motor in zit ben ik bang dat de RDW mijn auto gaazien als een samengestelde auto met het daarbij verlies van vrijstelling van belasting,

Andere mogen natuurlijk ook reageren.
Groet Marco
Wim

Bericht door Wim »

Hoi Marco,

Je kan toch het chassis vervangen door een nieuw vervangings exemplaar, dan valt dit volgens mij niet onder de 1/3 regeling? Is gewoon het vervangen van in dit geval een groot onderdeel van je wagen voor nieuw onderdeel..
Enkel als je chassis gebruikt met kenteken van andere wagen gaat de 1/3 regeling op?

Grt Wim
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

Probleem is alleen dat een origineel vervangingschassis niet meer leverbaar is voor de 110; en een ander wordt vooralsnog niet erkend door het RDW.
GKN produceert voor landrover (OEM) nog de TD5 chassis en die zijn niet hetzelfde.
Marshland is er wel mee bezig. even zoeken op dit onderwerp levert je 3 dagen leesvoer op.

Gerrit
wim

Bericht door wim »

Hoi Gerrit,

Niet om bijdehand te willen doen maar vandaag van de RDW gehoord (na telefonisch contact) dat Marsland chassis sinds kort geacepteerd zijn.. ook voor de 90 en 110, alle marsland chassis dus..
Geloof dat die 3 dagen leesvoer wel ergens toe geleid hebben..?

Groeten Wim
Sam R

Bericht door Sam R »

Wim,

dat is dan wel goed nieuws... ga ik daar in iedergeval geen problemen meer krijgen (nouja minder je weet maar nooit bij de RDW)

had iemand nog ervaring met het ombouwen van een salisbury achteras met trommelremmen naar schijfremmen?

Thanks,

Sam R
Eindhoven

Rene110V8

Bericht door Rene110V8 »

Afgelopen vrijdag heeft de RDW het TD5 chassis, wat ik ga gebruiken voor de restauratie van mijn 110 V8 uit 1983, goedgekeurd om als vervanging te gebruiken. Wel heb ik een verklaring van LandRover UK moeten laten zien waarin LandRover UK verklaardt dat het een origineel LandRover-chassis is. Alle gaten die nodig zijn voor het model uit 1983 zijn al aanwezig er zijn een paar beugeltjes en steunen die eraf moeten (motorsteunen, versnellingsbak) en een paar steuntjes die ik te kort kom moeten er weer op (radiator, uitlaat, motorsteunen).

In het woud van de RDW regelgeving, is het heel belangrijk om van te voren duidelijkheid te hebben, zwart op wit. Laat de RDW maar zwart op wit verklaren dat zij ALLE Marsland chassis's goedkeuren als vervanging. Afgelopen vrijdag was er nog niets van bekend. Het enigste type wat goedgekeurd was, is het type waar de accubak aan het chassis is gelast en waar de naam Marshland in staat en bij een Defender 90 en 110 is er geen accubak aan het chassis gelast en de RDW weet dat (zou het moeten weten).

Groeten Rene110V8

Landy: 26-02-1983 110 3.5L V8 LHD
Dougie: 19-09-1984 110 3.5L V8 RHD

[landrover110v8.fotopic.net]
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Wim,

Geen probleem hoor, ik bedoelde ook niets met het bericht. Als ik hem achteraf doorlees is hij idd nogal kort. ;-)
WIlde alleen niet het hele topic gaan overtypen.
Ik weet dat men er idd mee bezig was; en als het zo is zou dat heel mooi zijn. (heb zelf ook een 110V8)

Maar wees voorzichtig met telefonische toezeggingen. Probeer e.e.a. op de mail bevestigd te krijgen ! En als MArshland een verklring afgeeft zit je helemaal goed.
Zoals Rene echter al zegt, voor de series heeft Marshland een OEM verklaring die door het RDW geaccepteerd wordt. Weet je zeker dat die meneer van de RDW daar niet mee in de war is ???

Het is echt erg vervelend als je het er achteraf bij de keuring achter moet komen dat de keurmeester er anders over denkt.

Gerrit
richard78

Bericht door richard78 »

Wijnand1 heeft niet lang geleden op dit onderwerp heel goed werk geleverd. En dat terwijl hij geen vervangings chassis nodig had!

zie hier
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Wim, jammer dat het telefonisch is. Ben wel benieuwd of iemand het lukt zwart op wit danwel via e-mail via de RDW bevestigd te krijgen. De documenten van Marsland en GKN van Wijnand zijn hoopvol, maar 100% zekerheid van de RDW zou best wel fijn zijn....

En dan benadrukken dat het 90/110/130s zijn en geen Series.... Ik zal hier in de buurt ook maar eens een keurmeester aan z'n jasje trekken met de documenten die ik van Wijnand doorgemaild heb gekregen.

Jurriaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2009 23:11 door Jurriaan.
Oscar

Bericht door Oscar »

Sam,

Zat er voor de ombouw toevallig een V8 in?

Dan ben ik zeer geinteresseerd in alle mogelijke info en tips over die ombouw.
Zelf wil ik de ombouw van V8 naar 300tdi komende winter starten.

Kreeg je de auto daarna overigens gemakkelijk omgekeurd bij de rdw?
Volgens de rdw heb je 50kw , moet dat niet ca. 82kw zijn of heeft dit een reden?

groet,

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Marco

Bericht door Marco »

Zou iemand mij eens duidelijk die 2/3 regeling goed willen uitleggen?
Zelf heb ik een 90 waar al een andere motor in zit. Voor vrijstelling van belasting moet de auto 2/3 origineel zijn als ik het goed begrijp.
Wim zegt hierboven dat het geen probleem zou zijn als ik het chassis zou vervangen voor een nieuw exemplaar van b.v. Marsland.
M.i. is dan de auto niet meer voor 2/3 origineel.
Of is het mischien zo dat je geen chassis mag gebruiken van een nieuwere andere donor auto maar wel een nieuwe vervangings chassis van Marsland.
Ik heb die hele discussie die wijnand heeft gestart gelezen maar maakte daar uit op dat je een Marsland chassis mag gebruiken wanneer de rest van de auto maar origineel is. Klopt dat?

Graag reacties.

M.v.gr Marco
Bram109

Bericht door Bram109 »

Op de site van de RDW.

[www.rdw.nl]

Bram.
Marco

Bericht door Marco »

Bedankt Bram.

Duidelijk!
wim

Bericht door wim »

Hoi Marco en Bram,

heb ik het nou bij het juiste eind? of niet? Een vervangings chassis gefrabiceerd door derden word toch aangemerkt als vervanginsdeel? en zodoende blijft het chassis zijn oude identiteit behouden?

Grt Wim.
Marco

Bericht door Marco »

Hallo Wim

Open de link van de RDW die bram heeft gepost en lees dat een nieuw chassis van de auto fabrikant wordt goed gekeurd als vervanging van de originele zonder dat daar de identiteit en 2/3 regeling in geding komt. Als de RDW een Marsland chassis erkend dan is dat ook geen probleem.
Dat is tenminste hoe ik het lees.

Groet,
Mark..
Plaats reactie