Slecht starten TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard

Slecht starten TD5

Bericht door Richard »

Hallo,

Mijn vraag is dat m'n dfender af en toe slecht start.
Hij is al bij de garage geweest en het is niet verbeterd.
De terugslagklep +ontluchtingsklep en brandstoffilter zijn al vervangen.
Zijn er personen die tips hebben of er ervaring mee hebben.

Alvast bedankt Richard
Aad Koene

Re: Slecht starten TD5

Bericht door Aad Koene »

Welke terugslagklep en ontluchtingsklep??
Een Td5 heeft deze niet.
De ontluchting wordt op de dieselpomp geregeld.
De brandstof wordt constant rond gepompt en afgeregeld door een drukregelaar.

Slecht starten van een Td5 is meestal te wijten aan 1 of meer kapotte gloeibougies.

Een Td5 krijgt in de eerste drie slagen van de krukas voldoende brandstof om te starten.
Tijdens deze drie slagen wordt de stand van de krukas bepaald door desbetreffende sensor.
Daarna neemt het MotorManagement het stuur in handen.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Donald

Bericht door Donald »

Defecte gloeibougies maakt voor een Td5 niet uit, helemaal niet met deze temperaturen, zelfs bij -10 start een Td5 vlot zonder te gloeien.
Laat eerst de ECU maar eens uitlezen door de dealer, kan best zijn dat de temp.zender defect is waardoor de ECU te weinig brandstof in laat spuiten bij het starten.

Donald.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat klopt Donald, een direct ingespoten diesel heeft voor het starten geen gloeibougies nodig.
Voornaamste doel van de gloeibougies bij een direct ingespoten diesel is het reduceren van de uitstoot bij koude motor.
Een ontregelde temperatuurzender klinkt zeer aannemelijk.

Dennis B
Larosaurus

Bericht door Larosaurus »

Ik mag er toch gevoeglijk vanuit gaan dat als hij bij de garage is geweest dat ze iedere keer opnieuw weer die ecu hebben uitgelezen, en dat als deze storing zich manifesteert via de ecu dat ze die er al lang hadden uitgehaald, of verwacht ik nu teveel van een garage...
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat mag je wel verwachten ja. Maar hoeft niet. Een collega van mij met een opel astra heeft het probleem dat de motor ineens als de wagen voor het stoplicht stationair draait heel veel toeren gaat maken. Dat gebeurt ook tijdens het file rijden.
Het is voor te stellen dat dat vervelend kan zijn. Als dit gebeurt valt ook de temperatuurmeter naar nul.

Hij is al bij veel garages geweest maar geen daarvan kan het probleem vinden. En hij wil niet zelf sleutelen dus blijft het een probleem.

Ik denk dat gewoon het draadje of aansluiting van de temperatuursensor niet in orde is. Af en toe is het contact weg en denkt het motormanagement dat dat de motor erg koud is zodat die de choke aanschakeld. Met de genoemde problemen als gevolg.

Het kan natuurlijk zijn dat dit het niet is. Ik heb geen verstand van boordcomputers en astra's maar toch.

Je mag verwachten dat dit soort problemen door een goede garage zijn op te lossen. Niet dus.

Arnold.
Jan Herman/jhoort@planet.nl

Bericht door Jan Herman/jhoort@planet.nl »

Dag,
Zou contact opnemen met Hugo. Als het een probleem is met de ecu kan hij het voor je oplossen.
Jan Herman
Richard

Bericht door Richard »

Bedankt voor de reacties, ik laat zeker naar de ecu kijken en de sensor vraag ook aandacht.
Ik ben nog iets vergeten te vertellen soms rookt de auto roetachtigerook maar als hij een flinke tijd op de snelweg heeft gereden dan is weg.
misschien is er een match met het slechte starten.
nogmaals bedankt Richard
andre

Bericht door andre »

Het probleem zou hem wel eens kunnen zitten in de brandstofleidingen of tank. Bij de Td5 is er kans op alg- of schimmelvorming in de brandstoftank. Volgens mij is er een half jaar geleden een posting over geweest. Misschien dat een van de prikkers hier meer van weet.
Succes.
André
Defender 110 300 Tdi
Richard

Bericht door Richard »

De schimmelvorming of een organisme woord veroorzaakt door warme/hete overtollige brandstof wat retour word gepompt,
in de tank gaat dat condenseren en dat warme vocht is een walhalla voor de schimmels/organisme.
Dat is wat ik in de praktijk heb meegemaakt dit komt voor bij bepaalde merken vrachtwagens. (Volvo FH12 2002)
mischien ook wel bij de laro's.
Het ziet eruit als slijm.

Richard
tdv8

Bericht door tdv8 »

Hey Richard

Slecht starten, ligt vaak aan een zwakke pomp of lekkende pompverstuiver. Gezien dat hij zo rookt lijkt het op het laatste.
ff googlen op jan klein diesel techniek, want zei zijn de enige die die injectoren kunnen testen.Van heel NL!!
Maakt de pomp geen rare geluiden want dan is het ook al zeker.
Succes ermee!!
Plaats reactie