Defender 130 300Tdi of Tdci2.4

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pieter Vandenhout

Defender 130 300Tdi of Tdci2.4

Bericht door Pieter Vandenhout »

Ik plan een lange solotrip (35.000km - 6 maanden) doorheen Perzië tot Indië. Graag wat advies bij de keuze tussen een nieuwe Defender 130 300Tdi (nog te verkrijgen in UK) of een nieuwe Defender 130 Tdci2.4. Met name de al of niet via computer aangestuurde mechaniek is het kritieke punt. Wat bij panne en afwezigheid van enige computer ondersteuning?
Tim

Re: Defender 130 300Tdi of Tdci2.4

Bericht door Tim »

Goedemiddag,

Ik zou voor de 300tdi gaan. Heerlijke en betrouwbare motor. Alleen of je hem nog nieuw op NL kenteken krijgt is een andere vraag.

Groet,

Tim
Andre

Bericht door Andre »

Ook ik zou voor de 300tdi. Heeft in al die jaren zijn betrouwbaarheid bewezen wienig tot geen elektronica. de 2.4Tdci heeft tot nu toe laten zien niet erg goed met verkeerde/vervuilde brandstof om te kunnen. De landen waar jij doorheen gaat komen tijdens je reis zullen niet altijd de zuivere en beste kwaliteit diesel gaan leveren die deze 2.4Tdci nodig heeft.

Maar net wat Tim aangeeft ik weet dat ze nog nieuw te leveren zijn de 300tdi's maar of je ze op dit moment ook nog op een nieuw kenteken gaat krijgen is maar de vraag.

Suc6 met het plannen van je reis.

Gr Andre
Marco de Lange

Bericht door Marco de Lange »

Een polletje op een van mij sites sinds 2001...

poll-land-rover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f8f0093bf8bf4ed243aa16cab5298ab2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverweb.com%2FImages%2Fpoll-land-rover.jpg', 'http://www.landroverweb.com/Images/poll-land-rover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverweb.com%2FImages%2Fpoll-land-rover.jpg', '', 9552150, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De Tdci2.4 (2007) Defender staat hier dan nog niet bij maar zelf de Td5 is niet echt populair. Ik weet niet wat het prijsverschil is tussen beide auto's en of de wagen uiteindelijk terug moet naar NL voor gebruik hier? Is dat laatste het geval dan zal de 300Tdi inderdaad problematisch worden op NL kenteken.
Menno D90

Bericht door Menno D90 »

Pieter,

Ik heb nu zelf een 90 met de franse ford motor een het eerste wat er bij de garage op gaat is de computer.
Hierdoor is het zelf sleutelen aan de motor niet echt te doen
Als je er uberhoud al bij komt door al de plastic beschermplaten.
Voor een lampje wisselen heb je al een goede gereedschapset nodig.

Maar het rijd wel subliem.

Wat je ook mee kan nemen is dan bij de nieuwe auto's het desbord naar voor is gekomen.
Hierdoor heb je nog minder ruimte. met mijn 1.95 pas het n'et

Ga voor de 300tdi als je zelf nog wil doen en voor de Tdci2.4 als je het niet echer vindt om voor bijna
alles naar een dealer te gaan

Menno
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

TGV misschien een optie? Op marktplaats stonden zowel een groene als een zandkleur 130 te koop laatst, met een HS 2.8TGV erin, de doorontwikkeling van de 300Tdi.

Komt qua rijden wat meer in de buurt van de Tdci2.4, maar nog steeds zonder computer erin.

300Tdi invoeren schijnt via Duitsland een mogelijkheid voor te zijn heb ik eens ergens gehoord. Als 'ie daar op kenteken staat moeten de Nederlanders het wel overnemen.

Jurriaan.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Heb zelf dit reisje al eens eerder gemaakt. Vanaf oost Turkije gaat het bergafwaarts met de brandstofkwaliteit, Iran gaat wel weer maar Pakistan en India is bedroevend. Ik zou zeker voor de 300tdi gaan, simpele motor zonder al teveel poespas. Bij het stukgaan van je wagen kan er overal wel hulp geboden worden (ze zijn daar een stuk beter in het echte sleutelwerk!) maar je hoeft niet te rekenen op een Land Rover dealer.

Probeer te reizen via het KISS principe: Keep It Stupid Simpel dus geen extra zooi op de auto wat je toch niet gebruikt, probeer zo min mogelijk mee te nemen zodat je auto niet overbeladen raakt, dit is de nekslag voor je hele aandrijflijn. Een standaard Land Rover zal veel beter blijven en betrouwbaarder dan één die is aangepast.

Groeten neef Henk
arie

Bericht door arie »

Pieter Vandenhout Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik plan een lange solotrip (35.000km - 6 maanden)
> doorheen Perzië tot Indië. Graag wat advies bij
> de keuze tussen een nieuwe Defender 130 300Tdi
> (nog te verkrijgen in UK) of een nieuwe Defender
> 130 Tdci2.4. Met name de al of niet via computer
> aangestuurde mechaniek is het kritieke punt. Wat
> bij panne en afwezigheid van enige computer
> ondersteuning?

Beste Pieter,

5 jaar geleden vanuit NL naar India gereden. Vanaf midden Turkije tot en met India matige brandstof kwaliteit en weinig ondersteunings punten voor Land Rovers. In mijn LR lag een 300 TDI (alle elektronica eraf gesloopt). .Fijne motor snappen ze ook bij de enige (??) LR dealer onderweg. Deze dealer zit in de beurt van Islamabad.
Ben nu een reis aan het plannen met een LR 130 vanuit Oman naar NL. Ook weer met een 300 TDI.

Succes met de keuze van de auto en de reis.

Arie
Plaats reactie