Pierburg pomp vragen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
overland3r

Pierburg pomp vragen

Bericht door overland3r »

Hallo Allemaal,

Vandaag heb ik een Pierburg pompje gemonteerd in onze ex-defensie SIII diesel.
Achterop de pomp zit een soort niveauplug, waar toen ik er in keek geen olie zat. Dus heb ik het pompje tot de rand hiervan gevuld met olie. Bij het proefdraaien van het pompje pompte het goed vacuüm, maar slingert het de olie naar buiten!
Hoort er olie in zo'n pompje of lekt dit pompje gewoon en had ik hem met bijvoorbeeld vet moeten vullen?
Moet ik het pompje vervangen? (Wie heeft er nog een liggen?)

Nog een vraagje: De zuigende kant moet op de servo worden aangesloten. Waar sluit ik de pompende kant op aan, of kan die gewoon open blijven? Kan het vacuümvat vervallen met een pomp?

Alvast bedankt,
Hubert
Yuri 90TDI

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Yuri 90TDI »

Hallo Hubert,

in mijn pompje zat altijd netjes olie. een volledig nieuw pompje aanschaffen is een optie maar ze worden wat lastiger verkrijgbaar. je zou kunnen kijken of je een keerring kan vervangen. (heb ik zelf geen ervaring mee)

de blazende kan in op zich wel open blijven maar een minimaal filtertje kan geen kwaad. er is nl kans dat als je je wagen stil zet na een rit, het vacuuum gezogen geheel weer langzaam volloopt via deze aansluiting. een kort slangetje met een propje filterwatte of metalen schuurspons is zou al voldoende zijn.

lekkage lijkt mij wel noodzakelijk om op te lossen anders is het snel over met je pompje. noodoplossing zou zijn om er het bekende swivel-vet in te stoppen. dik genoeg om er in te blijven, dun genoeg om lekker rondgespetterd te worden.

succes,

Yuri 90TDI
Gert

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Gert »

Officieel moet je de pomp inderdaad vullen tot de niveauplug. Uit mijn hoofd is dat een inbusbout.
Ik heb per ongeluk ooit het pompje half vol gedaan(dus te veel olie), en dat gaat al een tijd goed.

Ik begrijp uit jouw tekst dat er olie komt uit de blazende kant van de pomp, en niet uit de krukaslagers of vulbout ?

De olie kan er alleen maar uit komen als je membraan niet helemaal in orde is. Als je het deksel van de pomp openschroeft zie je een stuk kunststof zitten. Dit wordt door je krukas/plunjer op en neer getrokken. Bovenin in de kop zitten (volgens mij vier) klepjes. De klepjes blokkeren ,net als in je motorblok, bepaalde luchtstromen op bepaalde momenten. Aangezien de olie onderin je pomp zit, bij de krukas, is dit afgescheiden van het klepgedeelte. De olie kan er enkel bij komen als het membraan lek is.

Vullen met vet is hier nog onverstandiger dan in swivels omdat het hier een krukas/drijfstang/plunjer beweging is. Je vult je motorblok immers ook niet met vet, aangezien dan de smering ernstig te kort schiet.

De pompende kant heb ik op het huis van de (verwijderde) vlinderklep gemaakt, zodat die ook gelijk is afgedopt. Theoretisch gezien heb ik dan ook een mini-turbo.

Het vacuumvat komt bij een externe vacuumpomp te vervallen, omdat de effectiviteit van de vacuumopbrengst veel hoger is dan met het venturisysteem. Overigens zou het vat enkel voordelen opleveren, maar het ding is zo groot dat weghalen vaak de gekozen optie is.

Ik zou het pompje eens testen in de werkbank, zodat je het e.e.a beter kan zien.

Groeten,

JarigGert
overland3r

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door overland3r »

Bedankt voor jullie reactie, Yuri en Gert!

Zo te horen is mijn pompje dus niet in orde.

De niveauplug is inderdaad een inbusbout, maar de olie komt druppeltje voor druppeltje uit het lager van de pomp, en niet uit het blazende gedeelte. Omdat de flens ronddraait wordt het vervolgens weggeslingerd, Als de pomp niet draait lekt hij niet.

Ik zal nog even controleren of er niet te veel olie in zit (ik had hem op de werkbank gevuld en de stand is nu misschien anders), maar als hij dan nog lekt denk ik dat ik de spanrol maar weer terug plaats want we willen met deze wagen op vakantie.
Dan ga ik na de vakantie weer op zoek naar een ander mechanisch pompje of misschien iets electrisch (wel op 24V).

Bedankt voor de informatie,
Hubert.
Nick

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Nick »

Als hij lekt door het lager dan zal waarschijnlijk zoals Yuri al zei een keerring lekken. Je zou de poulie van het pompje af kunnen halen en kijken of je hem ziet zitten, als je hem er dan voorzichtig uit haalt dan kunnen ze hem meestal bij de brezan o.i.d. wel nabestellen in de goede maat. ik zou dan ook gelijk even de lagers vervangen, als daar te veel speling op zit dan gaat je keerring namelijk ook lekken.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
overland3r

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door overland3r »

Bedankt voor de info en het meedenken!

We willen op vakantie met de landrover dus ik heb voorlopig de spanrol er weer op gezet.

Het asje kan je behoorlijk heen en weer bewegen, dus dat lijkt mij niet goed.
Na de vakantie ga ik wel op zoek naar een andere pierburg of eens kijken naar zo'n citroen c15-pompje.

nu eerst de diesel lekkage oplossen!
Prettige vakantie!
Hubert.
Davy

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Davy »

Dit zet me aan tot nadenken.

Mn 109 heeft een pompje uit een franse auto, dacht een peugot. Zal deze dit weekend eens checken op olieniveau (hou alles regelmatig in de gaten maar nooit bij dit pompje stilgestaan). Kan hier gewoon versnellingsbakolie in gegooid worden?

Davy
Dennis101

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Dennis101 »

Volgens opgave van Pierburg hoort hier 15w40 motorolie in en moet het niveau om de 30.000 km gecontroleerd worden.
Komt wel mooi uit, want er gaat dus dezelfde olie in als in de 2.25D.

Dennis B
Davy

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Davy »

Een pierburgpompje is volgens mij nog wat anders dan een pompje uit een peugot. Nog suggesties wat hier aan olie in te gooien?
Gert

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Gert »

Pierburg is het pompje dat in een Peugot zit, zonder twijfel.
Dit is het meestgebruikte pompje, omdat iemand het ooit heeft uitgevonden en de rest te lui is om een alternatief te zoeken ;-)

Groeten,

Gert
Dennis101

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Dennis101 »

De voorschriften gelden voor alle Pierburg MPKA pompjes, dus ook voor de Pierburg MPKA van een Peugeot en de Pierburg MPKA van de Citroen, Fiat, Ford, Mercedes, Opel, Rover, Suzuki, Talbot en uiteraard de Land Rover 110 2.25D.
Maar als je liever wat anders gehoord had, dan kun je natuurlijk net zo lang wachten tot iemand een oliesoort verzint die je beter uitkomt.

Dennis B
Davy

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Davy »

ah, helder. Heren, hartelijk dank!
Davy

Re: Pierburg pomp vragen

Bericht door Davy »

Is dit dan de niveauplug? Omdat hij bij mij, (en volgens mij bij de meesten) niet helemaal rechtop staat, lijkt het me dat je nooit kan bijvullen tot het gewenste niveau?????

--> mod_embed_images_loadimage('e90c6a1181fedd87da9f315b338b215e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhttp%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.mijnalbum.nl%252FFoto-XINIMHJ7.jpg', 'http://http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XINIMHJ7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhttp%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.mijnalbum.nl%252FFoto-XINIMHJ7.jpg', '', 9627995, 600, 600, 'Loading image ...', false);

$$%^%&&*$ Foto lukt niet. Ik bedoel de inbus achter op de pomp op dezelfde hoogte als de pullie. Zit dus vrij laag op de pomp.
Plaats reactie