laadcontole lampje
-
honderdtien
laadcontole lampje
sinds gisteren gaat mijn laadcontrole lampje niet meer branden als ik het contact aanzet van mijn 110?
Ik heb wel eens gelezen dat de dynamo dan eigenlijk ook niet meer gaat laden. Ik heb even de multimeter er op gezet, maar krijg netjes 14,1 volt.
Heb ik dan verder geen probleem met een defect lampje? Ik wil morgen met de auto op vakantie gaan.
Ik heb wel eens gelezen dat de dynamo dan eigenlijk ook niet meer gaat laden. Ik heb even de multimeter er op gezet, maar krijg netjes 14,1 volt.
Heb ik dan verder geen probleem met een defect lampje? Ik wil morgen met de auto op vakantie gaan.
-
Maarten Schot
Re: laadcontole lampje
14.1 volt is te weinig bij draaiende motor. Moet 14.4v zijn, als accu goed is zou ik de dynamo verdenken.
In het archief is hier al veel over geschreven, succes,
Maarten
In het archief is hier al veel over geschreven, succes,
Maarten
-
G-men (gargamel)
Re: laadcontole lampje
Ik ben bang dat ik het niet met Maarten eens ben.
14.1 volt op de accus is prima, zeker als er nog een balasting achter hangt.
Boven de 14,2 volt op de accu is zelfs slecht, dan gaat ie gassen.
Normaal gesproken wordt het lampje ook gebruikt om de veldwikkelingen van een opstartspanning te voorzien. het lampje staat dan ook in serie met de dynamo enwordt gevoed door het contactslot.
In principe zou hij dus niet meer moeten laden, omdat er geen stroom meer door het lampje gaat.
Nu heeft elke dynamo een restveld, en bij hogere toeren is het mogelijk dat hij net genoeg spanning opwekt om de wikkelingen van wat spanning te voorzien, waarna de dynamo opstart en gewoon gaat laden.
Om alles betrouwbaar te krijgen zou ik in elk geval het lampje vervangen en de bedrading nalopen.
Ik heb het overigens altijd een rare constructie gevonden dat je door een kapot lampje je hele laadcircuit buiten werking stelt.
Om het fail-safe te maken heb ik parrallel over het lampje een weerstand gezet. Gaat het lampje stuk, dan zal via de weerstand voldoende stroom lopen om de dynamo te starten........ en laad het spul dus gewoon bij.
Eventueel kun je het lampje dan ook door een LED vervangen zodat ie nooit meer stuk gaat......
Gerrit
Gerrit
14.1 volt op de accus is prima, zeker als er nog een balasting achter hangt.
Boven de 14,2 volt op de accu is zelfs slecht, dan gaat ie gassen.
Normaal gesproken wordt het lampje ook gebruikt om de veldwikkelingen van een opstartspanning te voorzien. het lampje staat dan ook in serie met de dynamo enwordt gevoed door het contactslot.
In principe zou hij dus niet meer moeten laden, omdat er geen stroom meer door het lampje gaat.
Nu heeft elke dynamo een restveld, en bij hogere toeren is het mogelijk dat hij net genoeg spanning opwekt om de wikkelingen van wat spanning te voorzien, waarna de dynamo opstart en gewoon gaat laden.
Om alles betrouwbaar te krijgen zou ik in elk geval het lampje vervangen en de bedrading nalopen.
Ik heb het overigens altijd een rare constructie gevonden dat je door een kapot lampje je hele laadcircuit buiten werking stelt.
Om het fail-safe te maken heb ik parrallel over het lampje een weerstand gezet. Gaat het lampje stuk, dan zal via de weerstand voldoende stroom lopen om de dynamo te starten........ en laad het spul dus gewoon bij.
Eventueel kun je het lampje dan ook door een LED vervangen zodat ie nooit meer stuk gaat......
Gerrit
Gerrit
-
fout
Re: laadcontole lampje
allebei fout
eerst fout = de accu spanning
wikipedia
12-Volts accu's bestaan uit zes cellen in serie, met elk een nominale spanning van 2,1 volt. Zo'n samenstelling van accu's noemt men als regel een accubatterij. Enkele kenmerken:
* Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
* Einde van ontladen: 11,8 V
* Laden met: 13,2-14,4 V
* Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
* Bij continu laden: maximaal met 13,2 V
* Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
tweede fout
lampje is niet alleen voor de bekrachtiging van de dynamo maar ook als signaal lampje cq controle lampje voor het laadsysteem dus als je daar een weerstand parallel aan zet en je lampje gaat stuk kan je dus niet meer zien of de dynamo zijn werk nog doet, iets wat jou oplossing dus on betrouwbaarder maakt komt bij dat als de v snaar breekt het lampje ook aan gaat en je dus ook gewaarschuwd wordt dat de waterpomp niet meer draait, mits die op de zelfde snaar zit.
maar even voor de goede orde, ik zou het lampje vervangen, weet het is een rot klusje
je kan zonder op vakantie want zoals je zegt de dynamo laad goed en slaat normaal gesproken ook vanzelf aan bij wat hogere toeren, dus na het starten de motor even goed op toeren laten komen, als hij eenmaal laad dan blijft hij dat ook doen bij lage toeren.
eerst fout = de accu spanning
wikipedia
12-Volts accu's bestaan uit zes cellen in serie, met elk een nominale spanning van 2,1 volt. Zo'n samenstelling van accu's noemt men als regel een accubatterij. Enkele kenmerken:
* Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
* Einde van ontladen: 11,8 V
* Laden met: 13,2-14,4 V
* Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
* Bij continu laden: maximaal met 13,2 V
* Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
tweede fout
lampje is niet alleen voor de bekrachtiging van de dynamo maar ook als signaal lampje cq controle lampje voor het laadsysteem dus als je daar een weerstand parallel aan zet en je lampje gaat stuk kan je dus niet meer zien of de dynamo zijn werk nog doet, iets wat jou oplossing dus on betrouwbaarder maakt komt bij dat als de v snaar breekt het lampje ook aan gaat en je dus ook gewaarschuwd wordt dat de waterpomp niet meer draait, mits die op de zelfde snaar zit.
maar even voor de goede orde, ik zou het lampje vervangen, weet het is een rot klusje
je kan zonder op vakantie want zoals je zegt de dynamo laad goed en slaat normaal gesproken ook vanzelf aan bij wat hogere toeren, dus na het starten de motor even goed op toeren laten komen, als hij eenmaal laad dan blijft hij dat ook doen bij lage toeren.
-
G-men (gargamel)
Re: laadcontole lampje
Mooi, 14,1 volt is dus een prima laadspanning als ik het zo lees....
Tja, als je het echt goed wilt doen moet je ook de accutemperatuur, laadkarakteristiek en de leeftijd van de accu meenemen..... en dan is het hele laadsysteem niet optimaal voor dit gebruik.
Het werkt echter al tientallen jaren en het moet echter wel praktisch blijven, Het steekt gelukkig niet op 0,1 of 0,2 volt.......
Ik zie overigens niet in wat een weerstand parrallel veranderd aan de functionaliteit van het (signaal) lampje. Dit blijft gewoon werken zoals voorheen, voordeel is echter dat je kunt doorrijden zonder direct het lampje te vervangen en je dus aankomt in plaats van ergens halverwege met een lege accu te blijven staan.
Een reden te meer om voor mijn oplossing te gaan, en een weerstand met parralell een 12v-LED te plaatsen. Die dingen gaan niet stuk en heb je dus altijd de signalering die je wilt......
Overigens, is het vervangen van het lampje bij een 110 een eitje.
G
Tja, als je het echt goed wilt doen moet je ook de accutemperatuur, laadkarakteristiek en de leeftijd van de accu meenemen..... en dan is het hele laadsysteem niet optimaal voor dit gebruik.
Het werkt echter al tientallen jaren en het moet echter wel praktisch blijven, Het steekt gelukkig niet op 0,1 of 0,2 volt.......
Ik zie overigens niet in wat een weerstand parrallel veranderd aan de functionaliteit van het (signaal) lampje. Dit blijft gewoon werken zoals voorheen, voordeel is echter dat je kunt doorrijden zonder direct het lampje te vervangen en je dus aankomt in plaats van ergens halverwege met een lege accu te blijven staan.
Een reden te meer om voor mijn oplossing te gaan, en een weerstand met parralell een 12v-LED te plaatsen. Die dingen gaan niet stuk en heb je dus altijd de signalering die je wilt......
Overigens, is het vervangen van het lampje bij een 110 een eitje.
G
-
Dennis101
Re: laadcontole lampje
Land Rover heeft als vele andere automerken bij de modelllen vanaf de 90/110 al voorzien in het eventueel defect raken van het controlelampje.
Een defect lampje mag natuurlijk niet betekenen dat de dynamo niet meer werkt wat in de tijd van de series Land Rovers nog wel geaccepteerd werd.
Om e.e.a te illustreren heb ik even 2 stukjes uit het werkplaats handboek bijgevoegd.
Op het deelschema is bij nummer 63 te zien hoe de weerstand geschakeld is.
DeelschemaD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6bbd43cbe478d76dd7b4fd2405c0e03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDeelschemaD.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/DeelschemaD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDeelschemaD.jpg', '', 9539186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In het stukje tekst hieronder kun je zien dat de laadspanning is afgeregeld op 14,2 +/- 0,2 volt en dat de weerstand is aangebracht.
Zoals jij terecht opmerkt is de weerstand parallel aan het lampje juist een voordeel, omdat de dynamo nog steeds blijft werken bij een defect lampje.
De controlefunctie van het lampje is verder exact gelijk aan een systeem zonder lampje.
Dynamoregelaar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d912b437bf363d009fb076bd5e340b8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDynamoregelaar.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/Dynamoregelaar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDynamoregelaar.jpg', '', 9539186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is alleen niet zo'n goed idee om parallel aan de weerstand een 12v LED te gebruiken, want de 12v LED zal in tegenstelling tot een lampje niet al (flauw) beginnen te branden vanaf een spanningsverschil van +/- 2 volt waardoor je deel van de functionaliteit van het lampje verliest
Enkele defecten aan de dynamo/regelaar zijn juist te herkennen door een zwak brandend lampje tijdens het rijden en een overgangsweerstand in het circuit (brandgevaar !) is in diverse gevallen ook te herkennen aan een zwak brandend lampje. In dergelijke gevallen zou de 12v LED niet branden.
Dennis B
Een defect lampje mag natuurlijk niet betekenen dat de dynamo niet meer werkt wat in de tijd van de series Land Rovers nog wel geaccepteerd werd.
Om e.e.a te illustreren heb ik even 2 stukjes uit het werkplaats handboek bijgevoegd.
Op het deelschema is bij nummer 63 te zien hoe de weerstand geschakeld is.
DeelschemaD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6bbd43cbe478d76dd7b4fd2405c0e03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDeelschemaD.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/DeelschemaD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDeelschemaD.jpg', '', 9539186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In het stukje tekst hieronder kun je zien dat de laadspanning is afgeregeld op 14,2 +/- 0,2 volt en dat de weerstand is aangebracht.
Zoals jij terecht opmerkt is de weerstand parallel aan het lampje juist een voordeel, omdat de dynamo nog steeds blijft werken bij een defect lampje.
De controlefunctie van het lampje is verder exact gelijk aan een systeem zonder lampje.
Dynamoregelaar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d912b437bf363d009fb076bd5e340b8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDynamoregelaar.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/Dynamoregelaar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FDynamoregelaar.jpg', '', 9539186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is alleen niet zo'n goed idee om parallel aan de weerstand een 12v LED te gebruiken, want de 12v LED zal in tegenstelling tot een lampje niet al (flauw) beginnen te branden vanaf een spanningsverschil van +/- 2 volt waardoor je deel van de functionaliteit van het lampje verliest
Enkele defecten aan de dynamo/regelaar zijn juist te herkennen door een zwak brandend lampje tijdens het rijden en een overgangsweerstand in het circuit (brandgevaar !) is in diverse gevallen ook te herkennen aan een zwak brandend lampje. In dergelijke gevallen zou de 12v LED niet branden.
Dennis B
-
G-men (Gargamel)
Re: laadcontole lampje
Hoi Dennis, compleet verhaal, en idd geeft een lampje ook een indicatie van de hoogte van de spanning. Een LED reageert heel anders.
Overigens zit de weerstand volgens mij pas vanaf 1985 in de 110 en 90's.
In mijn 110 uit '83 zat ie in elk geval niet, maar dat is wel een van de eerste (serienummertje 80).
Gerrit
Overigens zit de weerstand volgens mij pas vanaf 1985 in de 110 en 90's.
In mijn 110 uit '83 zat ie in elk geval niet, maar dat is wel een van de eerste (serienummertje 80).
Gerrit
-
Dennis101
Re: laadcontole lampje
Heb jij toevallig een 110 2.25D?
Op het schema van dit type kom ik de weerstand inderdaad nog niet tegen, maar bij de 110 V8 en 4 cilinder benzine staat hij er wel op.
Dennis B
Op het schema van dit type kom ik de weerstand inderdaad nog niet tegen, maar bij de 110 V8 en 4 cilinder benzine staat hij er wel op.
Dennis B
-
bas88pickup
Re: laadcontole lampje
Neuh, Gerrit heeft een V8.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2009 22:48 door bas88pickup.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2009 22:48 door bas88pickup.
-
Bram109
Re: laadcontole lampje
Wie? Gerard?
Ow al gewijzigd zie ik.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2009 22:51 door Bram109.
Ow al gewijzigd zie ik.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2009 22:51 door Bram109.
-
G-men (gargamel)
Re: laadcontole lampje
Ja, het gekke is dat ie er toch echt niet inzat.
Net nieuwe kachelradiator en ventilator binnengekregen. Dus weer wat te doen !
Gerrit
Net nieuwe kachelradiator en ventilator binnengekregen. Dus weer wat te doen !
Gerrit