Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
-
Tata-D2
Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Heren en dames LR-geleerden,
Heb het idee dat er teveel lucht in m'n banden zit waardoor ik elke hobbel, gat, gaatje etc voel.
Gaat om een Disco II, TD5, gewicht schoon aan de haak +/- 2155kg.
In boekje staat voor 2.1 bar, achter 2.6 bar. Bij zware belading/caravan etc achter 3.2 bar.
Welke bandenspanning gebruiken jullie?
Ik rijd er hoofdzakelijk mee over de verharde weg.
Groetjes, Willem
Tata-D2.
Heb het idee dat er teveel lucht in m'n banden zit waardoor ik elke hobbel, gat, gaatje etc voel.
Gaat om een Disco II, TD5, gewicht schoon aan de haak +/- 2155kg.
In boekje staat voor 2.1 bar, achter 2.6 bar. Bij zware belading/caravan etc achter 3.2 bar.
Welke bandenspanning gebruiken jullie?
Ik rijd er hoofdzakelijk mee over de verharde weg.
Groetjes, Willem
Tata-D2.
-
richard78
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
VOlgends mij is het van belang om bij auto banden de aangegeven spanning te gebruiken. Bij een motor is het verstandig om een hardere bandenspanning te nemen (die met belastig) omdat deze banden rond meoten staan voor grip in de bochten. Autobanden meoten vlak staan waardoor meer rubber de weg raakt. Dat is dus de voorgestelde bandenspanning. Ga je offroad kan je nagelang de ondergrond een hardere of zachtere bandenspanning kiezen.
Ik zou wel kijken wat de voorgeschreven spanning is voor de band zelf ipv het boekje van de auto. De laatste geeft naar mijn idee de spanning van de standaard banden aan (kan het fout hebben).
Weet je zeker dat het de banden zijn? Niet de vering oid?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9ef18e28d388c7cf4b6ba0b1d2f55c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9528902, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zou wel kijken wat de voorgeschreven spanning is voor de band zelf ipv het boekje van de auto. De laatste geeft naar mijn idee de spanning van de standaard banden aan (kan het fout hebben).
Weet je zeker dat het de banden zijn? Niet de vering oid?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9ef18e28d388c7cf4b6ba0b1d2f55c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9528902, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Jan Herman/jhoort@planet.nl
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Hoi Willem,
Rijd zelf met 2.5 rondom.
Jan Herman
Rijd zelf met 2.5 rondom.
Jan Herman
-
Marc-my-Words
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Dag Willem,
Ik weet niets van D2's maar bij mijn Defender werd het stuitende stuiteren paradoxalerwijse een stuk gedempt door meer lucht in de band te doen.
Ik heb een 110 met standaard banden 7.5x16, ze slijten ietsje harder in het midden, dus de druk is aan de hoge kant, maar het weggedrag is prettig voorspelbaar, en het is zuiniger zowel in brandstof als in banden (want weliswaar dus iets meer slijtage in het midden, maar netto wel weinig slijtage).
En dan de cijfers: 2,5-2,8 voor en 3,4-3,8 achter -- de dealer, en de non-dealer doen er gewoonlijk een stuk minder in, en dan stuiter ik weer als een stuiterballetje.
Marc
Ik weet niets van D2's maar bij mijn Defender werd het stuitende stuiteren paradoxalerwijse een stuk gedempt door meer lucht in de band te doen.
Ik heb een 110 met standaard banden 7.5x16, ze slijten ietsje harder in het midden, dus de druk is aan de hoge kant, maar het weggedrag is prettig voorspelbaar, en het is zuiniger zowel in brandstof als in banden (want weliswaar dus iets meer slijtage in het midden, maar netto wel weinig slijtage).
En dan de cijfers: 2,5-2,8 voor en 3,4-3,8 achter -- de dealer, en de non-dealer doen er gewoonlijk een stuk minder in, en dan stuiter ik weer als een stuiterballetje.
Marc
-
theo bouwman
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Kijk voor dat je zo maar een spanning voor de band volgens het "boekje" doet, eerst eens naar de voorgeschreven spanning van de Banden Fabrikant!!!!!!!!
Ik heb zelf gemerkt dat deze helemaal niet overeen komt met boekje dat bij de auto is.
Cooper SST 70% road 30%offroad banden mogen helemaal niet zo veel druk hebben, terwijl ze wel de capaciteit hebben om onder de auto te mogen.
(volgens mij zo uit het hoofd, niet meer dan 2,5 bar maximaal)
Ik heb zelf gemerkt dat deze helemaal niet overeen komt met boekje dat bij de auto is.
Cooper SST 70% road 30%offroad banden mogen helemaal niet zo veel druk hebben, terwijl ze wel de capaciteit hebben om onder de auto te mogen.
(volgens mij zo uit het hoofd, niet meer dan 2,5 bar maximaal)
-
Marco
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
hallo,
toen ik nieuwe banden onder de defender had laten monteren werd me aangeraden om 2,4 bar rondom te doen, had je het meeste grip volgens de monteur.
groetjes
Marco
toen ik nieuwe banden onder de defender had laten monteren werd me aangeraden om 2,4 bar rondom te doen, had je het meeste grip volgens de monteur.
groetjes
Marco
-
Marc-my-Words
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Marco Schreef:
-------------------------------------------------------
> hallo,
>
> toen ik nieuwe banden onder de defender had laten
> monteren werd me aangeraden om 2,4 bar rondom te
> doen, had je het meeste grip volgens de monteur.
>
> groetjes
>
> Marco
Dag Marco, Het hangt natuurlijk ook van het soort banden af.
En .... "het meeste grip" is in het algemeen bij een bandenspanning die aan de (te) lage kant* is, het meeste grip zorgt per definitie voor een hogere rolweerstand (en dus ook grotere bandenslijtage), bovendien: het meeste grip wil niet zeggen dat de band dan het lekkerst rijdt - veel grip maar een band die niet direct naar het stuur luistert en stuitend stuitert ... ik vond het maar niks.
Overigens: je kan bij benadering het contact-oppervlak berekenen uit de bandenspanning: wiellast = contactoppervlak x bandenspanning -- aangezien extra brede banden gewoonlijk niet met een smalle streep op de weg staan zal daarbij dus de bandenspaning lager moeten zijn als bij smallere banden; bij extra brede banden loopt de rolweerstand dus langs twee kanten op.
Marc
* Daar zijn proefjes mee gedaan, je kan met minder lucht harder door de bocht, althans met een klein, laag autootje.
PS Michelin XPC 7.5x16 mag tot ± 4 atm hebben, maar deze max waarden hangen af van bandenmaat en bandconstructie
-------------------------------------------------------
> hallo,
>
> toen ik nieuwe banden onder de defender had laten
> monteren werd me aangeraden om 2,4 bar rondom te
> doen, had je het meeste grip volgens de monteur.
>
> groetjes
>
> Marco
Dag Marco, Het hangt natuurlijk ook van het soort banden af.
En .... "het meeste grip" is in het algemeen bij een bandenspanning die aan de (te) lage kant* is, het meeste grip zorgt per definitie voor een hogere rolweerstand (en dus ook grotere bandenslijtage), bovendien: het meeste grip wil niet zeggen dat de band dan het lekkerst rijdt - veel grip maar een band die niet direct naar het stuur luistert en stuitend stuitert ... ik vond het maar niks.
Overigens: je kan bij benadering het contact-oppervlak berekenen uit de bandenspanning: wiellast = contactoppervlak x bandenspanning -- aangezien extra brede banden gewoonlijk niet met een smalle streep op de weg staan zal daarbij dus de bandenspaning lager moeten zijn als bij smallere banden; bij extra brede banden loopt de rolweerstand dus langs twee kanten op.
Marc
* Daar zijn proefjes mee gedaan, je kan met minder lucht harder door de bocht, althans met een klein, laag autootje.
PS Michelin XPC 7.5x16 mag tot ± 4 atm hebben, maar deze max waarden hangen af van bandenmaat en bandconstructie
-
Benno
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
In de racerij worden de banden ook zacht gehouden. Harde banden worden minder warm door minder weerstand. Minder weerstand is echte rook minder grip. In de racerij rijden motorracers dan ook met zachtere banden om harder te kunnen.
-
richard78
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Volgends mij is de band van een race motor van zachter rubber gemaakt. Dit levert inderdaad veel meer grip op maar slijt wel veel snellen (normale race banden 6000km tegen 15000km bij de BT toerband, als je er geen spijker in rijd ttenminste). De druk van de band word volgends mij gewoon gehouden. Als de band van een motor te zacht is dat gaat deze in de bochten rollen omdat de ronde vorm van de band vervormd. DIt wil je neit, helemaal neit als je met 200km/h door de bocht gaat. Ik kreeg al problemen bij 50km/h en ene zachtere band.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13818423093836610476fe38ffcf3fb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9532429, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13818423093836610476fe38ffcf3fb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9532429, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
ds23man
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Hoeveel profiel heb je nog op je banden en hoe oud zijn ze?? Mijn disco II V8 ( sls, ace) reed ook niet goed, bump steer, trekken in stuur bij stevig remmen en zeer gevoelig voor spoorvorming. Mijn Michelins synchro 4x4 ( 18" uit 2003 met 2,5mm profiel vervangen door Michelin Tour Hp en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Dit is mijn eerste landrover, maar ben er inmiddels al wel achter dat ze extreem gevoelig zijn qua banden.
Groet Gerhard
Groet Gerhard
-
Edgar
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Ik ben met mijn disco letterlijk van de weg af gestuiterd door verkeerde banden. Mooie breede en hoge sloffen van Goodyear. Wagen dweilde vreselijk en last van spoorvoorming. Never again. Heb later cooper gemonteerd origenele afmetingen met bijbehorende velgen en wat schetst mijn verbazing, perfecte wegligging. Niets geweizigd aan ophanging of schokbrekers.
Groeten Edgar Stage I V8 Met originele Michelins
Groeten Edgar Stage I V8 Met originele Michelins
-
Tata-D2
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Hallo Gerhard,
Dank voor je tip.
Achter heb ik michelin l'atitude, 8.0mm, voor michelin synchro 4x4 de voorloper van de l'atitude. 8.0 mm. Banden zijn van vorig en dit jaar.
Zal eens rondom 2.5 bar proberen, zoals bij Jan Herman. Aap ik hem ook eens na; heeft mij nageaapt met de Dinitrolbehandeling bij Van Aalst
Allen bedankt.
Groet, Willem
Tata-D2.
Dank voor je tip.
Achter heb ik michelin l'atitude, 8.0mm, voor michelin synchro 4x4 de voorloper van de l'atitude. 8.0 mm. Banden zijn van vorig en dit jaar.
Zal eens rondom 2.5 bar proberen, zoals bij Jan Herman. Aap ik hem ook eens na; heeft mij nageaapt met de Dinitrolbehandeling bij Van Aalst
Allen bedankt.
Groet, Willem
Tata-D2.
-
ds23man
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Hoe zijn je schokdempers?? Vooral de achterste kunnen meer invloed hebben dan je denkt.
Groet Gerhard
Groet Gerhard
-
ds23man
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Ik heb trouwens 2.1 voor en 2.6 achter.
-
jadatis
Re: Bandenspanningvraag; stuiter bijna van de weg af.
Houd me al een tijdje bezig met het uit en omrekenen van bandenspanning, met gebruikmaking van formule van de bandenfabrikanten zelf, die ik eens bemachtigd heb.
[cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.live.com]
Daar staat mijn laatste aanwinst, een Excell-sheet voor het omrekenen van de adviesdrukken van de fabrikant bij buitenstandaard banden. Maar als je de bestaande banden invoert komen daar de gegevens voor die banden uit, kun je gebruiken voor controle, als je weet dat dat de originele zijn. Voor maximaal gebruik en vakantiegebruik geeft het ook zonder de adviesdrukken van de stikker al aan, en je kunt ook zelf een gewicht invullen, gewogen op een weegbrug en/of bepaald met mijn "grote serieuse bandendruk en aslasten spel".
Vanuit daar kun je verder navigeren naar andere formulieren. bijvoorbeeld mijn "grote serieuse bandendruk en aslastenspel"waar ik als eerste de door mijzelf berendeneerde "stuiterfactor"gebruik. Onder de 85% gaat het oncomfortabel worden en onder de 75% gaat het zeker stuiteren, maar is nog voor discussie vatbaar.
Dat persentage bepaal ik zo.
Stel je berekent de druk voor een aslast van 1000kg. Als er dan in werkelijkheid maar 800kg op die as drukt, dan is dat 80% van het gewicht dat bij die druk hoort, en zal ook maar 80% van het oppervlak, dat bij 1000kg op de weg staat, bij die 800kg daarvan op de weg staan nu. Dit geeft minder doorvering van de band en daardoor minder dempen van kleine schokken.
[cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.live.com]
Daar staat mijn laatste aanwinst, een Excell-sheet voor het omrekenen van de adviesdrukken van de fabrikant bij buitenstandaard banden. Maar als je de bestaande banden invoert komen daar de gegevens voor die banden uit, kun je gebruiken voor controle, als je weet dat dat de originele zijn. Voor maximaal gebruik en vakantiegebruik geeft het ook zonder de adviesdrukken van de stikker al aan, en je kunt ook zelf een gewicht invullen, gewogen op een weegbrug en/of bepaald met mijn "grote serieuse bandendruk en aslasten spel".
Vanuit daar kun je verder navigeren naar andere formulieren. bijvoorbeeld mijn "grote serieuse bandendruk en aslastenspel"waar ik als eerste de door mijzelf berendeneerde "stuiterfactor"gebruik. Onder de 85% gaat het oncomfortabel worden en onder de 75% gaat het zeker stuiteren, maar is nog voor discussie vatbaar.
Dat persentage bepaal ik zo.
Stel je berekent de druk voor een aslast van 1000kg. Als er dan in werkelijkheid maar 800kg op die as drukt, dan is dat 80% van het gewicht dat bij die druk hoort, en zal ook maar 80% van het oppervlak, dat bij 1000kg op de weg staat, bij die 800kg daarvan op de weg staan nu. Dit geeft minder doorvering van de band en daardoor minder dempen van kleine schokken.