apk handrem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
WillemNoord

apk handrem

Bericht door WillemNoord »

Beste Prikker,

Morgen gaan we weer een APK poging doen. Nu vind ik dat mijn handrem niet echt goed remt. Maar de trommel zit wel vast als hij aangetrokken is.

Gaat de keuringmeester hier een punt van maken?

groet

Willem
Bram109

Re: apk handrem

Bericht door Bram109 »

Als de handrem voldoet aan de eisen v.w.b. de vertraging (te vinden op www.rdw.nl) dan zal de auto er niet op afgekeurd kunnen worden.

Bram.
marcel 2

Bericht door marcel 2 »

Hallo,

Bij afkeur kan je de keurmeester vragen dat hij een vertragings meter in je auto plaatst en een remproef met jouw auto maakt. Hij zit dan naast jou en bedient de vertragings meter en in mijn geval mocht ik de handrem zelf bedienen. Hij moet minimaal 4 m/s remmen als ik het goed heb.
Ik heb hier voor niets exstra betaald, zat in de apk kosten.
Bij deze garage kan ik bij de auto blijven tijdens de keuring.

Groeten Marcel
Bram109

Bericht door Bram109 »

Een vertraging is in m/s².
En voor de juiste vertraging zou ik jou ook aanraden om even op de website van de rdw te kijken.
Het is namelijk niet 4 m/s².

Bram.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2009 19:09 door Bram109.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ik weet niet beter dan dat de handrem - aangenomen dat het om een LandRover met handremtrommel op de aandrijfas gaat - niet rijdend/rollend getest moet worden. De juiste testmethode is, zo meen ik begrepen te hebben, de auto op een (bepaalde, dat is ook voorgeschreven) helling te zetten: de handrem moet de auto dan "houden".
Wellicht gaat het wel, maar de handrem is vanwege de plaatsing op de aandrijfas niet geschikt om rollend te gebruiken -- er wordt dan nogal wat in de aandrijflijn belast op een manier die niet zo bedoeld is.

Marc
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

Dat verhaal van Marc komt mij bekend voor, zal ook eens kijken op de rdw site.

Heren bedankt voor jullie advies.

groet,

WillemNoord
martin

Bericht door martin »

als je met de handrem(eigenlijk parkeerrem genaamd) op de remtestbank gaat ken in het uiterste geval je steekassen/diff kapot gaan.
een andere goede manier om de parkeerrem te controleren is proberen weg te rijden met de parkeerrem erop slaat de motor af is ie goed.

ik merk nog veel met m'n werk dat als ik auto moet opladen en ze staan schuin op de laadbak dat dan zels de auto nog door de handrem heen rolt als ie niet in de versnelling staat.

martin
Plaats reactie