ampere meter volt meter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Anton (Rumble)

ampere meter volt meter

Bericht door Anton (Rumble) »

ik heb een ampere meter liggen en die past nog mooi in het lege dashbord gat wat ik heb. (alleen temp en brandstofmeter)
aan de achterkant staat plus/bat en min/alt. begrijp ik nu goed dat ik de plus aan de accu hang en de min naar de dynamo breng? zit daar een aansluiting voor aan mijn dynamo?
kan iemand daarnaast het verschil uitleggen tussen een volt meter (die bij mijn broer meet bijna 14 volt tijdens het rijden.) en die ampere meter. of wel, wat meet ik eigenlijk met mijn nieuw verkregen metertje.
het is eigenlijk nog altijd een beetje acrabadabra voor mij.

Groeten Anton
paul, be

Re: ampere meter volt meter

Bericht door paul, be »

een voltmeter meet de spanning (op de punten waar je meet) van bijvoorbeeld een accu. Een onbelaste accu die opgeladen is geeft een spanning van 12,6 Volt. Accu`s worden continu bijgeladen door de dynamo/alternator met ongeveer 13,2 Volt spanning.
Een voltmeter staat dus altijd parallel aan het te meten óbject´. Iedere spanningsbron of verbruiker heeft een plus en een min en op die plaats kan je meten.

Een amperemeter meet de stroomsterkte in een circuit. Daarvoor staat ie in serie met het circuit. De stroom gaat echt door de meter heen, bij een spanningsmeter(voltmeter) dus niet.

Dus je kan met jouw amperemeter meten met hoeveel ampere je accu wordt bijgeladen, ofwel het stroomverbruik van al je verbruikers. Daar moeten dan wel hele dikke kabels aan!
Maar heb je hier iets aan? Denk het niet.

Met een voltmeter kun je een beetje de conditie van je accu in de gaten houden. Als de auto uit wordt gezet moet de Voltmeter minimaal die ruim 12 Volt aan blijven geven. Zakt de spanning heel snel als hij niet meer wordt bijgeladen is dat niet zo`n goed teken voor de accu.

paul

Defender 110 300Tdi 1998
Discovery 200 Tdi 1992
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als je wilt weten wat het verschil is tussen spanning en stroom, dan kun je een vergelijk maken met vloeistoffen.
Electrische spanning kun je dan vergelijken met waterdruk. Electrisch stroom is dan de hoeveelheid water die door een leiding stroomt.

Heb je een hogere waterdruk dan neemt de stroomsnelheid door een leiding toe. Meer liters per minuut. Of meer electronen door een draad.

Op de ampere meter kun je heel mooi zien of je accu geladen wordt. Als je contact maakt en je hebt de verlichting aan dan zal de meter meestal naar links uitslaan. Je kunt dan de stroom aflezen die de accu op dat moment levert aan de wagen.

Als je gestart hebt en de motor loopt zal de meter de andere kant uitslaan. Je dynamo levert dan alle stroom voor de auto en de stroom om de accu te laden. Op de meter kun je dan de laadstroom aflezen. Gewoonlijk zal de wijzer vlak nadat je gestart hebt naar rechts uitslaan. Als je dan een tijdje rijdt zal de wijzer langzaam zakken totdat de wijzer op nul staat. De accu is dan vol en de laadstroom is niet meer nodig. Pas als je de motor afzet zal de wijzer weer naar links wijzen. Alle stroom komt dan uit de accu.

Het aansluiten gaat als volgt. De draad die van de plus van accu naar de hoofdaansluitklem van de auto gaat moet je onderbreken en daartussen moet je de meter plaatsen met de batt aansluiting aan de accu en de min/alt aansluiting aan de hoofdaanluitklem van de auto die van daar af weer aan de alternator zit.

P.S. de startstroom kan niet door de amperemeter. Dus die kabels laten zitten.

Arnold.

Arnold.
henk

Bericht door henk »

hoe kom ik aan een aansluit schema voor een amperre meter
gr.henk
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Valt niet zo veel te schema-en voor een amperemeter. Maar als je het per see wilt in de landrovermanuals staat het schema.

Maar je kunt er beter zelf over nadenken hoe dat moet. Je sluit een amperemeter aan zoals je de watermeter in de meterkast aansluit. Leiding doorzagen en de watermeter ertussen. Je meet dan de hoeveelheid water die door de leiding gaat.

Met een amperemeter gaat het net zo. Draad waarin je de stroom wilt meten doorknippen. En dan beide losse einden aan de twee schroefjes op de amperemeter.

Als je een watermeter verkeerd om aansluit telt die terug. Als je een amperemeter verjkeerd om aansluit gaat de wijzer de verkeerde kant op. De wijzer moet naar rechts uitslaan als de dynamo draait. En naar links als de dynamo niet draait.

De draad die je moet hebben loopt van de plus van de accu naar de hoofdaansluitklem in de auto. Maar LETOP de startstroom hoort niet via de amperemeter te lopen. Die kan daar ook niet tegen. Je moet dus niet de dikke kabel die van de plus van de accu naar je startrelais loopt onderbreken.

Arnold.
Plaats reactie