Maximale banden maat bij 5cm verhoging?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gertjan

Maximale banden maat bij 5cm verhoging?

Bericht door Gertjan »

Weet iemand welke bandenmaat maximaal past onder de Defender Td5 die 5cm verhoogd is.
Ik wil de auto verhogen en nieuwe banden op leggen die groter zijn dan 265/75/16.
Ik weet niet welke maat er wel dan onder past?
Teun

Re: Maximale banden maat bij 5cm verhoging?

Bericht door Teun »

255/85/16 is (volgens mij dan hè!) met afstand de mooiste maat voor een Defender. 285/75/16 kan ook. Zelfde hoogte; tikkie breder.
Nog hoger kan met die 5 cm. verhoging wel, maar misschien moet je dan overwegen een Amerikaan te kopen...

Groet
Teun
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Vergeet niet dat de totale overbrengingsverhouding wijzigt als je hogere wielen hebt, de motor zal dan harder moeten werken.

Groet
Lucas
Roy B

Bericht door Roy B »

Yurre Schreef:
-------------------------------------------------------
> 255/85/16 is (volgens mij dan hè!) met afstand de
> mooiste maat voor een Defender. 285/75/16 kan ook.
> Zelfde hoogte; tikkie breder.
> Nog hoger kan met die 5 cm. verhoging wel, maar
> misschien moet je dan overwegen een Amerikaan te
> kopen...
>
> Groet
> Teun

Klopt niet wat je zegt Teun. Een 285-75-16 is wel degelijk hoger als een 265-75-16 band. Die 75 is in procenten gezien over de bandenbreedte dus een 265 band is 80,5cm hoog (afhankelijk van het soort profiel en merk) Een 285 band is 83,5cm hoog (eveneens afhankelijk van het soort profiel en merk)
je 255-85-16 zal op een hoogte van ongeveer 84cm.

Gr,

Roy
Teun

Bericht door Teun »

Klopt Roy,

Wat ik bedoelde is dat de 285/75 (praktisch) dezelfde hoogte heeft als de 255/85.
Allebei 33"
guido de groot

Bericht door guido de groot »

Kijk eens bij petlas banden , net iets groter dan 285/16
Deze liggen op mijn 109
Scratch

Bericht door Scratch »

Met 5cm verhoging past een 35x10,5x16 ook nog wel, al moet je dan wel hier en daar de zaag in je wenkbrouwen zetten Hoeft niet perse, maar dan loopt het soms aan.

255er is verreweg de mooiste maat voor op de weg.
285er, voor als het oog wat wilt, maar weg gedrag, wendbaarheid neemt af en de belasting van de onderdelen toe.
35ers......dat is voor als je mijn sporen wilt volgen

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('ee5cf872c4116875c09bf285a0c93f5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 9448757, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

255/85R16 zit er op de camel.

Voor 2"en achter "4"hoger

[jan77.fotopic.net]

JW
gertjan

31/10.5/16 Fedima sirroco

Bericht door gertjan »

De 35/10.5/16 bevallen deze goed? Geen diffs kapot? Heb je toevallig de Fedima sirroco er onder liggen? Grof profiel?
Kun je er 120km mee rijden zonder dat de auto uit elkaar schudt?
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

ik heb 285/75-16 onder mijn rangerover classic, ik heb lang zitten denken om groter te gaan maar ik vindt dit wel zat, wat ik te kort kom aan bodem vrijheid moet uiteindelijk een lier en een setje ARB lockers voor rekening gaan nemen.

met een 3.9 op gas en een LT77 5bak en tussenbak met 1.222 overbrenging rij ik de motor dood bij zo'n 150 - 160 km/h , eerder met een kleinere maat liep deze door richting de 180 , het verbruik is ook flink omhoog naar 1:3,5 en 1:4 op langen afstanden ipv 1:5 1:5,5 eerder.
de defender zal met zijn lagere overbrenging in de tussen bak 1.4?? evengoed zijn top 140 150 behouden en ik denk dat het verbruik toename ook wel mee zal vallen.

Ik zou persoonlijk wel een merk band monteren ik ga uiteindelijk (rij nu nog op dunlop grand trek MT2 k*t band) de BF goodrich MT monteren of de generalgrabber AT2 (ik kan niet kizen)

de kopie banden zijn prijstechnies leuk maar ik vind de rij eigenschappen belangerijk en auto moet wel strak blijven rijden en niet als een eend wagelend over de snelweg gaan .

Houd ook rekening met de draag krachten (grijskenteken) van de banden en de snelheids codering.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Maarten van Lenthe

Bericht door Maarten van Lenthe »

Ik vind 325/80R16 de mooiste maat past alleen niet onder een 5 cm verhoogde auto
laro13

Bericht door laro13 »

Je hebt zeker weer wat moois gezien op Billing

gr. Jasper
bowy

Bericht door bowy »

Jasper, Sjaak-afhaak was er niet bij Maar ik vermoed dat hij elke keer als hij uit zijn raam kijkt wel een defender ziet staan met een dergelijke bandenmaat
Plaats reactie