Ola,
Heb hier een versnellingsbak van een megane die koud erg moeilijk uit zijn één komt. Alle andere versnellingen zijn geen probleem. Warm is het verder geen probleem meer. Ik had een berichtje op 't amt garageforum geplaatst en daar zei iemand dat je een halve liter bakolie af moet tappen en weer aanvullen met ATF. Heeft iemand ervaring met dit trucje? Voordat ik eventueel m'n bak helemaal om zeep help.....
Greetz en sleutel ze vandaag,
Michiel
ATF bij versnellingsbak olie? OT
-
Benno
Re: ATF bij versnellingsbak olie? OT
ATF maakt vervuiling los. Ik weet niet wat er standaard in de bak van een megane zit, met een handbak waarschijnlijk iets van 75w90 gearbox oil. ATF zal niet al te veel kwaad kunnen in die bak maar zorgt er wel voor dat er vervuiling los kan komen en op andere plekken afzetten. Ik weet daarom niet of het slim is om het te laten zitten. Ik gebruik het wel eens bij oudere motoren om de vervuiling los te maken als een soort engine flush. Na een paar honderd km de olie aftappen en wisselen voor schone olie die er wel in thuis hoort. Door het grotere reinigende vermogen en de lage viscositeit kan de bak daarna wel beter gaan schakelen.
groet,
Benno
groet,
Benno
-
Hermen Vlothuizen
"Heb hier een versnellingsbak van een megane die koud erg moeilijk uit zijn één komt."
Ik heb het beeld dat die kwaal sinds jaar en dag bij veel Renaultbakken van verschillende generaties voorkomt. Ik geloof dan ook dat het een ontwerpprobleem is en daarom vermoed ik dat trucjes zoals je die noemt weinig tot niets zullen opleveren.
Hermen, wiens familie een lange reeks van heel verschillende Renaults bezat
Ik heb het beeld dat die kwaal sinds jaar en dag bij veel Renaultbakken van verschillende generaties voorkomt. Ik geloof dan ook dat het een ontwerpprobleem is en daarom vermoed ik dat trucjes zoals je die noemt weinig tot niets zullen opleveren.
Hermen, wiens familie een lange reeks van heel verschillende Renaults bezat
-
Leo
Ik heb twee! nieuwe bakken onder mijn 2001 kangoo gehad, en daar moest ook atf olie in zij de garage........... lijkt idd op een ontwerpfout, en renault nederland laat je ook in de kou staan laatste rekening 2600euro. Heb nu een def TD5 90 en doe nu alles zelf
-
Michiel 109 V8
Ah, merci. Ben ik dus niet de enige, helaas....
Bedankt en ik zal het eens uit proberen. Ik verwacht dat er niet al teveel vuil los zal komen, heb nl al eerder de bakolie ververst om te kijken of dat hielp.
Greetz,
Michiel
Bedankt en ik zal het eens uit proberen. Ik verwacht dat er niet al teveel vuil los zal komen, heb nl al eerder de bakolie ververst om te kijken of dat hielp.
Greetz,
Michiel