Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
peter

Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door peter »

Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Hoi.

Ik wil mijn Range rover classic 3,5 i (EFI) gaan ombouwen naar een carburateur versie.
Ik heb inmiddels begrepen dat ik de Edelbrock 2198 manifold nodig heb en volgens mij de Edelbrock 1404 500 cfm carburateur.
Omdat ik een automaat heb begreep ik dat er iets van een kick doauwn set bij moet komen. Heb alleen geen idee waar ik darvoor moet kijken.

Ook wil ik heb direct weer op gas hebben rijden. Zelf dacht ik aan de Impco 300A mixer. (mochten jullie beter advies hebben dan hoor ik het graag) weet ook niet of dit past qua hoogte tot aan de motorkap.

Ik weet niet of er mensen zijn die dit zelf al gedaan hebben maar mogelijk dat jullie nog wat tips hebben of zaken waar ik aan moet denken of ik nog moet aanschaffen.

Hoor het graag.

Thanks.

Groetjes Peter
Bart van Dessel

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou eerder van een Edelbrock terug gaan naar efi, en dan het altijd probleemloze 3.9i hotwire systeem. Rijdt op lpg véél beter. En dan een Impco 200 of 225 mixer.

gr, Bart
josleurs

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door josleurs »

hoi

heb net bij een vriend het zelfde ingebouwd: van efi naar weber carb. bij rpi engenering in engeland hebben ze speciale lucht filter huizen met lpg injectie ring (of hoe je dat ook noemt) dit werk tot nu toe heel goed, rijd al z'n 4000 km mee rond. staat niet op hun site maar even mailen. ik heb er zelf 1 liggen voor mijn eigen auto.

ook hebben ze daar een kick down kabel voor je ombouw. ga dit ook nog bij mijn eigen auto inbouwen, RRC automaat.

grt jos
peter

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door peter »

Dag Jos bedankt voor de info.
Ga zo even een mailtje naar ze toesturen.
Welk type mixer is dat dan die jij hebt.
Heb je misschien het merk en type nr.
Ben ook nog aan het kijken waar ik het beste die manifold kan bestellen en de carburateur.
Jammer dat die dingen niet gebruikt te krijgen zijn.

Moest er nog veel andere dingen veranderd worden bij het ombouwen van EFI naar carburateur of viel dat mee.

Ik wacht je reactie even af.


Groetjes Peter
Bart van Dessel

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door Bart van Dessel »

Hurxkens in Baexem heeft zo'n set nieuw in de showroom liggen, ik meen iets van € 500,- samen

groetjes, Bart
josleurs

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door josleurs »

hoi

ik heb mijn complete set ook daar gekocht, is de goedkoopste toen der tijd, rond de 800 euro geloof ik. de set die ik kreeg was inclusief alle pakkingen slangen en aansluit materialen enz.

als je ze mailt wat je allemaal wilt krijg je een advies van hun wat je allemaal nodig heb, type mixer weet ik zo niet volgens mij eigen merk van hun.

je kan alles wat met de efi te maken heb uit je auto bouwen, het is in 1 tot 2 dagen in te bouwen naar gelang je sleutel ervaring. het enigste probleem wat je kan hebben is benzine tank met pomp. er zitten verschillen in de soort tank voor het efi gebeuren. de interne pomp geeft waarschijnlijk te veel druk op je nieuwe carb waardoor de kans op verzuipen groot is. heb zelf nieuwe tank en opvoer pomp geplaatst van een RRC met carb.

veel succes

jos
peter

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door peter »

Dag Jos.

Als ik er een opvoerpomp tussen hang kan ik dan de benzinepomp van de EFI gewoon in laten zitten of moet ik het echt helemaal omzetten.
Heb namelijk net een 35 l rvs benzinetank gekocht waar de benzinepomp inzit.
bedankt voor het advies.

Groetjes Peter
RoLandrover

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door RoLandrover »

je kan er makkelijker een drukregelmembraam tussen zetten,..maw een fuel pressure regulator.

kan je je tank met pomp laten hangen.

grtn

RoLandRover
peter

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door peter »

Oke dat scheelt me al weer.
Kan ik die drukregelmembraam uit een oud type Range gebruiken of is het beter om even voor een nieuwe te kijken.
Heb jij misschien nog meer tips waar ik rekening mee moet houden.
Weet jij misschien welk type mixer (impco) ik het beste kan gebruiken.

Vast bedankt voor de info

Oh ja zo'n kick doauwnsetje moet je die echt gebruiken en heb jij een idee wie die verkoopt.
Ben ze gebruikt nog niet tegen gekomen.

Groetjes Peter
RoLandrover

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door RoLandrover »

even googelen op "adjustable fuel pressure ragulator"

en wat betreft de Impco, dan ben je op zoek naar een Impco 225 mixer.

Een kickdown setje is bij de specialisten zoals BCCP wel te krijgen.

grtn

RoLandRover
G-men (Gargamel)

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door G-men (Gargamel) »

Heb zelf een maand geleden gas op mijn v8 met Edelbrock carburateur gezet.
Verdamper en mixer zijn van Impco, de M300A, uitgerust met een intrekbare kop, zodat je als je op benzine rijdtm, de volledige doorlaat hebt.
Deze zit ook in het luchtfilter, dat echter achter de carb zit omdat anders het spul te hoog wordt.

Heb hier nog wel wat documentatie en tips voor de inbouw.

Gerrit
RoLandrover

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door RoLandrover »

De 300A is inderdaad een prima mixer, echter erg gevoelig voor water met zo'n open luchtfilter er boven op.

Foto-S4KEJCNR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e27c9d4bfdbc18b2cbbef02025564d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S4KEJCNR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4KEJCNR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S4KEJCNR.jpg', '', 9092934, 600, 600, 'Loading image ...', false);

met een plenum op je carb zoals op de foto kan je een ander luchtfilter aansluiten of zelf een snorkel.

daarom heb ik dus een 225 gekozen, welke prima werkt tot zo'n 4ltr motor inhoud. De werking van de 225 is iets efficienter en ook op benzine heb je voldoende flow., en ach wanneer wil je nu 1:€0,28 rijden als je op LPG 1:€0,09 kan rijden

grtn

RoLandRover
peter

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door peter »

Dag Roland.

Bedankt voor de info en ga zeker op zoek naar die 225.
Even over die adjustable fuel pressure regulator. Ik ben aan het spitten geweest maar er zijn veel soorten.
Weet jij binnen welke marche ik moet blijven qua druk (bar)
Vast bedankt voor het meedenken.
Heb mijn manifold en carburateur binnen.

Grt peter
Dennis101

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door Dennis101 »

Het is toch veel gemakkelijker om alleen het pompje te vervangen door een lage druk pomp?
Bij een gecombineerde pomp/niveau zender vervang je alleen het pompje zelf en bij de tank met de losse pomp en de zender aan de zijkant van de tank kun je de complete pompunit van de carburateur versie gebruiken om het jezelf gemakkelijker te maken.

Dennis B
peter

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door peter »

Dag Gerrit heb je misschien een foto van jou blok met mixer er op.

vast bedankt

groetjes Peter
G-men (Gargamel)

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door G-men (Gargamel) »

Staan al op de prik peter
zie linkje ! :

[landrover.startpagina.nl]

Luchtinlaat zit aan de bovenzijde van het blok, en tenzij je zwaar door water gaat banjeren zou het geen probleem moeten zijn. Heb zelf door ruim 50-60 cmgereden en dat ging nog prima.
Voordeel van de 300 is dat deze is uitgerust met een interkbare mixerkop. Bij gebruik van LPG wil je namelijk wat minder lucht als met benzine, maar dat betekend dat goed afstelen op benzine een stuk lastiger wordt.

Door de nozzle terug te trekken, heb je de volledige luchtdoorlaat beschikbaar hebt, waardoor hij ook op benzine prima loopt.

Gerrit
peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dag Gerrit heb je misschien een foto van jou blok
> met mixer er op.
>
> vast bedankt
>
> groetjes Peter
peter

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door peter »

Dag Roland.

Bedankt voor de info en ga zeker op zoek naar die 225.
Even over die adjustable fuel pressure regulator. Ik ben aan het spitten geweest maar er zijn veel soorten.
Weet jij binnen welke marche ik moet blijven qua druk (bar)
Vast bedankt voor het meedenken.
Heb mijn manifold en carburateur binnen.

Grt peter
RoLandrover

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door RoLandrover »

maximaal 6.5 psi mag de carb hebben,..zoek even in de manual die wel online staat.
met zo'n 4 psi moet je echter goed zitten.

grtn

RoLandRover
petertje

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door petertje »

Dag Gerrit.

Hoe bevalt die 300a jou en welke type heb jij.
Zag dat er diversen waren waaronder de 1/ 20 en de 50/70.
Wat bedoel jij met"uitgerust met een intrekbare kop" wat moet ik me daar bij voorstellen.
Ik wil zelf ook op benzine kunnen rijden waneer dat nodig is dus kun je me er iets over vertellen.
Ben al aan het zoeken geweest op internet maar niets dus.

Kom jij goed uit met de hoogte van je mixer met oog op de motorkap en hoe heb jij dit opgelost.
Hoor het graag voordat ik zomaar de 300 ga kopen en dat het blijkt dat ik de verkeerde heb.

Een foto zou leuk zijn.

Vast bedankt

Groetjes Peter



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2009 21:17 door petertje.
G-men (Gargamel)

Re: Range rover 3,5 efi ombouwen naar edelbrock carburateur

Bericht door G-men (Gargamel) »

Peter, je hebt mail.

Gerrit
Plaats reactie