Salibury en shimm's

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michiel 109 V8

Salibury en shimm's

Bericht door Michiel 109 V8 »

Bonjour,

Bij het vervangen van m'n oliekeerring bij de flens van m'n salisbury valt me op dat de vulplaten, de shimm's, niet op de goed plek gemonteerd zitten. Ze zitten direct achter de flens, nog voor de oilthrower (is een hele grote platte stalen ring). Volgens het onderdelenboek moeten de shimm's bij het binnenste lager gemonteerd zitten. Nu zitten ze echter bij het buitenste lager... Wat ik er van zie is dat de flens weer op de shimm's drukt dus in principe zou het niet uit moeten maken waar de shimm's zitten.

Als ik het toch helemaal volgens het boekje wil doen kan ik die as (pignion noem je dat geloof ik) er uit krijgen of moet dit via de achterkant (deksel) om de shimm's weer op de juiste plek te krijgen?

Als laatste, als de boel niet 'goed' in elkaar zat, is er ook een trucje om de juiste voorspanning te controleren?

Het diff geeft verder geen problemen, speling of rare geluiden.

Greetz,

Michiel
Stukje Nostalgie

Re: Salibury en shimm's

Bericht door Stukje Nostalgie »

Mogelijk heb je hier iets aan.

BTRMorganaxle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51b181e5039ff09b4f44e2ae55a69e5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gomog.com%2Fallmorgan%2FBTRMorganaxle.jpg', 'http://www.gomog.com/allmorgan/BTRMorganaxle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gomog.com%2Fallmorgan%2FBTRMorganaxle.jpg', '', 9053402, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ciao Maarten
The Dream

Re: Salibury en shimm's

Bericht door The Dream »

MIchiel.
Je krijgt inderdaad het pignon er niet uit zonder de achterbrug open te maken en het tandwielen stelsel (de klok) er uit te halen.
Maar als na het vervangen van de keerring alles weer dicht is zou ik alles lekker laten zitten alles opnieuw afstellen de voorspanning van het pignon en later weer de speling tussen pignon en kroonwiel is een hoop werk6 Willem.
Suk
Dennis101

Re: Salibury en shimm's

Bericht door Dennis101 »

Het is bijna niet mogelijk dat de vulringen die je aangetroffen hebt de vulringen zijn die bij het binnenste lager gemonteerd moesten worden.
De vulringen bij het binnenste lager zijn namelijk bepalend voor de pignonhoogte en die is bij een as met hypoid vertanding zoals de Salisbury extreem belangrijk.
Bij een verkeerde pignonhoogte zou bij zo'n as betekenen dat hij in zeer korte tijd defect raakt en vastloopt.

Het is goed mogelijk dat de vulringen die je hebt aangetroffen bedoelt zijn om de flens voldoende ruimte te geven, omdat anders de de splines van de pignonas niet meer onder de flens blijven.

Aangenomen dat de as goed heeft gewerkt heb je geen andere keuze dan de vulringen weer op de plaats aan te brengen waar je ze bij montage aantrof.
Voor demontage heb je de stand van de as, flens en moer ten opzichte van elkaar gemerkt zodat de voorspanning van de lagers weer exact goed uitkomt als alle merken weer in lijn staan.
Zou je de aangetroffen vulringen niet meer plaatsen dan zou je de juiste voorspanning nooit meer terugkrijgen, omdat het merk op de moer niet meer klopt t.o.v. de flens en as.
In dat geval zou je een nieuwe vervormbare bus moeten gebruiken en de voorspanning van het begin af aan moeten afstellen (zie het werkplaats handboek voor de procedure en de benodigde speciale gereedschappen) en dat is behoorlijk veel werk.

Voordat je de keerring van een Salisbury as vervangt is het ook verstandig om als back up zo nauwkeurig mogelijk de draaiweerstand van de pignonas te meten met uitgenomen steekassen.
Mocht het namelijk nodig blijken om de moer of de flens te vervangen, dan heb niets meer aan de aangebrachte merktekens maar kun je toch nog de voorspanning naar de oorspronkelijke waarde brengen en de huidige vervormbare bus handhaven.
Deze laatste methode is de procedure die bij de eerste Salisbury assen werd voorgeschreven door Land Rover bij het vervangen van de keerring.
Het is wat minder nauwkeurig als de latere methode, maar voldoet uitstekend als back up en zal nauwelijks invloed hebben op de levensduur als het zo nauwkeurig mogelijk wordt uitgevoerd.

Dennis B
Michiel 109 V8

Re: Salibury en shimm's

Bericht door Michiel 109 V8 »

Bedankt voor je uitvoerige verhaal Dennis!

Het zullen inderdaad wel de shimm's zijn om de flens op de juiste afstand te houden. Daar had ik nog niet aan gedacht. Zonder deze loopt de flens geheid tegen het hele as-huis.

Ik zet 't met de nieuwe keerring weer in elkaar met de merktekens goed uitgelijnd.

Greetz,

Michiel
Plaats reactie