bussen wissel
-
henk krijnen
bussen wissel
Hoi allemaal,
Ben ook bezig met het wisselen van mijn veerbussen. Enkele jaren geleden parabolen laten monteren, maar de bussen waren niet vernieuwd, althans niet allemaal. Wist dat het veel werk zou zijn en heb inmiddels een kwart achter de rug na 8 uur werken inclusief hulpgereedschap maken. Rechtsvoor begonnen, daar zat de bout vastgeroest in de binnenbus dus moest ik boren. De buitenbus doorgezaagd en deze kwam uiteindelijk ook los. Met zelfgemaakte trekker/drukker de oude eruit en nieuwe erin. Wel enkele lessen geleerd: 8.8 draadeinden i.p.v. pisbakkenstaal werkt beter, gaten goed reinigen voordat je de nieuwe erin doet (stom), Oude bus naar binnen, nieuwe bus ook van buiten naar binnen. Kortom veel geleerd, nu de rest nog.
Groet, Henk
Ben ook bezig met het wisselen van mijn veerbussen. Enkele jaren geleden parabolen laten monteren, maar de bussen waren niet vernieuwd, althans niet allemaal. Wist dat het veel werk zou zijn en heb inmiddels een kwart achter de rug na 8 uur werken inclusief hulpgereedschap maken. Rechtsvoor begonnen, daar zat de bout vastgeroest in de binnenbus dus moest ik boren. De buitenbus doorgezaagd en deze kwam uiteindelijk ook los. Met zelfgemaakte trekker/drukker de oude eruit en nieuwe erin. Wel enkele lessen geleerd: 8.8 draadeinden i.p.v. pisbakkenstaal werkt beter, gaten goed reinigen voordat je de nieuwe erin doet (stom), Oude bus naar binnen, nieuwe bus ook van buiten naar binnen. Kortom veel geleerd, nu de rest nog.
Groet, Henk
-
richard78
Re: bussen wissel
Ik ben ook bezig met dat rot klusje. Ik heb de oude bussen verwijderd door ze onder en boven door te zagen. De rubbers waren er al uit door het galvaniseren dus niet zo veel te zagen. Wel even last gehad van mijn armen van het zagen maar het ging redelijk makkelijk.
De nieuwe erin gaat niet zo gemakkelijk. Inderdaad een paar pisbakken staal draadeinden kapot gekregen en de bussen zatten er maar een stukje in (niet eruit te krijgen natuurlijk). Ook niet de gaten schoon gemaakt. Hierna van Neef Henk een zelfbouw hand pers geleent en verder gegaan. De handpers bestaat uit 2 dikke platen staal met 4 dikke draadeinden. Deze zet je om de chassis koker heen met de bus ertussen. Een potkrik tussen de andere plaat en de chassis balk en krikken maar. De bussen gingen makkelijk verder maar niet helemaal helaas. Nog 1 a 2 cm maar dat wilde de pers niet meer. Nu ga ik het advies van exfietser volgen en dat is de bussen koelen. Hij legde ze in de vriezer voor een dag zodat ze door de temperatuur krimpen en dan gaan ze er zo in. Helaas zitten die van mij in al in het chassis dus gebruik ik een andere methode om alleen de bushes te koelen. Vloeibaar stikstof voor eht koelen in ene bakje. Daarna de pers om het erin te persen. Wel oppassen voor het rubber dat dat niet te hard word.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c5edd28293cf3458a026196b51ef55de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9052601, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De nieuwe erin gaat niet zo gemakkelijk. Inderdaad een paar pisbakken staal draadeinden kapot gekregen en de bussen zatten er maar een stukje in (niet eruit te krijgen natuurlijk). Ook niet de gaten schoon gemaakt. Hierna van Neef Henk een zelfbouw hand pers geleent en verder gegaan. De handpers bestaat uit 2 dikke platen staal met 4 dikke draadeinden. Deze zet je om de chassis koker heen met de bus ertussen. Een potkrik tussen de andere plaat en de chassis balk en krikken maar. De bussen gingen makkelijk verder maar niet helemaal helaas. Nog 1 a 2 cm maar dat wilde de pers niet meer. Nu ga ik het advies van exfietser volgen en dat is de bussen koelen. Hij legde ze in de vriezer voor een dag zodat ze door de temperatuur krimpen en dan gaan ze er zo in. Helaas zitten die van mij in al in het chassis dus gebruik ik een andere methode om alleen de bushes te koelen. Vloeibaar stikstof voor eht koelen in ene bakje. Daarna de pers om het erin te persen. Wel oppassen voor het rubber dat dat niet te hard word.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c5edd28293cf3458a026196b51ef55de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9052601, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
henk krijnen
Re: bussen wissel
Hoi Richard,
Lastig dat het zo moeizaam gaat bij jou. Zelf heb ik inmiddels (ook eerder gedacht aan Neef Henk) twee 'dubbelwerkende' hulpgereedschappen gemaakt. Draadeind van voldoende lengte (nu dus kwaliteit 8.8 maar kan nog naar 12.9), met drie pasgedraaide bussen. Een bus lang voor het uittrekken van de oude veerbus (groter dan buitendia veerbus) met een bus aan de andere zijde iets kleiner dan de buitendia van de veerbus. Dit in twee uitvoeringen voor de kleine en de grote veerbussen; dia 30,5 en 38 mm. Toen dat eenmaal klaar was werkte het prima, kost wel wat kracht maar met een door een pijp verlengde wringer op mijn dop geen probleem.
Groet, Henk
Lastig dat het zo moeizaam gaat bij jou. Zelf heb ik inmiddels (ook eerder gedacht aan Neef Henk) twee 'dubbelwerkende' hulpgereedschappen gemaakt. Draadeind van voldoende lengte (nu dus kwaliteit 8.8 maar kan nog naar 12.9), met drie pasgedraaide bussen. Een bus lang voor het uittrekken van de oude veerbus (groter dan buitendia veerbus) met een bus aan de andere zijde iets kleiner dan de buitendia van de veerbus. Dit in twee uitvoeringen voor de kleine en de grote veerbussen; dia 30,5 en 38 mm. Toen dat eenmaal klaar was werkte het prima, kost wel wat kracht maar met een door een pijp verlengde wringer op mijn dop geen probleem.
Groet, Henk
-
bas88pickup
Re: bussen wissel
Een paar jaar geleden de oude bussen eruit gegooid, en polybush erin gezet, eruit halen zoals jullie omschreven, erin zetten: no fuss, zonder probleem. Als ik in de toekomst een bus moet wisselen, iets werk, geen probleem!
Gr, Bas
Gr, Bas
-
richard78
Re: bussen wissel
Het is zeker vervelend, helemaal omdat ik de backup klus (stralen van schuitbord) ook niet kon doen wegens een kapotte compressor. maar dit soort dingen horen nu eenmaal bij het restaureren. Je leert er wel een hoop van. bv goed voorbereiden.
Je bedoeld dat je een draadeinde door de bus hebt gedaan. Een grote bus aan de ene zijde waar je de bush naartoe trekt en een kleine bus aan de andere zijde waarmee je de bus eruit duwt? Die methode wilde ik eerst gebruiken maar dat werkte niet echt (pisbakkenstaal). Maar gezien 2 ton niet genoeg is bij mij denk ik denk ik dat het goed vast zit. Maar met goede moed en wat stikstof gaan we verder.
NU weet ik in ieder geval dat het wel kan:-)
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc90ae13ef302f005ec0b8847c661e52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9052994, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je bedoeld dat je een draadeinde door de bus hebt gedaan. Een grote bus aan de ene zijde waar je de bush naartoe trekt en een kleine bus aan de andere zijde waarmee je de bus eruit duwt? Die methode wilde ik eerst gebruiken maar dat werkte niet echt (pisbakkenstaal). Maar gezien 2 ton niet genoeg is bij mij denk ik denk ik dat het goed vast zit. Maar met goede moed en wat stikstof gaan we verder.
NU weet ik in ieder geval dat het wel kan:-)
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc90ae13ef302f005ec0b8847c661e52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9052994, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Davy
Re: bussen wissel
Als ik dit zo lees dan heb ik laatst wel aardig geluk gehad.
Ik heb een andere prikker geholpen de bussen te vervangen van zijn achterveren (was voor mij de eerste keer). Veer vastgezet in de bankschroef. Twee binnenbussen kon ik er met een moker en beitel zo uitslaan. De anderen eerst met een boor het rubber wat aan gort geholpen. Vervolgens met een ijzerzaag de buitenbussen doorgezaagd, gewoon enkele zaagsnee, de zaagsnede gaf ruimte genoeg waarna ze er met enkele tikken uit kwamen. Onder in de krul van de veer bij de aanzetting heb je wat extra ruimte om te zagen. Op het moment dat de zaag begint te knijpen weet je dat je er doorheen bent.
Eerst het gat een beetje opgeschuurd en vervolgens een bout door het gat van de nieuwe bus en met een houten hamer ze er weer ingeslagen. Was in een anderhalf uurtje gepiept. Zonder vet of vrieskist.
Nogmaals was mn eerste keer en waarschijnlijk wel wat mazzel gehad, maar vond het 100% meevallen.
Ik heb een andere prikker geholpen de bussen te vervangen van zijn achterveren (was voor mij de eerste keer). Veer vastgezet in de bankschroef. Twee binnenbussen kon ik er met een moker en beitel zo uitslaan. De anderen eerst met een boor het rubber wat aan gort geholpen. Vervolgens met een ijzerzaag de buitenbussen doorgezaagd, gewoon enkele zaagsnee, de zaagsnede gaf ruimte genoeg waarna ze er met enkele tikken uit kwamen. Onder in de krul van de veer bij de aanzetting heb je wat extra ruimte om te zagen. Op het moment dat de zaag begint te knijpen weet je dat je er doorheen bent.
Eerst het gat een beetje opgeschuurd en vervolgens een bout door het gat van de nieuwe bus en met een houten hamer ze er weer ingeslagen. Was in een anderhalf uurtje gepiept. Zonder vet of vrieskist.
Nogmaals was mn eerste keer en waarschijnlijk wel wat mazzel gehad, maar vond het 100% meevallen.
-
Dennis101
Re: bussen wissel
Sommige mensen hebben liever onderdelen die beter werken en langer mee gaan.
Dat je dan over 20 jaar weer een keertje moet zagen (met een dubbel zaagblad hoef je geen twee zaagsneden te maken om de buitenbus gemakkelijk te verwijderen) en persen is dan niet zo'n probleem.
Met polybushes heb je uiteindelijk meer werk, want die heb je binnen die periode al enkele malen moeten vervangen.
Dennis B
Dat je dan over 20 jaar weer een keertje moet zagen (met een dubbel zaagblad hoef je geen twee zaagsneden te maken om de buitenbus gemakkelijk te verwijderen) en persen is dan niet zo'n probleem.
Met polybushes heb je uiteindelijk meer werk, want die heb je binnen die periode al enkele malen moeten vervangen.
Dennis B
-
bas88pickup
Re: bussen wissel
Misschien wel, dat zal de tijd moeten uitwijzen
Persoonlijk vond ik het echt een rotwerk dat ik niet graag herhaal, al zal het vast nog wel een keer gebeuren. Btw, polyurethane bussen worden in de race-, rally-, en youngtimerscene op grote schaal gebruikt, met goede resultaten, het is niet per definitie dat originele bussen beter zijn, of werken. Een fabrikant kiest altijd voor een compromis tussen kosten en prestatie.
Gr, Bas
Persoonlijk vond ik het echt een rotwerk dat ik niet graag herhaal, al zal het vast nog wel een keer gebeuren. Btw, polyurethane bussen worden in de race-, rally-, en youngtimerscene op grote schaal gebruikt, met goede resultaten, het is niet per definitie dat originele bussen beter zijn, of werken. Een fabrikant kiest altijd voor een compromis tussen kosten en prestatie.
Gr, Bas