2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lute

2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Lute »

Al in het archief gesnuffeld maar weinig kunnen vinden.....

Is het aan de buitenkant van een 2,25NA diesel blok te zien of deze 3 of 5x gelagerd is?

Het blok puft verder een mooie wolk uit bij terugschakelen....(grijs/blauw). bij stationair en optoeren is er nauwelijks tot geen rook, het oliegebruik ligt op 1L per 2500-3000 km
Wat zou dit kunnen zijn?
Ook heb ik het vermoeden dat de koppakking lek is; er zit schuim onder de radiatordop als ik een min of 30 gereden heb

Groet'n Lute
109 SIII stawag
Wim Janssen

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Wim Janssen »

Hallo Lute,

Een 5xgelagerd blok heeft aan de linkerzijde, dus aan de kant van de uitlaat, diagonale ribben over het carter. Een 3xgelagerde heeft dit dus uiteraard niet.

Die pufjes bij terugschakelen zijn waarschijnlijk het gevolge van slechte kleprubbers, alhoewel dat met jouw genoemde olieverbruik niet erg dramatisch kan zijn.

groeten
Wim Janssen
Hermen Vlothuizen

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Zie de wiki.

Hermen
jlo

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door jlo »

Dacht dat het aantal lagers alleen te zien was aan het motornummer, of je moet heel pragmatisch even het oliecarter eronderuit schroeven, kan je het zien.

De rookpluim bij terugschakelen zou ik me geen zorgen over maken. als hij stationair, op toeren en belast niet rookt lijkt het me dat je mengsel en compressie goed zijn.

Het beschreven olieverbruik lijkt me heel normaal.

En controleren of de koppaking lek is doe je door terwijl de auto loopt (en je hem even op toeren brengt) te kijken of er luchtbellen bij de opening van je radiateurdop opborrelen. Het schuim na 30 minuten rijden (ik weet niet in welke mate hij schuimt..) duidt denk ik alleen op het werken van je waterpomp en misschien een iets te laag koelwaterniveau.

Groeten

jlo
Exfietser

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Exfietser »

Nee hoor het is duidelijk aan de buitenzijde te zien wat voor blok je hebt. En een vijf maal gelagerd blok is rood en een drie maal gelagerd blok heeft enge vaal groene kleur. Verder heeft een vijfmaal gelagerd blok een met ribben verstevigde rand boven het carter.
En hier staan zoals hermen zegt mooie plaatjes. [www.landroverwiki.nl]

Wat ik lees over je motor is niet slecht hoor. Pufjes bij het terugschakelen en gasgeven zijn een normaal en gezond verschijnsel. Olieverbruik is ook niet schokkend. Schuimende olie is minder en kan een koppakking zijn. De manier om daar achter te komen is je koelvloeistof laten testen op co gehalte en een compressiemeting laten doen. Dan weet je ook meteen de conditie van je blok. Maar als ik je verhaal lees hoef je je geen zorgen over de conditie van je blok te maken.

Een koppakking kost 15 a 20 euro en een zaterdag middag werk.

Arnold.
Apke

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Apke »

Met zulk olieverbruik zou ik nog jaren door rijden. Pas als je minder dan 1000 km kan halen op 1 liter moet je daar aandacht aan gaan schenken (ik ken mensen die een veeeel hoger verbruik hebben en toch nog gewoon rijden ).

Schuim onder de radiatordop is iets wat ik nog niet eerder heb aangetroffen, behalve bij een kapotter koppakking. Blijft de koelvloeistof wel op pijl?
Als dat het geval is zou ik me geen zorgen maken.

Een mooie wolk bij het terugschakelen zou door slechter klepsteelrubbers kunnen komen. Deze rubbers zorgen er voor dat de klepstelen goed afsluiten en dat de olie vanaf de bovenkant van het blok niet naar binnen (bij de zuigers) kan lopen. De rook moet dan wel blauw zijn. Klepsteelrubbers kosten niet veel, maar de eenvoudigste methode van het verwisselen is toch door de kop er af te halen, er zijn wel methodes om het te doen met de kop er op.
Bij zwarte rook zou je eens kunnen kijken naar de afstelling van de vlinderklep. Deze bevind zich tussen de luchtslang (vanaf het filter) en het inlaatspruitstuk. Als deze te vroeg dicht staat kan de distributiepomp teveel diesel geven ten opzichte van de hoeveelheid lucht.

Voorlopig zou ik lekker gaan rijden.
Zoals je zelf al schrijft: beginnersvragen. Ik neem aan dat je je laro nog niet zo lang hebt. Misschien heeft ie lang binnen gestaan / vaak voor korte ritjes gebruikt. Lekker wat kilometers maken en het blok lekker op temperatuur laten komen. Misschien gaat het vanzelf over, anders is de winter een mooie tijd om verder te kijken.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3eec664f5cdb4166a9d5ac652859a5a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 9025319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Lute

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Lute »

De rook is inderdaad meer blauw dan grijs bij terug schakelen; dus binnenkort maar eens naar de klepsteelrubbers kijken.
Gisteravond nog even gekeken en ik heb een 5x gelagerd blok, wat mijn koelvloeistof betreft; het blijft zeker op pijl en er drijft geen olie op.

Ik heb nog een 3x gelagerd blok, de kop lijkt me redelijk gelijk aan een 5X gelagerd, kan ik deze zonder problemen omwisselen?
Ik heb de 109 nu een maand of 4 en bevalt me goed. Veel sleutel plezier gegarandeerd.
Op de lijst staat nog:
opnieuw in de verf (roller?)
vooras reviseren
2 gaatjes in het chassis dicht lassen
en dus de kop eraf.

Lute
109 stawag
Beilen Midden Drenthe
Exfietser

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Exfietser »

Kop is uitwisselbaar. De blokken zijn op een paar kleine details na vrijwel identiek. Maar waarom de kop er af? Dat moet je pas doen als je zeker weet dat het echt nodig is. In principe doe je dat liever niet. Kijk eerst eens met een compressie test of er inderdaad iets aan de hand is waardoor de kop er af moet. Hoeveel km's heeft het blok gelopen? Een versleten injectiepomp en slechte verstuivers kunnen ook rook geven. En de kleppen, heb je die al eens gesteld? En waarom de kop vervangen? Laat beter het andere blok in elkaar staan op de reserve plank. Tenzij het natuurlijk op is toch gereserveerd moet worden. Het is overigens mogelijk om kleprubbers te vervangen zonder de kop te lichten.

Don't fix it, if it's not broken.

Arnold.
Apke

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Apke »

Hoi Lute,

Ik ben het een met Arnold. Lekker de kop er op laten zitten, geen onnodig werk op je hals halen.

Als je de kop er af haalt heb je kans dat je juist meer problemen krijgt dan dat kleine beetje rook. Uit ervaring weet ik dat een (goedkope) koppakking vlak na de montage spontaan kan scheuren waardoor je het voor een tweede keer kunt doen.
Het niet goed aftappen van koelvloeistof (er zit een kraantje / boutje aan de zijkant van het blok) kan leiden tot koelvloeistof in de olie ..... typisch geval van even snel.
De kop van de 3xgelagerde kan wel eens slechter zijn dan jou huidige kop.

Als je de koppen wilt uitwisselen, doe het dan goed. Neem de oude kop en knap die in z'n geheel op. Kleppen controleren en (eventueel) inslijpen, klepsteelrubbers vernieuwen en misschien ook de klepveren vernieuwen, alles controleren op speling en marges, kop (laten) controleren of deze nog vlak is, misschien even laten afpersen om er zeker van te zijn dat alles goed is, enz.
Kortom, een leuke klus om te doen en daarna zeker te weten dat de kop die je gaat monteren niet slechter is dan de kop die er nu op zit.

Verder hoeft de blauwe rook niet veroorzaakt te worden door de kop. Hoewel de kans groot is dat de blauwe kleur door olie veroorzaakt wordt (en de klepsteelrubbers wel erg voor de hand liggen) kan het ook ergens anders vandaan komen, overal waar olie naar binnen zou kunnen komen kan een oorzaak zijn (zuigerveren / olieschraapveren, via de carterontluchting en zo nog wat van die zaken). Zelfs een net niet goed afgestelde distributiepomp kan een blok blauw laten roken. Ooit heb ik een workshop distributiepomp verdraaien gegeven waarbij je prachtig kon zien dat de motor in de ene stand blauw rookte en in de andere stand grijs / zwart.

Verder is het zo dat je van te voren moet bepalen waar je op houd. Als de cilinderkop er af is krijg je een mooie blik in de motor. Misschien zie je dan slijt randen of groefjes die je weg wilt hebben, misschien zuigerveren vervangen, lagerschalen vernieuwen en zo nog wat meer van die zaken.
Meestal komt van het 1 het ander. Kortom als je de kop zou willen wisselen, houd je aan je plan en verwissel de kop.

Voorlopig zou ik gewoon lekker door rijden en de blauwe rook voor lief nemen. Met een dergelijk olieverbruik zou ik niets aan mijn blok doen (behalve lekker mee rijden).
Afgelopen weekend heb ik 330 kilometer gereden en "maar" 8 liter olie verbruikt Niet iets om trots op te zijn, maar wel om aan te geven dat de Landrover blokken behoorlijk wat kunnen hebben. Oh, bij een dergelijk verbruik zakt het pijl wel eens onder het Low niveau

Heb je al eens de olie ververst? Misschien heeft de vorige eigenaar er verkeerde olie in gedaan waardoor de motor nu rookt.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3cd3ce66ca0302f28722ddfd86a40505', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 9032960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Lute

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Lute »

Geweldig de prikpagina! Ik ben oude Engelse motorfietsen gewend dus landrover is allemaal een beetje groter maar tot nu toe redelijk straight forward.

Hier kan ik wel wat mee, de kop blijft er maar op zitten lijkt me. Morgen maar eens kleppen stellen en inspuitpomp een tikkie geven (ik heb inmiddels de huidige positie gemerkt).
Hoe torn je de motor eigenlijk? Gewoon achterkant opkrikken en aan de wielen draaien in hoge versnelling?
De rook wil ik toch eigenlijk wel vanaf, 't namelijk geen pretje om achter me te rijden zodra ik terugschakel.......;-)

Ontzettend bedankt voor de tips

Groet'n Lute
Apke

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Apke »

Er zijn verschillende manieren om het blok rond te laten draaien.

1. auto in de achteruit zetten en achteruit duwen (je kan de kleppen dan mooi zien). Niet echt handig, maar het werkt wel.
2. zowel voor als achter 1 kant opkrikken, de auto in z'n 4wd en in z'n versnelling zetten en gewoon het voorwiel draaien (wederom kan je de kleppen mooi zien bewegen).
3. met een zwengel, een 2.25 blok kan een zwengel op
4. met een hele grote steek / ring sleutel die om de moer van de krukas past (maatje 42)
5. Als het blok soepel draait en de v-schaar staat goed gespannen, dan kan je ook de (bout) van de dynamo draaien.
6. je kan ook de startmotor een klein tikje laten geven om op die manier het blok wat rond te laten draaien (wel erug onnauwkeurig)

Het verdraaien van de pomp is iets waar ik pas aan begin als ik bijna alle andere zaken heb uitgesloten, kleppen, verstuivers, enz.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae7fb91b8fcf333afec014b63d451538', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 9046870, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Exfietser

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Exfietser »

"Hier kan ik wel wat mee, de kop blijft er maar op zitten lijkt me. Morgen maar eens kleppen stellen en inspuitpomp een tikkie geven (ik heb inmiddels de huidige positie gemerkt). "

De pomp heeft al een merkteken. Namelijk het pijltje dat met twee schroefjes op het blok gemonteerd zit en een markeer streep op de flens van de pomp. Het verzetten van de pomp is niet echt spectaculair. Je kunt hem t.o.v. het pijltje een mm vooruit of achteruit zetten en kijken wat er gebeurt.
Je kunt er niet teveel van afwijken omdat het pijltje in principe goed moet zijn. Dat is met de afstelsleutel in de juiste stand gezet bij het in elkaar zetten van de motor. Maar een heel klein beetje verstellen wil wel eens het e.e.a. verbeteren. Let op we praten hiet over milimeters of kleiner.

De motor tornen gaat het beste met gewoon de slinger. Kost iets van 25 euro maar bespaart je een hoop gedoe en zere vingers. En je draait vanzelf de goede kant op.

suc6,

Arnold.
Dennis101

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Dennis101 »

Even voor de duidelijkheid:

Op een metrische 2.25 motor past geen slinger, omdat het slingergat ontbreekt.

Dennis B
Martin88LW

Re: 2,25 diesel 3x of 5x gelagerd beginnersvragen

Bericht door Martin88LW »

Hoi Dennis,

Is dat echt zo? Ik heb een 5MB 2,25D blok gehad waar wel degelijk een startklauw in geschroefd zat....

greetz,
Martin
Plaats reactie