tussenbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
winfred

tussenbak

Bericht door winfred »

hallo prikkers

kan zijn dat ik er twee keer op sta maar goed
ik heb het volgende probleem
ik heb een 3,9 efi blok in mijn stage one gezet met automaat
nu moet ik nog een tussenbak er bij hebben
wie kan me vertellen welke ? en welke ratio
er zat een borg warner visco bak tussen
tot nu toe roept iedreen wel wat maar ik wil het graag zeker weten
Bart van Dessel

Re: tussenbak

Bericht door Bart van Dessel »

Het zou wel makkelijk zijn als je beschrijft hoe en waarvoor je de auto gaat gebruiken, veel terrein, veel asfalt, veel zware aanhanger......je hebt 4 verschillende LT230's met verschillende overbrengingen.
Ik heb in mijn RRC met getunede 4.2i (ca. 250 pk) een 1:1,00 overbrenging voor hogere eindsnelheid en niet te veel te hoeven schakelen. Maar een 3.9i heeft wat minder vermogen dus misschien beter een 1: 1,22 overbrenging.

gr, Bart
winfred

Bericht door winfred »

hoi bart

bedankt voor de reactie
ik hoef niet hard vind een hoog koppel wel lekker voor in het terrein en wil comfortabel rijden vandaar de automaat natuurlijk
dus niet te hoog in de toeren voor hij schakelt
ik weet het is een beetje tegenstrijdig maar denk dat ik een heel eind kom met het comfort en ben niet bang om wat te proberen
1..1.22 lijkt me ook meer voor de snelheid dan voor het koppel
Bart van Dessel

Ik zou dan voor 1.22 gaan, de lage gearing is in alle tusenbakken hetzelfde, en bij 1.22 kun je lekker comfortabel cruisen, je hebt in ieder geval mer 3.9i een stuk meer vermogen dan de standaard 3.5 carbs. Iedere Discovery of RRC bak is dus goed, een latere tussenbak, ik geloof vanaf 1996, is cross-drilted bij de input gear en dat wil zeggen oliegesmeerd door geboorde oliekanaaltjes dus de vertanding slijt veel minder.
winfred

Bericht door winfred »

hoe zit het dan eigenlijk met die visco bak toen was hij permanent 4 wiel met een andere bak moet je hem toch inschakelen
wordt hij wel zuininger van denk
nou ik denk dat ik de 1.22 maar doe dan wacht nog even of er nog meer meningen zijn
in ieder geval bedankt
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Wat is je banden maat onder de auto,....dat is eigenlijk wel het meest bepalend.

1:1,2 is een leuke verhouding maar onder een zware 110 denk ik dat je beter naar een 1:1,4 kan gaan,
ZEKER als je de banden al iets groter hebt dan standaard. De 4 trpas automat heeft al een iets hogere eindoverbrenging tov de handbakken.

Heb je een roofrack? Ga je zwaar bepakt de bergen in? Voor de lage gearing maakt het overigens niets uit.

grtn

RoLandRover
winfred

Bericht door winfred »

ha dat bedoel ik er steekt toch meer achter
het is een 109 stage one met standaard banden op ouderwetse stalen velgen en ja hij is aardig opgeleukt
arb lierbumper roofrack en zo nog het een en ander
wil er wel het terein mee in maar zal grotendeels op de weg rijdendus tioch 1.4 zo schiet het lkker op ben ik weer net zo ver als in het begin haha
nou nog meer suggesties graag met motivering zal ik kijken wat mij de beste lijkt

alvast bedankt
Bart van Dessel

Ik denk dat Rolandrover wel 's gelijk kan hebben, met een 109 ga je niet gauw harder rijden dan 120 en een ZF automaat heeft een langere eindoverbrenging dan de oude 4-bak. Met 1.4 overbr. is ie in de bergen een stuk kwieker.
winfred

Bericht door winfred »

ja denk idd 1.4 heb per ongeluk nog een keer hetbericht geplaatst en daar werd het ook al gezegd

dus 1.4 wordt het bedankt allemaal
Plaats reactie