slecht lopende 2.25 benzine motor
-
Richard 110
slecht lopende 2.25 benzine motor
Hoi,
Omdat mijn uitlaatspruitstuk gescheurd was heb ik deze vervangen. Hierdoor heeft de carb ongeveer 1.5 week schuin op de motorgelegen. Toen ik alles weer terug geplaatst had liep de motor niet meer mooi, hij stoot en houd in bij het gasgeven.
Ik dacht eerst aan valse lucht hierop heb ik beide spruitstukken opnieuw gemonteerd.
Bij het gasgeven houd de motor in en loopt onregelmatigen knalt soms in de inlaat als je het gas loslaat knalt de uitlaat..
Wat kan dit zijn?
Het gaat om een 110 uit 1983 met een 2.25 benzine motor met een 32/34 weber carb.
Alvast bedankt,
Richard Werkman
Omdat mijn uitlaatspruitstuk gescheurd was heb ik deze vervangen. Hierdoor heeft de carb ongeveer 1.5 week schuin op de motorgelegen. Toen ik alles weer terug geplaatst had liep de motor niet meer mooi, hij stoot en houd in bij het gasgeven.
Ik dacht eerst aan valse lucht hierop heb ik beide spruitstukken opnieuw gemonteerd.
Bij het gasgeven houd de motor in en loopt onregelmatigen knalt soms in de inlaat als je het gas loslaat knalt de uitlaat..
Wat kan dit zijn?
Het gaat om een 110 uit 1983 met een 2.25 benzine motor met een 32/34 weber carb.
Alvast bedankt,
Richard Werkman
-
Tom
Re: slecht lopende 2.25 benzine motor
Heb je de onsteking gecontroleerd en de carb opnieuw afgesteld?
Verder even de vervroeging/vacuum checken?
(carb kan ook nog vervuild zijn)
Groet, Tom
Verder even de vervroeging/vacuum checken?
(carb kan ook nog vervuild zijn)
Groet, Tom
-
richard78
Re: slecht lopende 2.25 benzine motor
waarom zou zo opeens de timing off zijn? Als dat zo opeens gebeurd lijkt me daar een rede voor zijn. Normaal verloopt het met tijd, maar ik ben geen expert in de timing.
Ik weet weld at als je ergens een lucht lek hebt dan krijg je ook deze symptomen. Bij een lek bij de luchtingang levert happeren op. Ook als de tegendruk van de uitlaat te laag is dan zal een gedeeldte van de verbranding op de weg naar buiten plaatsvinden. Ik had dit bij mijn motor omdat de uitlaat niet goed vast zat. Vermogensverlies, veel tail fire (in de uitlaat) bij gas terug en enorme herrie. Ik kon dan de ontsteking vervroegen, of de uitlaten vast zetten. Heb maar het laatste gedaan:-)
Maar dat had je al nagekeken.
Richard78
Ik weet weld at als je ergens een lucht lek hebt dan krijg je ook deze symptomen. Bij een lek bij de luchtingang levert happeren op. Ook als de tegendruk van de uitlaat te laag is dan zal een gedeeldte van de verbranding op de weg naar buiten plaatsvinden. Ik had dit bij mijn motor omdat de uitlaat niet goed vast zat. Vermogensverlies, veel tail fire (in de uitlaat) bij gas terug en enorme herrie. Ik kon dan de ontsteking vervroegen, of de uitlaten vast zetten. Heb maar het laatste gedaan:-)
Maar dat had je al nagekeken.
Richard78
-
Richard 110
Wat kan het zijn?
Hoi,
Vandaag de carb. uitelkaar gehaald, hier was niets mee aan de hand( is ook nog maar een jaar oud). Vervolgens de oude ontsteking weer geplaatst, ook hier veranderde er niets door.
Bougie`s zijn goed.
Ik heb de motor nu stationair regelmatig lopen en gas geven is soms ook geen probleem maar als ik ge rijden dan slaat ie na 25 m af. loopt daarnaa alleen even met de choke.
Volgens mij kan het alleen maar valse lucht zijn(heb al twee keer een nieuwe spruitstukpakking geplaatst) of de uitlaat(maakt het gelijd van een V8 maar is volgens mij wel dicht). Iemand met kennis van zaken die meer opties of tips heeft? Want de vakantie komt steeds dichterbij.
Alvast bedankt,
Richard Werkman
Vandaag de carb. uitelkaar gehaald, hier was niets mee aan de hand( is ook nog maar een jaar oud). Vervolgens de oude ontsteking weer geplaatst, ook hier veranderde er niets door.
Bougie`s zijn goed.
Ik heb de motor nu stationair regelmatig lopen en gas geven is soms ook geen probleem maar als ik ge rijden dan slaat ie na 25 m af. loopt daarnaa alleen even met de choke.
Volgens mij kan het alleen maar valse lucht zijn(heb al twee keer een nieuwe spruitstukpakking geplaatst) of de uitlaat(maakt het gelijd van een V8 maar is volgens mij wel dicht). Iemand met kennis van zaken die meer opties of tips heeft? Want de vakantie komt steeds dichterbij.
Alvast bedankt,
Richard Werkman
-
richard78
Re: Wat kan het zijn?
Je kan startpilot kopen en dan in kleine hoeveelheden bij de luchtslangen spuiten terwijl de motor draait. Als deze opeens sneller gaat lopen dan zit er op de plek waar je net hebt gespoten een lek. Denk ook aan de verschillende pakkingen (bv na de carb).
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b091f8f47392fb5c1600a34f0b309824', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9035023, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b091f8f47392fb5c1600a34f0b309824', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9035023, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
a.wilbie
Re: Wat kan het zijn?
misschien een of meerdere verbrande kleppen?
geeft ook leuke effecten en gave muur decoratie,
vooral als vrienden vragen of die met die kleppen nog liep.
cheers arjan
geeft ook leuke effecten en gave muur decoratie,
vooral als vrienden vragen of die met die kleppen nog liep.
cheers arjan
-
Dennis101
Re: slecht lopende 2.25 benzine motor
Er zijn natuurlijk de nodige mogelijkheden, maar begin eens met het heel goed controleren van alle vacuüm aansluitingen en slangen.
Een scheurtje in een slang of een losse aansluiting op de carburateur of in het spruitstuk (aansluiting naar remservo) geeft ook dergelijke verschijnselen.
Als je de 32/34 DMTL hebt met klepje voor de vlotterkamer ventilatie en deze werkt niet meer, dan kun je ook een dergelijk probleem verwachten.
Eenvoudige test is dan om de slang naar het koolfilter af te doppen en de aansluiting op de carburateur open te houden of (beter) daar even tijdelijk een slang op aan te sluiten die je buiten de motorruimte steekt.
De slangen van de carterventilatie naar de carburateur toe moeten ook goed zijn, want de dunne slang vanaf het T-stuk komt direct onder de secundaire gasklep uit en heeft grote invloed op de progressie en het stationaire gedrag.
Het is ook mogelijk dat een van de twee voetpakkingen van de carburateur beschadigd is geraakt bij het demonteren.
De door Arjan aangehaalde verbrande klep is ook mogelijk, maar als hij het voor het vervangen van het spruitstuk nog wel goed deed niet zo waarschijnlijk.
Met een compressietest is dit uit te sluiten.
Sluit ook een defect in de opvoerpomp of in de leidingen vanaf de tank naar de carburateur niet uit en controleer ook het filter achter de brandstof toevoer in de carburateur.
Als je een electrische opvoerpomp hebt zal de carburateur ook een retourleiding hebben, kijk in dat geval of de toevoer en retour niet verwisselt zijn.
De retour heeft namelijk een restrictie van 1 mm in de aansluiting en zou dan een permanent te laag vlotterkamer niveau geven.
Dennis B
Een scheurtje in een slang of een losse aansluiting op de carburateur of in het spruitstuk (aansluiting naar remservo) geeft ook dergelijke verschijnselen.
Als je de 32/34 DMTL hebt met klepje voor de vlotterkamer ventilatie en deze werkt niet meer, dan kun je ook een dergelijk probleem verwachten.
Eenvoudige test is dan om de slang naar het koolfilter af te doppen en de aansluiting op de carburateur open te houden of (beter) daar even tijdelijk een slang op aan te sluiten die je buiten de motorruimte steekt.
De slangen van de carterventilatie naar de carburateur toe moeten ook goed zijn, want de dunne slang vanaf het T-stuk komt direct onder de secundaire gasklep uit en heeft grote invloed op de progressie en het stationaire gedrag.
Het is ook mogelijk dat een van de twee voetpakkingen van de carburateur beschadigd is geraakt bij het demonteren.
De door Arjan aangehaalde verbrande klep is ook mogelijk, maar als hij het voor het vervangen van het spruitstuk nog wel goed deed niet zo waarschijnlijk.
Met een compressietest is dit uit te sluiten.
Sluit ook een defect in de opvoerpomp of in de leidingen vanaf de tank naar de carburateur niet uit en controleer ook het filter achter de brandstof toevoer in de carburateur.
Als je een electrische opvoerpomp hebt zal de carburateur ook een retourleiding hebben, kijk in dat geval of de toevoer en retour niet verwisselt zijn.
De retour heeft namelijk een restrictie van 1 mm in de aansluiting en zou dan een permanent te laag vlotterkamer niveau geven.
Dennis B