ALLE olies vervangen?
-
Pamela
ALLE olies vervangen?
Hallo,
Ik wil z.s.m. ALLE olies in mijn defender vervangen, kan iemand mij vertellen welke dat allemaal zijn ("locaties" en soort olies) en misschien nog adviezen, tips etc. hoe ik ze het beste kan vervangen, waar ik verder rekening mee moet houden (bijvoorbeeld filters of andere vreemde dingen ofzo) en waar ik deze reeks olie het beste op korte termijn kan halen?
Weer eens bedankt !
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Ik wil z.s.m. ALLE olies in mijn defender vervangen, kan iemand mij vertellen welke dat allemaal zijn ("locaties" en soort olies) en misschien nog adviezen, tips etc. hoe ik ze het beste kan vervangen, waar ik verder rekening mee moet houden (bijvoorbeeld filters of andere vreemde dingen ofzo) en waar ik deze reeks olie het beste op korte termijn kan halen?
Weer eens bedankt !
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Bart van Dessel
Re: ALLE olies vervangen?
ALLES kun je terugvinden in werkplaats handboeken, als je een 200 tdi hebt dan kun je de specificaties van een discovery 200 tdi nemen. Op internet overal terug te vinden. Weet zo niet op welke site de w.p. handboeken zijn down te loaden maar ze bestaan in ieder geval. Ik zou alles kopen bij Heuts, die zit bij jouw in de buurt, gewoon vragen om korting anders betaal je de advies verkoopprijs, als je zegt dat je beun de haas bent dan krijg je al korting.
groetjes, bart
groetjes, bart
-
Pamela
Re: ALLE olies vervangen?
okay,
Kan ik overal gewoon normaal bij met normaal gereedschap (doppenset en sleutels) of heb ik speciaal gereedschap nodig en/of een brug ofzo? En loopt alles er gewoon ergens uit of moet er op plaatsen ook e.e.a. "uigezogen" worden?
Ja Heuts, jammer dat ze allemala van die zwembadshit verkopen, heb afgelopen week extra lang moeten wachten een paar keer omdat er mensen met lekker zwembandjes stonden en verkeerd gekochte pompen en moesten weten wat voor spul ze nu in dat zwembadje moesten gooien om het schoon te houden, snap best dat ze die shit verkopen, loopt er storm op, maar schoenmaker blijf bij je leest zou voor de sleutelaars een stuk relaxter zijn, ben er daardoor al een paar keer weggebleven afgelopen week.
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Kan ik overal gewoon normaal bij met normaal gereedschap (doppenset en sleutels) of heb ik speciaal gereedschap nodig en/of een brug ofzo? En loopt alles er gewoon ergens uit of moet er op plaatsen ook e.e.a. "uigezogen" worden?
Ja Heuts, jammer dat ze allemala van die zwembadshit verkopen, heb afgelopen week extra lang moeten wachten een paar keer omdat er mensen met lekker zwembandjes stonden en verkeerd gekochte pompen en moesten weten wat voor spul ze nu in dat zwembadje moesten gooien om het schoon te houden, snap best dat ze die shit verkopen, loopt er storm op, maar schoenmaker blijf bij je leest zou voor de sleutelaars een stuk relaxter zijn, ben er daardoor al een paar keer weggebleven afgelopen week.
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Roel
Re: ALLE olies vervangen?
hoi als het goed is kun je overal makkelijk bij , ik heb alleen bij de bakolie ( versnellingsbak en tussenbak ) de auto voor op 2 oprijbokjes gereden dan kun je er nog beter bij.
om te de bakken te vullen heb ik gewoon de plaat van de seatbox af gehaald en dan een trechter met een stuk slang alles weer gevuld , de slang in de vulopening en dan via de trechter rustig vullen dit kost wel wat tijd want de olie is relatief dik maar je ligt niet onder de wagen te klooien .
wel zou ik voorat je de vulpluggen losdraait even met een staalborstel het vuil wegborstelen en als je de plaat van de seatbox er toch af hebt liggen kun je ook meteen je schakelmechanisme en handrembediening schoonmaken en smeren , bij mijn rrc en nu bij de 110 zat alles onder een dikke laag klei dat ik uberhaupt verbaasd was dat het spul nog functioneerde.
ik heb ook wel de workshopmanual en partsmanual als pdf op m,n pc staan , van de 90 en 110 ,mail anders je emailadres maar dan stuur ik ze wel door
zijn wel grote bestanden
groeten roel
om te de bakken te vullen heb ik gewoon de plaat van de seatbox af gehaald en dan een trechter met een stuk slang alles weer gevuld , de slang in de vulopening en dan via de trechter rustig vullen dit kost wel wat tijd want de olie is relatief dik maar je ligt niet onder de wagen te klooien .
wel zou ik voorat je de vulpluggen losdraait even met een staalborstel het vuil wegborstelen en als je de plaat van de seatbox er toch af hebt liggen kun je ook meteen je schakelmechanisme en handrembediening schoonmaken en smeren , bij mijn rrc en nu bij de 110 zat alles onder een dikke laag klei dat ik uberhaupt verbaasd was dat het spul nog functioneerde.
ik heb ook wel de workshopmanual en partsmanual als pdf op m,n pc staan , van de 90 en 110 ,mail anders je emailadres maar dan stuur ik ze wel door
zijn wel grote bestanden
groeten roel
-
Roel
Re: ALLE olies vervangen?
sorry nog vergeten in de workshopmanuals staan ook alle locaties die geserviced moeten worden en welke soort olie
maar als je de assen , bakken , motor , swivels ,remsysteem gehad hebt dan ben je al een heel eind
groet roel
maar als je de assen , bakken , motor , swivels ,remsysteem gehad hebt dan ben je al een heel eind
groet roel
-
sjeroens
Re: ALLE olies vervangen?
Als ik mijn olie vervang rij ik hem eerst warm, en dan laat ik hem 30 min afkoelen (anders brand je je handen).
zo stroomt de olie er makkelijk uit. En ik doe het niet met vochtig weer (buiten op straat).
sccs.
j
zo stroomt de olie er makkelijk uit. En ik doe het niet met vochtig weer (buiten op straat).
sccs.
j
-
Joost
Re: ALLE olies vervangen?
Bij mijn auto, ' 97 Defender 300 Tdi, heb je ook een Torx T55 dop nodig om de vulplug van de versnellingsbak los te kunnen draaien. Dit is een stukje gereedschap wat niet altijd in een "standaard" doppenset is opgenomen.
De betere automaterialenzaak heeft deze dop op voorraad of kan eea in ieder geval bestellen.
Succes! Joost
De betere automaterialenzaak heeft deze dop op voorraad of kan eea in ieder geval bestellen.
Succes! Joost
-
Roel
Re: ALLE olies vervangen?
hoi ik heb alle bestanden nu door gemaild , mocht het niet allemaal binnenkomen dan hoor ik het wel
groet roel
groet roel
-
Pamela
Re: ALLE olies vervangen?
SUPER dank je, ik zal vandaag eens kijken of ik alle olies kan vinden, zowel in boek als bij Heuts, moet ik nog O-ringen o.i.d. meenemen? zo ja weet iemand welke maten en hoeveel? Of staat dat ook in de manuals?
Ik zal eens gaan lezen.
Dank jullie voor jullie input!
Nog 1 vraag, er staat dat je voor de motor verschillende olies kunt gebruiken varierend van 5w30 tot 10w40, welke olie kan ik het beste pakken en waarom.
Ook bij de versnellingsbakolie en de "axles"(wat is dat in Nederlands) staan verschillende olies.................??
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Ik zal eens gaan lezen.
Dank jullie voor jullie input!
Nog 1 vraag, er staat dat je voor de motor verschillende olies kunt gebruiken varierend van 5w30 tot 10w40, welke olie kan ik het beste pakken en waarom.
Ook bij de versnellingsbakolie en de "axles"(wat is dat in Nederlands) staan verschillende olies.................??
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Pamela
Re: ALLE olies vervangen?
vandaag op tijd naar Heuts gegaan, wisten niet welke filters ik hebben moest, konden ze niet terugvinden in hun systeem, dus met allerlei zoekfuncties bij elkaar en de cijfers op de huidige filters de boel toch bij eklaar gevonden. ik was in Echt bij Heuts en daar hadden ze de oliefilter niet, dus moest nog door naar Sittard.
Uiteindelijk kon ik pas na 12 uur beginnen, motor was nog warm, dus eerst maar ff de iets minder hete afdelingen: brandstoffilter (kon het pompje daarna ff niet vinden), luchtfilter (apart groot ding trouwens, vergeleken met wat ik gewend ben) toen olie er af gehaald, oef wat een stroomvloed ineens.
Toen de filter, niet los te krijgen, tja zo;n speciale tool heb ik niet dus de schroevendraaien er maar dwars doorheen gestoken, maar nog bijna niet los te krijgen. Eindelijk los en eraf, nieuwe filter erop en toen EEN STORTBUI. Dus maar naar binnen. Tussen de buien door maar even de olie bijgevuld en hij loopt weer, klinkt een stukje "rustiger" nu (de motor).
De rest dus geen tijd meer voor, en als het telkens gaat regenen schiet dat ook niet op.
Moet ook zeggen dat de klussen die er nu aankomen wel voor mij het meest onbekend zijn dus ga het nogmaals eens goed overlezen hoe en waar ik nu de pluggen en vulplaatsen kan vinden, hopelijk dat het zaterdagochtend lukt.
Bedankt nogmaals tot zover voor jullie hulp/ tips.
Ik houd jullie op de hoogte.
Zo begin ik toch steeds meer zelf weer een beetje te doen, was lang geleden..........
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Uiteindelijk kon ik pas na 12 uur beginnen, motor was nog warm, dus eerst maar ff de iets minder hete afdelingen: brandstoffilter (kon het pompje daarna ff niet vinden), luchtfilter (apart groot ding trouwens, vergeleken met wat ik gewend ben) toen olie er af gehaald, oef wat een stroomvloed ineens.
Toen de filter, niet los te krijgen, tja zo;n speciale tool heb ik niet dus de schroevendraaien er maar dwars doorheen gestoken, maar nog bijna niet los te krijgen. Eindelijk los en eraf, nieuwe filter erop en toen EEN STORTBUI. Dus maar naar binnen. Tussen de buien door maar even de olie bijgevuld en hij loopt weer, klinkt een stukje "rustiger" nu (de motor).
De rest dus geen tijd meer voor, en als het telkens gaat regenen schiet dat ook niet op.
Moet ook zeggen dat de klussen die er nu aankomen wel voor mij het meest onbekend zijn dus ga het nogmaals eens goed overlezen hoe en waar ik nu de pluggen en vulplaatsen kan vinden, hopelijk dat het zaterdagochtend lukt.
Bedankt nogmaals tot zover voor jullie hulp/ tips.
Ik houd jullie op de hoogte.
Zo begin ik toch steeds meer zelf weer een beetje te doen, was lang geleden..........
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Roel
Re: ALLE olies vervangen?
hoi ik zou gewoon bij padoocks in de uk een beurtsetje bestellen , deze zijn te krijgen voor alle type motoren en dan krijg je in principe alles wat je nodig hebt en voor veel betere prijzen als bij heuts , wel even de oem onderdelen bestellen en geen britpartspul
groet roel
groet roel
-
RufusXXL
Re: ALLE olies vervangen?
Hoi,
Hier een handig documentje voor het vervangen van olies in blok, diffs en versnellingsbakken:
[www.mudcrawler.net]
Misschien iets anders bij een TDi maar de basis zal wel overeenkomen........
Succes!
Robert
Hier een handig documentje voor het vervangen van olies in blok, diffs en versnellingsbakken:
[www.mudcrawler.net]
Misschien iets anders bij een TDi maar de basis zal wel overeenkomen........
Succes!
Robert