Lierbumper

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maurice Bastings

Lierbumper

Bericht door Maurice Bastings »

Na een ombouw te hebben gedaan van RHD naar LHD bij mijn Defender 110, heb ik van mijn oude bumper een lierbumper gemaakt.
Uit de bumper heb ik aan de boven- en voorkant een uitsparing geslepen. In die uitsparing heb ik een 6mm dikke gezette plaat gemaakt.
Deze is over de hele lengte aan de achter- en onderkant aan de bumper gelast. Aan de voorkant is de plaat schuin gezet tot tegen de bumper en hier is het een en het ander van twee kanten aan de bumper gelast. De achterste twee bten van de lier gaan door de 6mm dikke plaat en de bumperplaat heen.
Nou zou ik denken dat dit stevig genoeg moet zijn. Er zijn vast al heel wat zelfgemaakte lierbumpers die hun dienst hebben bewezen.
Eventuele tips, foto's, goede of slechte ervaringen zijn welkom.

Bij voorbaat dank.

Mvg, Maurice
bram-rrc

Re: Lierbumper

Bericht door bram-rrc »

plaatje?, beetje moeilijk iets bij voor te stellen zo..
Huub

Bericht door Huub »

Als je de standaard bumper bevestiging naar je chassis toe gebruikt is dit te zwak!

Huub
Maurice Bastings

Bericht door Maurice Bastings »

Dag Huub,

Dank voor je reaktie.
Hoe creeer ik het best een oplossing die voldoende sterkte brengt??

Mvg, Maurice
huub

Bericht door huub »

De 4 lippen aan de bumper vervangen door 6 mm dikke platen die doorlopen tot in de 6mm dikke plaat waarop je de lier gaat bevestigen waardoor de krachten niet meer op het oorspronkelijke te dunne bumpermateriaal komen.
Als je ervoor zorgt dat het rollenvenster van de lier zich in het verlengde van de chassisbalken bevindt voorkom je dat de hele zaak ook nog aan zware torsiekrachten wordt onderworpen waardoor e.e.a. kan gaan buigen.
Verzwaar ook de bouten waarmee de bumper aan het chassis is bevestigd. M12 x 120 is de maat die hier zo in past, de boutplaten die als moeren functioneren even opboren en draad van die maat in snijden "and Bob is your uncle"

With kind regards,

Huub
Plaats reactie