Welke schokbrekers

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The Dream

Welke schokbrekers

Bericht door The Dream »

Alweer enige tijd rij ik in mijn 109 ex mil S3 rond met nieuwe parabool veren maar vind dat het overhangen in bochten erg is en het schommeld nogal.
Ook met wat lading zakken de veren erg door ik denk niet dat ik aan de 750 kg kom wat toch zou moeten.
De orginele schokbrekers zitten er nog onder en dus denk ik aan nieuwe met een hulpveer er om heen.
Of kan ik beter een extra veerblad monteren.
Graag de ervaring van jullie die dit herkennen .
Welke schokbrekers zijn aan te bevelen.
Alvast dank.
Willem
neef Henk

Re: Welke schokbrekers

Bericht door neef Henk »

Dat is dus de nadelen van parabool veren Parabool veren geven minder laadvermogen en met de verkeerde dempers krijg je ook problemen met het stuurgedrag. Persoonlijk zou ik terug gaan naar de originele veerbladen die er onder horen. Iedereen zegt dat parabolen beter rijden vergeleken met de oude bladen maar men vergeet dat de oude bladen meestal op waren. Zet er eens nieuwe onder en vergelijk dit met parabolen.

Groeten neef henk

(neem anders eens contact op met de leverancier van de parabolen, die moet weten welke dempers erbij passen)
Ignace Vandionant

Bericht door Ignace Vandionant »

hello,

Handig om te weten is welk merk je hebt en hoeveel veerbladen eronder zitten. Ik heb bij mijn 109 Serie III TIC-veren achter geplaatst (4-veerbladen) en tegelijkertijd de originele schokdempers vervangen voor Delphi-schokdempers. Ondanks dat alleen de achterkant gebeurd is, kan je een wezenlijk verschil merken.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Neef Henk,

Ik ben bang dat je dit keer de plank misslaat. Onder goederenwagens - die dingen op het spoor, waarvoor je dan moet wachten als de spoorwegbomen dicht zijn - zitten gewoonlijk bladveren maar soms ook parabolen, je ziet die laatste meer en meer.
Het laadvermogen blijft gelijk en de veerkwaliteit neemt enorm toe, en is ook heel stabiel.
Dit laatste is ook het grootste probleem bij traditionele bladveren: nieuw veren ze zo beroerd nog niet, maar de wrijving tussen de bladen veranderd met de dag - vocht ertussen, en daarna dus roest .... Parabolen zijn in dit opzicht veel stabieler. Ze zijn eventueel soepeler, en kennen weinig demping - dus vanwege dit laatste dus zijn de juiste schokdempers een vereiste - maar met het juiste aantal bladen heb je een laadvermogen zoals voorheen -- waarschijnlijk worden ze dan wel wat stugger. Andere schokdempers helpen dan mocht het toch nog teveel waggelen, maar met stuggere veren moet het waggelen sowieso al minderen.
Schokbrekers met hulpveren kan ook maar je moet dan wel weten of de combi een gelukkige is, want goedbeschouwd zet je er dan een ander veersysteem naast.
Blijft overigens dat als je een soepelheid van een Defender verwacht en tegelijkertijd geen gewaggel dat je dan te hooggespannen verwachtingen hebt: de schroefveren staan nl buiten het chassis, en de blad- of paraboolveren zitten onder het chassis, dat laatste is principieel minder stabiel, wat dus allen te compenseren is door een minder soepele veer.

Groeten Marc
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik zou zeggen zet er parabolen van een goederentrein eronder maar ff zonder dollen, als je het laadvermogen wil behouden (dus wat je met de oude situatie had) dan moeten deze parabolen er wel op berekend zijn. Bijna altijd worden er te lichte parabolen geplaatst die dus prima veren qua comfort maar zodra je gewicht gaat laden zakken ze door.

Onder de 101 FC zitten ook standaard parabolen en deze veren voor geen meter! Pas als je ongeveer 500 kg achterin gooit dan gaat het met het comfort een stuk beter

Het blijft dus altijd een comprimi tussen comfort en laadvermogen. Ik weet dat er een systeem is ( [www.niveauplus.nl] ) die wel een groot verschil kan maken. een vriend van mij heeft dat op zijn 109 pick up met parabolen waar een camperunit op zat. Hij was er erg content mee.

Groeten neef Henk
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou zeggen zet er parabolen van een
> goederentrein eronder maar ff zonder dollen,
> als je het laadvermogen wil behouden (dus wat je
> met de oude situatie had) dan moeten deze
> parabolen er wel op berekend zijn. Bijna altijd
> worden er te lichte parabolen geplaatst die dus
> prima veren qua comfort maar zodra je gewicht gaat
> laden zakken ze door.
>
> Onder de 101 FC zitten ook standaard parabolen en
> deze veren voor geen meter! Pas als je ongeveer
> 500 kg achterin gooit dan gaat het met het comfort
> een stuk beter
>
> Het blijft dus altijd een comprimi tussen comfort
> en laadvermogen. Ik weet dat er een systeem is (
> [www.niveauplus.nl] ) die wel een groot
> verschil kan maken. een vriend van mij heeft dat
> op zijn 109 pick up met parabolen waar een
> camperunit op zat. Hij was er erg content mee.
>
> Groeten neef Henk

Precies!
En als ze nu bladveren onder een 101 gezet hadden ?
Dan hadden ze de assen ook wel star aan het chassis kunnen zetten.
Niet voor niks zitten er parabolen onder.

Marc
The Dream

Bericht door The Dream »

Kijk daar heb ik wat aan ,heb je ook hulpveren om die Delphie schokbrekers.?
Ik heb die blauwe veren gekocht bij Bugetparts ik meen dat dat ook Tic's zijn.
Bedankt voor je reactie.
Willem
Plaats reactie