Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
ernst*

Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door ernst* »

Goedemorgen jongelui,

Momenteel bouw ik een 2,5 TD in bij m'n Series 3 109, en vannacht lag ik ineens wakker doordat de volgende vragen door m'n hoofd bleven spoken:
Vraag 1: de turbobocht die aan het spruitstuk komt heeft een beduidend grotere diameter dan de uitendelijke pijp die aan de achterste demper zit. Dat krijg ik natuurlijk wel aan elkaar gelast, maar krijgt het turboblok hierdoor "ademhalingsproblemen"? Dus dat ie z'n uitlaatgassen niet goed weggeblazen krijgt?
Vraag 2: moet ik dan een complete turbo-uitlaat (voor een 110 denk ik dan) onder de wagen monteren?
Vraag 3: past dat dan wel onder een 109, of moet ik het ding eronder frutten/knutselen?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, alvast bedankt voor al jullie input!

Vriendelijke groeten van
Ernst.
Bram109

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door Bram109 »

Neem de uitlaat van een 109 6 cil.
Moet je alleen even de aansluiting op de turbo zelf fabrieken.
Voordeel van deze uitlaat is dat alle beugeltjes etc onder de auto netjes uitkomen.

Bram.
Eric&Betty Boop

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door Eric&Betty Boop »

De standaard downpipe van een 2,5TD gaat volgens mij ook niet passen in een 109.
Het stuurhuis zit volgens mij dan in de weg.

Neem eens kontakt op met Roland van Doorne in Hengelo,hij heeft een 2,5TD in zijn 109 gehad en had zelf een downpipe gemaakt.
Die zelfgemaakte downpipe had hij een tijdje terug te koop staan omdat hij over gestapt is op een 2,5 benzine blok.
Misschien heeft hij hem nog al kan ik de advertentie niet meer vinden.
Als ik jou mailadres weet kan ik het mailadres van Roland wel naar je toe mailen.

Groet Eric.

--> mod_embed_images_loadimage('8452faa8dd2d20a71f3f87c416e93b47', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 8973150, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('78f91c01313e33cb57fe748dca9b8cc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 8973150, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcb700101986ad9c7d8421a393ba2abf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 8973150, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('738103496b2ee25cb2282fafffcdbccd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 8973150, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Erwin 110TD5

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door Erwin 110TD5 »

Aad Koene heeft ook een 2.5TD in zijn series gelepeld... die zou je evt. ook wel wat antwoorden kunnen geven (meer weten = meer vragen zegt ie altijd )

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
a.wilbie

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door a.wilbie »

had aad niet een RHD?
bij een LHD 88lw heb ik een spruitstuk van de turbo naar een eigenbouw pijp gemaakt.
om het geheel zo fout mogelijk te maken had ik een hitte schild gemaakt tussen de militaire bedrading en het spruitstuk.
een andere optie is defender stuurhuis, optie op stuur bekrachtiging.
cheers arjan
zelf weten is meer knutselen,
meer knutselen is meer uitvinden...
Berrys2a

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door Berrys2a »

kijk anders eens bij steve parker
die heeft een hoop conversie uitlaten

[www.steveparkers.com]
Aad Koene

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door Aad Koene »

Goed onthouden Arjan,

Tinkerbell is inderdaad RHD en er zit een custom made bocht aan met een middendemper van een 200Tdi en een custom made zij uitlaat vóór het achterwiel.

Om de sticker die erboven zit (Roken is dodelijk) wordt vaak hartelijk gelachen.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Daktari

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door Daktari »

Ha Aad,
Ik wilde je al bellen om te vragen hoe jij je downpipe langs het stuurhuis had gekregen, maar het feit dat jij een RHD rijdt beantwoord die vraag al: bij jou zat het stuurhuis niet in de weg!
Is er een truc om het bij mijn LHD passend te krijgen? Nu lijkt de downpipe tegen m'n stuurhuis te komen....
Als het niet lukt staat de auto vanavond nog op de prikkersmarkt ;-(
Groet, Ernst.
a.wilbie

Re: Uitlaatconversie bij 2,5TD in Slll 109

Bericht door a.wilbie »

voor dat er overhaaste dingen worden gedaan waar je spijt van krijgt,
probeer het eens met zelf bouw van een spruitstuk.
platte plaat, met gaten op de turbo, lasbochten....

DSCF0981.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7d21da8c3c07e1330a24118352ba8c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi25.photobucket.com%2Falbums%2Fc55%2Flandy101fc%2FDSCF0981.jpg', 'http://i25.photobucket.com/albums/c55/landy101fc/DSCF0981.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi25.photobucket.com%2Falbums%2Fc55%2Flandy101fc%2FDSCF0981.jpg', '', 8985045, 600, 600, 'Loading image ...', false);

daar is de turbo los van het blok bij groot onderhoud,

bovenkant2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0693fec5f1362ae947c222d9b9248eb7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi25.photobucket.com%2Falbums%2Fc55%2Flandy101fc%2Fbovenkant2.jpg', 'http://i25.photobucket.com/albums/c55/landy101fc/bovenkant2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi25.photobucket.com%2Falbums%2Fc55%2Flandy101fc%2Fbovenkant2.jpg', '', 8985045, 600, 600, 'Loading image ...', false);

zoals het zat, met 200tdi disco radiator en los bijgeplaatste intercooler.

slang naar turbo is van een vm diesel range rover,
spruitstuk eigen bouw,
alu pijp van intercooler is aluminium steiger schoor,
intercooler een vondeling en intercooler slangen van defenders en wat er maar aanwezig was.
uitlaat is een koppel stuk van een vrachtwagen, downpijp van een mercedes G300 uitlaat deel.
8 blads fan is ook eigenhandig aangepast om op de pomp poelly te passen.
nu zit er een 2.25 diesel in, en 2.5td staat reserve.
we zeggen altijd dat het meccano dozen zijn, dus enig fantasie en handigheid zijn fijn te hebben.
totaal gestoord zijn helpt ook, aangezien de mijne turbo gedempt was(had geen demper ruimte)
cheers arjan
Plaats reactie