109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
-
JV
109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Ik overweeg de aanschaf van een 109 Station Wagon. De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor vakantie's en korte ritjes om kinderen naar school te brengen en moet dus in principe dagelijks ingezet kunnen worden. Daarnaast hebben we nog een moderne auto en nog een klassieker om op terug te vallen. Ik kan zelf sleutelen.
Echter, de LR zal buiten moeten slapen. De al aanwezige klassieker zal voorrang krijgen in de garage. Ik heb de ervaring met een '92er RR dat dat niet bevoorderlijk is, die ging hard achteruit (schutbord, achtervloer) en had last van lekkages. Hoe zit dit met een Series III? Is het onverstandig om zo'n auto buiten te laten staan in weer en wind? Is een overdekte parkeerplaats eigenlijk een must?
Dan de motor: Ik kijk naar een benzine en zal op LPG gaan rijden. Verdiend een 6 cilinder de voorkeur of is een 4 cilinder ook goed genoeg? Op vakantie zal de auto zwaar beladen zijn met eventueel een karretje, is dan een 4c echt te krap? Op papier lijkt het verschil me niet heel groot.
Weet iemand een hele mooie 109 Station Wagon te koop? Belangrijk is dat ie onverpruts en origineel moet zijn. 109 heeft de voorkeur boven 110 omdat ik er daar weinig nette van zie en bovendien vaak diesel of V8. Of te nieuw en daardoor niet belastingvrij. Hoe komt het trouwens dat ik geen nieuwe Defenders op een belastingvrij chassis zie, zoals vaak gedaan met RRs?
Ik heb deze gezien, heel erg mooi. Is dit een realistische prijs of is dit buitensporig duur?
[www.landy-point.de]
Bedankt alvast voor uw antwoord.
Joel
Echter, de LR zal buiten moeten slapen. De al aanwezige klassieker zal voorrang krijgen in de garage. Ik heb de ervaring met een '92er RR dat dat niet bevoorderlijk is, die ging hard achteruit (schutbord, achtervloer) en had last van lekkages. Hoe zit dit met een Series III? Is het onverstandig om zo'n auto buiten te laten staan in weer en wind? Is een overdekte parkeerplaats eigenlijk een must?
Dan de motor: Ik kijk naar een benzine en zal op LPG gaan rijden. Verdiend een 6 cilinder de voorkeur of is een 4 cilinder ook goed genoeg? Op vakantie zal de auto zwaar beladen zijn met eventueel een karretje, is dan een 4c echt te krap? Op papier lijkt het verschil me niet heel groot.
Weet iemand een hele mooie 109 Station Wagon te koop? Belangrijk is dat ie onverpruts en origineel moet zijn. 109 heeft de voorkeur boven 110 omdat ik er daar weinig nette van zie en bovendien vaak diesel of V8. Of te nieuw en daardoor niet belastingvrij. Hoe komt het trouwens dat ik geen nieuwe Defenders op een belastingvrij chassis zie, zoals vaak gedaan met RRs?
Ik heb deze gezien, heel erg mooi. Is dit een realistische prijs of is dit buitensporig duur?
[www.landy-point.de]
Bedankt alvast voor uw antwoord.
Joel
-
D&G
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Joel
Het merendeel van de Land Rover die ik ken staat gewoon op straat. Die van mij ook. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom niet. Zeker niet als je hem dagelijks gebruikt.
Ik gebruik mijn 109 op vakanties met een Holtkamper Astro (max 750kg) en dat lever geen problemen op met mijn 4 cilinder. Met of zonder kar gaat tie naar z'n top van 115 km/u
6 cilinder wordt van beweert dat onderdelen minder goed verkrijgbaar zijn, dit is zo als je het vergelijkt met de standaard 4 cilinder modellen. Als je het vergelijkt met andere soorten klassiekers is de verkrijgbaarheid van onderdelen best goed.
Op de Markt stond een Stawag waarbij ik wel even moest nadenken: [landrover.paginamarkt.nl]
Die ziet er best goed uit en voor de helft van die Duitser.
Succes en hou ons op de hoogte!
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Het merendeel van de Land Rover die ik ken staat gewoon op straat. Die van mij ook. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom niet. Zeker niet als je hem dagelijks gebruikt.
Ik gebruik mijn 109 op vakanties met een Holtkamper Astro (max 750kg) en dat lever geen problemen op met mijn 4 cilinder. Met of zonder kar gaat tie naar z'n top van 115 km/u
6 cilinder wordt van beweert dat onderdelen minder goed verkrijgbaar zijn, dit is zo als je het vergelijkt met de standaard 4 cilinder modellen. Als je het vergelijkt met andere soorten klassiekers is de verkrijgbaarheid van onderdelen best goed.
Op de Markt stond een Stawag waarbij ik wel even moest nadenken: [landrover.paginamarkt.nl]
Die ziet er best goed uit en voor de helft van die Duitser.
Succes en hou ons op de hoogte!
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
-
richard78
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Ik denk ook dat een series gemakkelijk buiten kan staan. De panelen zijn van aluminium dus dat rot niet. het chassis is te beschermen tegen roest omdat hetzo makkelijk toegankelijk is, idem met het schutbord. Ik ga er natuurlijk vanuit dat beide in goede staat is bij aankoop, anders moet de boel uit elkaar (been there doing just that). Bedenk dat als je bij zee woont dat roest snel kaan gaan dus moet je het altijd in de gaten houden, maar dat is bij elke auto.
Een 4 cil heeft zeker de voorkeur tov een 6 cil gezien onderdelen en ik geloof ook betrouwbaarheid. Als je denkt kracht te kort te komen dan kan je er altijd nog een 2.5 NA in lepelen wat weinig moeite kost. Je kan er zelfs een 300TDI in krijgen maar dat is iets meer werk:-).
De auto's hebben een hoop luxe gebreken maar dat is de charme, en alles is er aan te repareren en te veranderen.
Ik vind de auto er heel goed uit zien! De prijs voor een volledig gerestaureerde is idd rond de 15K. Maar bedenk dat je hem ook moet invoeren! De auto die gerard laat zien zal waarschijnlijk in iets mindere staat zijn maar emt nl kenteken. Maar ik zou zeker even gaan kijken! Denk wel dat het een goede koop zal zijn. En als je nog wat moet repareren schept het een band met je auto:-) (ik zou zelf misschien zelfs eerder voor die van Gerard gaan!)
Richard78
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ce104a1c372aa1d405db475f2f8409e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 8975715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2009 17:01 door richard78.
Een 4 cil heeft zeker de voorkeur tov een 6 cil gezien onderdelen en ik geloof ook betrouwbaarheid. Als je denkt kracht te kort te komen dan kan je er altijd nog een 2.5 NA in lepelen wat weinig moeite kost. Je kan er zelfs een 300TDI in krijgen maar dat is iets meer werk:-).
De auto's hebben een hoop luxe gebreken maar dat is de charme, en alles is er aan te repareren en te veranderen.
Ik vind de auto er heel goed uit zien! De prijs voor een volledig gerestaureerde is idd rond de 15K. Maar bedenk dat je hem ook moet invoeren! De auto die gerard laat zien zal waarschijnlijk in iets mindere staat zijn maar emt nl kenteken. Maar ik zou zeker even gaan kijken! Denk wel dat het een goede koop zal zijn. En als je nog wat moet repareren schept het een band met je auto:-) (ik zou zelf misschien zelfs eerder voor die van Gerard gaan!)
Richard78
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ce104a1c372aa1d405db475f2f8409e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 8975715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2009 17:01 door richard78.
-
Marc-my-Words
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
JV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik overweeg de aanschaf van een 109 Station Wagon.
> De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor
> vakantie's en korte ritjes om kinderen naar school
> te brengen en moet dus in principe dagelijks
> ingezet kunnen worden. Daarnaast hebben we nog een
> moderne auto en nog een klassieker om op terug te
> vallen. Ik kan zelf sleutelen.
>
> Echter, de LR zal buiten moeten slapen. De al
> aanwezige klassieker zal voorrang krijgen in de
> garage. Ik heb de ervaring met een '92er RR dat
> dat niet bevoorderlijk is, die ging hard achteruit
> (schutbord, achtervloer) en had last van lekkages.
> Hoe zit dit met een Series III? Is het
> onverstandig om zo'n auto buiten te laten staan in
> weer en wind? Is een overdekte parkeerplaats
> eigenlijk een must?
>
> Dan de motor: Ik kijk naar een benzine en zal op
> LPG gaan rijden. Verdiend een 6 cilinder de
> voorkeur of is een 4 cilinder ook goed genoeg? Op
> vakantie zal de auto zwaar beladen zijn met
> eventueel een karretje, is dan een 4c echt te
> krap? Op papier lijkt het verschil me niet heel
> groot.
>
> Weet iemand een hele mooie 109 Station Wagon te
> koop? Belangrijk is dat ie onverpruts en origineel
> moet zijn. 109 heeft de voorkeur boven 110 omdat
> ik er daar weinig nette van zie en bovendien vaak
> diesel of V8. Of te nieuw en daardoor niet
> belastingvrij. Hoe komt het trouwens dat ik geen
> nieuwe Defenders op een belastingvrij chassis zie,
> zoals vaak gedaan met RRs?
>
> Ik heb deze gezien, heel erg mooi. Is dit een
> realistische prijs of is dit buitensporig duur?
> [www.landy-point.de]
> e_iii,lr-109-siii-station-wagon-0010.html
>
> Bedankt alvast voor uw antwoord.
> Joel
" 109 heeft de voorkeur boven 110 omdat ik er daar weinig nette van zie en bovendien vaak diesel of V8. "
110 zijn er ook in 4 cyl benzine - maar dat schijnt niet zuiniger als V8, wel trager, maar ook betrouwbaarder(?).
Een 110 zou althans in de eerste jaren - nu (bijna) belasting vrij - in principe beter horen te zijn, je hoort althans wel zeggen dat de laatste 109 van mindere kwaliteit zouden zijn. In ieder geval moet een 110 net zo net kunnen zijn, en wellicht zelfs netter -- nette 109 zijn in het algemeen gerestaureerd of opgekalefaterd.
Qua comfort is er nogal wat verschil: ik rijd met mijn (nieuwere) 110 moeiteloos in een dag naar Z-Zweden, Tsjechië of Midden-Frankrijk zonder me te haasten, met zo nu en dan een detour om de benen te strekken, en met slechts bescheiden en acceptabele vermoeidheidsverschijnselen. Ik ken geen 109 rijders die dat doen, of het moeten de echter Hard-Core types zijn. Een 110 heeft permanent 4x4 net als de RR en bijna RR comfort, een 109 is een echte klassieker met de typische klassieke kwaliteiten/hebbelijkheden.
En waarom er zo weinig aan chassis ruil gedaan wordt ?? Misschien omdat de bovenhelft langer goed blijft? En verder ... het is slechts beperkt legaal. Aan de andere kant: de carrosserie is zo "mecano" dat het opknappen met modernere wisseldelen eenvoudig is.
Groeten Marc
-------------------------------------------------------
> Ik overweeg de aanschaf van een 109 Station Wagon.
> De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor
> vakantie's en korte ritjes om kinderen naar school
> te brengen en moet dus in principe dagelijks
> ingezet kunnen worden. Daarnaast hebben we nog een
> moderne auto en nog een klassieker om op terug te
> vallen. Ik kan zelf sleutelen.
>
> Echter, de LR zal buiten moeten slapen. De al
> aanwezige klassieker zal voorrang krijgen in de
> garage. Ik heb de ervaring met een '92er RR dat
> dat niet bevoorderlijk is, die ging hard achteruit
> (schutbord, achtervloer) en had last van lekkages.
> Hoe zit dit met een Series III? Is het
> onverstandig om zo'n auto buiten te laten staan in
> weer en wind? Is een overdekte parkeerplaats
> eigenlijk een must?
>
> Dan de motor: Ik kijk naar een benzine en zal op
> LPG gaan rijden. Verdiend een 6 cilinder de
> voorkeur of is een 4 cilinder ook goed genoeg? Op
> vakantie zal de auto zwaar beladen zijn met
> eventueel een karretje, is dan een 4c echt te
> krap? Op papier lijkt het verschil me niet heel
> groot.
>
> Weet iemand een hele mooie 109 Station Wagon te
> koop? Belangrijk is dat ie onverpruts en origineel
> moet zijn. 109 heeft de voorkeur boven 110 omdat
> ik er daar weinig nette van zie en bovendien vaak
> diesel of V8. Of te nieuw en daardoor niet
> belastingvrij. Hoe komt het trouwens dat ik geen
> nieuwe Defenders op een belastingvrij chassis zie,
> zoals vaak gedaan met RRs?
>
> Ik heb deze gezien, heel erg mooi. Is dit een
> realistische prijs of is dit buitensporig duur?
> [www.landy-point.de]
> e_iii,lr-109-siii-station-wagon-0010.html
>
> Bedankt alvast voor uw antwoord.
> Joel
" 109 heeft de voorkeur boven 110 omdat ik er daar weinig nette van zie en bovendien vaak diesel of V8. "
110 zijn er ook in 4 cyl benzine - maar dat schijnt niet zuiniger als V8, wel trager, maar ook betrouwbaarder(?).
Een 110 zou althans in de eerste jaren - nu (bijna) belasting vrij - in principe beter horen te zijn, je hoort althans wel zeggen dat de laatste 109 van mindere kwaliteit zouden zijn. In ieder geval moet een 110 net zo net kunnen zijn, en wellicht zelfs netter -- nette 109 zijn in het algemeen gerestaureerd of opgekalefaterd.
Qua comfort is er nogal wat verschil: ik rijd met mijn (nieuwere) 110 moeiteloos in een dag naar Z-Zweden, Tsjechië of Midden-Frankrijk zonder me te haasten, met zo nu en dan een detour om de benen te strekken, en met slechts bescheiden en acceptabele vermoeidheidsverschijnselen. Ik ken geen 109 rijders die dat doen, of het moeten de echter Hard-Core types zijn. Een 110 heeft permanent 4x4 net als de RR en bijna RR comfort, een 109 is een echte klassieker met de typische klassieke kwaliteiten/hebbelijkheden.
En waarom er zo weinig aan chassis ruil gedaan wordt ?? Misschien omdat de bovenhelft langer goed blijft? En verder ... het is slechts beperkt legaal. Aan de andere kant: de carrosserie is zo "mecano" dat het opknappen met modernere wisseldelen eenvoudig is.
Groeten Marc
-
D&G
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Joel
Als je even meldt waar je ongeveer woont zijn er wellicht Prikkers waar je even kan kijken en eventueel rijden.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Als je even meldt waar je ongeveer woont zijn er wellicht Prikkers waar je even kan kijken en eventueel rijden.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
-
G-men (Gargamel)
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Ik heb om dezelfde redenen als Marc uiteindelijkvoor een110 V8 gekozen. Overigens is de stuurbekrachtiging ook erg lekker.
Die liep uiteindelijk na wat gefrobel en nieuwe onderdeeltjes toch ook 1:6 terwijl dat waardes zijn die ik ook vaak voor 2,5 blokjes zie staan.
Ze zijn een stuk confortabeler qua zitten en moderner qua techniek. En nog een voordeel, de eerste hebben geen electronica aan boord !
De '83 en '84 ers (met schuifraampjes) zijn zeker niet slechter als series. Ze zijn qua opbouw namelijk bijna exact hetzelfde. (veel onderdelen van de stage one passen op de eerste defenders. Praktiesch de hele opbouw is dus van aluminium en roest niet.
De versnellingsbak van de V8 (LT95) is ook in de legerversies toegepast en waarschijnlijk de sterkste die Leyland ooit gemaakt heeft. Hij is echter verre van subtiel met schakelen, en niet altijd (nooit) even stil.
Vanaf eind 85 of 86 heeft Landrover een efficientieslag gemaakt en een flink aantal delen zoals deuren e.d. van staal gemaakt (lees bezuinigd). Echter qualitatief gezien is het geheel m.i. toch wat minder als bij de hele vroege modellen.
Ik heb met verbazing zitten kijken naar het verschil tussen een oud (volledig staal, kwam uit de wagen) en een nieuwe origineel landrover (plastic/ijzer) druklager. Nog verbaasder ben je als dan de "oude" stalen versie in de gids van Bearmach vermeld is als heavy duty...... met een heavy dutry prijs uiteraard. ......hoezo marketting !
En ze zijn er echt wel, je moet soms alleen even wachten voor er eentje langs komt. Ik ben een half jaar bezig geweest. En goed kijken voordat je hem koopt.
Overigens staat Gargamel al 2 jaar buiten en merk je er niets van, zolang je hem maar elke week even uitlaat
Chassis is wel even goed opletten, een flinke schroevendraaier om mee te testen is wel aan te raden, maar dat geld zeker ook voor de series3.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2009 19:07 door G-men (Gargamel).
Die liep uiteindelijk na wat gefrobel en nieuwe onderdeeltjes toch ook 1:6 terwijl dat waardes zijn die ik ook vaak voor 2,5 blokjes zie staan.
Ze zijn een stuk confortabeler qua zitten en moderner qua techniek. En nog een voordeel, de eerste hebben geen electronica aan boord !
De '83 en '84 ers (met schuifraampjes) zijn zeker niet slechter als series. Ze zijn qua opbouw namelijk bijna exact hetzelfde. (veel onderdelen van de stage one passen op de eerste defenders. Praktiesch de hele opbouw is dus van aluminium en roest niet.
De versnellingsbak van de V8 (LT95) is ook in de legerversies toegepast en waarschijnlijk de sterkste die Leyland ooit gemaakt heeft. Hij is echter verre van subtiel met schakelen, en niet altijd (nooit) even stil.
Vanaf eind 85 of 86 heeft Landrover een efficientieslag gemaakt en een flink aantal delen zoals deuren e.d. van staal gemaakt (lees bezuinigd). Echter qualitatief gezien is het geheel m.i. toch wat minder als bij de hele vroege modellen.
Ik heb met verbazing zitten kijken naar het verschil tussen een oud (volledig staal, kwam uit de wagen) en een nieuwe origineel landrover (plastic/ijzer) druklager. Nog verbaasder ben je als dan de "oude" stalen versie in de gids van Bearmach vermeld is als heavy duty...... met een heavy dutry prijs uiteraard. ......hoezo marketting !
En ze zijn er echt wel, je moet soms alleen even wachten voor er eentje langs komt. Ik ben een half jaar bezig geweest. En goed kijken voordat je hem koopt.
Overigens staat Gargamel al 2 jaar buiten en merk je er niets van, zolang je hem maar elke week even uitlaat
Chassis is wel even goed opletten, een flinke schroevendraaier om mee te testen is wel aan te raden, maar dat geld zeker ook voor de series3.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2009 19:07 door G-men (Gargamel).
-
Nick
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
En als je dan gaat kijken of het chassis hard is (met een schroevendraaier o.i.d.) kijk dan niet alleen of het hard is, maar vooral ook of er al aan gelast is. Een chassis waar al aan gelast is, en dan met name de hoofdbalken is meestal bijna op zijn eind. ik heb het namelijk zelf meegemaakt, een snoeihard chassis bij het kopen, zelf erop gehamert enzo. Toen ik het wilde laten verzinken en het gestraald was kwam ik er pas achter hoe slecht het eigenlijk was. Alle plaatjes waren over de verrotte delen heen gelast, en ook nog eens zo gelast dat het er beter niet ingelast had kunnen worden zo slecht was het gedaan. Soms kan dit erg goed gecamoufleerd worden door verschrikkelijk veel tectyl in de lasnaden te smeren, of nog beter Bitac, dat kun je er lekker dik op smeren en wordt daarna hard. Kijk dus heel goed naar verdikkingen (waaraan je kunt zien of er gelast is) en naar zichtbare lasnaden die er af- fabriek normaal niet zo horen te zitten, en onthoudt hoeveel er al aan gelast is als het 1 plaatje is kan het nog meevallen maar als er op meerdere plaatsen aan de hoofdbalken is gelast zou ik me toch gaan afvragen of je nog lang kunt rijden met dat chassis. Het lijkt me ook niet echt veilig als je op vakantie gaat met een volledig bepakte auto waarbij het chassis in elkaar hangt van plaatjes.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Exfietser
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Mijn series 3 109D slaapt ook buiten. En dat gaat heel goed. Je moet alleen zorgen dat het chassis goed in de beschermende middelen zit. En mocht je roestproblemen aan je chassis hebben dan is dat relatief eenvoudig (en dus niet duur) te fixen. Omdat de carosserie verder van aluminium is zijn daar veel minder roest problemen mee. Een toyota van de zelfde leeftijd die eveneens altijd buiten geslapen heeft is er vaak veel slechter aan toe omdat die helemaal van staal is. Dat is een van de redenen waarom er veel minder goede toyota's rondrijden en ze veel duurder zijn. Waarschijnlijk zijn er ook minder in nederland verkocht. Het is dus niet enige reden maar toch. Ik weet van mensen die zo'n toyota hebben, dat veel toyota eigenaars een paar weken naar morocco op vakantie gaan en daar het plaatwerk helemaal laten oplappen c.q. vervangen. Ze komen dan weer terug met een bijna nieuwe wagen.
Wat motoren betreft. De 2,25 is een zeer betrouwbare vrijwel onverwoestbare motor die goedkoop in zeer goed verkrijgbare onderdelen is, en er zijn zelfs compleet nieuwe (benzine) exemplaren te koop als je goed zoekt. Alleen het vermogen is beperkt. In de alpen schiet het niet bepaald op.
De zescilinder in lijn schijnt een van de mooiste motoren te zijn. Het schijnt geweldig te rijden. Soepel te reageren met veel trekkracht. Onderdelen zijn alleen lastiger te krijgen en duurder. Het grootste nadeel is echter dat het een kop zijklepper is. Om de kleppen te stellen moeten de spruitstukken er af. Een hoop werk wat dus voor het gemak nog wel eens vergeten wordt. En goed onderhoud is toch het behoud van de motor. Ter vergelijk bij mijn 2.25 is het kleppen stellen 15 minuten werk.
Als ik het zo hoor is een stage one met een v8 wel een leuke wagen voor jou. De v8 kan goed op gas (met wat aanpassingen) en is in onderhoud geen dure motor. De motor heeft een bulk aan vermogen en met een aanhanger de bergen in zou geen probleem moeten zijjn. Sommige onderdelen zijn wat lastiger als bij de gewone series. Dan moet je denken aan de aandrijfassen, remschoenen en trommels. De v8 motor is een zeer veel voorkomend exemplaar waarvoor alles te koop is.
Ikzelf heb gekozen voor de 2.25D vanwege het gebruik 1 op 10. Gas is niet overal te koop (scandinavie) en ik wil eigenlijk geen gastank in de wagen. Verder kan de afwezigeheid van noodzakelijke electrische onderdelen zoals ontstekingen e.d. een voordeel zijn. Vanwege mijn radiohobby is de afwezigheid van een ontsteking een groot voordeel.
Een vriend van mij heeft een defender 110 300tdi. Daar hebben we in 12 dagen ongeveer 10000 km mee gereden. Het is echt een geweldige wagen om mee te rijden. Maar als zijn 1995 defender 110 naast mijn 1976 series3 109 straat moet ik zeggen dat mijn carrosserie er beter uit ziet. Alleen een beetje minder verf mischien. Maar de randen van de deuren zijn roestiger en het plaatwerk is dunner. Ook heeft de defender al een nieuwe achterbalk terwijl die van de 109 pas op zijn dertigste is vervangen. Ook het schutbord heeft wat verdachte plekken terwijl dat van de series nog heel hard is.
Als ik de ideale wagen zou samen kunnen stellen zou ik een oude series 109 nemen en daar de complete aandrijflijn met motor van een driehonderd tdi onder plaatsen. Dus de assen, vbak en motor. De v-bak zou ik trouwens ombouwen naar een exemplaar met uitschakelbare 4x4. Wel met behoud van het middendif en diflock. Ik vind een permanent 4x4 geen voordeel. Alleen maar nadelig vanwege extra banden slijtage en energieverbruik.
Maar dit is mijn persoonlijk mening en keuze. Er zullen een hoop mensen zijn die er anders over denken.
Arnold.
Wat motoren betreft. De 2,25 is een zeer betrouwbare vrijwel onverwoestbare motor die goedkoop in zeer goed verkrijgbare onderdelen is, en er zijn zelfs compleet nieuwe (benzine) exemplaren te koop als je goed zoekt. Alleen het vermogen is beperkt. In de alpen schiet het niet bepaald op.
De zescilinder in lijn schijnt een van de mooiste motoren te zijn. Het schijnt geweldig te rijden. Soepel te reageren met veel trekkracht. Onderdelen zijn alleen lastiger te krijgen en duurder. Het grootste nadeel is echter dat het een kop zijklepper is. Om de kleppen te stellen moeten de spruitstukken er af. Een hoop werk wat dus voor het gemak nog wel eens vergeten wordt. En goed onderhoud is toch het behoud van de motor. Ter vergelijk bij mijn 2.25 is het kleppen stellen 15 minuten werk.
Als ik het zo hoor is een stage one met een v8 wel een leuke wagen voor jou. De v8 kan goed op gas (met wat aanpassingen) en is in onderhoud geen dure motor. De motor heeft een bulk aan vermogen en met een aanhanger de bergen in zou geen probleem moeten zijjn. Sommige onderdelen zijn wat lastiger als bij de gewone series. Dan moet je denken aan de aandrijfassen, remschoenen en trommels. De v8 motor is een zeer veel voorkomend exemplaar waarvoor alles te koop is.
Ikzelf heb gekozen voor de 2.25D vanwege het gebruik 1 op 10. Gas is niet overal te koop (scandinavie) en ik wil eigenlijk geen gastank in de wagen. Verder kan de afwezigeheid van noodzakelijke electrische onderdelen zoals ontstekingen e.d. een voordeel zijn. Vanwege mijn radiohobby is de afwezigheid van een ontsteking een groot voordeel.
Een vriend van mij heeft een defender 110 300tdi. Daar hebben we in 12 dagen ongeveer 10000 km mee gereden. Het is echt een geweldige wagen om mee te rijden. Maar als zijn 1995 defender 110 naast mijn 1976 series3 109 straat moet ik zeggen dat mijn carrosserie er beter uit ziet. Alleen een beetje minder verf mischien. Maar de randen van de deuren zijn roestiger en het plaatwerk is dunner. Ook heeft de defender al een nieuwe achterbalk terwijl die van de 109 pas op zijn dertigste is vervangen. Ook het schutbord heeft wat verdachte plekken terwijl dat van de series nog heel hard is.
Als ik de ideale wagen zou samen kunnen stellen zou ik een oude series 109 nemen en daar de complete aandrijflijn met motor van een driehonderd tdi onder plaatsen. Dus de assen, vbak en motor. De v-bak zou ik trouwens ombouwen naar een exemplaar met uitschakelbare 4x4. Wel met behoud van het middendif en diflock. Ik vind een permanent 4x4 geen voordeel. Alleen maar nadelig vanwege extra banden slijtage en energieverbruik.
Maar dit is mijn persoonlijk mening en keuze. Er zullen een hoop mensen zijn die er anders over denken.
Arnold.
-
Exfietser
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Als een chassis goed is gerepareerd. De rotte delen zijn er dus uit gehaald en vervangen door nieuwe delen die er goed zijn ingelast. De lasnaden zijn niet vlakgeslepen en dus goed zichtbaar. (Vlakslijpen ziet er mooier uit maar verzwakt wel.) Dan kan het chassis best goed zijn hoor. Als dat goed gedaan is dus ook zichtbaar kun je ook zeggen dat het chassis aandacht en onderhoud heeft gekregen.
Opgelaste plaatjes en heel dik ingesmeerd met tektiel e.d. is zondermeer verdacht. Testen met een schroevendraaier en een punthamer is zeer verstandig.
Arnold.
Opgelaste plaatjes en heel dik ingesmeerd met tektiel e.d. is zondermeer verdacht. Testen met een schroevendraaier en een punthamer is zeer verstandig.
Arnold.
-
Marc-my-Words
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Of permanent 4x4 nu zoveel meer bandenslijtage geeft? De tractie komt op 4 wielen, maar dus ook slechts 1/4 van de wrijvingskrachten.
Uitschakelbare 2x4 geeft de helft van de wrijvingskrachten op de aangedrven wielen, en de niet aangedreven wielen moeten ook nog eens voortgeduwd ... als je het zo opschrijft dan slijten de 4x4 minder. t'Zal elkaar wel niet veel ontlopen.
Over het plaatwerk kan ik iet veel zeggen anders dan dat mijn oud biologieleraar in 1975/76 een nieuwe 109 kocht en hij binnen 10 jaar zo door roest en andere ongemakken geplaagd werd dat hij het "ding" van de hand deed. Misschien is wat er nu nog rond rijdt beter - het heeft in ieder geval de tand des tijds doorstaan.
En dan nog even een wat flauwe gedachte - die overigens al bij mijn eerste blik op dit item boven kwam:
Ik slaap graag buiten .... in mijn 110, dus eigenlijk semi-buiten !! Heel geschikt.
Marc
Uitschakelbare 2x4 geeft de helft van de wrijvingskrachten op de aangedrven wielen, en de niet aangedreven wielen moeten ook nog eens voortgeduwd ... als je het zo opschrijft dan slijten de 4x4 minder. t'Zal elkaar wel niet veel ontlopen.
Over het plaatwerk kan ik iet veel zeggen anders dan dat mijn oud biologieleraar in 1975/76 een nieuwe 109 kocht en hij binnen 10 jaar zo door roest en andere ongemakken geplaagd werd dat hij het "ding" van de hand deed. Misschien is wat er nu nog rond rijdt beter - het heeft in ieder geval de tand des tijds doorstaan.
En dan nog even een wat flauwe gedachte - die overigens al bij mijn eerste blik op dit item boven kwam:
Ik slaap graag buiten .... in mijn 110, dus eigenlijk semi-buiten !! Heel geschikt.
Marc
-
Exfietser
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Wat 4x4 betreft heb je mischien gelijk. Dat banden slijtage probleem heb je meer bij een visco koppeling als bij een middendiff. Auto's als de freelander hebben meer banden slijtage omdat de aandrijving zo gemaakt is dat de voorwielen iets sneller draaiem als de achterwielen. De wagen krijgt dan het rijgedrag van een door de voorwielen aangedreven wagen.
Bij de defender heb je natuurlijk wel altijd meedraaiende assen Die je bij een series met vrijloop uit kunt zetten.
Arnold.
Bij de defender heb je natuurlijk wel altijd meedraaiende assen Die je bij een series met vrijloop uit kunt zetten.
Arnold.
-
JV
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Bedankt zover voor alle uitvoerige antwoorden. Mijn belangrijkste twijfel is weggenomen en dat is dat ik de auto zonder veel problemen rustig buiten kan laten staan.
Ik verwacht dat ik er zo'n 5 tot 8 duizend km/jaar (en dus niet in 1 week) mee zal rijden dus bandenslijtage is geen issue. Ook comfort maak ik me niet zo druk om, ik ben gewend om (dagelijks) in een klassieker te rijden. En als we op vakantie gaan, hebben we geen haast en is het dus niet de bedoeling om in één ruk naar zuid Frankrijk te knallen. En 30 jaar geleden ging men toch ook in dit soort auto's op vakantie?
De genoemde witte 109 van Stefan is een RHD en diesel. Beide een reden voor mij om niet te kopen. De groene uit Dld is 2x zo duur en eigenlijk ook 2x de prijs die ik wil uitgeven, maar was maar om aan te geven wat ik ongeveer zoek (ook graag die kleur!). Overigens, een auto van deze leeftijd uit een EU land importeren kost niets.
Ik was wel gecharmeerd van het idee een straight six te rijden, maar na de adviezen hier en na dit: [www.glencoyne.co.uk] gelezen te hebben ben ik een stuk minder enthousiast...
Een Stage One V8 heb ik ook al naar zitten kijken. Een nette vroege 110 blijft een optie, maar dan wel een benzine versie. Maar eigenlijk vind ik een 109 vind ik toch wat meer charme hebben en tenminste een echte klassieker.
Voor onderhoud en hoge kosten ben ik niet zo bang, ik ben de Range Rover V8 gewend en dat viel allemaal ook wel mee. Zeker met mijn kilometrage.
Nogmaals dank voor alle antwoorden, ik ga eens rustig rondkijken. Ik heb geen haast, deze zomer gaan we gewoon nog met de saaie leasepassat op vakantie.
Ik verwacht dat ik er zo'n 5 tot 8 duizend km/jaar (en dus niet in 1 week) mee zal rijden dus bandenslijtage is geen issue. Ook comfort maak ik me niet zo druk om, ik ben gewend om (dagelijks) in een klassieker te rijden. En als we op vakantie gaan, hebben we geen haast en is het dus niet de bedoeling om in één ruk naar zuid Frankrijk te knallen. En 30 jaar geleden ging men toch ook in dit soort auto's op vakantie?
De genoemde witte 109 van Stefan is een RHD en diesel. Beide een reden voor mij om niet te kopen. De groene uit Dld is 2x zo duur en eigenlijk ook 2x de prijs die ik wil uitgeven, maar was maar om aan te geven wat ik ongeveer zoek (ook graag die kleur!). Overigens, een auto van deze leeftijd uit een EU land importeren kost niets.
Ik was wel gecharmeerd van het idee een straight six te rijden, maar na de adviezen hier en na dit: [www.glencoyne.co.uk] gelezen te hebben ben ik een stuk minder enthousiast...
Een Stage One V8 heb ik ook al naar zitten kijken. Een nette vroege 110 blijft een optie, maar dan wel een benzine versie. Maar eigenlijk vind ik een 109 vind ik toch wat meer charme hebben en tenminste een echte klassieker.
Voor onderhoud en hoge kosten ben ik niet zo bang, ik ben de Range Rover V8 gewend en dat viel allemaal ook wel mee. Zeker met mijn kilometrage.
Nogmaals dank voor alle antwoorden, ik ga eens rustig rondkijken. Ik heb geen haast, deze zomer gaan we gewoon nog met de saaie leasepassat op vakantie.
-
Marc-my-Words
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Dag Joel,
Met 5-8 Kkm per jaar is er natuurlijk weinig een issue, hoogstens het issue van het schimmelvrij en rijdend houden.
Er zijn de afgelopen jaren al zomermaanden geweest dat ik dat in een maand weg-reed (Noorwegen-Zweden).
Wat betreft het comfort: heb je al eens iets langer in een 109 gereden? Het is best uit te houden, maar je kan ook zeggen: niet meer dan een opgevoerde tractor. Met eerder genoemde Biologieleraar een lang weekend naar de Hautes Fagnes geweest om een schoolkamp voor te bereiden, en toentertijd dus nog jong en heel veel gewend, maar afgezien van de "safari-ervaring" was het ook toen een echte expeditie. Het was een diesel, maar ik snap best dat de meeste dieselaars niet al te hard rijden, en dan is dus de autoweg naar Maastricht een heel eind.
Het gaat natuurlijk best, en de voornoemde leraar is ook op en neer overland naar India & Ceylon geweest met het "ding", maar in het moderne verkeer is het echt wel een beetje een klassieker, eigenlijk was de laatste jaren van de 109 het al een klassieker.
Een vroege 110 is uiterlijk bijna net zo klassiek -- je mist twee dingen: het typische radiator-frontje en de voorruitjes -- de rest is gewoon gelijk.
Onderhuids is het een voor begin 80er jaren redelijk moderne auto, met behoud van karakter (het ladderchassis een kruising tussen RR en 109, motor naar keuze maar om te beginnen gelijk aan 109 en ga zo maar door). En dus wel permanent 4x4 en toch een stukje pretiger vering -- niet voor niks rijden heel veel series op paraboolveren. Kortom een 110 is in het gebruik net een auto (maar met tractor kwaliteiten).
En ... hoewel de mening van de man in de straat geen maatstaf hoeft te zijn ... toen ik met mijn 10 jaar geleden nieuwe 110Td5 ergens weg reed vroeg een autoliefhebber: "En rijdt ie nog een beetje (met een licht meewarige ondertoon)." Ik antwoorde: "Als ik een beetje wind mee heb haalt ie wellicht de 150, maar 140 is gewoon haalbaar, en dus te hard in NL." (ik had het na het inrijden uitgeprobeerd). Waarop de "autokenner" zei: "Maar dat doe je toch niet met een zo mooi gerestaureerde auto?". Waarop ik hem maar uit de droom geholpen heb ... Zelf was ik alleen maar geweldig tevreden met de gedachte dan ruim 50.000 gulden auto er direct al als mooi gerestaureerd eruit zag, inmiddels ziet ie er gewoon netjes gebruikt uit, dus nog beter. Gewoon een karaktervolle en tegelijk pretentieloze en tijdloze automobiel die eigenlijk altijd doet wat je verwacht.
Groeten Marc
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2009 09:56 door Marc-my-Words.
Met 5-8 Kkm per jaar is er natuurlijk weinig een issue, hoogstens het issue van het schimmelvrij en rijdend houden.
Er zijn de afgelopen jaren al zomermaanden geweest dat ik dat in een maand weg-reed (Noorwegen-Zweden).
Wat betreft het comfort: heb je al eens iets langer in een 109 gereden? Het is best uit te houden, maar je kan ook zeggen: niet meer dan een opgevoerde tractor. Met eerder genoemde Biologieleraar een lang weekend naar de Hautes Fagnes geweest om een schoolkamp voor te bereiden, en toentertijd dus nog jong en heel veel gewend, maar afgezien van de "safari-ervaring" was het ook toen een echte expeditie. Het was een diesel, maar ik snap best dat de meeste dieselaars niet al te hard rijden, en dan is dus de autoweg naar Maastricht een heel eind.
Het gaat natuurlijk best, en de voornoemde leraar is ook op en neer overland naar India & Ceylon geweest met het "ding", maar in het moderne verkeer is het echt wel een beetje een klassieker, eigenlijk was de laatste jaren van de 109 het al een klassieker.
Een vroege 110 is uiterlijk bijna net zo klassiek -- je mist twee dingen: het typische radiator-frontje en de voorruitjes -- de rest is gewoon gelijk.
Onderhuids is het een voor begin 80er jaren redelijk moderne auto, met behoud van karakter (het ladderchassis een kruising tussen RR en 109, motor naar keuze maar om te beginnen gelijk aan 109 en ga zo maar door). En dus wel permanent 4x4 en toch een stukje pretiger vering -- niet voor niks rijden heel veel series op paraboolveren. Kortom een 110 is in het gebruik net een auto (maar met tractor kwaliteiten).
En ... hoewel de mening van de man in de straat geen maatstaf hoeft te zijn ... toen ik met mijn 10 jaar geleden nieuwe 110Td5 ergens weg reed vroeg een autoliefhebber: "En rijdt ie nog een beetje (met een licht meewarige ondertoon)." Ik antwoorde: "Als ik een beetje wind mee heb haalt ie wellicht de 150, maar 140 is gewoon haalbaar, en dus te hard in NL." (ik had het na het inrijden uitgeprobeerd). Waarop de "autokenner" zei: "Maar dat doe je toch niet met een zo mooi gerestaureerde auto?". Waarop ik hem maar uit de droom geholpen heb ... Zelf was ik alleen maar geweldig tevreden met de gedachte dan ruim 50.000 gulden auto er direct al als mooi gerestaureerd eruit zag, inmiddels ziet ie er gewoon netjes gebruikt uit, dus nog beter. Gewoon een karaktervolle en tegelijk pretentieloze en tijdloze automobiel die eigenlijk altijd doet wat je verwacht.
Groeten Marc
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2009 09:56 door Marc-my-Words.
-
JV
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Het scheelt dat ik al in Maastricht woon dus avontuur begint al om de hoek. Ik heb ooit met een 88 diesel meegereden naar de Ardennen en gingen daar met een slakke gang de bult na Luik omhoog… Dat vond ik echt geen pretje, het moet niet gevaarlijk worden.
Hoe meer ik lees ( oa [www.glencoyne.co.uk]) hoe meer ik ook richting 110 denk, oa ook vanwege stuurbekrachtiging en betere wendbaarheid (veel smalle steegjes in Maastricht)
Iemand tips waar ik in NL terrecht kan om wat nette 109s of 110s te bekijken? En waar juist niet? Mag op joelverstrate@hotmail.com
Hoe meer ik lees ( oa [www.glencoyne.co.uk]) hoe meer ik ook richting 110 denk, oa ook vanwege stuurbekrachtiging en betere wendbaarheid (veel smalle steegjes in Maastricht)
Iemand tips waar ik in NL terrecht kan om wat nette 109s of 110s te bekijken? En waar juist niet? Mag op joelverstrate@hotmail.com
-
Marco
Re: 109 Series 3. Geschikte buitenslaper?
Ik ben het met je eens dat een series er leuker uitziet vanwege de gril en het voorraam. Heeft iemand wel eens geprobeerd om die items op een 110 te zetten zodat je met meer comfort in een klassieker ogende LR rijdt?