3.5 v8 tunen
-
badair
3.5 v8 tunen
ik zit er over te denken mijn 3.5 carb te tunen of een 3.9 efi er in te hangen, heeft iemand ervaring met een getunde 3.5? nokke-as mischien een edelbrok carb.?
-
Bart van Dessel
Re: 3.5 v8 tunen
Ik zou voor een 3.9i kiezen, met efi, dan heb je ca. 180 pk, meer koppel en zuiniger, en ideaal op lpg, ik heb het vaak gedaan. evt. een uitlaat met headers.
groetjes, bart
groetjes, bart
-
G-men (Gargamel)
Ik heb zelf ook e.e.a. gedaan aan de 3.5.
Ik denk dat het voornaamste is wat je doel is en welke uitgangspunten je hanteerd.
Als je bestaande blok nog prima is, dan kun je met een paar zaken redelijk wat extra power krijgen.
- andere uitlaat
- edelbrock (weber 500) carburateur
- andere nokkenas (van de 3.9)
- hoog compressie cilinderkoppen als je een laag compressieblok hebt
Uiteraard is de winst bij een hoogcompressieblok (1:9) hoger als bij het laag compressieblok wat ik in mijn defender heb liggen.
Groot voordeel vind ik persoonlijk dat je geen extra electronica hebt, en alles dus zelf kunt doen. Bovendien behoud de wagen de bestaande motor behoud (origineel blijft), weet je qua onderhoud precies waarmee je begint, en je nooit in de problemen komt met het RDW.
Een tweedehands 3.9 erin levert je meer vermogen voor waarschijnlijk minder initiele kosten. Als je 3.5 wat minder is, is dit een erg interessante optie. Nadeel is dat je langs de RDW moet, en dat zeker de eerste 3.9 en vooral de 4.0 blokken thermisch wat minder reserve hebben als de 3.5. (ze lopen nog weleens warm met als gevolg (haar) schuurtjes in de cilinderwanden en dus waterverbruik. Als je een tweedehands blok koopt hier dus even goed opletten.
Bijkomend punt is dat een LPG systeem voor een EFI een stuk duurder is i.v.m. de elctronische inspuiting en de catalysator.
Als je voor deze keus gaat zou ik eigenlijk zelf een 4,2 overwegen. Als je dan toch aan het sleutelen bent en langs de RDW moet..
Op de site van Rene staat heel veel info over de rover V8.
[www.roversd1.nl]
Ik persoonlijk heb de eerste 2 items nu gedaan bij mijn laag compressie 3,5 en ik moet zeggen dat het een heel andere motor geworden is.
Nokkenas staat op de planning als de oude versleten is. Een van de redene waarom ik niet voor een blokwisel ben gegaan is de originaliteit, kosten, tweakability en tenslotte het feit dat mijn 3,5je ook na 106000 mijl nog wel heel erg mooi liep.... (wel tweede nokkenas)
Ik denk dat het voornaamste is wat je doel is en welke uitgangspunten je hanteerd.
Als je bestaande blok nog prima is, dan kun je met een paar zaken redelijk wat extra power krijgen.
- andere uitlaat
- edelbrock (weber 500) carburateur
- andere nokkenas (van de 3.9)
- hoog compressie cilinderkoppen als je een laag compressieblok hebt
Uiteraard is de winst bij een hoogcompressieblok (1:9) hoger als bij het laag compressieblok wat ik in mijn defender heb liggen.
Groot voordeel vind ik persoonlijk dat je geen extra electronica hebt, en alles dus zelf kunt doen. Bovendien behoud de wagen de bestaande motor behoud (origineel blijft), weet je qua onderhoud precies waarmee je begint, en je nooit in de problemen komt met het RDW.
Een tweedehands 3.9 erin levert je meer vermogen voor waarschijnlijk minder initiele kosten. Als je 3.5 wat minder is, is dit een erg interessante optie. Nadeel is dat je langs de RDW moet, en dat zeker de eerste 3.9 en vooral de 4.0 blokken thermisch wat minder reserve hebben als de 3.5. (ze lopen nog weleens warm met als gevolg (haar) schuurtjes in de cilinderwanden en dus waterverbruik. Als je een tweedehands blok koopt hier dus even goed opletten.
Bijkomend punt is dat een LPG systeem voor een EFI een stuk duurder is i.v.m. de elctronische inspuiting en de catalysator.
Als je voor deze keus gaat zou ik eigenlijk zelf een 4,2 overwegen. Als je dan toch aan het sleutelen bent en langs de RDW moet..
Op de site van Rene staat heel veel info over de rover V8.
[www.roversd1.nl]
Ik persoonlijk heb de eerste 2 items nu gedaan bij mijn laag compressie 3,5 en ik moet zeggen dat het een heel andere motor geworden is.
Nokkenas staat op de planning als de oude versleten is. Een van de redene waarom ik niet voor een blokwisel ben gegaan is de originaliteit, kosten, tweakability en tenslotte het feit dat mijn 3,5je ook na 106000 mijl nog wel heel erg mooi liep.... (wel tweede nokkenas)
-
RoLandrover
Inderdaad,
uitlaat is behoorlijk te verbeteren
Offenhauser JWR inlaatspruitstuk
en dan zou ik gaan voor een Kent H180 nokkenas,.. vanaf 700 tot 4500 toeren een enorm koppel.
De koppen een 1,2 millimeter vlakken en een composiet koppakking ertussen.
Grtn
RoLandRover
uitlaat is behoorlijk te verbeteren
Offenhauser JWR inlaatspruitstuk
en dan zou ik gaan voor een Kent H180 nokkenas,.. vanaf 700 tot 4500 toeren een enorm koppel.
De koppen een 1,2 millimeter vlakken en een composiet koppakking ertussen.
Grtn
RoLandRover
-
Bart van Dessel
De laag- en hoog compressie blokken hebben allemaal dezelfde koppen, de compressie halen ze uit andere zuigers met minder "kuilvorming". Ik begrijp alleen niet waarom je langs de RDW moet? Tot 40% vermogenstoename hoeft niet gekeurd te worden. Standaard 3.5 = 130 pk 3.9i = 172 pk. De optie van 4.2i is inderdaad een goeie, ik heb zelf een '73 RRC met 4.2i, over een week weer rijdend met Crower nokkenas, sterkere klepveren, SS sports exhaust met headers, 4.6i koppen. Ben heel benieuwd! Niks tegen de RDW zeggen;-)
groetjes bart
groetjes bart