Omvormer 12v >220

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter de Gans

Omvormer 12v >220

Bericht door Peter de Gans »

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een omvormer voor in mijn 110, het is hoofdzakelijk bedoeld voor laders en mogelijk een koffiezetapparaat enzo.

nu kom ik verschillende tegen, een voorbeeld is een 600w continue en 1200w piek (dat is alleen een voorbeeld en al te licht voor een koffiezetter ik weet het )

mijn vraag is de volgende, deze kan ik nieuw kopen in 2 uitvoering een "normale" a' 61 euries of een met een "zuivere sinus" dan is die meteen 285 euries.

kan iemand mij hopelijk met wat beeldende voorbeelden uitleggen waarom ik de 1 of de andere zou willen ?

het is voor een permanente inbouw voor de gewone kampeer toepassingen en eventueel wat zendamateur knutselen (al mijn zend spul is toch 12 v) alleen mijn soldeerbout niet

dus nog even kort "normaal" of "zuivere Sinus" nodig of niet?

Bij voorbaat zeer veel dank
D&G

Re: Omvormer 12v >220

Bericht door D&G »

Mijn Dremel wilde deze week niet draaien op een niet zuivere (=blokgolf) sinus.

Richtlijn: Als iets getranformeerd moet worden (wikkelspoeltrafo) of electronisch geregeld moet worden is een zuivere sinus een must. Bij een soldeerbout is het weer afhankelijk of je een bout hebt waar de 230V stekker direct aan zit of dat je met een regelbaar basisstation werkt.

Ik wacht verder op commentaar van Arnold ;-)

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina

Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik heb zelf goede ervaringen met het spul van profitexx. Niet al te duur en houdt het al 3 seizoenen uit op mijn bootje. En daar wordt ie goed gebruikt. Is een 2000watt versie, modified sine wave.
Wat Gerard boven zegt is denk ik iets te absoluut. Als je 100% zekerheid wilt heeft ie gelijk maar tegenwoordig heeft alles een trafo en zo niet dan wel een electronische voeding ingebouwd en heel veel spul werkt prima op een gemodificeerde sinus. En gezien het prijsverschil loont het om er even over na te denken.
De meeste kwalitatief goede apparaten die je koopt kunnen wel overweg met een gemodoficeerde sinus. Bij mij aan boord werken de magnetron (49 euro bij de media markt), imitatie senseo, tv en de laptop er al jaren prima mee.

Het gaat mis met apparaten die een vermogensregeling hebben met thyristoren. Dit is meestal met toeren geregelde motoren of b.v. de senseo is een ander bekend voorbeeld. Die weigerde bij ons ook dienst. Vreemd genoeg doet de look-alike van Bosch die we nu aan boord hebben het wel....
Zorg er echter wel voor dat je een omvormer neemt die ruim voldoende vermogen heeft. Dan kun je ook hogere inschakelpieken zonder problemen verwerken; en dat is nu net waar het meeste op kapot gaat.

Ohmse belastingen zoals een soldeerbout, gewone koffiezetter, lampen e.d. zijn al helemaal geen probleem !!
Maar ik denk dat Arnold idd ook nog wel wat wil zeggen. :-)

Gerrit

Succes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2009 18:15 door G-men (Gargamel).
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Peter,

Een ongenuanceerde blokgolf is eigenlijk alleen goed voor ongenuanceerde apparaten, maar tegenwoordig geven omvormers veelal al een gemodificeerde sinus/blokgolf.
Naar het schijnt doen de meeste laders het ook wel met een gemodificeerde sinus, zei het niet ideaal. Laders worden veelal warmer als met het gewone lichtnet. Het zou wel eens kunnen dat als je parallel een gewone ohmse belasting hebt -- dus bijv. een gloeilamp -- dat de ergste pieken worden weggevangen.
Maar bijv. electrische tandenborstels doen het niet (zo schijnt) - kan ik me ook wel voorstellen: die werken met een electromagnetische koppeling.
Een gereconstrueerde sinus is dus verreweg het mooiste.
Alternatief is omzien naar laders die het (ook) op 12 V doen: zo heb ik een 12 V oplaadbare-batterij-lader, een 12 V telefoonsnoertje en ook zo'n foto-acculader (maar voor een ander toestel is die er niet (of erg duur). Voor een MacBook is er (geloof ik) nog geen goede oplossing, voor de meeste andere Laptops zijn er weer generieke laders

Dan het vermogen: electrisch iets verwarmen slurpt vermogen, vaak zou dat minstens zo goed direct op 12 V werken ware het niet dat zulke apparaten weer zeldzaam/duur zijn. En ... en aanvullend bezwaar: een hoogvermogen omvormer trekt zelf meest ook een hoog vermogen (als ie tenminste zelf niet erg slim geschakeld is.
Zelf heb ik dus een bescheiden gemodificeerde sinus omvormer -- maar ja, een paar jaar terug waren die dingen ook nog achterlijk duur vergelijken met wat je nu voor je geld krijgt. Nu zou ik dus waarschijnlijk voor een bescheiden sinus omvormer.

Tenslotte: thee en koffie, daar neem je toch gewoon een brandertje voor mee. Als je het makkelijk wil een gasje, wil je het "degelijk" klein en licht een MSR. Kan je direct ook een uitsmijter of tosti maken.

Marc
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Koop voor een koffie automaat een 12 volt kampeeruitvoering. Die kosten geen drol.
Zie [www.hek-bv.nl].
Door het lage vermogen zijn ze niet snel. Maar je bent op vakantie nietwaar.
Zet een senseo uit je hoofd. Daar is minimaal een 1800 watt nominaal echte sinus omvormer voor nodig. En aangezien echte sinus omvormers ongeveer een euro per watt kosten wordt het hele dure koffie. Dan is een terrasje gezelliger. Hebben ze ook koud bier lekkere hapjes, prettig gezelschap enzo. (Ben geloof ik aan vakantie toe.)

Een echte sinusomvormer heb je zoals Debbie al vertelde nodig bij inductieve belastingen. Dat zijn dus apparaten met electromotoren en transformatoren. Denk aan boormachines, slijpschijven maar ook een zware buizen zender met een dikke voedingstrafo en een compressor koelkast.
Nu schreeuwt iedereen dat zij een engel of waeco compressor koelkast hebben op een zware omvormer en dat het prima werkt. Op een zware (2000 watt) omvormer kan het ook heus wel. Maar de motor van de pomp zal warmer worden.
De energie die in de hoekige delen van de blokgolf (Want dat is een gemodificeerde sinus.) zit kan niet getransformeerd of in het geval van een motor omgezet in beweging worden. Die energie wordt warmte. Doordat de topwaarde van de gemodificeerde (of te wel nep) sinus veel lager is dan die van een echte sinus (In geval van het lichtnet is dat 311 volt.) zijn de aanloopstromen van inductieve belastingen veel hoger. Nomaal geldt een regel van 6 x de nominale stroom. Dus een apparaat dat gewoon in gebruik 4 ampere gebruikt kan een aanloopstroom hebben van 6 x 4 ampere is 24 ampere. Dat is een normale waarde en daar is alles ook op berekend. Ook de 16 ampere zekeringen in je meterkast. Die dingen hebben enige tijd nodig om door te smelten. En die tijd is lang genoeg om even een piekstroom door te laten. In bijzondere gevallen worden er ook i.p.v. snelle middelsnelle of trage zekeringen geplaatst.

In het geval van een gemodificeerde sinus kan deze stroom dus veel groter zijn. En die aanloopstroom nekt je omvormer en mischien componenten in het apparaat dat je aansluit. Maar als je omvormer groot genoeg is, 2000 watt voor een 600 watt koelkast loopt de compressor wel aan en werkt het spul. Blijft het euvel dat je compressormotor een stuk warmer wordt en buiten de specificaties draait.

Voor schakelende voedingen (In je laptop, videokamera e.d) zou het geen probleem moeten zijn. Vooral de apparaten die een ingangsspanningsbereik hebben dat loopt van 110 tot 300 volt.
Het is echter theoretisch mogelijk dat door de snellere stijgtijden van de blokgolf t.o.v. de sinus de condensatoren in de voeding warmer worden. En dat is nogal funest. Ze kunnen openscheuren, zelfs exploderen is mogelijk. Dit kan gebeuren als de voeding zwaar belast wordt en erg warm is. Leg het dus nooit in de zon maar op een koele plaats. En let op dat de voeding niet te zwaar belast wordt.

Dat is allemaal theorie. In de praktijk heb ik zelf al jaren alles met een spotgoedkope 140 watt blokgolf omvormer gedaan. De laptop, videokamera opladen, telefoon met inductieve oplader, een tandenborstel met inductieve koppeling (Ja verbazingwekkend genoeg zelfs die deed het.), tl looplamp met inductief voorschakel apparaat enz.
Eigenlijk dus allemaal fout. Alleen is het, het bij mij altijd blijven doen (dus 15 jaar) en gebruik de spullen eigenlijk af en toe nog steeds.

Als ik nu jouw keuze zou moeten maken zou ik het volgende doen:
Voor de koffie de ouderwetse manier met waterkoken of een perculator op gas of een kampeerkoffieautomaat op 12 volt.
Voor de koelkast een duur compressor model ook op 12 volt.
Alle zendapparatuur direct op 12 volt.
In het geval van zware (buizen) hoog vermogen zend apparatuur voor een dx-peditie, een agregaat of een pto generator.
Voor de laptop een laptop omvormer/voeding Zie:
[zeewolde.laptopplus.nl]
Voor dingen als telefoon, tandenborstel enzo gewoon een goedkope nepsinusomvormer maar als het budget het toelaat een kleine echte sinus omvormer. Tegenwoordig zijn de kleine sinus dingen ook redelijk betaalbaar trouwens.

Alles netjes vast inbouwen in de auto met elk apparaat een eigen zekering zodat je geen dradenwirwar hebt.

En ook een tweede huishoud accu met een gescheiden laadsysteem dat werkt met dioden (of fets).

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2009 18:26 door Exfietser.
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Voor zo'n 335 euries heb je bij conrad een benzine generator. 2000 W, en een hoop teringherrie op de koop toe...Maar wel veel vermogen voor weinig!
Shrek

Bericht door Shrek »

Misschien heb je hier wat aan

[www.omvormer.co.uk]

Groet Richard Dries
mirza.denhond@hotmail.com

Bericht door mirza.denhond@hotmail.com »

Hallo. De eenvoudige goedkope versie voldoet voor een koffiezet of een soldeerbout of andere toepassing zonder gesofisticeerde electronica. De versie met zuivere sinus is aan te wenden i.g.v. TV toesel, satellietontvanger en meer verfijnde electronische apparatuur.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Nou dat is inderdaad een leuk stukje maar een met een mega fout er in. n.l. deze:

Als er op een voeding staat: 12 Volt - 2 Ampère dan deze dus 12 x 2 = 24 Watt aan vermogen leveren.
Als er op een lamp staat : 100Watt - 230 Volt dan loopt er een stroom doorheen van 230 : 100 = 2,3 ampere

De tweede regel moet zijn:

Als er op een lamp staat : 100Watt - 230 Volt dan loopt er een stroom doorheen van 100 : 230 = 0,43 ampere.

Wat er verder staat over druk enzo is wel leuk en wetenswaardig.

Arnold.
Peter de Gans

Bericht door Peter de Gans »

helemaal Top, erg bedankt allemaal

Tis me nu helemaal duidelijk, denk inderdaad dat de coleman brander het goed gaat doen deze vakantie en ik neem geen hoge vermogen buizen zenders mee

12V direct is the way to go, zoals ik het nu zie en voor die dingen die toch echt 220 nodig hebben, koop ik of een 12v adapter, en voor de tandenborstel.. dat doe ik wel met de ouderwetse heen en weer methode

en voor onvoorzien neem ik wel zo'n goedkope versie. heb ik dan nog iets wat niet werkt... pech tis vakantie hehe en tv kijken die ik sowieso toch niet op vakantie

bedankt voor de duidelijkheid!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2009 22:13 door Peter de Gans.
Michel

Bericht door Michel »

De makro heeft die generators ook regelmatig in de aanbieding! ik had op mijn werk zo'n relatief stille 1kw, maar daar hebben we een hoop plezier van gehad (een oude senseo kon d'r nog net op, voor 2 kopjes)

Echt mooie omvormers zijn van Victron, maar daar betaal je ook fors voor. Ik heb een 150watt zuivere sinus 2de hands op de kop weten te tikken, maar die werkt echt heel mooi, voor een laptop en allerlei laders e.d.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2009 23:14 door Michel.
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Rest ons nog om je een fijne en behouden vakantie toe te wensen!

Groet,

John
landrover500

Bericht door landrover500 »

Neem in ieder geval een zuivere sinus, verleden jaar is mijn blokgolfomvormer heel snel in rook opgegaan door een lader van de digitale camera.
Heel vervelend, want je rekent op zo'n ding en dan zit je wel zonder 220 V en kan je bepaalde apparaten niet meer gebruiken.
Plaats reactie