Advies gevraagd part II

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rienco

Advies gevraagd part II

Bericht door Rienco »

Besloten toch door te gaan en sinds zaterdag in het bezit van een hard half chassis hartelijk dank daarvoor. Nu het vervolg laten galvaniseren of behandelen met lak. e.d.

Groeten,

Rienco
richard78

Re: Advies gevraagd part II

Bericht door richard78 »

Dat is heel mooi Rienco,

Een gewoon landrover chassis zal galvanisren goed doorstaan. Maar ik weet niet of voor een chassis waar flink aan gelast is hetzelfde geld. De nieuwe lasnaden kunnen misschien gaan werken ivm de temperatuurs verschillen. maar hier zullen wijze mannen en vrouwen meer info over kunnen geven.

Anders word het snel roestwerend met owatrol/menie, RX5 of dinitrol worden. Aflakken met chassislak, gewone lak, tectyl. End an de binnenkant met mike sanders vet.

Richard78

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1433f7aa81cc8a51600d514d4d6b8375', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 8931420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rienco

Re: Advies gevraagd part II

Bericht door Rienco »

Richard,

Het gaat nu om alleen het harde halve chassis voordat hij eraan wordt gelast

Rienco
Jan Willem

Re: Advies gevraagd part II

Bericht door Jan Willem »

Verzinken er daarna er aan lassen is niet zo'n hele goede volgorde.

Wellicht kunnen ze de las stukken vrij houden van zink (ken het procede niet helemaal)

O wellicht kun je even doorsleutelen en als het halve weer heel is hem helemaal laten verzinken.
Ben je overal vanaf.

Suk6

JW
Bart van Dessel

Re: Advies gevraagd part II

Bericht door Bart van Dessel »

Je kunt het beste eerst stralen, dan vallen de rotte plekken er vanzelf uit, dan lassen en dan galvaniseren. Een chassis wat niet gestraald is en nog half onder de verf-rommel-tectyl wordt niet geaccepteerd bij verzinkerij i.v.m. vervuiling van het zinkbad. En de zink pakt veel beter op een gestraald chassis en mooier resultaat.
Stralen doe ik altijd bij Cuijpers in Weert en galvaniseren bij Van Aert in Nederweert.

Groetjes, Bart
richard78

Re: Advies gevraagd part II

Bericht door richard78 »

inderdaad, als je aan gegalvaniseerde stukken gaat lassen komen er giftige dampen vrij. Is het eerste gedeeldte al gegalvaniseerd? Ik neem aan dat je dat ook gegalvaniseerd wilt hebben.
Voor het galvaniseren (en lassen) kan je inderdaad beste stralen (kost je 100,-) Dan zie je de overige rotte plekken en word het etschbad niet zo vervuilt. Je meot ook zorgend at er geen holle ruimtes zijn waar lucht in ophoopt bij het dompelen in het bad. Dat kan ontploffen of zo, dus gaatjes boren op alle hoogste punten in kokerbalken ed.

Richard78
die erg blij is met zijn eigen gegalvaniseerde Chassis
Rienco

Re: Advies gevraagd part II

Bericht door Rienco »

Het halve chassis is helemaal gaaf. Gisteren alle oppervlakteroest verwijderd en nu klaar voor de behandeling of galvaniseren.

Rienco
offroadanimal

Re: Advies gevraagd part II

Bericht door offroadanimal »

Waarom wil je alleen een deel galvaniseren, wat is de meerwaarde daarvan. Ik zou eerst het andere deel ook netjes maken, je bent nu al vrij radicaal bezig. Eventjes laten stralen, waar nodig restaureren, de twee delen samen tot een maken. Als laatste het hele chassis laten galvaniseren. Dat is de volgorde waarin je echt duurzaamheid behaalt.

Groet, Sjoerd

Plaats reactie