pong en geen achterwielaandrijving meer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Shrek

pong en geen achterwielaandrijving meer

Bericht door Shrek »

Goede morgen allen,

Ik sta zonet voor een heuveltje dat ik op wil rijden en halverwege de heuvel hoor ik een pong zullen we maar zeggen niet eens zo overdreven hard, maar auto rijd naar beneden en heb geen aandrijving meer op de achterwielen.
Daarna vierwiel ingeschakeld en had dus wel aandrijving op voorwielen. Wie weet wat dit is wat er dus aan de hand kan zijn.
Het gaat hier om een "88 uit 1975 ex belgisch leger, maar omgebouwd naar 4x4

Groetjes Richard Dries
Hermen Vlothuizen

Re: pong en geen achterwielaandrijving meer

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Dat klinkt als een gebroken steekas. Vaak breken ze aan de kant van het wiel, soms ook bij het differentieel. In principe is het mogelijk om beide steekassen te verwijderen en dan met vierwielaandrijving door te rijden. Als er echter een restje van de steekas in de behuizing van je differentieel beland is, vermaal je zo je differentieel.

Hermen
Shrek

Bericht door Shrek »

Hoi Hermen,

Ik zat daar zelf ook aan te denken, dus dan is het misschien verstandiger om alles te laten zitten en voorzichtig naar huis te rijden, moet namelijk van mijn werk nog naar huis toe, +/- 8KM, en denk met het lezen van jou verhaaltje, de spulletjes en deeltjes misschien nog wat op hun plek blijven zitten als ik verder niets aan doe.

Groet Richard Dries
Hermen Vlothuizen

In mijn beeld breken steekassen toch wat vaker bij je wiel dan bij het differentieel, dus zelf zou ik die gok wel durven nemen. Als je de steekassen gaat "oogsten" is het handeg om de auto aan de kant waar je aan de slag gaat wat op te krikken. Zo beperk je de hoeveelheid olie die uit de as loopt. Desondanks is het wel goed om zoiets als een keukenrol paraat te hebben. Als je zonder steekassen door wilt rijden op vierwielaandrijving, moet je ook even de aandrijfas naar achteren onder de auto vandaan sleutelen met twee sleutels 9/16.

Hermen
Shrek

Bericht door Shrek »

Nou Hermen ik gaat het gewoon proberen, als het fout gaat dan hoor je het vanzelf hihihihi, stuur ik jou de rekening
Hermen Vlothuizen

"stuur ik jou de rekening"

Reken er niet op dat ik die ook zal betalen :-) Veel succes met de rit!

Hermen
Shrek

Bericht door Shrek »

Nou het is gelukt hoor , staat voor de deur
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

richard dries Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou het is gelukt hoor , staat voor de deur

> Het gaat hier om een "88 uit 1975 ex belgisch leger, maar omgebouwd naar 4x4

Richard, Wees blij dat ie op tijd naar 4x4 is omgebouwd !! Anders was je niet zo makkelijk thuisgekomen.
Marc
bowy

Bericht door bowy »

Hermen,

Heb denk ik een stuk of 15 steekassen bij een series gebroken en nog nooit 1 bij het wiel..... oftewel mijn ervaringen bewijzen het tegenovergestelde Meestal reed ik trouwens wel mee door en slechts 1x een probleem gehad. Maar ook een keer 4000 km niet

Gr Bowy
Hermen Vlothuizen

bowy Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hermen,
>
> Heb denk ik een stuk of 15 steekassen bij een
> series gebroken en nog nooit 1 bij het wiel.....

Da's een wat forsere steekproef dan ik zelf tot nu toe heb mogen beleven. Ik heb het drie keer meegemaakt, waarvan twee keer bij het wiel.

Hermen
Plaats reactie